Diskussion: Revolut - Betalkort, bank etc

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av M203, 26 nov 2017.

  1. qnorsten

    qnorsten Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2011
    Inlägg:
    417
    Mottagna gillanden:
    241

    MINA ENHETER

    rikatillsammans.se har intervjuat Revoluts nordiska kommunikationschef Revolut besvarar era läsarfrågor [REKLAM] . Lyssnade på poddavsnittet på väg till jobbet nu och var mycket basicsaker som man redan känner till. Men fanns lite intressant info om revoluts framtida svenskaplaner, problemen med att ladda på från Nordea m.m. Hela intervjun finns transkriberad på deras hemsida om man bara vill skumma igenom den.
     
    Last edited: 25 sept 2019
    bernard och svenix gillar detta.
  2. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 547
    Mottagna gillanden:
    1 181
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Spännande! Blir att lyssna på det :)
     
  3. Axan

    Axan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2011
    Inlägg:
    1 525
    Mottagna gillanden:
    568
    Telefon:
    Iphone 11 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 11 Pro Max
    Hur exakt använder ni Revolut. Jag har skaffat det nu men vet inte riktigt när jag ska behöva växla?

    Växlar ni precis innan ni sticker utomlands och betalar med kortet hela tiden i samma valuta? Har jag fattat rätt?

    Är det samma grej om man beställer något från eBay i pund, är det bättre då att växla innan och betala i pund? Oftast använder jag Paypal för att få deras skydd dock.
     
  4. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 025
    Mottagna gillanden:
    8 516
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Växlar innan om jag är utomlands under helgen, annars har jag kört Curve i första hand innan soppan med avsaknaden av 3d secure.

    Gällande Paypal har jag Revolut som underliggande kort och stängt av paypals valutaväxling så Revolut blir debiterat i den lokala valutan jag handlar från.

    Så i princip är det bara ifall du ska handla under helgen i annan valuta du behöver växla innan. Har du pengar på kortet i SEK och handlar för $ så växlar Revolut automatiskt till dig.
    Men som sagt växla innan helgen för att slippa deras påslag.
     
    jnsson, HasseY, Leo83 och 1 annan gillar detta.
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 761
    Mottagna gillanden:
    44 764
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det var inte så mycket information om hur planerna för Sverige ser ut avseende kontummer (och ev. svensk banklicens). Dvs annat än att svenska kontonummer är på väg så snart de hittat en bank som vill samarbeta med dem, vilket jag tolkar som att svensk banklicens kanske inte är aktuellt i första taget.


    Vad gäller insättningsgarantin (....eller för den delen investerarskyddet) så nämner de att det kommer erbjudas när de väl har en egen banklicens, men inget om en tidshorisont. Tills vidare blir det till att vända sig till Barcelys, vilket lär vara betydligt mer komplicerat och ta mycket längre tid än vad skyddet en svensk banklicens innebär. Hur ser ens en sådan process ut? :


    Det hade varit spännande om de ställt frågor kring aktiehandeln, speciellt vad gäller tjänten där de säljer fraktioner av aktier. Det är nämligen DriveWealth som säljer fraktionerna, och som sitter på aktierna. Det är samma part man tecknar avtal med för att öht använda tjänsten.

    Vad händer av fraktionerna vid en konkurs av DrivWealth, eller för den delen Revolut? Har försökt hitta något svar på den frågan, men det verkar inte som så många lyft den.

    Källa: Revolut besvarar era läsarfrågor [REKLAM]
     
    Last edited: 25 sept 2019
    Sale och HasseY gillar detta.
  6. Axan

    Axan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2011
    Inlägg:
    1 525
    Mottagna gillanden:
    568
    Telefon:
    Iphone 11 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 11 Pro Max
    Men om jag köper något i en annan valuta än dollar, växlar den automatiskt då med?
    Tack för all hjälp! Ni är super
     
    nagelsax och chraist gillar detta.
  7. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 253
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    Ja, den växlar av sig själv.
     
    jnsson, Axan och chraist gillar detta.
  8. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 025
    Mottagna gillanden:
    8 516
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Det stämmer :-)
     
    jnsson och Axan gillar detta.
  9. Paddan1000

    Paddan1000 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2011
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Det hade slutat ladda i morse, men utan att betalningen gått igenom. Jag försökte igen och avrundade nu beloppet uppåt till hela kronor. Då gick betalningen igenom direkt, men jag vet inte om det tidigare problemet var tillfälligt eller om det berodde på att jag hade ett "," med i beloppet.
     
  10. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 025
    Mottagna gillanden:
    8 516
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Passa på att fråga kundtjänst om just detta.
     
  11. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 253
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    Är det svenska Amex du betalar in till? Återkom gärna hur det gick sen.
     
  12. Rob74

    Rob74 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2019
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    2
    Ni som använder fysiskt kort, använder ni också ett virtuellt. Funderar lite i banorna att det skulle man kunna ha till enbart internethandel och bara öppna upp det vid inköp, lite som Nordea har på sina bank- och kreditkort.
     
  13. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 369
    Mottagna gillanden:
    17 848
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ja. Jag har både och.
     
  14. thexps

    thexps Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2012
    Inlägg:
    882
    Mottagna gillanden:
    268

    MINA ENHETER

    Någon som har metall eller premium? Funderar på om det är värt det. Kanske om man gör över "fick pengar" var månad och endast använder det.
     
  15. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 288
    Mottagna gillanden:
    7 032
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Så kan du göra. Jag har inte fått mitt fysiska kort än men jag har använt det virtuella i appen för att handla online och det funkar fint. Så min plan är också att använda det virtuella online och det fysiska vid köp i affärer.
     
  16. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 353
    Mottagna gillanden:
    879
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    För er som inte har
    Reser du mycket? Har du behov att ta del av fördelarna metal/premium kund får på aktiehandeln?

    Personligen tycker jag inte det är värt att betala månadsavgiften. Vill också påpeka att cashback är extremt lågt om du är inom EU.
     
    thexps gillar detta.
  17. bluppblupp

    bluppblupp Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2013
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    163
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro 256 gb

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro 256 gb
    Platta:
    iPad Air 5th Gen
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV Pro 2019
    Mjaa premium-funktionerna är inget för mig i dagsläget, men skulle eventuellt bli aktuellt om jag börjar resa mer. I dagsläget så har jag börjat använda Revolut som mitt dagliga kort, genom Google Pay, vilket fungerar toppen än så länge. I somras använde jag det för att växla och betala under resa till Grekland, då jag inte använde mitt Curve.
     
    thexps gillar detta.
  18. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 547
    Mottagna gillanden:
    1 181
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Jag har Metall men kommer nog inte förlänga. Metallkortet är kul tills man inser att man ändå bara använder Apple/Google Pay. Försäkringarna är väl helt ok, men ofta har man täckning via andra försäkringar som hemförsäkringen.

    Nu har jag visserligen fått ut 80 GBP i förseningsförsening när jag åkte med Norwegian som jag annars inte hade fått, men har svårt att motivera den relativt höga årskostnaden trots det. Har till nästa sommar på mig att fundera, men just nu lutar det åt att skippa en förlängning.
     
    thexps och bernard gillar detta.
  19. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 959
    Mottagna gillanden:
    7 956
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Jag har i princip slutat använda Revolut helt. Det krävs stora summor pengar för att man faktiskt ska göra någon vinst på en lite bättre valutakurs och inget valutapåslag. Hade Metal som gick ut nu i somras. Reseförsäkringen gjorde det inte värt kostnaden, de extra tjänsterna var inte heller speciellt givande. Conciergen tog generellt för lång tid att svara på förfrågningar, jag förväntar mig svar inom ett dygn. Att betala 2-300kr för en loungeaccess är inget extra - det kan man göra direkt över disk på de allra flesta ställen ändå. 1% cashback blir inte speciellt mycket i slutändan - har man utgifter i utlandet (ej Europa) på över 10000kr/månad går det nästan +/- 0 på månadsavgiften.

    Har istället börjat använda mitt Amex Platinum ännu mer utomlands. Det ger 3x poäng i utlandet (vid rätt användning kan poängen ge bra avkastning), fri loungetillgång för mig + 1, en concierge som är tillgänglig dygnet runt och som faktiskt kan svara på förfrågningar inom ett dygn samt andra fördelar. Absolut en högre kostnad, men för mitt behov passar det mycket bättre.

    Som annat debitkort har jag ett vanligt från SEB. 35kr för kontantuttag, men hur ofta tar man egentligen ut pengar? De flesta ställena tar kort - vet jag med mig att jag ska resa till något ställe där kontanter är att föredra tar jag bara ut en större summa som räcker.

    Revoluts kort kan inte helt heller ersätta ett vanligt MC från någon av våra storbanker, då Revolut-kortet kräver en kortterminal som är online - vilket inte finns överallt i andra länder.
     
    ambassaden, HasseY och bernard gillar detta.
  20. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 025
    Mottagna gillanden:
    8 516
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Måste ställa frågan, har någon bytt pin-kod och var det i någon speciell automat? Försökte nyss i en "vanlig" bankomat och där fanns endast alternativet att ta ut pengar.