Diskussion: Revolut - Betalkort, bank etc

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av M203, 26 nov 2017.

  1. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 352
    Mottagna gillanden:
    17 826
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ja, jag har faktiskt ändrat pin-koden. Går o göra på EuroNet automat, skrev om det tidigare i somras Revolut - kortet för utlandsresor Finns inte många såna här i Sverige vad jag vet. Finns 3 i Stockholm, övriga delar av landet vet jag ej om de finns och i så fall vart
     
    Crown, chraist och bernard gillar detta.
  2. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 547
    Mottagna gillanden:
    1 181
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    När jag flög med Norwegian senast så testade jag betala med Revolut och det blev nekat och de frågade om jag hade ett annat kort. Hade ett SEB Debitkort och även det blev nekat, de informerade då att de endast tog kreditkort eftersom debitkort inte fungerar i luften. Som tur hade jag ett SAS Mastercard-kreditkort också och givetvis fungerade det på Norwegian :eek:

    Kanske skiljer sig på debitkort. Men både Revolut och mitt SEB har samma klassning som jag förstår det, Mastercard Debit.

    Hur som helst så är Norwegian enda stället som hittills nekat mitt Revolut och då har jag kanske hunnit med att betala med det i uppskattningsvis 500+ terminaler, varav nästan alla utomlands i både Sydamerika, Nordamerika, Europa, Asien och Oceanien. Så ser inte riktigt hur storbankernas debitkort faktiskt skulle vara bättre. De kostar år för år, har sämre inställningsmöjligheter och valutapåslag och uttagsavgifter.
     
    Last edited: 26 sept 2019
    Hultan och bernard gillar detta.
  3. HasseY

    HasseY Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2010
    Inlägg:
    861
    Mottagna gillanden:
    171

    MINA ENHETER

    Mycket bra att man får höra röster från andra sidan också:)
     
    bernard gillar detta.
  4. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    För mig har SEB fungerar, bland annat ombord på flygplan, medans Revolut inte fungerar. Vet dock att flygbolagen i Sverige just nu har tillfälliga lösningar pga de nya reglerna som börjat gälla.

    Har använt mitt SEB Debit på bland annat Finnair, SAS och Thai - där Revolut inte fungerat. Revolut har även blivit nekat på tre hotell och några restauranger.

    Men det kan säkert variera otroligt mycket. Men enligt min erfarenhet har SEB Debit fungerar på fler ställen, eftersom det inte är ett prepaid kort. Med SEB Debit kan du hamna på ett negativt saldo på ditt konto, det går inte med Revolut.
     
    bernard gillar detta.
  5. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 547
    Mottagna gillanden:
    1 181
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Revolut är väl inget prepaid, vet att mitt första Mastercard för över 2 år sedan hade texten. Men när VISA-korten kom så fick jag för mig att de ändrades till debit?

    På SAS har jag betalat med mitt Revolut Metall i Augusti och det fungerade fint. Men i Juli när jag flög Norwegian så nekades som sagt alla debitkort.

    För övrigt så stöder Revolut offlineköp och man kan hamna på minus:
    Negative Balance for weird reason
     
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 744
    Mottagna gillanden:
    44 740
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag kommer inte heller förnya Metal eller Premium då det inte ger något större mervärde sedan GPay blev tillgängligt för VISA-kortet.

    Fastnade själv inte för aktiehandeln heller, som jag hoppades på mest, då upplägget med DriveWealth är så luddigt (speciellt för fraktionerna), och sedan finns ju inget deklarationsunderlag för Sverige som man kan få ut för att förenkla ifyllning. Det är helt enkelt inte alls så bekvämt som jag hoppats på.

    Resor köper jag med ett Amex-kort och de har en rätt hygglig försäkring som det är, dvs som komplement till den försäkring som ingår i de flesta hemförsäkringar. Försäkringen tilltalar med andra ord inte heller, och deras mobilförsäkring ser jag även ingen större nytta av (man får 20% rabatt som Metal tror jag, men det är fortfarande för dyrt för att inte hemförsäkringen skall kännas bra nog).

    Lounge-åtkomsten är som @Cupcakes@Cupcakes påpekar i stort sett meningslös. Ingen rabatt utgår, så det är bara att köpa i disken i stället, och för de som reser regelbundet blir ju ett Priority Pass snabbt billigare/bekvämare om man inte redan har ett genom tex Amex, eller är med i något flygbolagslojalitetsprogram med olika tiers som ger lounge-åtkomst.

    Inte sagt att Revolut inte har en plats, men deras premiumprodukter har efter nära ett års användning tappat charmen ur mitt perspektiv. Använder inte ens metallkortet längre då jag tycker att det är otympligt, utan gick tillbaka till plastkortet.

    En cash-back på 0,1% inom EU är ju sedan inget som håller kvar en heller.
     
    Last edited: 26 sept 2019
    Sale och svenix gillar detta.
  7. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 253
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    Kul med diskussioner, och jag instämmer med er att metall inte ger något mervärde som är värt den kostnad som den har. Jag kommer inte heller att förlänga.

    Nu hade jag tur och lyckades få med 5 vänner under deras kampanj och fått prova metall ett år gratis. Har inte utnyttjat loungetillgång (1 gratis per år?) då jag varit med sambo när vi flugit. Har får ca 220kr cashback i återbäring, gjort uttag på ca 8000kr när jag var runt om i Asien i år.

    Kortet har bra tyngd i sig, och känns bra när man håller i det, känns extra bra när man är i Asien och ger över kortet till kassapersonal som kollar skumt på det :)

    Aktier använder jag inte, och det är främst pga all merjobb + avsaknad av ISK.
     
    bernard gillar detta.
  8. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Kan ej svara för Visa-kortet, men Mastercarden är prepaid vilket även framgår på korten. På SAS fungerar inte Revolut heller, egentligen. Men knappar du in numret manuellt fungerar det - bör vara samma sak hos Norwegian. SAS ska dock inte ta elektron/prepaid-kort eftersom de inte ska gå att debitera om saldot är för lågt, då förlorar flygbolaget den inkomsten. Kan dock ej säga att detta gäller Visa-kortet.

    Jag har inte lyckats med offline-köp och som jag har förstått det har det handlat av den anledningen att kortet är prepaid. Var på ett Fabrique här i Stockholm för ett tag sedan när terminalernas anslutning låg nere, då fungerade inte Revolut - varken fysiskt eller Apple Pay - men SEB Debit fungerade. Men det kan som sagt säkert variera.

    Jag är utomlands ungefär en vecka varje månad, så jag borde kunna tjäna in pengar på det. Men vinsten blir så otroligt liten att det inte är värt ett extra kort i plånboken. Hade Revolut-kortet fungerar utan problem och överallt för mig så hade jag nog bara kört på det och Amex Platinum. Men nu behöver jag ändå ha ett vanligt bankkort som backup, vilket bara gör det onödigt.
     
    chraist och bernard gillar detta.
  9. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 021
    Mottagna gillanden:
    8 513
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Mitt visa är prepaid, står längst ner till vänster på baksidan av kortet. Kanske det som bla skiljer MasterCard och visa att MasterCard går som debit?


    Gällande diskussionen om metal och premium har jag förstått att dessa extra förmåner är endast för att locka till sig de som annars har ett kreditkort då mycket är sådant som ingår på de korten i vanliga fall. Framöver kommer det givetvis bli bättre när det finns svenska konton och banklicens på plats. Kreditkort ska komma och jag tror att då ser vi ett betydligt mer intressant kort.

    Så kort (ha ha ) kan man säga att de försökt plocka kreditkortets förmåner till de vanliga korten och då inom rimliga gränser för att fortfarande kunna gå med vinst.

    Jag tror absolut på Revolut med tanke på hur de växt och är snabba med att implementera nya tjänster och lösningar.
     
    Hultan, HasseY och svenix gillar detta.
  10. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 547
    Mottagna gillanden:
    1 181
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Då var det klargjort, f.d. Mastercard var Prepaid och även VISA är det. Då finns det en skillnad på gratiskorten från Revolut vs debitkort från våra storbanker.

    När jag betalade hos SAS så såg det inte ut att de knappa in nummer utan gick snabbt, såg ut som de bara drog magnetremsan. Men kanske är det så att SAS har börjat koppla upp sina terminaler mot internet, fanns ju snabbt Wifi ombord också. Alternativt så fungerar Metall-kortet annorlunda mot gratiskorten.

    Själv litar jag inte 100% på Revolut heller, även om jag fortfarande inte åkt på någon nit egentligen. Så ute på fält kör jag SAS Amex (primärt överallt i Sverige), Revolut Metall på alla övriga ställen och sedan har jag ett Norwegian-kort för backup då det är ett VISA men även har kostnadsfria bankomatuttag och därmed ersätter ev. debitkort. Hemma har jag tyvärr ett drös av andra kort som antingen används för att fylla på Revolut eller mest samlar damm :P

    Har på senare tid ofta bara gått runt med Amex + Norwegian dock då jag kan använda Revolut via Apple Pay. Och överallt där blipp tas så har Revolut fungerat via Apple Pay, till skillnad från Amex som bara går att blippa på 80% ställen kanske och där resten kräver chip.
     
    Cupcakes och bernard gillar detta.
  11. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Konstigt, jag har inte lyckats betala med ett Revolut Metal nu senast för två veckor sedan på SAS. Wi-Fi fanns också. Har varit samma som tidigare ”ogiltigt kort” typ och nu senast hade de någon extra terminal som sa ”avvisat, kan ej gå online”. Blipp var inte ett alternativ. Det är på mitt Metal det står Prepaid, likaså på Pride-kortet.

    Apple Pay/Blipp via Amex är inget att ens prova i Sverige nästan - vet att det fungerar på ICA, McDonalds, IKEA och Systembolaget - men på andra ställen känns det inte ens värt att försöka. I USA fungerar det dock i princip överallt, aldrig blivit nekat pga Amex-blipp, utan då har det varit för att de inte tagit Amex alls. :)

    Men jag hoppas att Revolut kan börja leverera kort som är jämförbara med bankernas i pålitlighet och komma med ett erbjudande som kan konkurrera med kreditkortens förmåner. De har ju en bra tjänst i grunden, men just nu känns det lite för ”ofärdigt” att förlita sig på. :)
     
  12. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 352
    Mottagna gillanden:
    17 826
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Att du inte kunnat på flyg, har du stängt av magnetremsan i Revolut appen? Det kan ju vara anledningen i så fall
     
  13. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 547
    Mottagna gillanden:
    1 181
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Intressant, står prepaid på mitt Metall nu när jag kollade faktiskt också längst ner i höger hörn. Kanske är något nytt de jobbar på eller testar, kom ju nya regler kring betalningar nyligen.

    Håller med att Amex blipp fungerat sådär i Sverige senaste åren, men för några månader sedan ändrades allt. Just nu är det endast Coop som inte tar Amex-blipp av alla ställen jag testat. Utöver de du nämnde så tar Willys, Hemköp, Pressbyrån, Burger King, O'learys och en mängd krogar/restauranger blipp nu antingen direkt med kortet eller via Apple Pay. Så skulle tipsa dig om att testa om alla ställen där du inte testat Amex blipp på ;)

    Ja, läste i deras forum nu är jag googla att anledningen till att deras kort är prepaid är då de saknat banklicens. Verkar som de ev. går över från prepaid till riktiga debit när banklicenserna är på plats och börjar användas aktivt. Det har ju även gått lite rykten om att riktiga kreditkort skulle kunna dyka upp i Sverige när de väl får upp riktiga svenska konton.
     
    Cupcakes gillar detta.
  14. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Nej. Nekat med chip och blipp hos Finnair och chip hos SAS.

    Får testa igen och hoppas att det funkar! Vore perfekt om det fungerar. Supersmidigt med Apple Pay, håller tummarna för att SEB kommer med det snart också.

    Så fort de har riktiga Debit-kort och/eller kreditkort kommer de på riktigt börja kunna konkurrera. Man behöver ju inte ha all ekonomi hos dem, utan bara veta att kortet fungerar när man behöver det. Små störningar är ”okej”, det kan ju hända hos alla banker.
     
    Crown gillar detta.
  15. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 495
    Mottagna gillanden:
    1 175
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Jag tjänar "bara" kanske 300:- per år på mitt Revolut gratis variant, har inte räknat på det exakt.
    Beror på hur mycket man köper på nätet i EUR osv.

    Men det finns andra fördelar.

    Jag gillar säkerheten i att kunna frysa korten direkt efter varje köp, vilket man inte kan göra med något annat som jag har.

    Och sedan fungerar det som Swish för oss, nu när min fru i Lettland också har ett.
    Att flytta pengar till hennes konto i lettiska Swedbank kostar annars 10:- och tar upp till 15 - 20 minuter, och går inte allas kvällar och helger.
     
    Ivan, bernard, Crown och 1 annan gillar detta.
  16. Slimey

    Slimey Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2016
    Inlägg:
    728
    Mottagna gillanden:
    622
    Som jag förstått det så är det egentligen ingen skillnad mellan ett prepaid och ett debitkort när det gäller offlineköp eftersom bägge korten bara har en viss summa att spendera.
    Ett debitkort är ju däremot kopplat till ett konto som kan övertrasseras om banken väljer att tillåta det, och därmed så har debitkortet i sådant fall en viss "kredit" kopplat.
     
  17. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 352
    Mottagna gillanden:
    17 826
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Well, med ett debitkort så kan du göra köp även fast terminalen inte är online vad jag vet, vilket gör att du kan gå minus på kontot, dock inte lika farligt som o ha ett kreditkort
     
  18. Axan

    Axan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2011
    Inlägg:
    1 525
    Mottagna gillanden:
    568
    Telefon:
    Iphone 11 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 11 Pro Max
    Är det någon som vet om man får en bekräftelse på att min identifiering med körkort gått igenom? Eller kan jag se det på något annat sätt?

    Skickade in det igår och har inte hört något än iallafall
     
    bernard gillar detta.
  19. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 547
    Mottagna gillanden:
    1 181
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Du får en notis från appen när ID-kontrollen är klar. Du bör även se det i själva appen om du startar den.
     
    jnsson, bernard och Axan gillar detta.
  20. Slimey

    Slimey Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2016
    Inlägg:
    728
    Mottagna gillanden:
    622
    Ja, och det sa jag ju också.
    Debitkorten har något som kan övertrasseras och därför kan offlinebetalningar tillåtas. Hade Revolut tillåtit övertrassering så hade även det kortet funkat offline på flyg.
    Intressant nog så skall tydligen PFC enligt villkoren kunna funka offline på flygen, antagligen för att de är mer knutet till oss personligen via BankID.