[Vimla] Tråden om Vimla

Diskussion i 'Telenor & Vimla' startad av Cupcakes, 21 okt 2015.

  1. emerge

    emerge Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2017
    Inlägg:
    427
    Mottagna gillanden:
    360
    Operatör:
    Alla
    Telefon:
    Telepati

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Alla
    Telefon:
    Telepati
    Visst hade det varit önskvärt. Men jag gissar att fort skulle det drunkna i alla skrik på hjälp i forumet.

    Ibland har de haft text överst på forumet och sidan, det kanske hade varit en bra lösning nu.
     
  2. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 275
    Mottagna gillanden:
    7 000
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Vad Vimla behöver är en riktig info-area i sitt forum.
    En area där bara Vimla kan posta och där de samlar viktig information. Då hade infon inte behövt bli splittrad och utspridd över forumet och drunkna i allt annat brus.
     
    bernard, jnsson, induktion och 1 annan gillar detta.
  3. emerge

    emerge Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2017
    Inlägg:
    427
    Mottagna gillanden:
    360
    Operatör:
    Alla
    Telefon:
    Telepati

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Alla
    Telefon:
    Telepati
    Det du efterfrågar finns delvis men skulle kunna utvecklas, titta bara på forumdelen om vimlas drift. Om du nu läser forumet har du sett att tidigare när vimla skrivit om driftstörningar så har folk inte läst utan startat nya trådar hela tiden att det inte fungerar och trots påpekande om problemet skrivs nya trådar och inlägg. Så det är inte bara vimla som behöver styra upp sin informationshantering, kunderna behöver bli bättre på och läsa och ta till sig information. För helt ärligt så verkar majoriteten av kunderna knappt vara läskunniga eller ta till sig information. Bäst vore som jag skriver att vimla placerar en banner högst upp på sidan med info.
     
  4. induktion

    induktion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2017
    Inlägg:
    854
    Mottagna gillanden:
    1 012
    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Telefon 3:
    Google Pixel 6a
    Oförskämt och brist på insikt!

    Företaget ska möta kundernas behov på deras nivå! Absolut inte tvärt om!!!
     
    iterva, svenix och DroidJunkie gillar detta.
  5. Slimey

    Slimey Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2016
    Inlägg:
    728
    Mottagna gillanden:
    622
    När det gäller driftsinformation så är det oerhört svårt att hitta om man inte vet var man skall leta, och knappt ens då. Att göra ett inlägg i forumkategorin Teknisk Support är faktiskt det mest naturliga eftersom det är det valet som ligger närmast till hands att välja under supportsidan.
    Om man väl hittar till forumkategorin Driftsinformation så är det ytterst få inlägg, och ingen tydlig länk till Telenors sida för driftstörningar.

    Igår var det t.ex. en driftstörning i Örebro-området såg jag på Telenors sida. Samtidigt så ser jag imorse att de finns Vimla-kunder som haft problem igår , och iaf ett par av de verkar bo i just Örebro-området. Noll inlägg i trådarna från Vimla och noll inlägg i driftsforumet.

    Som jämförelse så är man bara 2-3 klick bort från att hitta sidan för driftstörningar hos de andra operatörerna, vissa är dessutom extra tydliga och har det antingen högt upp på supportsidan eller till och med på startsidan.
     
    induktion, svenix och DroidJunkie gillar detta.
  6. DroidJunkie

    DroidJunkie Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    1 928
    Mottagna gillanden:
    3 080

    MINA ENHETER

    Jag tittar alltid på Vimlas driftstörningssida och Telenors driftstörningskarta karta innan jag skriver. Men när dom skriver att nätet fungerar trots att flertalet har samma problem, och inget svar ifrån chatt eller kundtjänst så är det klart man står handfallen. Vi är kunder, vi är inte tekniker.
     
    induktion och svenix gillar detta.
  7. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 275
    Mottagna gillanden:
    7 000
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det går aldrig att "uppfostra" kunder att göra som man vill. Man måste helt enkelt konstruera systemen så att de fungerar bättre och styr flödena på ett bra sätt.

    Det Vimla kan ha kontroll över (eller i alla fall borde ha kontroll över) är sina egna insatser. Där finns en oerhört stor förbättringspotential och den är inte beroende av hur kunderna ev. beter sig.

    Alla andra operatörer har en relativt lättfunnen driftstatus information åtkomlig direkt på hemsidan. Varför inte Vimla också? Hos Vimla ligger det gömt under en rubrik i ett rörigt forum. Ett forum som för övrigt i åratal har skrikit på hjälp och skulle behöva struktureras upp och förbättras rent funktionellt. Men där satsar Vimla inget utan kör bara på i gamla hjulspår tills kaoset är så stort att nästan inget går att hitta i deras forum.

    Om nu Vimla vill använda forumet för support, vilket de gör, så borde det också satsas på att fixa till forumet så att det fungerar bättre rent tekniskt och någon ansvarig person borde ha som uppgift att städa upp och organisera all info i forumet. Vimla borde också ha en fastslagen strategi för hur och var olika typer av info skall postas i forumet. Som det nu är så postar olika Vimla medarbetare saker lite varsomhelst när de känner för det. Det blir ingen struktur alls.

    Så att kräva struktur av kunderna när Vimla själv inte gör det minsta för att strukturera upp sitt forum är lite magstarkt tycker jag.
     
    tooobe, induktion, DroidJunkie och 2 andra gillar detta.
  8. Ivan

    Ivan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2015
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    44
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus 7 Pro
    Efter allt strul och eftersom Vimla är extremt ”billig”, följde jag rådet i den där gamla bank reklamen: ”byt inte fru utan skaffa en fru till”. Ehhh, ja ungefär någonting sådant tror jag rådet löd...hmm, blir nog bra o kanske trevligt vad det lider…med också Tre nu då. Någon av dem borde ju – host, host -”släppa till”...när jag vill (hmm, undra om detta oskyldigt formulerade inlägg undslipper moderatorns skarpa blick).
     
    Franke, Moby, induktion och 1 annan gillar detta.
  9. DynamitHxrry

    DynamitHxrry Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2019
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Flyttade till Halebop igår. Haft dåliga hastigheter och på pendeln så blir det nästan omöjligt att kolla på youtube. 40GB pot bortkastat men ingen idé och stanna när det är så undermåliga hastigheter.
     
    6150, night77, induktion och 2 andra gillar detta.
  10. ASR

    ASR Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    3 674
    Mottagna gillanden:
    973
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S22
    Har också upplevt dåliga hastigheter på pendeltåget i Stockholm...
     
  11. DynamitHxrry

    DynamitHxrry Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2019
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Även här hemma så ligger hastigheten oftast bara runt 10Mbts/s. Vilket skämt att kalla det "4G" :sealed:
     
  12. FreddeN

    FreddeN Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    169
    Mottagna gillanden:
    161

    MINA ENHETER

    N4M 4g nät är är rent ut sagt dåligt, enligt Telenors hemsida ska nätet uppgraderas med över dubbel kapacitet med start nu i höst. Hittar tyvärr inte tillbaka till var jag läste det, om någon hittar länka gärna! Vimla har slutat spamma mig med sms om byte till 2.0, har simkort hemma men inte valt datum. Kommer göra som många andra här, går först över när jag verkligen måste!
     
    night77, DroidJunkie och bernard gillar detta.
  13. Henrik_A

    Henrik_A Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 nov 2016
    Inlägg:
    245
    Mottagna gillanden:
    184
    Telefon:
    OnePlus 7 pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7 pro
    Det finns en tråd som är bättre lämpad för att jämföra hastighetstester mobiloperatörer emellan, denna trådens viktiga information kommer att försvinna i bruset av en massa stora printscreens annars.

    Hastighetstester med din mobiloperatör
     
    bernard, induktion och DroidJunkie gillar detta.
  14. DroidJunkie

    DroidJunkie Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    1 928
    Mottagna gillanden:
    3 080

    MINA ENHETER

    Har helt glömt av den. Vi håller testerna där! :)
     
    bernard och Henrik_A gillar detta.
  15. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 830
    Mottagna gillanden:
    2 312
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Provade mitt 4g/3g hemma. Med 4g ca 2mbit och med 3g ca 13mbit.

    Bor en bit från stan, men så här dåligt hade jag inte med 3 eller tele2.

    Får göra lite med mätningar när jag är i stan men stryps vi med vimla och de som har telenor får högre fart? Vet att vimla använder telenor men man blir ju lite misstänksam.
     
  16. emerge

    emerge Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2017
    Inlägg:
    427
    Mottagna gillanden:
    360
    Operatör:
    Alla
    Telefon:
    Telepati

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Alla
    Telefon:
    Telepati
    Nej det sker ingen begränsning. Hur många gånger ska det behöva påtalas?

    Det är telenors nät som har alldeles för dålig kapacitet. Du kommer att få lika dåliga hastigheter med ett abonnemang från telenor.
     
  17. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 830
    Mottagna gillanden:
    2 312
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Menar du att telenor rent allmänt har sämre kapacitet än andra operatörer? För rent krasst är det ju helt värdelöst om man med 4g ligger runt 2mbit.
     
  18. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 252
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    Beror på vart du befinner dig. Men Tele2 och Telenor har rätt kapacitet över lag. I Stockholm där jag bor händer det att uppladdning går om nedladdningshastighet. Det är ett tecken på överbelastat nät.
     
  19. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Nej det görs inte. Det är samma prioritet och ingen hastighetsbegränsning med Vimla. Det är nätets kapacitet/utbyggnad i ditt område samt vad din telefon klarar av som styr det. Det kan också vara skillnad mellan Tele2 och Telenor, då en del bakomliggande system är individuella även fast de bygger själva täckningen tillsammans
     
    DroidJunkie, Putte i Parken och bernard gillar detta.
  20. Ivan

    Ivan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2015
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    44
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus 7 Pro
    Vimla - som presenterar sig som "årets operatör (igen)" på deras hemsida:))) - verkar ha infört en prisökning över hela deras utbud. Exempelvis - nu endast 2GB för 100kr ordinarie pris. Vimla.se.