Tips: Xiaomi M365 Smart Electric Scooter

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av dave333, 2 jul 2017.

  1. Wikai

    Wikai Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2019
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    8
    Verkar som om att jag har något fel på mitt batteripack...

    La märke till att jag i M365 Tools hade en min/max difference på närmre 0.15-0.2V.
    Cell 10 låg ca 0.1-0.15V under övriga celler.
    Läste att man kunde prova att köra slut på batteriet för att sedan ladda upp det helt, men jag är nu ca 25% in på uppladdningen och min/max difference verkar snarare öka... Är nu uppe i 0.265V min/max difference och den fortsätter att öka.

    Märkligt nog är cell 9 den som laddar fortast och cell 10 den som ligger efter.
    Jag har mindre bra koll på hur batteriet är uppbyggt, men kan det vara så att laddningskabeln/bläcket för cell 10 lossnat och hamnat på cell 9 istället, vilket medfört att cell 9 laddas fortare än övriga och cell 10 ligger efter?

    Värt att nämna är att jag ibland hör ett "skorrande" ljud när jag åker, som jag inte lyckas lokalisera var det kommer ifrån. Kan det möjligtvis vara från ett bläck som släppt på cell 10 och ligger och vibrerar? :S

    Köpte den från Inet i maj, så jag har ju garanti kvar på batteriet i värsta fall.
    Men nackdelen är att jag i så fall troligtvis får en med kinaceller i utbyte, till skillnad från LG-cellerna som sitter i nu...

    Så här ser det ut i M365 Tools just nu :/
    [​IMG]

    Edit: Gått ner till 0.265V min/max difference igen och ser ut at hålla sig där, men det känns för högt...
     
    Last edited: 25 sept 2019
  2. raptor

    raptor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2009
    Inlägg:
    629
    Mottagna gillanden:
    196

    MINA ENHETER

    Dränera absolut inte batteriet helt. Låt den stå på laddning länge, 20-30h, och se om det hjälper.
     
    bernard gillar detta.
  3. Wikai

    Wikai Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2019
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    8
    Givetvis inget man bör ha som vana, men att göra det en enstaka gång bör inte vara någon fara.
    Överurladdningsskyddet i BMS:en stänger av M365:an när cellerna når för låg spänning, för att förhindra att de tar för mycket stryk.
    Jag höll koll på cellspänningarna samtidigt och vill minnas att den stängde ner sig när lägsta cellen närmade sig 3.0V.

    Får bli till att låta den stå på laddning i helgen och se om det blir någon förbättring.

    Är inte alls sugen på att byta ner mig till kinacellerna, så såvida det inte blir värre tror jag att jag avvaktar tills garantin på batteriet löpt ut och sedan ger mig på att lösa det själv.
     
    Last edited: 26 sept 2019
  4. Jackiie

    Jackiie Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jun 2012
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Någon som har tips på bredare fotplatta, hur bygga, och hur fästa?

    Mitt styrlager (om det är som på min motorcykel) har fått sig en törn, och styret vill nu vara i mittenpositionen, och är trögt att vrida från mitten. Lite som att det är ett hack i mitten. Går det att lösa? Vill inte byta styrlager...
    Ramlat med min en gång efter att ha träffat ett svart fyrkantigt gummifarthinder mitt i natten på en mörk cykelbana. Förutom smärtan (bröt inget) så blev det lite småskador, inklusive styrlager, skrapmärken och delar från displayen lossnade.
     
  5. jkej

    jkej Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2019
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    47
    Grattis! Ja, med nyaste versionen av M365_DownG ska det gå att byta firmware även på de som har version 1.5.1 (men jag har inte testat själv, för min hade version 1.4 när jag köpte den). Jag tycker dock inte att du borde svara ja på frågan om du vill uppdatera till version 1.5.4. Om du gör det riskerar du ju att hamna i den situationen att du inte kan byta längre.

    Det lämnar ju inga fysiska spår att du har bytt firmware, men vi kan nog inte garantera att det inte finns något i mikroprocessorn som sparar någon form av metadata om firmware-byten. Men jag har väldigt svårt att tro att en återförsäljare skulle lägga energi på att försöka utreda något sånt.

    Som @Joreimer@Joreimer sa: med custom firmware kommer du inte ha något att klaga på i uppförsbackar. Men det är möjligt att samma ändring ger något kortare räckvidd, så om det är ett problem för dig kanske det kan vara värt att satsa på PRO istället. Själv kör jag dagligen ca 9 km (till jobbet + hem) med custom firmware som är stark i uppförsbackar och batteriindikatorn visar att jag har mer än hälften kvar när jag kommer hem.
     
  6. bringan75

    bringan75 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2019
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Supertack för svar. Det blir nog till att testa att flasha den snart då just uppförsbackar är en viktig puck. Det jag dock inte kan hitta är något någon skrev tidigare om jag jade kinabatterier eller LG-batterier!? Vad ska jag leta efter och med vilken app!?

    Sen undrar jag om det är normalt att ha två skuggade fält i M365tools under batteri som killen som postade bilden tidigare också har!? Mina två skuggade fält är dock cell 1 och 9.
     
    bernard gillar detta.
  7. Pierreberg

    Pierreberg Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jul 2019
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    14
     
  8. Joreimer

    Joreimer Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jul 2019
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    11
    Jag beställde både batteribag, batteri samt kabelhärva men inser att jag inte behöver den då jag kan ladda på jobbet. Så om nån behöver fördubbla sin räckvidd så säljer jag det kittet till under inköpspris.

    Batteri LiitoKala 8Ah
    Kabelhärva för lödfri montering
    Vattenskyddad väska

    Köpt från Aliepress och Xiaomods Customs för 1500kr inkl tull o frakt mm. Säljs för 1300 kr.

    Allt nytt!

    Finns guider i denna tråd hur man gör för att montera mm. (En stadgande platta kan behöva tillverkas tex av spikbleck och slangklämma alternativt 3-printas.)
     
  9. derb

    derb Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2015
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    2
    Var laddar man ner FW 1.3.8? Tänkte testa downgradea med iPhone-appen m365 DownG.
    Den hittar iaf min scooter och kan connecta trots fw 1.5.2 så blir spännande att se om det funkar.
     
  10. Bertilsson

    Bertilsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2019
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    260
    derb gillar detta.
  11. derb

    derb Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2015
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    2
    Kanon, tackar.
    Är det egentligen något som kan hända om det nu skulle visa sig att man inte kan downgradea från 1.5.2? Eller kommer man bara få ett felmeddelande?
    Är ju ändå nöjd som den är nu men nyfiken på att testa on 1.3.8 är så bra som det sägs också.
     
  12. jkej

    jkej Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2019
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    47
    Jag kan inte säga säkert eftersom jag aldrig provat själv, men vad jag har läst så verkar det som att det enda som händer är att det inte går att ladda upp den nya firmwaren, så inget borde ändras.

    Rapportera gärna tillbaka om du märker någon signifikant skillnad när du går över till 1.3.8. Jag skulle gissa på att skillnaden är relativt liten, men intressant att veta. Om du däremot börjar ändra parametrar som motorstyrka och maxhastighet så blir skillnaden ganska tydlig.
     
  13. derb

    derb Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2015
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    2
    Testade att uppgradera nu men funkade inte. Den flashade och så stod det DONE i slutet men Firmware-versionen var fortfarande 1.52.
    Antar det bara går om man har 1.51 då. Minns när jag uppdaterade till 1.51, av misstag, men att jag sen uppdaterat till 1.52 hade jag ingen aning om
     
  14. Joreimer

    Joreimer Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jul 2019
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    11
    Det ska gå att uppgradera från 1.52. Det gjorde jag (med Android).
     
  15. derb

    derb Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2015
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    2
    Menade såklart att det inte gick att nedgradera till 1.38 från 1.52 Jag var lite otydlig där.
     
  16. Joreimer

    Joreimer Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jul 2019
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    11
    Jodå, även det har jag gjort.
     
  17. derb

    derb Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2015
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    2
    Okey och det funkade alltså?
    Lust att säga hur du gjorde steg för steg och vilken fil du körde från den sidan?
    Ska rota fram nån gammal Androidplatta och testa med sen då isf.
     
  18. Joreimer

    Joreimer Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jul 2019
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    11
    Jag följde bara instruktionerna i denna tråd (Xiaomi Mijia M365 Custom Firmware Toolkit)och parametersatte fw samt körde downg-appen (inte ios-versionen utan android-versionen). Gick inte första gången men väl andra. Jag valde 1.38 och det var det jag fick in. Innan dess trodde jag det var kört eftersom jag av misstag fått in 1.52 via Xiaomi-appen. 1.54 tror jag dock inte går att downgrada. Än i alla fall.
     
  19. derb

    derb Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2015
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    2
    Testade med en seg gammal Androidplatta nu och det funkade att gå från 1.52 till 1.38 :D Tack för tipset.
    Återstår att se hur körförmågan är imorgon när man ska testa.
    Vad tycker du själv är den bästa versionen som du kört?
     
  20. Joreimer

    Joreimer Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jul 2019
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    11
    Nja, tycker skillnaden beror på settings och inte så mycket fw-version. Kör nu med sjukt låg power constant. Blir ju en helt annan maskin.