Köpråd budget 55 tum TV

Diskussion i 'Android TV' startad av Bomano, 1 okt 2019.

  1. Bomano

    Bomano Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2019
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej!

    Är på jakt efter ny TV men då jag inte är så kunnig har jag svårt att välja.

    Har kollat på dessa två modeller som båda kostar 6000kr:
    LG 55&quote; 4K UHD Smart-TV 55UM7400 - TV
    SAMSUNG UE55RU6025KXXC - 55" UHD-TV med HDR - 2019

    Men tyckte även denna verkade lovande, har dock aldrig tidigare hört något om märket TLC men har kollat lite reviews på denna och ska tydligen vara rätt bra bild samt bra ljud med inbyggd soundbar, dock lite dyrare på 7000kr men har inbyggd chromecast och förmodligen bättre ljud än de andra:
    Webhallen.com

    Har inga höga krav då jag som sagt inte är så kunnig men 4k, HDR och Smart-TV så jag kan använda Netflix/Youtube osv, har mest kollat på 55 tummare men även 49 eller 50 skulle funka lika bra. Budget på 7000kr som allra mest men skulle gärna hamna lite under.

    Verkar någon av dem jag länkade ovan okej och prisvärda eller borde jag vänta till Black Friday istället? Vet inte hur pass bra prissänkning det brukar vara på TV under Black Friday, men om det handlar om att jag bara skulle spara 500-1000kr ytterligare känner jag att det inte är värt att vänta 2 månader.

    Tacksam för alla svar!

    Mvh fattig student som ändå vill ha en ok TV
     
  2. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Jag tror TLC'n är bäst köp. De är stora men inte så kända eftersom de mest tillverkat paneler åt andra tidigare, men har på senaste åren försökt ge sig in på marknaden själva. Normalt skulle jag säga att man inte skulle satsa på en TV från mindre märken om man är intresserad av smart-funktionalitet, eftersom man inte riktigt vet vilka appar som kommer och går. Men den där kör ju Android TV i grunden, så det kommer "alltid" gå att uppdatera apparna direkt från Google Play.
     
    Nero och bernard gillar detta.
  3. Bomano

    Bomano Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2019
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack för svar! Tyckte också den verkade stå ut mest, så blir nog den! Tror du det är värt att vänta till Black Friday eller är priset på 7000kr rimligt?
     
  4. Snöstorm

    Snöstorm Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2019
    Inlägg:
    241
    Mottagna gillanden:
    344

    MINA ENHETER

    Under Black Friday kan du köpa en Samsung smart tv 55" 65“ för så lite som halva priset!

    Mitt råd är att vänta, är ju ändå bara 1 månad kvar! ; )
     
    bernard gillar detta.
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 710
    Mottagna gillanden:
    44 699
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Kan du vänta in Black Friday hade jag nog gjort det, för TV brukar fortfarande vara rätt hyggligt då. Även mellandagsrean brukar vara bra på specifikt TV.

    Ett tips är att spana in vilka modeller du är intresserad av/som möter din kravlista och sedan lägga in dem i Prisjakt och sätta prisnotiser på dem.
     
    Snöstorm gillar detta.
  6. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    724
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Hakar på lite här. Smart tv nämns ju, är det Android tv som gäller eller funkar alla alternativ vad gäller cmore viaplay och så vidare svenska alternativ?
     
  7. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 505
    Mottagna gillanden:
    1 575
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Beror helt och hållet på vad du har för mål.

    Android TV är helt klart dominerade när de kommer till app underhåll, när du köper en Android TV så vet du att även efter 2-3 år när TV slutar få uppdateringar vissa märken supportar den längre men det minsta de måste supporta är 2 stora uppdateringar alltså 2 år, TCL är inne på 3 året och uppdaterar dem fortfarande, Philips är sämre Sony är sämre de med nöd och näppe uppdaterar längden det har krav på sig. Men du vet att apparna kommer supporta flera flera flera år efter TV slutar få uppdateringar med Android TV, vilket du inte kan säga om något annan smart TV, ta LG, Samsung, etc när TV slutar uppdatera efter 2 år typ så är det bara slänga TV på soptippen, om syftet är att apparna ska stöda TV.

    Hårdvaran är dock inte i toppskick på Android TV, finns ju dock bättre och sämre modeller så klart. Men det håller på bli bättre från och med Android TV Pie allså 9.0 så borde den flyta på bättre även med gamlare hårdvara.

    Medans typ Samsung, LG gör normalt bra hårdvara men för jävla dålig mjukvara så när TV slutar uppdatera så slutar app tillverka uppdatera apparna då får man oftast bara appen är föräldrar behöver uppdateras för supporta vidare uppspelning, sedan kommer det oftast aldrig något nytt.

    Så i mina ögon är Android TV det enda Smart TV os värt och köpa just för att de flesta apparna supportar än idag Android 4.1 5.0 uppåt vilket är 5 år gamla, så man vet att apparna kommer fungera säkerligen längre än vad TV håller sig vid liv, vilket gör TV mer framtidssäkrad.

    Här är ett exempel på Samsung
    Netflix fungerar inte längre i min Smart TV! | Samsung Support Sverige

    Netflix sluta fungera när TV slutar få nyare update, sedan släpper inte Samsung nytt när TV börja komma upp i åren för de lägger fokus på nyare modeller, Samsung är redan bland av de sämsta märkena på marknaden underhålla sina Smart Phones typ 1 år efter release, ännu värre är dem på TV.
     
    Avarell_Dalton och bernard gillar detta.
  8. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 146
    Mottagna gillanden:
    4 841
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Elgiganten har kampanj på denna Philips 55 tummare:
    Philips 55&quote; 4K UHD Smart TV 55PUS6554/12 - TV

    För smart TV funktionerna tycker jag det nästan är bättre med en Nvidia Shield eller en Apple TV att koppla in.
    Som redan nämnts är uppdateringar på själva TV apparaterna rätt olika.
     
  9. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 505
    Mottagna gillanden:
    1 575
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Beror lite på smak skulle jag påstå, själv föredra jag har så rent som möjligen framför TV med så lite boxar och kablar som möjligen helst 0.

    Sedan kommer vi till den andra faktorn står man utan TV eller har bara en HD Ready eller en HD TV, så är det bättre och köpa en ny TV då man kan få en ny 4K HDR TV från typ 3000:- uppåt. Blir verkligen kvalitets förbättring då spelar de ju ingen roll om man köper en box med 4K om TV ändå inte stöder det så är det meningslöst.

    Sedan har vi de som vill köra flera olika OS, typ Apple TV box sedan typ annat OS för maximera utbudet möjligheter.

    Så det är inte alltid så att en box är lämpad för alla, men visst är boxar ett bra komplement om man redan har bra grund och stå på.

    Samsung med Tizen OS har så minimal app utbud att du den räknas inte ens som smart TV skulle jag påstå, Samsung har länge försökt frångå Android även på telefonerna för Tizen men operativsystemet har haft svåra problem och locka till sig utvecklare till OS.

    Till och med LG WebOS har större app utbud vilket är lite märkligt då den är färre konsumenter som köper än Samsung.

    Och ska man lita på konsumentundersökningar så är största syftet till Smart TV och frångå traditionell TV, och gå mer på streamingtjänster för slippa reklam, och då är de inte så bra om man har en TV som knappt har några strömingstjänster att tala om jämfört mot konkurrenterna från både Android TV, WebOS, Fire TV, Apple TV listan kan göras lång.
     
    Avarell_Dalton gillar detta.
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 710
    Mottagna gillanden:
    44 699
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Kan förresten tipsa om Benify om man är sugen på Samsung. De har ofta bra deals på Samsung, just nu kan man köpa ett par QLED till mycket lägre priser än vad som finns på Prisjakt.

    Dock handlar det i regel om de lite mer påkostade modellerna, så är det väl främst om man vill ha senaste QLED det är ett bra råd att kika där också.
     
    Avarell_Dalton och Donadoni gillar detta.
  11. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 146
    Mottagna gillanden:
    4 841
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Ja bäst är ju att slippa en massa boxar och flera fjärrkontroller. LG WebOS har inte ens TV4 play sist jag kollade.
    Så inbyggt Android är väl att rekommendera.
     
    Avarell_Dalton gillar detta.
  12. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 505
    Mottagna gillanden:
    1 575
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Sa bara att WebOS har fler appar än Samsung :P för det betyder det att inte alla appar finns på WebOS för den delen, dock saknar ju WebOS och Samsung Tizen OS de flesta appar jämfört mot typ Android TV, Apple TV.

    Problemet med Android TV är ju att strömingsapparna kan blockera vissa märken om de känner för det, så de mest stödda är ju Sony, Philips, Nivida Shield, TCL på den svenska marknaden. Dock är det långt ifrån alla märken med Android TV, vilket kan göra det lite riskabelt om man börja köra Android TV från märken utanför dessa.

    Importerade en Hising Android TV de är också de enda märket på marknaden som ännu har gjort en OTA update för stöda Amazon Prime Video på Android TV utöver Sony, Nivida officiellt dock sedan Amazon öppnade upp för Android TV så kan man få tjänsten fungera även på TCL som inte har officelt stöd för det genom side ladda som tidigare var blockerad även om man side ladda den.

    Detta är ett problem som Google borde sätta ner foten på, så länge det är officelt godkända av Google och har inbyggd Chromecast så borde google blockera app utvecklare blockera TV märken, för få en mer balanserad dock är det inte alla TV som har strika upphovsrättsskyddad kopieringsskydd på sig vilket krävs för få tillgång till Netflix 4K och många andra tjänster, hört Disney+ ska kräva det även på lägre upplösningar vilket kan utesluta en del Android TV märken också.

    Men det är också negativt för kunder som vill köpa Android TV att de inte vet riktigt vilka appar man har tillgång till den innan man kollar Play Store, även om man vet att tjänsten finns för Android TV.