Problem: Mobilt BankID och QR-kod - kan inte skanna QR-koden?

Diskussion i 'Applikationer' startad av dagr, 11 dec 2018.

  1. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Fick problem på min mors nya telefon med trasig bakre kamera (trasig autofokus, kunde således inte fokusera tillräckligt för att avläsa QR-koden). Dessutom så fick jag ett kryptiskt fel om att den misslyckades när jag väl läste im QR med front-kameran. Visade sig att BankID har en dåld root-detektering som gav detta skumma felmddelandet som server-fel vid hämtning av BanID, så när jag dolde root i Magisk så fungerade det finfint därefter. [emoji16]
     
  2. improwise

    improwise Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2012
    Inlägg:
    912
    Mottagna gillanden:
    171

    MINA ENHETER

    Så morsan kör med root alltså, respekt :)
     
    Themaster_82 gillar detta.
  3. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Jepp, självklart [emoji16] Eller hon har vant sig vid Ad-away och vill inte få massa reklam i appar och webbsidor, så då får det bli root då alla reklamblockeringsalternativ drar mer ström och strömsnål telefon är också prio. [emoji38]
     
    Themaster_82 och bernard gillar detta.
  4. ulsa

    ulsa Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    749
    Mottagna gillanden:
    130

    MINA ENHETER

    Kan meddela att detta problemet fortfarande finns.
    La in ny ROM (XiaomiEU) på min Xiaomi Redmi Note 5 och problemet uppstod. Då ska det sägas att jag har provat ett par custom ROMs innan utan problem och även XiaomiEU fast tidigare versioner också utan problem. På samma telefon.
    Workarounden med att skanna koden i QR-läsare funkade dock. Tack för den!
     
    bernard gillar detta.
  5. Frisell

    Frisell Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2010
    Inlägg:
    596
    Mottagna gillanden:
    243

    MINA ENHETER

    Stötte på patrull när jag skulle in med bank id i en gammal xz. Löste det med separat QR skanner. Fick en länk i den appen och när jag klickade på den hoppade bank id appen igång och jag kunde gå vidare. Den telefonen var inte rootad. Ruttet av dom som gör appen.
     
  6. Hund

    Hund Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    5 572
    Mottagna gillanden:
    1 006
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    ROM:
    Lineage OS
    Är det någon som haft framgång med detta? Jag har haft detta problemet i snart ett år och jag behöver nu förnya mitt BankID. Jag var ner på Handelsbankens kontor, men han sa att de inte kunde göra något, de tog inget ansvar och hans enda råd var att jag skulle köpa en ny telefon.
     
    bernard gillar detta.
  7. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Det låter ju mer som att Xiaomi:s kamera modul/api har nå konstigheter för sig som orsakar problem med att läsa QR-koder. Annars brukar det vanligaste problemet vara att kameran inte fokuserar på QR-koden tillräckligt för att kunna avkoda den.
     
    bernard gillar detta.
  8. Hund

    Hund Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    5 572
    Mottagna gillanden:
    1 006
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    ROM:
    Lineage OS
    Det låter jag vara osagt, men jag har en LG (Nexus 5X) som kan läsa QR-koder i blixtens hastighet med andra QR-appar.
     
  9. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Oj har de ännu inte löst problemet?! Var så länge sen man läste om detta att det fallit bort helt, så de menar på allvar att du ska behöva köpa en annan telefon för att kunna använda BankID?

    Står inget om Nexus 5x inte skulle vara kompatibel på deras sida; Systemkrav BankID
     
  10. Hund

    Hund Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    5 572
    Mottagna gillanden:
    1 006
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    ROM:
    Lineage OS
    Tyvärr inte. Jag läste om det här för snart ett år sedan då jag första gången upptäckte att det var ett problem för mig. Jag hade hoppats att de skulle lösa det tills dess att jag behöver förnya mitt BankID, men det var väl naivt av mig att tro det. :)

    Den unga killen jag fick prata med på deras kontor gav mig som enda råd att köpa en ny telefon. Jag blev något irriterad. Jag har gjort ett par samtal till dem och just nu väntar jag på att någon teknisk person ska kontakta mig gällande mitt ärende.

    Jag funderade på att byta bank, men det verkar som att QR-kod är standard för alla nu. Det känns också lite olustigt att de som har ett delvis ansvar över mina pengar inte kan skapa en applikation där något så grundläggande som en QR-läsare fungerar.
     
    bernard och chraist gillar detta.
  11. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Jag kan även tycka att givet samhällsfunktionen som BankID idag fyller så borde de göra allt för att det ska vara tillgängligt för alla också. Tyvärr är det ju så att buggar introduceras, vilket händer alla mjukvaror, men man bör ju jobba för att lösa dem i största möjliga mån.
     
    Hund och bernard gillar detta.
  12. Hund

    Hund Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    5 572
    Mottagna gillanden:
    1 006
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    ROM:
    Lineage OS
    Ni som har problem med att skanna QR-koder, vilken version av Android har ni?
     
  13. Nicole

    Nicole Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2014
    Inlägg:
    3 034
    Mottagna gillanden:
    1 422
    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z1 & Z3c & XZ
    Övrigt:
    Polar Grit X Pro Titan ⌚
    8.
     
  14. Hund

    Hund Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    5 572
    Mottagna gillanden:
    1 006
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    ROM:
    Lineage OS
    8.0? Jag har 8.1.0 och hade testat att nedgradera till 8.0 och se om det hjälper, men då kanske det inte spelar någon roll. Vi får se om jag orkar testa det i helgen.

    Hur upplever du och ni andra klienten i övrigt? För mig är den väldigt långsam med vad jag antar är anropen? Att när den får signal om att jag vill förnya mitt BankID tar det kanske 30-60 sekunder innan jag kommer förbi rutan där det står att den väntar.
     
  15. Nicole

    Nicole Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2014
    Inlägg:
    3 034
    Mottagna gillanden:
    1 422
    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z1 & Z3c & XZ
    Övrigt:
    Polar Grit X Pro Titan ⌚
    8.1.0. [emoji846]
     
    Hund gillar detta.
  16. Hund

    Hund Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    5 572
    Mottagna gillanden:
    1 006
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    ROM:
    Lineage OS
    Jag testade att nedgradera till 8.0, men då ville inte Android starta. Jag gjorde ingen omfattande efterforskning då jag inte i vilket fall som helst inte skulle använda en version som inte patchas för kända säkerhetsbrister.

    Det verkar just nu som att mitt enda alternativ är att köpa en ny telefon eller helt enkelt leva utan Mobilt BankID då företaget bakom det inte riktigt verkar ta så mycket ansvar för att deras klient inte fungerar. Det enda de sagt är att det fungerar på deras telefoner.
     
  17. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Ditto. Kanske inte heller är det bästa upplägget att det styrs vinstdrivande och ägs av de stora gamla bankerna heller.

    Men även BankID kan inte äga flera versioner av tusentals olika androidtelefoner bara för att testa att det fungerar på alla enheter.
     
  18. Hund

    Hund Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    5 572
    Mottagna gillanden:
    1 006
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    ROM:
    Lineage OS
    Det är upp till telefontillverkarna att hålla sig kompatibel med Android. Det enda BankID behöver göra är att se till att deras klient fungerar med Android.
     
  19. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 361
    Mottagna gillanden:
    1 720

    MINA ENHETER

    Ursäkta en nykomling i tråden, men vill ni beskriva vad som är fel med Bank-ID? Jag har aldrig haft problem men antar att problemet bara gäller vissa äldre versioner av Android, om jag förstår er rätt. Kan ni inte scanna qr-koden, är det enda problemet? Går det inte att komma runt på något sätt?

    Om valet finns mellan att Bank-ID ska ägas av bankerna eller av staten, så vet jag faktiskt inte om jag skulle föredra staten. Vad gäller it-säkerhet så måste man ändå ge bankerna att de har påkostad säkerhet på många sätt. De har råd att betala för säkerhet eftersom de vet att hela deras affärsmodell och deras tillit kan vara hotad annars. Om vi istället kollar på svenska staten (inklusive kommuner och landsting) så ser vi hur deras approach till it-säkerhet ofta är grov inkompetens. Såsom att Transportstyrelsen delade sina register, inklusive register av stor betydelse för rikets säkerhet, med serbisk personal. En annan grej är att landstingens anlitade företag lade ut INSPELADE SAMTAL med 1177 Sjukvårdsupplysningen (hur fan kan man ens spela in sådana känsliga samtal) på en oskyddad FTP-server som inte ens krävde inloggning för att nå. Sinnessjukt.

    Jag använder Kivra och brukar säga att jag tycker att ett privat företag (HM-koncernens ägare tror jag) nog kan skapa en säkrare tjänst än svenska staten. Därför använder jag Kivra istället för Skatteverkets tjänst, även om de är ihopkopplade.
    Bankerna är inte perfekta, och visst är de slöa gamla sega jättar, men jag tycker nog att det är bättre att Bank-ID ägs av dem istället för av staten. Men staten får gärna ställa hårda krav och ha ett nära samarbete i tjänsten.
     
  20. Hund

    Hund Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    5 572
    Mottagna gillanden:
    1 006
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    ROM:
    Lineage OS
    Jag kör med 8.1.0, så problemet gäller nya versioner av Android. Det går som sagt inte att läsa QR-koder i deras klient, medan i andra fungerar det utmärkt.