Vad tycker vi om Greta thunberg?

Diskussion i 'Off Topic' startad av Oceanic, 2 okt 2019.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 542
    Mottagna gillanden:
    2 808

    MINA ENHETER

    Haha good point
     
  2. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 840
    Mottagna gillanden:
    4 932

    MINA ENHETER

    Ja om man endast tittar på privat ägendom så har du helt rätt. Tycker dock att det är ett väldigt självisk sätt, att en endast ser efter sig själv. Vilket leder oss snabbt till nästa punkt.

    Det är uppenbart att vi, du och jag, har blivit uppfostrad på olika sätt. Min personliga utgångspunkt är att man alltid ska hjälpa dem som har det sämre ställt än sig själv. Med det sagt så ska man inte utnyttjas, där finns det mycket att förbättra men utgångspunkten måste vara att värna om varandra. Om jag generaliserar så anser jag att det är som är bra för gruppen är bra för individen.

    Sen håller jag med att det ska finnas incitament för att människor ska utbilda sig. Att inte får vård när man själv eller ens barn är sjuka är inte ett sådan!

    Vilken hemska tanke att bo i ett samhälle där alla får klara sig själva. Kan man kalla det ett samhälle ens. Det finns ju en anledning att konceptet samhälle uppstod en gång i tiden när vi var grottmänniskor, det var nämligen större chans att överleva om vi hjälptes åt än om vid stod själva mot de faror som hotade oss. Och för att ge dig en pik, vem är det som är hycklare nu? Du har faktiskt möjlighet att bo i ett land som lever så som du vill.

    Ja vårdköerna är långa och man skulle behöva satsa mer på sjukvården, på de som jobbar inom vården och effektivisera processen. Att gå över till att endast de som har råd ska få vård är inte ett alternativ. Det är extremt själviskt.

    Jag hade gladeligen betalt mer i skatt varje månad om det innebar ett bättre samhälle och större trygghet. Vi får ju faktiskt tillbaka något av våra skattepengar, det är misslyckande att människor allmänhet inte vet vad de får för sina pengar. Och ja innan du svarar, staten är extrem ineffektiv med våra pengar och slösaktiga. Och de verkar oförmögna att göra vettiga upphandlingar. Men det är inte systemets fel utan inkompetenta politikersfel och det är på bägge sidorna.
     
    jnsson gillar detta.
  3. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 415
    Mottagna gillanden:
    4 158
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Jag håller med att man ska hjälpa de svaga i samhället osv.. Men det är balans gång precis som med föräldrar till ens egna barn får man inte vara för snäll mot barnen utan de ska uppfostras att bli starka självständiga individer som kan följa sina drömmar inte curla dom och göra dom lata. Inget kommer gratis här i livet. Det är inte ok att människor inte gör allt de kan för egen försörjning. Tanken är god att man ska tänka på de svaga osv men grejjor är att människan är dessvärre inte alltid goda. De finns människor som medvetet vill leva på andra för det är de mest bekväma sättet och de skiter fullkomligt i att de är någon annan son får slava ihop dennas bidrag som saknar samvete, ju enklare man gör för dessa individer ju längre ifrån arbete kommer dom och istället för att stärka individer tror jag folk bara får ändå mindre energi och motivation. När det verkligen gäller tror jag många kommer ta sig i kragen. Så finns nackdelar med den här tryggheten... Är som sagt en svår balansgång... Som det är nu är dock systemet alleles för naivt..är för lätt att utnyttja systemet.
     
  4. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 542
    Mottagna gillanden:
    2 808

    MINA ENHETER

    Exakt så som jag känner,mycket bra skrivet.
    Världen vore en bättre plats om alla skulle ha dom värderingarna.
     
  5. Psicosis

    Psicosis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    1 927
    Mottagna gillanden:
    2 516
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB
    Platta:
    iPad Pro 12,9" (2017)
    Huvudet på spiken amigo. Väl talat!
     
  6. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 450
    Mottagna gillanden:
    3 244

    MINA ENHETER

    :):):):):):):):)o_O
     
  7. Psicosis

    Psicosis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    1 927
    Mottagna gillanden:
    2 516
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB
    Platta:
    iPad Pro 12,9" (2017)
    ? Fick-citat?
     
  8. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 443
    Mottagna gillanden:
    8 375
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    En del av USA:s välstånd beror på att de arbetar mer än vad man gör i Västeuropa. Danmark och har USA har ungefär samma produktivitet per arbetad timme och Danmark har ju en välfärdsstat som i mångt och mycket är identisk med den svenska:
    https://time.com
     
  9. Droid55

    Droid55 Guest

    [emoji122]
     
  10. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 833
    Mottagna gillanden:
    1 922
    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G
    Med all respekt, USA är knappast att ett land eller politiskt system någon bör idolisera.
    Välstånd är ju definitivt en definitionsfråga, i USA finns förvisso en liten procent med väldiga förmögenheter, det finns även en utbredd social misär.

    Minimilönen i USA ligger på 7.25 dollar per timme, det motsvarar drygt 71 kr i timmen. Drygt 2 miljoner amerikaner jobbade och tjänade 71 kr i timmen i snitt år 2017. Drygt 40 miljoner amerikaner fick hjälp år 2018 av "food stamps". I Sverige har vil allmän sjukförsäkring, blir vi sjuka så har vi tillgång till sjukvården för en struntsumma av den faktiska kostnaden, vi har högkostnadskort för den som behöver frekvent sjukvård.

    I USA föds du inte med någon form av sjukförsäkring, nästan 30 miljoner människor i USA är utan sjukvårdsförsäkring, så nästan var tioende människa i USA är utan sjukvårdsförsäkring och du skriver om välstånd. Blir lite missvisande. Dessutom betalar man för vidareutbildning på universitetsnivå i USA, något som långt ifrån alla amerikaner har råd med och det om något skapar stora klyftor i samhället när folk som kommer från mindre förmågna familjeförhållanden löper större risk att fastna där kontra någon som har haft turen att födas i ett mer ekonomiskt stabilt hushåll.

    Och slutligen, konsumtionen och framförallt köttkonsumtionen i USA är löjligt hög, den är allt annat än hållbar.
     
  11. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 833
    Mottagna gillanden:
    1 922
    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G
    Alla miljontals människor i USA som lever på "food stamps" och minimilöner samt utan sjukvårdsförsäkring, vad tror du de hade sagt om de hade möjlighet till ett sjukvårdssystem som det vi har i Sverige? Vilka menar du förresten som jobbar för slavlöner?

    Har du någonsin varit på ett sjukhus i USA? Sjukvården i USA är knappast något som man vill behöva uppleva. Statistiken i länken nedan har ju definitivt en felmarginal men att ens jämföra svensk sjukvård med amerikansk sjukvård är skevt.

    Over half of Americans delay or don't get health care because they can't afford it—these 3 treatments get put off most
     
  12. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Svensk sjukvård är skit. Och USAs är bäst. Det är därför USA har typ 4 ggr högre dödlighet vid förlossningen. Iirc har USA det högsta bland i-länder.



    Ja, sarkasm.
     
  13. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 966
    Mottagna gillanden:
    11 149
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Men om du överlever förlossningen så kan du få hålla ditt barn för endast $ 39.
     
  14. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 039
    Mottagna gillanden:
    869
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    En bekant i USA dog urfattig efter att ha kämpat mot cancer i flera år, tror en veckas behandling kostade ca 300K SEK, hon fick ha Gofundme-kampanjer för att ha råd med vård. Allt är frid och fröjd i USA så länge du kan jobba på dit extremt välbetalda jobb men det går snabbt utför när man blivit för sjuk för att jobba. Det är oroande att tro att något som liknar det systemet skulle vara bättre...
     
    jnsson gillar detta.
  15. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    det räcker med att åka semester till valfritt ställe i usa för att inse vilket skitland det är när det gäller att ta hand om människor. kul ställe att vara på semester på när man har pengar men att leva och bo?.. nej fyfan säger jag aldrig i livet. the american dream är stoft som inte existerar en utopi.
     
  16. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 542
    Mottagna gillanden:
    2 808

    MINA ENHETER

    Men men..du kan ju ha fina bilar större hus där.
     
  17. RKXYZ

    RKXYZ Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2017
    Inlägg:
    509
    Mottagna gillanden:
    496
    Operatör:
    JRRK Media Telekom
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Flip 3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    JRRK Media Telekom
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Flip 3
    ROM:
    Stock OneUI (Android 11)
  18. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 833
    Mottagna gillanden:
    1 922
    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G
  19. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 542
    Mottagna gillanden:
    2 808

    MINA ENHETER

  20. Midas

    Midas Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2015
    Inlägg:
    144
    Mottagna gillanden:
    30
    Operatör:
    Tre, Telia
    Telefon:
    HTC M9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia
    Telefon:
    HTC M9
    Telefon 2:
    Sony Z2
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S3
    Platta:
    Samsung Tab PRO 12,2"
    Platta 2:
    Nexus 7 LTE Gen2
    Befolkningstillväxten måste bromsas. Det tror jag är den enda hållbara lösningen oavsett vad vetenskapen kommer på för miljövänliga(re) lösningar.
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.