Tips: Xiaomi M365 Smart Electric Scooter

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av dave333, 2 jul 2017.

  1. raptor

    raptor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2009
    Inlägg:
    629
    Mottagna gillanden:
    196

    MINA ENHETER

    Koppla upp dig med m365 tools (finns bara till Android) och kolla vilket batteripack du har. Blue EVE (Kinabatterier) eller purple (LG, mycket bra batterier).
    Har du LG batterier så behåller du den och uppgraderar låsmekanismen.
     
  2. bringan75

    bringan75 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2019
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Grymt tack för bra svar. Jag hittade product date å det var 20190701. Så det känns ju rätt tryggt. Å jag hade mycke riktigt testa fel del. Den man skulle testa var magnetisk å inte ”flärpen” handtaget. Å om det är loggan eller inte vet jag inte, men det står ju MI. Se bild.

    Så jag gissar att allt är i sin ordning då å jag fått en ny bike, som iallafall känns kul att köra. Däremot gjorde jag ett rookiemisstag första dagen då jag kört VOI tidigare på stan. Så jag trodde det även fanns en fotbroms bak, men insåg rätt fort att där skulle man inte trampa alls!

    Planen nu är att testa å köra lite med originalprogramvaran osv tills jag är redo att flasha den. Jag laddade hem appen M365bashbord för att jag trodde jag skulle få se lite hastigheter osv. Men det enda som registreras där är ”distans”. Vad är fel!? Å vilka appar ska man ha!? Behöver man flasha för att kunna ändra sånna där inställningar som att göra motorbromsningen Weak osv eller finns det någon annan app för det!?

    PS. Glömde nämna att jag har IPhone , men har oxå någon gammal androidmobil i nån låda nånstans om det är ett måste att gräva fram.
     

    Bifogade filer:

  3. ManzanaPera

    ManzanaPera Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2019
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag blev just medlem här enbart för den här tråden. Blev själv med m354:a här om dagen och har nu läst in mig en del, här och på andra ställen. Tack för trevlig tråd!

    Skulle vilja sanity-checka följande:
    1. Stämmer det att om man uppdaterat sin firmware till v.1.5.4 så går det alltså idag inte att modda sin firmware med med Botox-sidan? Denna kräver en nedgraderad version, typ max 1.4.x, och det går i nuläget inte att enkelt nedgradera v.1.5.x?

    2. Varför pratar folk om nya batterier istället för renoverade batterier? Batteridoktorn – Reparation av litiumbatterier för elcyklar har som affärsidé att renovera (byta celler på) batterier, främst för elcyklar, och kan ofta dessutom ofta få in extra kapacitet. Gjorde det själv på mitt elcykelbatteri (till nytta för den som snodde min cykel i söndags) och tyckte att det blev bra. Har givetvis inget med ovan nämnda sida att göra, men vill gärna att att det går bättre för elscooterfantaster och miljön.
     
  4. ManzanaPera

    ManzanaPera Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2019
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag kör Xiaomi Home på iPhone. Tror det är den officiella. Funkar bra!
     
  5. bringan75

    bringan75 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2019
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER


    Jag försökte hitta den med min samsung surfplatta (android ) men hittar den inte. Borde väl finnas till plattan oxå, eller går det bara med telefonen?! Jag ser dock den dr flashappen 365DownG eller vad den hette.

    Vet någon om det går att flasha alla versioner oberoende vad jag har idag!?
     
  6. fytric

    fytric Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2016
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    11
    Scooter återkallad i juni, säkerhetsrisk.
    Mi Global Home
    Kanske någon som missat det.
     
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 710
    Mottagna gillanden:
    44 703
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det har varit uppe i tråden redan. De flesta som sålt dem har skickat mail till kunderna, tex Inet och Webhallen tror jag. Men visst, kan ju vara bra att påminna : )
     
  8. bringan75

    bringan75 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2019
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Hej Igen.

    Jag skulle oxå verkligen vilja veta precis som ManzanaPera undrade vad som gäller om man har firmware 1.5.4 som jag oxå tydligen har. Har vi ingen möjlighet att flasha/modda den för att få biken att gå snabbare å alla andra inställningar man kunde göra?! Detta känns som jätteviktigt att få reda på innan tiden för att lämna tillbaka varan går ut. Jag vill inte ha en M365:a som jag inte kan flasha å greja med som alla andra. Kaffekoppkillen ! Du borde väl ha stenkoll på detta eller!?
     
  9. asperon

    asperon Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2009
    Inlägg:
    586
    Mottagna gillanden:
    94
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6
    Det ska inte vara några problem att flasha den med downg, varför inte bara testa?
     
    Delarium gillar detta.
  10. bringan75

    bringan75 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2019
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag har precis köpt den och tänkte köra ett tag med original-Firmware så jag behåller garantin tills jag känner att allt fungerar bra. Skulle jag flasha den nu ( en vecka efter att jag köpt den ) och sen visar det sig att det är något hårdvarufel på den så blir det svårt att använda garantin.

    Grejen är den att allt jag söker på nätet och tittar på youtube säger att det inte verkar gå att downgradea Firmware om man har 1.5.4 som jag har. Eller iallafall inte på det enkla sättet med mobilen. Har dock sett en kille som kopplade in lite kablar och använde en dator för att fixa det. Detta såg dock för krångligt ut och man behövde specialutrustning.

    Kan nån kunnig här bara bekräfta att detta stämmer?!? Sitter man alltså i skiten om man har FW 1.5.4!!?!

    Väldigt tacksam för svar.
     
  11. jkej

    jkej Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2019
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    47
    Anledningen till att ingen riktigt vet är nog att 1.5.4 är en väldigt ny version. När jag googlar på det så verkar det som att allt som har skrivits om den versionen på sin höjd är ett par veckor gammalt.

    Jag tror att alla de senaste versionerna av firmwaren har inkluderat ändringar som har gjort att det först inte har gått att använda M365_DownG för att byta firmware, men så småningom har M365_DownG uppdaterats för att funka även med nyare firmware. Om man exempelvis googlar på "m365 downg version 1.5.1" så hittar man trådar från mars 2019 där folk klagar på att det inte funkar, men sen verkar den nya versionen som fixar det komma i maj 2019. Antagligen tar det en liten stund för utvecklarna att reverse engineera ett nytt format. Under tiden får folk hålla till godo med att göra det på dom lite krångligare sätten (som i youtube-videon du såg).

    Det skulle alltså inte förvåna mig om det så småningom kom en uppdatering av M365_DownG som funkar med 1.5.4, men det är ju svårt att veta säkert. Antagligen kan ingen lova dig något i dagsläget.

    Tror inte du behöver oroa dig för garantin egentligen. Har svårt att tro att dom kollar firmwaren vid en retur pga hårdvarufel, och även om dom gör det kan du ju alltid byta tillbaka till original-firmware ifall det nu skulle funka att byta.
     
  12. jkej

    jkej Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2019
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    47
    Den firmware-version man väljer på Botox-sidan är inte vilken firmware man har för tillfället utan vilken firmware-version man vill utgå från när man genererar sin nya custom firmware. Den behöver alltså inte matcha den man har för tillfället.

    Botox-sidan används bara för att generera den nya firmwaren. För att sen enkelt ladda upp den till sin m365 så använder man appen M365_DownG. Det är den appen som inte har funkat med scootrar som har 1.5.x-versioner av firmwaren. Men som jag skrev i posten ovan så verkar dom ha löst det för 1.5.1 och det är möjligt att dom även kommer lösa det för 1.5.4. Den som lever får se.
     
  13. jkej

    jkej Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2019
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    47
    När jag googlade på version 1.5.4 så verkade det som att folk även har problem med andra 3:e parts-appar i kombination med den firmwaren, så gissningsvis är det därför du får konstig info i m365 Dashboard. Troligen kommer dom apparna uppdateras så de funkar med den nya firmwaren så småningom. Detta är antagligen enklare att fixa än M365_DownG.

    Edit: Såg nu att m365 Dashboard släppte en uppdatering i fredags som verkar funka med nyaste firmwaren.
     
  14. PontusSjoba

    PontusSjoba Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2012
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Sladden till mitt bakljus har gått i sönder. Den har gått rakt av där den vita kontakten sitter. Någon som sitter på en bra lösning på problemet?
     
  15. jkej

    jkej Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2019
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    47
    Har du någon som helst bit sladd kvar på kontaktsidan? (Posta gärna en bild.) I så fall hade jag nog försökt löda och sätta krympslang över.

    Annars hade jag nog helst köpt en ny lampa och monterat. T.ex. här, eller här.

    Vill man inte lägga dom pengarna kan man ju alltid klippa den andra kontakten och löda ihop lamsladden direkt med batterisladden, men då har man ju mindre flexibilitet i framtiden.
     
  16. ManzanaPera

    ManzanaPera Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2019
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack @jkej@jkej för bra svar!

    Jag var otydlig ang. flashning med firmware genererat från Botox-sidan. Jag vet att versionen man väljer är utgångspunkt för patcharna man väljer att göra. Bra att du förtydligade det iaf.

    Jag verkar ha förstått likadant som nämnts ovan; M365 DownG klarar inte av att nedgradera v.1.5.4 än. Kanske kommer de med en uppdatering som klarar det snart.

    En annan tanke jag har; vad tycker folk om bromsarna? Jag har meckat en hel del med mina och är fortfarande inte nöjd. Har sett på youtube att andra har samma problem med alldeles för långa bromssträckor. Det är för stora krafter inblandade för en så liten bromsskiva. Någon annan med samma problem?
     
  17. Adde86

    Adde86 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2019
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    3
    Nån som vet vart man kan lämna in sin kickbike för lagning av punktering i Sthlm?
     
  18. Delarium

    Delarium Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 okt 2010
    Inlägg:
    256
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

  19. bringan75

    bringan75 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2019
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag såg nu efter att ha läst slarvigt inne i xiaomiappen att jag faktiskt har 1.5.1 å att det som stod i rutan var att att den ville att jag skulle uppgradera till 1.5.4. :) Så om jag fattar allting rätt då. Så är det fullt möjligt att flasha denna å testa alla roliga grejer som kommer med det å sen om jag får för mig att återgå till den senaste firmwaren borde jag bara kunna svara ja på den frågan i xiaomiappen right!? Och det borde inte synas några ”spår” efter att jag haft en moddad Firmware om man nu skulle vilja använda sig av garantin ( om man nu är nojig att dom skulle kolla det ) !?! Rätt eller fel!?!

    Sen fick man ju även en annan nöt att funderar på. Har ju kört min M365 nu i två veckor å det har ju vart fantastiskt skoj. Även om man kunde önska sig lite mer kräm i den. Särskilt i uppförsbackar. Ska man lämna tillbaka den å köpa en PRO istället då jag såg att den droppat i pris precis å skillnaden inte är så stor längre?! Stora nackdelen som jag ser det är vikten. Vill inte att den ska bli större eller tyngre, då jag bär med mig den på bussen å tågen. Bara en sån sak att styret är ännu lite bredare är ett minus tycker jag. Vad säger ni som haft båda!?
     
    bernard gillar detta.
  20. Joreimer

    Joreimer Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jul 2019
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    11
    Med moddad fw är ju m365 fullt tillräcklig även i uppförsbackar. Med original är den för klen. Men med moddad fw så blir räckvidden lidande så av det skälet kan det vara värt att satsa på en PRO.
     
    bernard gillar detta.