Diskussion: Tråden för betaltjänsten Swish

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av bernard, 20 maj 2017.

  1. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    mörkt tema sätter du i inställningar på din iphone och inte i appen...
     
  2. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Är det värt att aktivera Bluetooth funktionen för Swish ännu? Finns det någon butik eller kedja som har stöd för funktionen? I ärlighetens namn nu med Google pay känns det mitt som Swish betalningar i butik förlorat lite sin mening. Enda mening r är vän att fler har Swish typ halva Sveriges befolkning och är förmodligen lättare att komma igång. Om de blir vanligare lär Bluetooth bli aktiverat by default.. Känns märkligt att de vsllt Bluetooth istället för NFC.. Känns som NFC borde vara säkrare dom man rent fysiskt behöver bara väldigt nära terminalen.
     
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nej, funktionen finns nog bara som beta ännu, som några få utvalda har tillgång till. Har ännu inte hört om någon butik som låter en betala med Swish via BT ännu. Däremot har jag sett några pressmeddelanden om terminaler som har stöd för det, så det är väl så sakteliga på väg.

    I och med att det krävsju nya terminaler lär det i alla fall ta lång tid från det att utrullningen faktiskt påbörjas.

    Men visst borde det finnas incitament hos säljarna då Swish i regel är lite billigare än VISA och Mastercard, tror jag i alla fall.

    Swish är ju nästan lika vanligt som BankID idag, så tröskeln är rätt låg när väl terminaler finns på plats.
     
  4. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Tror du måste ställa in det i system inställningarna på din telefon
     
  5. dajle

    dajle Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2011
    Inlägg:
    102
    Mottagna gillanden:
    53
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 4
    Swish är bankernas lösning på att försöka behålla större del av transaktionsinkomsterna. Problemet, enligt mina källor, är att Swish helt enkelt är för dyrt för de större kedjorna, dvs swish affärsmodell är för dålig. Utan de större kedjorna kommer inte Swish att kunna konkurrera som betalningsmedel i det långa loppet.

    De nya reglerna för kortavgifterna inom EU gör det ännu mindre attraktivt att skaffa swish.
     
    zenyatta2 och bernard gillar detta.
  6. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 976
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Jag har fått uppfattningen att Swish är dyrare per transaktion för företagen.

    Om du har få transaktioner per dag blir nog Swish billigare.

    iZettle finns annars som alternativ för de som behöver hålla ner kostnaderna för transaktioner.

    Det är svårt att få reda på kostnaderna för de olika alternativen (iZettle undantagen) eftersom det handlar om avtal som handlarna gör med betalföretagen.
     
    zenyatta2 och bernard gillar detta.
  7. dajle

    dajle Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2011
    Inlägg:
    102
    Mottagna gillanden:
    53
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 4
    Helt rätt, alla avtal är olika men ingångsavtalet med Swish kostar 2 kr per transaktion. Jämfört med t ex iZettle krävs det ingen större omsättningen för ett bolag innan de lönar sig med kort. Annan faktor är att kort är internationella, vilket Swish inte är.

    De stora kedjorna betalar dock inte mer än några få promille per korttransaktion så varför skulle de vilja byta ett system/beteende som är inarbetat sen tiotals år.

    Något som skulle kunna göra Swish betydligt mer attraktivt är om de infört Swish för B2B och B2P. Men jag tvivlar på att bankerna skulle utmana sig själv och deras enorma kassako.
     
    bernard gillar detta.
  8. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 976
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Swish börjar bli mer spritt till flera länder men det kommer knappast att bli lika spritt som betal-/kreditkort.

    Säkerheten hos Swish känns dock högre jämfört med betalkorten dör säkerheten snarare sjönk när de införde kontaktlösa betalningar (jag har stängt av den funktionen, vill inte att någon kan betala med mitt kort genom att gå förbi med en kortterminal).
     
  9. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER


    dessutom slipper man stazi-apple och google som betalpartner vilket bör anses som en enorm vinst för den enskilde personen.
     
  10. dajle

    dajle Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2011
    Inlägg:
    102
    Mottagna gillanden:
    53
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 4
    Högsta säkerheten med kort ligger i att ansluta ditt kort till någon Pay-app eftersom man då betalar med en krypterad token.

    Inget är omöjligt men oddsen för att ditt kort skulle registeras genom att "gå förbi" en terminal är obefintliga. NFC (Near Field Communication) innebär (även om man kan öka räckvidden) att signalen(mobil/kort) måste vara inom ett par cm för att kunna registeras, är köpet över 200 kr måste pin-kod slås.

    Apple Pay är en betalpartner då de kräver betalt per transaktion. Google Pay m.fl fungerar enbart som en länk mellan din telefon(token) och korttillverkare. Att de sparar/analyserar din betalningshistorik är inget nytt med tanke på alla andra tjänster de tillhandahåller som t ex Gmail, Google Analytics och etc.
     
  11. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 976
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Det är ganska enkelt att stjäla kortuppgifter på längre avstånd än några cm och det har förekommit.
    Så kan tjuven skimma ditt nya bankkort
    Tusentals skimmas varje år - går på några sekunder (även om det i den artikeln står att användningsutrymmet inte är lika stort så många skimmade kort á ett antal köp per kort på 200 kr ger en hel del pengar till tjuvarna)

    Nej, jag tänker inte acceptera att betala med mitt kort på det sättet, det är inte värt risken (och med min usla ekonomi så är 200 kr alldeles för mycket att riskera).
     
  12. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    Det de får ut bör väl vara samma som med t.ex. appen https://play.google.com/store/apps/details?id=com.github.devnied.emvnfccard i en telefon med NFC, dvs kortnummer och delar av köploggen. De får inte ut CVV-koden som står på baksidan.

    Spärra kortet för köp utanför EU eller utanför Sverige om du kan, så bör du kunna sova lugnt. Vad jag vet så går det inte att handla med bara kortnumret inom EU alls längre.
     
  13. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    På Amazon är det bara kortnummer som krävs, iallafall sist jag köpte på Amazon, vilket var i maj i år
     
  14. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    Oj, fortfarande! Tack för rättningen.
    Frågan är om det fortfarande är tillåtet nu efter 14:e september.
     
  15. dajle

    dajle Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2011
    Inlägg:
    102
    Mottagna gillanden:
    53
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 4
    De nya reglerna gäller enbart företag som är verksamma inom EU + att det finns ett antal företag som bl a Amazon, Google, Apple etc som fått dispans.

    Kom ihåg, GDPR och PSD2 är resultat av lobbyism.
     
  16. Kimball

    Kimball Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2012
    Inlägg:
    661
    Mottagna gillanden:
    397

    MINA ENHETER

    Jag kan tycka att detta låter lovande, f.a. lär det vara mer intressant för bankerna än Apple Pay avgiftsmässigt förhoppningsvis:
    Swish – snart i en kassa nära dig

    Även Nets lösning som nämnts innan testas ju på enstaka ställen, hursom är det väldigt kul utveckling!
     
  17. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 476
    Mottagna gillanden:
    1 171
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Swish är sedan en tid integrerad i Traderas betalsystem, jämsides med Klarna, kort - Visa/MC, osv.

    Vet inte exakt när det skedde, men det var inte för så länge sedan.

    Från appen:

    "Du vet väl att du snabbt kan betala din Tradera-faktura med Swish, PayPal eller kort direkt i listan nedanför? Då behöver du inte ange OCR-kod."
     
    Oceanic gillar detta.
  18. SirHejsan

    SirHejsan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    744
    Mottagna gillanden:
    438

    MINA ENHETER

    Idag fick Androids version av Swish mörkt tema [​IMG]
     
    Kristy, Themaster_82 och Leo83 gillar detta.
  19. teknikgubben3

    teknikgubben3 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2019
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    26
    Ser riktigt snygg ut! Älskar verkligen att man implementerar mörkerläge i appar och telefoner. Hoppas att trenden sitter i ett tag till.
     
    bernard gillar detta.
  20. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det där med kupongerna var ju lite intressant. Menar de att du i samma veva som du betalar också kan dra nytta av kupongerna?

    Tänker på detta stycke:

    För det där med separata medlemskort och att dra nytta av kuponger är helt uruselt idag, då man endast på ett fåtal ställen tex kan knyta betalmedel till kundnummer. Även om jag har Google Pay i telefonen måste jag i alla fall släpa med ID-kortet för att få igenom kundrabatter/samla poäng.

    Visst kan man i vissa fall spara ned streckkoden, men det är fortfarande omständigt, då kassören i många butiker måste ta emot telefonen för att skanna koden bakom kassan (precis som med körkortet). Extra och tidskonsumerande steg som egentligen är helt meningslösa.

    Även en sådan sak som pantkvitton vore smidigt om man kunde få in direkt via Swish genom att blippa så snart man är färdig. Vet inte hur många gånger jag glömt att lämna in dessa kvitton...
     
    Last edited: 2 okt 2019
    Kristy och teknikgubben3 gillar detta.