Köpråd av en smartwatch / smartklocka (Kospet? Lemfo?)

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av ElecTriX, 23 sept 2019.

  1. ElecTriX

    ElecTriX Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2009
    Inlägg:
    1 186
    Mottagna gillanden:
    109
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Google Pixel

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Google Pixel
    ROM:
    Aint nobody got time for that
    Sitter och skummar igenom djungeln av smartwatches från Kina och efter flera olika jämförelser, recensioner på YouTube och prischeck så står jag kvar på steg 1, vilken ska jag välja?

    Har kommit fram till att tillverkare får bli antingen Kospet eller Lemfo, men känner att jag behöver lite åsikter eller tips.. Någon som testat någon från de tillverkarna?

    Tackar!
     
  2. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    @ElecTriX@ElecTriX Jag flyttar din tråd till avdelningen köpråd för bättre respons. Lycka till!
     
    ElecTriX gillar detta.
  3. ElecTriX

    ElecTriX Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2009
    Inlägg:
    1 186
    Mottagna gillanden:
    109
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Google Pixel

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Google Pixel
    ROM:
    Aint nobody got time for that
    Tackar!
     
    chraist gillar detta.
  4. Carre_80

    Carre_80 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2014
    Inlägg:
    709
    Mottagna gillanden:
    284
    Telefon:
    Mate 20x

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Mate 20x
    Telefon 2:
    Mi max 2
    Letade själv för en månad sedan. En kollega har lemfo lemx och han är nöjd men den måste laddas varje dag. För mig va det viktigt att kunna ha den på armen under natten då jag använder denns vibration som väckaklocka för att inte väcka sambon.
    Han har även en annan lemfo, 8:an tror jag, men det va samma sak där. Också har han visat att den har slitits utan att han har varit särskilt "hård" mot den. Färgen har liksom gnuggats bort lite. Men inget överdrivet och han är som sagt nöjd.

    Själv köpte jag åter igen en amazfit pace då den fanns som erbjudande. Jag hade en tidigare och va nöjd med min tills jag dök från trean och kom lite djupt ner under vatten.

    Har du kollat lite på amazfit? Det är ju Xiaomi i grunden eller så har det ett samarbete med amazfit. Kommer inte ihåg hur det va. Men de har fått väldigt bra kritik vad jag har sett.
     
    ElecTriX och bernard gillar detta.
  5. Sunbringer

    Sunbringer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2010
    Inlägg:
    1 065
    Mottagna gillanden:
    433
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S2 8.0
    Platta 2:
    Samsung Tab 8.9
    Jag har bara testat en och det är Zeblaze Thor 4 Dual. Den har dubbla kameror som gör att man kan köra videosamtal med exempelvis Whatsapp eller Duo. Det är riktigt bra flyt i systemet tycker jag och full tillgång till Google play store. Men det beror lite på hur du vill använda klockan. Denna är inte vattentät exempelvis medan jag tror Zeblaze Thor 5 är det och även Kospet Optimus.

    Jag tycker att vissa appar är väldigt svåra att navigera i med så liten skärm så jag rekommenderar att du väljer minst 1.6 tum och även då beror det på lite vad du vill använda.

    Det går att få croppad rund skärm som ser bra ut men kan förlora vissa funktioner eller fyrkantig som blir korrekt men mycket mindre.

    Utbytbara band ser jag som en stor fördel vilket jag tror att Kospet har. Däremot saknar den kamera som pekar mot dig för exempelvis videosamtal.

    Jag kan inte rekommendera någon särskild tyvärr men kanske väckte några tankar som kan göra det lättare att bestämma vilka saker du tycker är viktigast i klockan för att sedan kunna smalna av mer.
     
    ElecTriX och bernard gillar detta.
  6. ElecTriX

    ElecTriX Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2009
    Inlägg:
    1 186
    Mottagna gillanden:
    109
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Google Pixel

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Google Pixel
    ROM:
    Aint nobody got time for that
    Många bra tankar!

    Videosamtal har jag inte så stort behov av, däremot så såg jag att Kospet hade utbytbara band och Optimus-serien hade "dual system" så man har lite längre batteritid när man inte använder den "fullt" så det blev en sådan + en extra docka för jobbet. Fanns Pro också men kände inte att 3GB/32GB vs 2GB/16GB var värt 250:- mer så blev en icke Pro då de annars ska vara identiska.

    Nu blir det att leta svart alu band i 32mm bredd till den. Tack för dina synpunkter! :)
     
    Sunbringer gillar detta.
  7. ElecTriX

    ElecTriX Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2009
    Inlägg:
    1 186
    Mottagna gillanden:
    109
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Google Pixel

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Google Pixel
    ROM:
    Aint nobody got time for that
    Kollade in Amazfit rätt mycket faktiskt och kände att specificationerna var väldigt låga, även om Google Wear hade varit trevligt kändes det något begränsat hårdvarumässigt? Kanske blir att testa i framtiden
     
  8. krimlann

    krimlann Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2010
    Inlägg:
    173
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Tips på smartwatch som har nfc , svenska lte band, mobilt bank ID e-sim eller nano SIM
    Bra pulsmätning oc sleep tracker mottages tacksamt.