Fråga: Google Kalender och struktur/ordna?

Diskussion i 'Frågor och support' startad av Salvion, 19 sept 2019.

  1. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 626
    Mottagna gillanden:
    1 089
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    Hej

    Jag försöker bli bättre på Google Kalender för mig privat men också jobb och styrelseuppdrag i BRF och undrar om ni kan hjälpa mig lite?

    Jag lägger upp 99% egna saker i kalendern, har 4 olika kalendrar, privat, Jobb för schema och dela med familj, Övrigt och nu också BRF för styrelse saker.
    Då vi har styrelsemöte 1 ggr/mån så har jag så här långt lagt in möten jag in dom i min Privata kalender men kom på idag att jag kunde skapa en ny kalender för styrelse saker som bara rör mig alltså inte dela den, underlättar min egen överblick.

    Så jag skapar den och lägger en en egen mötestid med en tekniker i morgon men tänker att jag kan ju också bara söka bakåt i tiden för att lägga in gamla saker så att den har lite historik och ordning, det går inte...

    Ordförande brukar via vad jag tror är sin jobb Outlook "bjuda in" oss andra till möten och det funkar rakt in i google så inget problem men det är bara så att jag kan inte redigera så att den sorteras in i min nya BRF kalender.
    Jag antar detta är för att han "delar" den med mig men då tappar jag ju kontrollen över min egen kalender på ett sätt eller har jag missat något?

    Detta är ingen stor grej men har ni något förslag eller kan förklara att jag missat något så gör gärna det :)
     
  2. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Jag har samma problem så jag tror inte att du har missat något. Vi använder Office 365 på jobbet och inbjudningar vidarebefordras till min Gmail-adress. De hamnar då i min privata kalender. Sen får jag kopiera till den kalender man vill ha den i (det finns en jättebra funktion för det i Google Kalender så det är inget man behöver göra manuellt) och slutligen ta bort den första bokningen.

    Kan du inte söka fram gamla bokningar? Då är det nog så att de inte har synkats till telefonen. Sök på en dator i stället så kan du se alla bokningar du någonsin gjort.
     
    Kristy gillar detta.
  3. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Ja, det brukar vara så att gamla bokningar inte synkas, troligen för att spara utrymme. Kalendern är ju för planering av framtiden, inte att använda som dagbok/historik.
     
  4. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 626
    Mottagna gillanden:
    1 089
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    @e7andy@e7andy
    När du säger att det finns en jätte bra funktion för det i google kalender, menar du då att när du svarar på en inbjudan att det då förs in i kalendern?
    eller att du kan flytta inbjudan till "rätt" kalender?

    Om det är det senare hittar jag bara att klicka det går att klicka på dom 3 prickarna och där välja att flytta det till annan kalender.
     
  5. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Jag menar att flytta en inbjudan eller egentligen kopiera den. "Kopiera till [kalender]". Om man själv skapat bokningen så kan man flytta bokningen genom att ändra i bokningen, men det går inte om den skapats via Gmail. Då får man använda kopieringsmetoden.
     
  6. Rocco420

    Rocco420 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2013
    Inlägg:
    793
    Mottagna gillanden:
    603
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10
    Vart hittar man den inställningen i 365,att vidarebefordra bokningar?
     
  7. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Jag vidarebefordrar alla mail.
    Inställningar->Epost->Vidarebefordrar.
    Jag har klickat i Spara kopia för om jag tackar ja till inbjudningar i Gmail så blir det tyvärr fel avsändare på accepten av mötesbokningen trots att jag lagt upp Office365-mailadressen i Gmail. I de fallen loggar jag in på Office 365 och hanterar bokningen där för att få rätt avsändare. Jag har väldigt få mötesbokningar (1-2 per månad) i den kalendern så det är hanterbart.