Vad tycker vi om Greta thunberg?

Diskussion i 'Off Topic' startad av Oceanic, 2 okt 2019.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Var skrev jag det? Kritik är bra och det får hon också.

    Hon får dock motstå mycket hat som enbart är till för att trycka ner hennes person samt diagnos. Det är äckligt och fullständigt irrelevant.
     
  2. ajo.lill

    ajo.lill Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2018
    Inlägg:
    718
    Mottagna gillanden:
    595
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23
    Gud vad trött jag blir av att läsa denna tråden. Det jag ser är att hälften som postar säger "Men den personen gör inget så varför ska jag behöva göra något". ALLA kan göra något; ingen förväntas göra allt.

    Folk hänger upp sig på att Greta motsätter sig köttindustrin till exempel, men varför gör ni inte det? Jag äter kött, men jag anser fortfarande inte att köttindustrin är bra. Den är vidrig.

    Jag håller med helt och hållet att industrier, företag och magnater måste hållas ansvariga för vad de gör. Det är precis det Greta menar när hon säger att politikerna inte gör tillräckligt.

    Jag är inte del av dessa industrier, men bara för det tänker inte jag göra ingenting "för att företagen inte gör sitt". Jag ser en direkt förbättring av att jag gör det jag kan. Det ger mig ett bättre liv också, det behöver inte alltid handla om att man tror att man kan stoppa förändringarna i världen på en kvart. Ibland kan man med kortsiktiga förbättringar för sig själv förbättra även i längden.

    Ingen har heller sagt att vi ska "stänga av allt" så varför repeteras detta hela tiden? Om vi slutar ta argumenten till ad absurdum, vilket är vad politiker brukar älska att göra, så kanske vi kan komma någonstans i en diskussion. Innan dess är det pajkastning.

    Många här inne behöver också läsa lite om whataboutism.
     
    flipp gillar detta.
  3. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Haha, ja. Helt enig. Det är stor underhållning att så många, i synnerhet vita, välbärgade män, är så rädda för henne. Vi har sett det förr, män som blir provocerade av smarta kvinnor. Historien upprepar sig.
    Greta har ju rätt och de enda som skall uttala sig i frågan är hennes generation och kommande. Vi 60- 70-talister har ju bäddar sängen så att säga och bör städa upp efter oss. En no-brainer för mig.
     
  4. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Att ge miljoner i bidrag till el cyklar i tron på att de ska påverka klimatet är ju givetvis otroligt naivt och ett utmärkt exempel när känslor styr politiken. Och samtidigt ett hån mot oss skattebetalare. Givetvis skulle dessa pengar gått till Indien istället där får man mkt mer valuta för pengarna. Det är där man behöver få in mer grönt i samhället vi i Sverige ligger redan i topp vi var dragit vårat strå till stacken det är i slutändan de stora nationerna som behöver förändra sig om vi ska påverka klimatet på global skala.

    Något radikalt vore att förbjuda tex pet flaskor. Jag vill gärna ha tillbaka 50cl burken. Det är ju alla PET-flaskor som fyller våra hav
     
  5. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 965
    Mottagna gillanden:
    11 124
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Om du tar och pantar din PET-flaska istället för att kasta den i havet så behöver du inte din 50 cl-burk. :)
     
  6. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 833
    Mottagna gillanden:
    4 918

    MINA ENHETER

    Jag hör du det du säger att pengarna gjort mer nytta i Indien.

    Men vet i katten om vi har bidragit vår strå till stacken. Ganska säker på att jag påverkat miljön mer efter att varit vaken 30 min än en genomsnitt människa i det fattigaste länderna. Jag har definitivt använt mer el och vatten än de gör av på en hel dag.
     
  7. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    I Sverige är vi nog bra på att panta då vi faktiskt har ett pant system. Men uppenbarligen är det ett problem globalt. Jag själv brukar panta faktiskt.
     
  8. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 965
    Mottagna gillanden:
    11 124
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Problemet försvinner ju inte om man byter till aluminiumburkar, för det finns fortfarande inget pantsystem bakom i andra delar av världen. Men visst, en burk kan bli en ny burk med mindre arbete än en PET-flaska.
     
  9. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Framförallt är en burk en naturprodukt.
     
  10. Slimey

    Slimey Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2016
    Inlägg:
    728
    Mottagna gillanden:
    622
    Sen på bollen i matdiskussionen, men matproblemen beror inte på att vi har en viss kost utan att all matproduktion blivit stor och industriell samt att produkter flygs/skeppas kors och tvärs över jordklotet.
    Hade man återgått till mer småskalig produktion och nöjt sig med en kost baserat på säsong och närproduktion så hade det varit helt okej med en köttbit ibland utan att det haft någon som helst negativ påverkan på miljön.
    Dagens vinstmaximerade megajordbruk förstör mer än man tror, även om man bara odlar grödor som säljs som människoföda.
     
  11. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ytterligare en anledning vi ska satsa på kärnkraften är att det krävs stora mängder energi att odla i växthus vilket är det mest effektiva och perfekta sättet att bedrivs jordbruk på i en helt kontrollerad och optimal miljö. Dagens växthus är ej effektiva då de tar stor del Mark givetvis ska växthusen byggas på höjden. Jag ser framför mig att framtidens växthus skulle kunna vara lika höga som skyskrapor. Som sagt fixar vi oändligt med energi som bara kärnkraften kan ge oss ( främst av 4e generationen) så skulle vi kunna oddla allt de vi vill ha här i Sverige året om. Samt slippa skeppa kors och tvärs samt slippa används cancer framkallande bekämpningsmedel. Politiker har ute förmågan att tänka utanför boxen och framförallt miljöpartister är dess värre de som är mest primitiva i sitt tankesätt. Deras lösning är igentligen att höja skatterna så därmed konsumtionnivån blir mindre/lidande.
     
  12. ffodil

    ffodil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    412

    MINA ENHETER

    Ser att i princip alla blandar ihop klimat/global warming med miljöfrågor, vilket jag anser vara 2 helt skilda frågor.

    Att släppa ut gifter, kväveoxider, svavel, plast och liknande i naturen som förstör naturen och livets fortsatta existens måste vi alla kämpa för att stoppa, vilket vi i Sverige är bra på och kan hjälpa andra länder med att bli lika bra på det. Tyvärr ser jag att vi lite håller på att sabba den möjligheten med att vi håller på att sänka oss själva.

    Koldioxid CO2 är livets molekyl. En förutsättning för att livet ska kunna existera och expandera med mer koldioxid, men så klart med någorlunda balans.
    Balansen med koldioxid tror jag kommer sköta sig naturligt med utvecklingen.
    T.ex. här i Sverige förbrukar (absorberar) vi redan mer koldioxid än vi släpper ut. Naturen, växtligheten för livet skulle alltså må bra av mer koldioxid just här i Sverige och en del grannländer.

    Problemet är då utvecklingsländerna, såsom Kina, Indien osv. som har koldioxidutsläpp skyhögt över vad de förbrukar. Ser det dock inte som nåt större problem eller hot mot klimatet eftersom det är på god väg att bygga ut energiförsörjningen i snabb takt med t.ex. kärnkraftverk, sol, vind, osv. Menar att även detta kommer att lösa sig på naturlig väg utan att hinna hota klimatet.

    Sammanfattningsvis ser jag just klimathotet (global warming) som ett kraftigt överdrivet jippo från de som tjänar på det, pengar, makt osv.
     
  13. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 833
    Mottagna gillanden:
    4 918

    MINA ENHETER

    Intressant, tror dock att du är den första som nämner global uppvärmning i tråden.

    Men anser du att miljön inte påverkar klimatet, förstår jag din ståndpunkt rätt då?
     
  14. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Tack för en bra summering. Håller med dig. Här i Sverige kan vi fått släppa ut mer koldioxid. Staten gillar gröna skatter det är en kassa ko... Och de spelar på folks rädsla och dåliga samvete... Jag hoppas skepsis mot miljörörelsen och dommedags profeterna kommer öka... Folk är enormt greenwashade här i Sverige... Vi har blivit hjärntvättade och den unge generationen. Har blivit matade med detta sedan barnsben.

    Människan påverkan på klimatet är fortfarande högst osäker. Vad vi dock vet är att istider kommer och går i cykler. Vi går varmare klimat globalt. Ett varmare klimat globalt skulle dock kunna innebär ett kallare klimat just här i Sverige.

    Så stora frågan är fortfarande hur mycket av klimatförändringarna är skapad av människan eller av naturen.
    Om de visar sig att klimatförändringar sker av naturen i cykler så är ju detta en verklighet vi måste anpassa oss till.
     
  15. Maskinen

    Maskinen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 apr 2011
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    47
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung S23 Ultra
    Platta:
    Ipad Pro 9.7
    Problemet med ditt resonemang kring att koldioxidnivåerna kommer att sköta sig naturligt är att den naturliga processen att lagra koldioxid i några större volymer är att göra om biologiskt material till olja, kol, gas osv. Det skulle kunna ske naturligt men dessa processer tar miljontals år förändringarna kommer att gå så snabbt att vi som samhälle inte kommer att hänga med.
    Kanske kommer vi i Sverige att komma undan relativt lindrigt men jag tror tyvärr inte att problemen kommer att stanna där effekterna är som störst.
    Sen tror jag att de ekonomiska intressena för att fortsätta använda fossila bränslen är betydligt större än från det håll som vill ha mer hållbara energikällor.
     
  16. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    724
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Så då är vi nöjda nu, det går inte att göra mer?

    Och så läser jag att du skriver att man är osäker på människans påverkan på klimatet? Du låter precis som de flesta klimatförnekare och där fick jag ett kvitto på varför du startade den här tråden, det handlar inte om Greta, det handlar om alla som henne, alla organisationer, alla forskare och hur fel de har tills vi kan konstatera att de har rätt men för det ska alla ha samma åsikt och det ska finnas oemotsägliga bevis, först då kan det _möjligen_ ses som sannolikt. Du vet att folk fortfarande hävdar och tror/vet att jorden är platt?
    Om det ligger femton häftstift på golvet ditt, det är så det blir ibland, ingens fel. Men så slänger jag ut 200 till, skulle man kunna säga att min påverkan på dina fötter när du tassar runt barfota i din kimono är väsentlig/av betydelse? Skulle det kunna vara oemotsägligt? Varför ska jag slänga ut dem? Är det inte bättre att jag låter bli? Ska vi låta temperaturen stiga mer än 1,5 grader bara för att det ska komma en istid om hundra tusen år? Har du tänkt på var människorna i Bangladesh tar vägen när havet stiger? Alla miljontals klimatflyktingar?

    En sak till, du vill flytta ansvaret till Indien, hjälpa på plats och allt det där, skicka pengar. Precis så låter det i flykting/asyl-debatten, inte här, hjälpa på plats, rör inte min livsstil. Vi som föddes här drog vinstlotten i guds tombola, beaktansvärt.

    Ja just ja nummer 2. Elcyklarna, statens subventionering. På nittiotalet subventionerades datorer. De fick folk att sitta stilla mer, cyklarna det omvända. Folk rör sig mer, mår bättre och längre och drar in mer skatt och behöver mindre hemhjälp, win win. Nu har jag just bytt tak på garaget, subventionerat. Jag tackar alla lägenhetsinnevånare som är med och bidrar till min skattelättnad som inte själva kan utnyttja detta avdrag. Men det är klart, irriterar man sig på klimativrare så ses en subventionering av ett nyttigt avdrag som minskar klimatpåverkan, förbättrar luft i stadsmiljö och förbättrar hälsan ser man bara miljötjafset. Cyklar du regelbundet?
     
  17. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Önskar man kunde gilla inlägg i Off Topic. Kunde inte sagt det så mycket bättre själv.

    Avslutar med:
    Om klimatförändringar etc faktiskt inte är sanna och vi har spenderat massa tid, resurser och pengar på att få en bättre värld - Vad får vi då? Jo en bättre värld.
    Om klimatförändringar etc är sanna och vi inte gör något - Vad får vi då?
     
  18. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 832
    Mottagna gillanden:
    1 916
    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G
    Men det stämmer ju inte, vi drar inte alls vårt strå till stacken. Om hela världens befolkning skulle konsumera som folk i Sverige gör så hade vi haft ännu större problem. Problemet med miljödiskussioner är att det alltid ska pekas finger åt alla möjliga håll än att varje individ tar eget ansvar, eller åtminstone försöker. Det är så klart okej att inte vara felfri, jag personligen har en "guilty pleasure" när det kommer till mobiltelefoner, har dock bestämt mig för att sluta byta mobil var tredje månad som jag har gjort de senaste åren. Det är inga enorma uppoffringar varje individ behöver göra för att minska våra klimatavtryck, vi måste dock sluta peka finger åt alla håll och börja med oss själva.

    Värdsligt när man ser till ens miljöavtryck så menas det att världens befolkning just nu lever som om vi hade haft 1.7 jordklot att tillgå, vi svenskar lever som om vi hade haft tillgång till 4.2 jordklot. Vår konsumtion är ett stort problem och det är även vår konsumtion och "outsourcing" till fattiga länder för att få billigare varor som är en stor del av problemet.

    Living Planet Report - Världsnaturfonden WWF

    Vi subventioner köttindustrin som är dålig för miljön, vi "outsource:ar" och importerar mat, kläder och teknikprylar från hela världen för att få få ut så mycket möjligt för våra pengar.

    Du nämner även plasten som givetvis är ett stort problem, det blir inte bättre när rika länder exporterar sitt plastavfall och skräp till länder som Kina och nu även andra U-länder i Östasien, trots att hanteringen av skräpet har visat sig vara högst bristfälligt.

    Huge rise in US plastic waste shipments to poor countries following China ban
     
  19. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Källa/källor tack.
     
    jnsson gillar detta.
  20. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 183
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    Skrämselpropaganda deluxe, pekar finger på oss i västvärlden samtidigt som hon ignorerar Kina/Indien etc... Som vanligt så presenteras sällan heller några lösningar, utan hon skäller ut diverse ledare samtidigt som dom applåderar henne, ganska komiskt.

    Såg ni klippet där hon hade ett slags Q&A utan manus? Rent skrattretande :D
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.