Internet/router till 3 plan

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av paulreedsmith, 3 okt 2019.

  1. paulreedsmith

    paulreedsmith Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2011
    Inlägg:
    1 413
    Mottagna gillanden:
    435

    MINA ENHETER

    Nytt radhus. Det finns ethernet-jack rak i väggen överallt i lägenheten. Har absolut noll koll på detta men tog min tjejs gamla router och stoppade in den i kontakten i väggen och vipps så hade vi internet. Men nu behöver jag till de andra 2 våningarna. Antar att jag kan köpa 2 billiga routers till och koppla in en på varje våning. Dock misstänker jag att det kan bli lite problem.

    Routern på nedersta våningen räcker delvis till andra våningen och kan hålla anslutningen till tredje, men utan fungerande styrka så att säga. Så hur kommer det bli med enheter som behöver byta till en bättre signal? Ska jag bara göra det manuellt? Varje routern ska bara täcka 40kvm så vad finns det för snygga lösningar? Finns det några små routers som kanske bara är en liten klump du sätter i eluttaget och drar en kort ethernetkabel till?

    Mkt fokus kommer ligga på att det är snyggt/diskret.

    Google wifi är det jag tänker på dirket men det kostar ju en del för 3 puckar.
     
  2. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 369
    Mottagna gillanden:
    2 812
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Kolla in Ubiquiti Unifi, har själv det systemet och är mkt nöjd. Enkelt att bygga ut.
     
    paulreedsmith gillar detta.
  3. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Först behöver du nog klura ut hur de olika uttagen hänger ihop. Finns det ett mediaskåp eller liknande i huset där det redan sitter en router/switch?
     
    paulreedsmith och Buzz gillar detta.
  4. paulreedsmith

    paulreedsmith Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2011
    Inlägg:
    1 413
    Mottagna gillanden:
    435

    MINA ENHETER

    Jo jag mailar med förra ägaren för att få lite mer info. De har tydligen använt just Google WiFi.
     
    meramer gillar detta.
  5. Sanjin84

    Sanjin84 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jul 2012
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    142
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 8
    Telefon 2:
    Pixel 4
    Telefon 3:
    LG v30
    Kan rekommendera Google Wifi, om förra ägaren har använt dom.

    Kör själv med tre enheter i mitt våningshus och har täckning och bra hastighet överallt.

    Streamar 4k på Netflix utan bekymmer.

    Dom är enkla att sätta upp och verkar vara driftsäkra.
    Mina har rullat på utan problem.

    Dom är ganska enkla vad gäller funktioner, så vill du ställa in en massa själv så finns det bättre enheter.
     
    paulreedsmith gillar detta.
  6. Lagaiphone1

    Lagaiphone1 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2019
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0
    ja köp två andra routrar
     
  7. Slimey

    Slimey Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2016
    Inlägg:
    728
    Mottagna gillanden:
    622
    3 våningar med färdigdragen kabel till alla våningar, det låter ju som ett klockrent ställe att köra ett Mesh-system.
    Google Wifi är bra och enkelt men det finns även andra alternativ.

    PC för alla hade nyss ett test som du kan kolla igenom: Stortest: 12 smarta wifi-paket som täcker hela huset
     
    paulreedsmith gillar detta.
  8. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 107
    Mottagna gillanden:
    4 810
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    paulreedsmith gillar detta.
  9. maccis

    maccis Ultra Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    1 354
    Mottagna gillanden:
    730
    Operatör:
    Telia

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Ubiquiti alla dagar i veckan, nr 2 hållet jag Netgear Orbi.

    Undvik d-link.

    Unifi systemet är klockrent och inte speciellt dyrt. "Enterprise" och superbra möjligheter för administration och övervakning. Perfekt med kablad backhaul.

    Komplettera med en vettig router, deras egna är säkert jättebra men har ingen egen erfarenhet av dem.

    Mikrotik gör bra routrar för en bra peng, deras mjukvara är stabil.
     
    paulreedsmith och bernard gillar detta.
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Bäst är om du kan använda ethernetjacken för att låta puckarna kommunicera med varandra, men frågan är ju lite hur det ser ut.

    Är varje uttag kopplat direkt till ISP:ns switch? Eller finns det ett huvudjack och sedan möjlighet att ansluta de övriga till en lokal router?
     
    paulreedsmith gillar detta.
  11. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    paulreedsmith gillar detta.
  12. paulreedsmith

    paulreedsmith Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2011
    Inlägg:
    1 413
    Mottagna gillanden:
    435

    MINA ENHETER

    [​IMG]

    [​IMG]

    Okej nu har jag haft tid att rota lite i detta. Jag antar att fiber kommer in till denna boxen jag fotat. Vet inte vad boxen gör exakt. Men tror det är nån typ av switch? Hittar ingen info på den om att denna boxen i sig ger WLAN. Men det verkar som att det går 2 kablar från denna boxen ner till de uttagen till höger. De representerar alla uttagen som finns i lägenheten. Så det finns 6 utttag men bara 2 av dom "har internet" Jag kan byta plast på dom så "kommer internet" till det jacket jag vill.

    Så vad ska jag göra. Om jag köper nått typ av switch så kan jag kanske sätta den i detta skåpet. Ta en av dessa kablar och koppla till switchen och sen skaffa typ 3 kablar som jag fördelar mellan uttagen till höger, och får då internet i 3 av jacken i lägenheten. Ett på varje våning förslagsvis?

    Men hur funkar det med Google WiFi? Som jag förstått det: Du har 3 "puckar". Du kopplar en av puckarna till en kabel från detta skåpet. Då "finns internet" i den pucken och den sänder vidare "internet" till en andra puck, som i sin tur bara är kopplad till ström, men kan ta signalen från den första och förlänga signalen, så att den når till en tredje puck, som kan fördela en stark signal vidare. Alltså du har en källa där "internet finns" och sen sprider du denna källan längre och längre sträckor genom de andra puckarna, som inte i sig behöver vara kopplade till ethernet-jacket?

    Men egentligen behöver jag inte detta, då jag kan få internet till flera olika jack om jag köper en switch?

    Irriterande nog så kan jag sätta våran skräp-router på mellanplan och den ger nääääääästan internet till hela lägenheten. Men riktigt risig koppling på flera ställen. Skulle kunna köpa en till "vanlig" router och sätta en på tredje plan och en på första. Skulle behöva växla mellan dessa dock när vi rör oss mellan våningarna, till skillnad från om jag skaffade Google WiFi, antar jag?

    Som sagt, de som bodde här innan använde Google WiFi. Men 2 andra grannar har tipsat om detta Ubiquiti Unifi. De säger att det blir snyggt då det inte krävs koppling till elen.

    What 2 do?
     
  13. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Ja, där kommer fibern in och omvandlas till vanlig trådad ethernet. De olika utgångarna är troligtvis för att du ska kunna koppla in en Wifi-router, en IPTV-box och en IP-telefon o.s.v.
    Meshlösningar som Google WiFi kan absolut kommunicera helt trådlöst med varandra (förutom första pucken då) och det är ju såklart det snyggaste alternativet, men de kan även kommunicera med varandra genom kabel vilket ger betydligt bättre hastigheter, så det beror helt på vilka krav du har.
    Skulle inte tro att det räcker med en switch, utan du behöver nog en router i skåpet som du sedan kopplar vidare kablarna från, för du får nog inte mer än en IP per uttag.
    Om jag skulle göra det så smidigt som möjligt så hade jag köpt Google Wifi (Eller annat mesh-system som är bäst för pengarna just nu), satt den första pucken i mediaskåpet och kopplat in där, sedan kabel från den pucken till en av våningarna och satt puck två där. Sedan kompletterat med puck 3 utan kabel där det behövs förstärkas.

    Edit: Billigaste lösningen du kan komma undan med för att få Wifi i hela huset är att sätta din befintliga router i skåpet, koppla in våningarna till den och sedan sätta en vanlig billig accesspunkt på varje våning med kabel. Kan strula en del vid överlämning mellan olika accesspunkter, krångla lite hit och dit, vara lite komplicerat att sätta upp. Men klart billigast.
     
    Last edited: 9 okt 2019
    pernils94231, paulreedsmith och bernard gillar detta.
  14. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 002
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Eftersom det är en STOR säkerhetsrisk att köra alla sina prylar DIREKT kopplade till internet som det blir när du har det som på bilden så är det närmast ett KRAV att skaffa en router och koppla emellan.

    Boxen på bilden är fiberleverantörens mediakonverter. Den innehåller inget trådlöst och ingen router. Du bör själv skaffa en router med önskade funktioner och koppla emellan mediakonvertern och de uttag du tänker använda.
     
    F-Forward och bernard gillar detta.
  15. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Om vi utgår får att du skaffar Google WiFi är det optimalt om du kan ansluta varje puck till respektive RJ45-jack/våning i huset, för på så vis kan puckarna kommunicera med varandra trådat, vilket ger dig högre bandbredd och bättre prestanda för det trådlösa nätet.

    I annat fall behöver puckarna använda en del av bandbredden i det trådlösa nätet för att skyffla data mellan varandra, vilket försämrar prestandan.

    Kruxet med detta är bara att varje Google WiFi-puck endast har två RJ45-portar, så om du placerar en puck i skåpet som du ansluter till din mediakonverter kan du sedan bara ansluta ytterligare en puck genom det andra RJ45-uttaget.

    Du kan utökat med fler portar genom att bara köpa en vanlig ethernetswitch du sedan ansluter till det lediga uttaget på WiFi-pucken i skåpet. Därefter kan du ansluta alla övriga enheter till switchen som ligger bakom pucken.

    Du kan så klart köpa 4 st WiFi-puckar och du vill använda samtliga tre RJ45-jack för varje våning i huset.

    Du kan också köpa en router i stil med den här och placera i skåpet som du sedan ansluter varje våning till, i vilket fall du bara behöver 3st WiFi-puckar, men nackdelen med detta är att du behöver sätta Google-puckarna i bryggat läge och tappar då en del funktionalitet (du kan inte längre styra alla funktioner genom mobilappen då): Bryggläge - Google Wifi Hjälp.

    Vill du ha det så lätthanterligt och smidigt som möjligt är det enklast om du håller dig till ett system med fyra puckar där du har en för varje våning, och sedan en i skåpet, vore kanske bäst.

    Det ryktas att det kommer ett nytt Google WiFi-system som presenteras 15/10, så du kan ju vänta in det först.
     
    Last edited: 9 okt 2019
  16. paulreedsmith

    paulreedsmith Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2011
    Inlägg:
    1 413
    Mottagna gillanden:
    435

    MINA ENHETER

    Köpte Google Wi-fi. Gjort som F-Forward föreslog. En puck i skåpet med fibern in i ena jacket och sen en sladd upp till 3e våningens jack. Där satte jag en till puck trådad. Riktigt snabbt verkar det gå och inga problem med överlämningar. Inte 100% med mottagningen på min tjejs S8 i sovrummet av någon anledning. Min iPhone 7 funkar bra, och alla andra enheter med. Aldrig upplevt att S8an har dålig WiFi mottagning så kanske beror på att överlämningen till den nedre inte funkar bra. Tror nämligen den nedre når sovrummet mkt bättre, men att S8an hänger kvar på den övre. Har en puck kvar men känns onödigt att sätta en till. Tror jag säljer den istället.

    Ping verkar ligga runt 5ms och hastigheter lite över vad vi faktiskt har.

    [​IMG]
     
    Sanjin84 och F-Forward gillar detta.