Google Pixel 4 - allmänt

Diskussion i 'Google Pixel 4 / Pixel 4 XL' startad av Johnh3, 12 maj 2019.

  1. Droid96

    Droid96 Guest

    Jag har funderat mycket på det där. Jag tror att det primära syftet med Pixel-telefonerna är att Google kan visa sin vision av hur Android ska användas i en produkt samt demonstrera nya funktioner i Android som kräver hårdvarustöd.

    De har satsat lite mer på marknadsföring på sistone samt att 3a knappast kan anses vara en nördprodukt utan snarare riktad till gemene man. Kanske är ambitionen att ge sig in i kriget om marknadsandelar. Prissättning och hur de lanserar Pixel 4 kommer ge oss hintar om det.
     
  2. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 213
    Mottagna gillanden:
    5 038

    MINA ENHETER

    Jag antar att lösenordshanterare som tex. LastPass inte kommer fungera med ansiktsigenkänning heller?
    Att Bankid inte kommer stödja det kan jag leva med, en pinkod går ju ganska snabbt att skriva in.
     
    teknikgubben3 och drewN gillar detta.
  3. teknikgubben3

    teknikgubben3 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2019
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    26
    Det beror på hur säkert den biometriska ansiktsigenkänningen är. Den som Apple har i sina mobiler är riktigt bra men troligtvis skulle inte ens det vara tillräckligt för att den funktionen skulle aktiveras
     
  4. lebear

    lebear Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2009
    Inlägg:
    202
    Mottagna gillanden:
    100

    MINA ENHETER

    Är det känt om 4/4xl kommer i samma färgalternativ?
     
  5. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 213
    Mottagna gillanden:
    5 038

    MINA ENHETER

    Jättemycket ny info på 9to5 Google idag.
    Det verkar hända mer än jag förväntat mig när det gäller kameran.

    Pixel Visual Core kommer att ersättas av Pixel Neural Core
    Exclusive: Google Pixel 4, 4 XL specs tease 'Neural Core' - 9to5Google

    Kameran kommer att få någonting som kallas för Dual Exposure Camera Controls.
    Simply put, you’re able to separately “manipulate the highlights and shadows” in your image, allowing you to take shots even in bright sunlight that still capture the moment in detail.
    Exclusive: Pixel 4 camera to bring 'Dual Exposure Camera' - 9to5Google

    Och slutligen ett gäng imponerande bilder
    Pixel 4 camera samples show astrophotography, action shots - 9to5Google
     
    Kristy, bernard, PeterGiggs och 3 andra gillar detta.
  6. Bakken

    Bakken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2018
    Inlägg:
    1 093
    Mottagna gillanden:
    1 004
    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12
    Hur menar du? Face ID fungerar utmärkt med LastPass. Det beror väl på om Google uppdaterar befintliga säkerhets APIer eller om det kommer ett helt nytt antar jag, vilket jag skulle tro. Då behöver apparna nog tid att anpassa sig om inte Google redan gett dem allt.
     
  7. teknikgubben3

    teknikgubben3 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2019
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    26
    Sorry! Har missat det helt och hållet.
     
    Bakken gillar detta.
  8. Bakken

    Bakken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2018
    Inlägg:
    1 093
    Mottagna gillanden:
    1 004
    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12
    Inget att be om ursäkt för :) hopps inte att jag framförde det så!
     
    NArren och teknikgubben3 gillar detta.
  9. Droid96

    Droid96 Guest

    Om Google använder samma teknik som Face ID på iPhone så kommer det vara säkrare än fingeravtryck.
     
  10. teknikgubben3

    teknikgubben3 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2019
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    26
    Kan tycka att Face Unlock kan vara hämmande när man exempelvis försöker använda den i någon konstig position. Det kanske bara är jag men jag hade helst velat ha alternativet att även använda fingeravtryck för att låsa upp mobilen.
     
    Kristy och jnsson gillar detta.
  11. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER


    amen!

    fick en iphone xr som upgrade på jobbet efter min iphone 7 och face unlock är fan horribelt att använda.
    jag anser mig inte vara en bakåtsträvare när det gäller teknik men wtf var det för planta som satte den här trenden? fullkomligt retarderat
     
    rodak gillar detta.
  12. Droid96

    Droid96 Guest

    Bakåtsträvare låter långsökt. Det är nog snarare något fel på din telefon. Lämna in!
     
  13. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    haha nej det tror jag inte faktiskt... jag har dålig feeling för gestdelen oxå.. tycker det fungerar alldelse för långsamt jämfört med det gamla hederliga.. ser inte vinsten nånstans mer än att man får mer ont i handen av användandet. börjar väl bli för gammal :)
     
    rodak gillar detta.
  14. Droid96

    Droid96 Guest

    Nu vet jag ju att du gärna använder de starkaste adjektiven när du beskriver hur dåligt något är, men om det faktiskt fungerar "horribelt" och är "retarderat" så är det antingen fel på telefonen eller på dig. No offence.

    Face ID är verkligen inte perfekt, det finns situationer när den inte fungerar. Framförallt när man försöker låsa upp i en snäv vinkel. Om man använder telefonen på bordet majoriteten av tiden och inte har möjlighet att flytta den lite närmare så Face ID ser dig - ja, då kan jag förstå att det är en källa till frustration. Men jag är alldeles övertygad att det fungerar utmärkt för majoriteten av alla användare (jag inkluderad, jag har aldrig saknat fingeravtrycksläsaren och saknar Face ID på varje telefon jag testat som inte har det).

    Jag kan hålla med om att en fingeravtrycksläsare som komplement hade varit trevligt, men frågan är var den skulle ha suttit? Baksidan hjälper ju inte när telefonen ligger på bordet. På sidan är bökigt. Under skärmen är jag inte alls imponerad av. De optiska läsarna funkar bra, men är osäkra. Samsungs ultraljudsläsare har tveksam pålitlighet och skapar frustration. En kapacitiv läsare på framsidan? Ja, men då ryker den heltäckande skärmen.

    Det är alldeles säkert av den anledningen som Google slopat sin fingeravtrycksläsare i Pixel 4.
     
  15. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 331
    Mottagna gillanden:
    17 807
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag skulle i så fall, om inte en fingeravtryck på baksidan/framsidan, ha liknande det Android har med Smart Lock. då kan man ju ställa in så att den är upplåst när du är hemma/telefonen är ansluten till ett bluetooth headset. Då kan man ju ställa in sånt om man vill. Vad säger du om det?
     
    Kristy gillar detta.
  16. Ugga

    Ugga Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2018
    Inlägg:
    1 074
    Mottagna gillanden:
    1 466
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Jag kan bara tala för mig själv men på min S8+ fick jag stänga av smart lock för allt utom blåtanden i bilen då den började göra saker av sig självt i fickan allt för ofta.
     
  17. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    jag är en adjektivare, the power of adhd. reagera först tänk sen :)
    men generellt tycker jag bara face unlock är lpngsammare och detsamma med gestnavigering.
    säkerligen mest för egen del men för min del tillför det ingen smidighet. hade varit skönt med ett val.
     
    Droid96 gillar detta.
  18. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 331
    Mottagna gillanden:
    17 807
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Aldrig upplevt det på någon av mina telefoner och jag har använt den funktionen bra länge. Hur menar du med göra saker av sig själv?
     
  19. Droid96

    Droid96 Guest

    Det jag verkligen hade önskat var samma funktion som finns i macOS - låsa upp med Apple Watch. Det är både säkert och smidigt.

    Vad det gäller "Smart Unlock":

    Problemet med geofence och device unlock (att man kan låsa upp telefonen genom att t.ex. bluetoothhörlurarna är i närheten) är att man lägger ett stort ansvar på användaren vad det gäller säkerheten, och gemene man är inte så duktiga på att förstå vilka risker de tar och vad det kan innebära. Man kanske fraktar telefonen och hörlurarna i samma väska och väskan blir stulen...

    Säkerhet ska vara så enkelt som möjligt.
     
    Kristy gillar detta.
  20. Ugga

    Ugga Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2018
    Inlägg:
    1 074
    Mottagna gillanden:
    1 466
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Nu var det ett tag sedan men den hade låst upp sig blippat runt lite mellan appar och man vill ju inte att något ska ske av misstag.