Vad tycker vi om Greta thunberg?

Diskussion i 'Off Topic' startad av Oceanic, 2 okt 2019.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 190
    Mottagna gillanden:
    2 125
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    Diverse folk har genom historien blivit plundrade på makt, kultur och tillgångar, men det är bara i ett fåtal länder där du idag kan bli mördad mitt på öppen gata genom att få ett bildäck över nacken som någon sedan tänder på.

    Nej, det är fel på folket i dessa länder... Inte på deras historia.
     
  2. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 190
    Mottagna gillanden:
    2 125
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    Aja, orkar inte diskutera med personer som dig, finns tillräckligt med självgoda idioter irl... Återkom när du har verkliga förslag på lösningar istället för att ständigt påpeka enkla fakta och dina egna briljanta individuella bedrifter.
     
  3. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 833
    Mottagna gillanden:
    1 922
    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G
    Samt obefintligt få länder där ens barn kan bli ihjälskjutet när de befinner sig på en lektion i skolan. Just ja, världens beskyddare och världens rikaste och mest framgångsrikaste land får ju inte nämnas i dessa sammanhang.
     
  4. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 190
    Mottagna gillanden:
    2 125
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    Skillnaden är väl att detta inte sker på öppen gata där folk hejar på... Men visst om du hellre vill bo i Sydafrika än USA så be my guest.
     
  5. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 833
    Mottagna gillanden:
    1 922
    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G
    Haha, du har ju inte diskuterat, du har bara vräkt ur dig skällsord för att du har brist på argument. Det enda du har skrivit är att världens befolkningsökning är problemet. Varpå jag svarade att det som med historiska mått har hjälpt mot högt barnafödande är industralisering, fast vi har inte tillräckligt med resurser eller önskan om att fattiga U-länder ska industraliseras och därmed kommer din idé fallera platt för folk som du vill bara peka finger mot folk och vägra göra något själva.

    Nämnde att boskapsindustrin tar upp en fjärdedel av världens isfria yta, att den är extremt destruktiv för miljön och att minskad köttkonsumtion dels resulterar i mindre slöseri på naturtillgångar och resurser samt bättre miljö. Du är dock faktaresistent och håller fast vid att ingen kommer med förslag och att allt är fattiga länders fel.
     
  6. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 833
    Mottagna gillanden:
    1 922
    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G
    Vill varken bo i Sydafrika eller USA, tycker dock att omfattande skolskjutningar är minst lika obehagligt och det sker i världens mest utvecklade och förmögna land.
     
  7. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 190
    Mottagna gillanden:
    2 125
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    Så hur vill du då få världens befolkning att sluta äta kött? Som sagt det är lätt att peka på orsaker, svårare att faktiskt lösa det.

    Jag till skillnad mot dig framställer mig inte som en miljöhjälte. Jag vet helt ärligt inte hur man ska lösa dessa problem på ett etiskt sätt, men jag är åtminstone ärlig med det. Det som inte kommer hjälpa är om du på något magiskt sätt får oss i väst att minska våran köttkonsumtion med tanke på hur befolkningsökningen kommer att se ut i framtiden.

    Har aldrig påpekat att din fakta är fel, påpekar bara att du är en hycklare.
     
  8. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 190
    Mottagna gillanden:
    2 125
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    Well personligen tycker jag mord på öppen gata är bra mycket mer obehagligt, men det sker ju idag pga vissa västeuropeiska länder eller hur...
     
  9. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 833
    Mottagna gillanden:
    1 922
    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G
    Jag skrev att äta mindre kött är en bra start, har aldrig sagt att alla måste sluta äta kött, du läser vad du vill läsa.

    Jag är ingen miljöhjälte och har aldrig i denna tråd eller i mitt liv försökt framställa mig som en. Skrev i början i tråden att jag dessutom upplever att jag har en "guilty pleasure" i teknikprylar som jag först på senare tid har försökt minska. Jag är med inga mått en miljöhjälte, jag tror dock genuint att alla kan påverka på ett eller annat sätt.

    Du tjatar om en befolkningsökning, jag försöker få dig att förstå att vi har brist på land och köttindustrin tar upp en fjärdedel av all isfri yta på denna planet. Vi har svält och hunger som har ökat i världen och forskning menar att det beror till stor del på klimatändringar och miljöutsläpp, samtidigt som vi i Sverige äter mer än dubbelt så mycket kött som man gör i resten av världen och vi konsumerar betydligt mer likaså. Att minska sin köttkonsumtion med mer miljövänliga alternativ i viss mån, det är inte en stor uppoffring. Det är långt ifrån den enda lösningen, det är dock en förhållandevis enkel förändring.

    Vidare nämnde jag att forskning visar att barnafödande minskar i I-länder och ökar i U-länder. U-länder kommer aldrig kunna utvecklas om I-länder fortsätter konsumera som vi gör idag, det är inte fysiskt möjligt då vi inte har tillräckligt med resurser. Men visst, jag är en hycklare för att försöker hänvisa till studier och fakta och för att du i egenskap av att vara en främling kallar mig det ena och det andra.

    Summa summarum, enorma ytor används upp av boskapsindustrin som visat sig vara dålig för miljön och således även bidrar till sämre miljö och klimatförändringar, vilket även är en anledning till världslig hunger. Samt att resurser är en bristvara vilket är en nödvändighet för att fattiga länder ska kunna utvecklas och genom utveckling och industralisering har vi historiskt fått uppleva att barnafödandet minskar. Enkel matte.
     
    Last edited: 5 okt 2019
  10. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 190
    Mottagna gillanden:
    2 125
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    Då vill jag att du lägger fram studier på:

    - Hur mycket det påverkar globalt om vi ändrar diverse beteenden i Sverige, t ex om vi halverar våran köttkonsumtion
    - Att U-länder kommer att bli framgångsrika i-länder om vi minskar på våran konsumtion i dagens i-länder

    Förklara gärna hur t ex Nigeria eller Bangladesh kommer att lyckas om vi i väst minskar våran konsumtion.

    Personligen tror jag inte att många av dessa länder någonsin kommer att bli framgångsrika industriländer, oavsett hur vi agerar i väst. Det finns en anledning till att Japan med sina små naturtillgångar är ett industriland... Och att länder i sub-sahariska Afrika inte är det.
     
  11. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 833
    Mottagna gillanden:
    1 922
    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G
    Det handlar bara inte om Sverige, förstår inte varför du har så svårt att förstå det? När ska sluta missförstå kontexten av vad jag skriver, medvetet eller inte. Jag syftar på länder med väldigt hög konsumtion som även betraktas som I-länder.

    Dessutom har jag aldrig skrivit att U-länder blir till I-länder om vi i Väst minskar vår konsumtion, det är bara du som vrider och vänder på det jag skriver. Jag skrev att det inte finns tillräckligt med resurser för U-länder att bli till I-länder om de ska konsumera som oss under sin väg dit, eller om hela världen ska konsumera som snittet i Sverige. Samt att tillgång till resurser av olika slag är ett måste för industriell utveckling.

    Jag har aldrig skrivit att man över en natt kan göra U-länder till I-länder, det är en lång process med många olika faktorer där politisk stabilitet är en stor faktor. Rwanda gick från att vara helvetet på jorden med ett absurt folkmord under 90-talet till att nu vara ett framgångsland med afrikanska mått, detta trots att det är ett enpartisvälde i landet och att väldigt kort tid har gått sedan deras folkmord. Om Rwanda kan återuppstå och förbättras under så kort period trots misären som ägde rum där, då bör det finnas möjlighet för andra länder att utvecklas under rätt förutsättningar.

    Det är omöjligt att beräkna hur mycket exakt vår konsumtion av kött skulle påverka globalt, det är dock ett faktum att det skulle påverka positivt. Idag subventionerar vi dessutom kött och mejeriindustrin med extrema mått på EU-nivå. Det är ett faktum att minskad köttkonsumtion har positiv påverkan på miljön och miljön är förenad med resurser, resurser är ett måste för utveckling.
     
    Last edited: 5 okt 2019
  12. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 541
    Mottagna gillanden:
    2 807

    MINA ENHETER

    Herregud...
     
  13. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 413
    Mottagna gillanden:
    4 158
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Vi kan väl tänka på att ha någorlunda bra stämning i tråden trots polariserande åsikter.
     
  14. Slimey

    Slimey Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2016
    Inlägg:
    728
    Mottagna gillanden:
    622
    Egentligen produceras det inte för lite mat utan för mycket mat slösas bort eller blir förstört någonstans i vägen mellan odling och konsument. Ca en tredjedel går förlorat på vägen, och om den tredjedelen varit noll så hade det varit ett överflöd av mat till alla.
     
  15. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 025
    Mottagna gillanden:
    8 516
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Så längre god ton hålls i tråden tillåter jag att den fortlöper. Detta är givetvis ett ämne som inte riktigt tillhör ett forum som Swedroid men kan som sagt göra ett undantag då det än så länge hållts på en bra nivå.

    @Oceanic@Oceanic Du kanske vill byta namn på tråden då det blivit en mer eller mindre "hur räddar vi miljön på bästa sätt"-tråd?
     
  16. Midas

    Midas Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2015
    Inlägg:
    144
    Mottagna gillanden:
    30
    Operatör:
    Tre, Telia
    Telefon:
    HTC M9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia
    Telefon:
    HTC M9
    Telefon 2:
    Sony Z2
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S3
    Platta:
    Samsung Tab PRO 12,2"
    Platta 2:
    Nexus 7 LTE Gen2
    På Millwad låter det som att en fjärdedel av planetens isfria yta är inhägnad betesmark och riktigt så är det faktiskt inte.
    Ca en tredjedel av Sveriges yta är tillåten för renbete. Det betyder inte att den ytan är off limit för alla andra eller att man inte får bebygga den, bara att renskötarna har möjlighet att utfordra sin boskap genom att låta den beta där.
     
  17. Honda

    Honda Ninja Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Men...... snälla sluta posta i denna tråd bara.
    Du gör bara bort dig totalt! Säger det finns info men lägger inte ens ut det ens. Ser du inte hur dumt det är?
     
  18. Bobby83

    Bobby83 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2011
    Inlägg:
    410
    Mottagna gillanden:
    314

    MINA ENHETER

    Underhållande tråd. Klassiskt exempel på den sk svenska självgodheten
     
    Honda gillar detta.
  19. kajsthlm18

    kajsthlm18 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2018
    Inlägg:
    804
    Mottagna gillanden:
    567
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO MAX

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO MAX
    Telefon 2:
    Pixel 6
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S6
    Jag tycker att det är fascinerande att se vad trådens rubrik säger och vad diskussionen handlar om. Återigen vill jag poängtera att Greta har blivit en person för andra att föra sina agendan och det är där problemet ligger.

    Sen att många bakom skärmarna ser ut att ha svar på allt och veta hur hela världen fungerar. Minska på befolkningstillväxten, okej vi säger åt dessa länder att göra det, kommer det hända? Nej. På samma sätt som man säger i väst minska på konsumtionen kommer alla göra det? Nej.

    Om alla envisar med att skylla på varandra och fortsätta leva som man vill så löser det inga problem. Man som individ kan välja att göra något, kan kännas som en liten sandkorn i ett hav men det är där det ska börja.

    Hela Greta grejen är att skapa uppmärksamhet och medvetenhet och det är upp till var och en sen att ta det som man vill.

    Och jag gillar inte dessa påhopp man får på den här tråden som ”idiot”, ”miljöpartist” etc. Förstår inte hur det är ok, men jag släpper det.

    jag är inte miljöpartist, jag är en av bovarna som konsumerar elektronik väldigt mycket, äter kött ofta, kör bil och hela baletten. Och jag är en av de som klagar på alla dessa miljöskatter som gör att jag får mindre pengar i plånboken. Men jag väljer att inte skylla det på någon annan utan jag ser problemet och jag är en del av den och med den här och många andra kampanjer blir jag påmind om att tänka annorlunda och det tycker jag är bra.
     
  20. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 190
    Mottagna gillanden:
    2 125
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    Vet inte hur många gånger jag ska fråga dig... Du tjatar om att vi i Sverige ska minska våran köttkonsumtion, då ställer jag frågan hur mycket det påverkar globalt. Självklart har du inget svar på det, utan allt handlar om självgodhet. Efterfrågar inga exakta siffror, utan på ett ungefär. Ska du få andra att minska på sin köttkonsumtion så kanske det är läge att presentera siffror och fakta?

    Jag påpekar att befolkningsökningen i diverse U-länder kommer att drabba miljön bra mycket värre oavsett vad vi gör i Sverige. Det är ett svårt etiskt problem utan några enkla lösningar. Det räcker inte att vi i väst minskar våran konsumtion, de kommer inte per automatik att överta dom resurserna och bli industriländer. På kortsiktig så lär det troligtvis bli ännu mer misär om vi slutar att konsumera då jobben i dessa länder försvinner illa kvickt.

    Allt jag kräver är studier och faktiska siffror på dina lösningar, hittills har du presenterat noll.

    KOM MED SIFFROR
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.