Nvidia Shield Android TV 2017

Diskussion i 'Android TV' startad av Swedroid, 5 jan 2017.

  1. ezone

    ezone Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2011
    Inlägg:
    249
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

    Hdmi är ju bakåtkompatibel så varför inte?
     
  2. Jaxione

    Jaxione Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2011
    Inlägg:
    606
    Mottagna gillanden:
    161

    MINA ENHETER

    Ja iofs :)

    Det verkar dock som att alla lite finare kablarna är 2.0. Så kanske är bättre att köpa en sån.
     
    ezone gillar detta.
  3. ezone

    ezone Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2011
    Inlägg:
    249
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

    Även om det inte skulle fungera så är en bra hdmi kabel bra. Sen jag fick det att fungera har jag bara köpt lite bättre kablar det lönar sig i längden.
     
  4. Blubbe

    Blubbe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2010
    Inlägg:
    81
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Jag kollar på ny fjärrkontroll till Nvidia Shield. Tangentbord på baksidan och dedikerade volymknappar är mina enda krav förutom motsvarande knappar som originalkontrollen.

    Det finns ju massor av alternativ på marknaden till en billig peng (mest inne på rii i25 eftersom jag gillar uppladdningsbart inbyggt batteri), men det enda jag inte blir klok på är om alla har problem med att "back button" inte fungerar utan istället registreras som höger musklick? Åtminstone inte utan en massa trixande. Jag förutsätter att folk med "back button" menar triangeln på originalkontrollen? mao funkar det ju inte alls för hur fasen klarar man sig utan den?

    Någon som använder annat än original och kan bekräfta eller dementera problemet?
     
    Last edited: 26 sept 2019
  5. xTQ

    xTQ Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2016
    Inlägg:
    121
    Mottagna gillanden:
    106
    Någon som kör F-droid och NewPipe på sin Shield? Hur bra/dåligt funkar det?
     
  6. Jaxione

    Jaxione Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2011
    Inlägg:
    606
    Mottagna gillanden:
    161

    MINA ENHETER

    Funkade inte med en dyr kabel heller tyvärr. Samma skit igen. Nvidia verkar ju helt värdelösa att ha att göra med också och det enda dom kan tipsa om är fabriksåterställning
     
  7. rodak

    rodak Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    2 206
    Mottagna gillanden:
    1 392
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Är ju ganska standard hos alla tillverkare när nåt strular. Det första man ska göra då är en återställning för att utesluta mjukvara. Hjälper inte det så går man på hårdvara.
     
  8. Jaxione

    Jaxione Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2011
    Inlägg:
    606
    Mottagna gillanden:
    161

    MINA ENHETER

    Ja absolut, men det var det enda dom hade, när jag testat det så ville dom inte göra något mer
     
  9. rodak

    rodak Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    2 206
    Mottagna gillanden:
    1 392
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Ah, ok, gissar att garantin gått ut då?
    Har du haft möjlighet att prova på en annan tv?
     
  10. ezone

    ezone Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2011
    Inlägg:
    249
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

    Provade du på annan tv?
     
  11. Jaxione

    Jaxione Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2011
    Inlägg:
    606
    Mottagna gillanden:
    161

    MINA ENHETER

    Hej!

    Testade precis. På min Panasonic Plasma från 2014 så uppkommer inte problemet. Men på min Philips Oled 803 från 2018 där jag ska ha den inkopplad så får jag ljudproblemet. Skitskumt......Pansonicen är ju 1080p medans Philipsen är 4K, vet inte om det kan ha betydelse, men då borde det ju iaf funkat med en bättre kabel om det nu är bandbredden som inte räcker till. Philipsen har ju android 8.0 inbyggt och där händer inte ljudproblemet. Det hände inte heller med Apple TV4Kn som jag hade innan. Så det måste vara något mellan Shielden och Philips tvn som inte lirar. Trött jag blir.

    Edit: Så fort jag går in i en app börjar spela en film och avslutar och går tillbaka till huvudmenyn så börjar knastrandet i ljudet. hörs både i filmklipp och när man bläddrar i menyer i Youtube tex
     
    Last edited: 26 sept 2019
    ezone gillar detta.
  12. ezone

    ezone Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2011
    Inlägg:
    249
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

    Troligast är att det är så eller så är din tv trasig? Har du uppdaterat tv? Och även provat fabriksåterställnig?
    Ja vet jävla tjat om detta men tyvärr, måste man göra detta för att utesluta vad det är.. Kan lika gärna vara en uppdatering på tvn som bråkar..
     
  13. Jaxione

    Jaxione Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2011
    Inlägg:
    606
    Mottagna gillanden:
    161

    MINA ENHETER

    Testat att fabriksåterställa både TVn och Shielden nu. Fortfarande samma sak. Känns som det kommer bli många timmar i support om man ska kunna lösa detta. För Philips lär skylla på Nvidia och Nvidia på Philips.
     
  14. ezone

    ezone Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2011
    Inlägg:
    249
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

    Ett jävla skit är det och otur som du har. Har själv en philips tv men inte med Android på. Men min fukar det med.
     
  15. joshe

    joshe Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2017
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    4
    Telefon:
    Huawei Honor 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei Honor 8
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV V2
    Hello! Tänkte fråga er experter om lite råd. Fick igår hem min nya LG Oled B9. Jag försöker nu få ihop hur jag ska koppla allt så att jag får ljudet och bildupplösning rätt. Jag har min Shield + en Harman Kardon SB26 som jag ska koppla ihop, men lyckas inte riktigt få till det. Ljud har jag fått ut via Shielden, men kan inte få ut 4K till bilden, bara FHD. Är det någon som har liknande uppsättning som vet bästa sättet att koppla ihop TV, Shield och ljudlimpa för att få ut både ljud och bild som det ska både via Shield och via TV:en i sig?
    Tacksam för tips!
     
  16. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Din soundbar klarar inte 4K, så skippa HDMI helt till den, koppla HDMI direkt mellan Shield och TV. Sen får du koppla en separat SPDIF (digital optisk ljudutgång) mellan TV och soundbar och hoppas på att allt funkar som det ska.
     
    bernard gillar detta.
  17. joshe

    joshe Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2017
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    4
    Telefon:
    Huawei Honor 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei Honor 8
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV V2
    Aha, tack för tipset. Blir till att införhandla en optisk kabel då, så får hålla tummarna att allt funkar som det ska sen då. :-)
     
    bernard och F-Forward gillar detta.
  18. Johan76

    Johan76 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2010
    Inlägg:
    422
    Mottagna gillanden:
    211

    MINA ENHETER

    Problemet är ofta med den kopplingen att tvn inte skickar vidare en obehandlad signal utan tvn kodar upp ljudet och skickar en stereo pcm signal. Inte helt säkert din tv gör så så är ju bara att prova. En optisk kabel är ju ingen jätte investering. Har kopplat så själv. Kör jag tex Plex/netflix direkt från smart tvn så skickar den ut till exempel dts signal till soundbaren. Kör jag plex/netflix från extern källa (chromecast eller androidtv box) så blir det stereo pcm. Inget inställningsfel i mitt fall utan begränsning i tvn.
     
  19. joshe

    joshe Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2017
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    4
    Telefon:
    Huawei Honor 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei Honor 8
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV V2
    Hm, har skaffat en optisk kabel nu. Men får inte till det ändå och känner mig lite korkad. Exakt vilka kopplingar med vilka kablar och inställningar bör jag göra för bästa bild och ljud med shield, soundbar och tv? Både via tvns appar som shieldens, eller måste jag välja en att inrikta mig mot att få ut bästa möjliga?
     
  20. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 835
    Mottagna gillanden:
    4 927

    MINA ENHETER

    Dina 4k enheter direkt till tvn via hdmi och optiska kabel mellan tv och soundbar