Sony Xperia 5 med 6.1" 21:9 AMOLED

Diskussion i 'Xperia 5' startad av bernard, 5 sept 2019.

  1. erik89an

    erik89an Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    440

    MINA ENHETER

  2. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Jädrans, GSMARENA gillar ännu en SONY-lur. De verka nästan t o m mer förtjust i den här än Xperia 1. Visst de har vissa klagomål, men det är inte så att man känner att de basha luren. Positiv recension... helt klart. :-)
     
    kirkx10 och Corran_Horn gillar detta.
  3. mrNoodles

    mrNoodles Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    1 863
    Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III
    Platta:
    Xperia Z4
    Enligt Phonehouse Borlänge kommer silverversionen vara en Xperia 5 på "steroider", alltså med bättre hårdvara.
    Huruvida det stämmer vet jag inte, men det var vad som sades, talades om mer lagring mm.
     
  4. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Hmm skulle ju vara kul om det var sant, men det är nog bara ett rykte som inte är sant.
     
  5. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 105
    Mottagna gillanden:
    4 809
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    bernard gillar detta.
  6. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 105
    Mottagna gillanden:
    4 809
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Corran_Horn och bernard gillar detta.
  7. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 105
    Mottagna gillanden:
    4 809
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
  8. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Ok, nu måste jag undra, har SONY XPERIA 5 en mindre avancerad kamerauppsättning än Xperia 1? SOm vi alla minns stolserade (i början) inte Xperia 1 någon slow-mo funktion, och många trodde då Mobilen inte hade funktionen. Sedemera visade sig detta vara fel och XPeria 1 har då Slow-mo funktionen.

    Men var på en recension där några som testat luren hävdar att Xperia 5 inte har Slow-mo funktionen utan bara slowmotion 120bilder/s och t o m hävdar att SONY för att hålla ner priset t o m tagit bort det extra RAM-minnet som krävs för att man skall kunna ta dessa 960 Bilder per sekund för att få till en slowmo-klipp. Stämmer detta? Kan vara dealbreak ärligt talat. Sony har ju hela tiden hävdat att det är samma kameror i Xperia 5 som i Xperia 1?
     
  9. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Android authority hatar helt klart Sony nu för tiden. Den enda recensioner gillar mobilen med Authoritys dissar cameran och kallar den medioker. Men man får väl tro recensionen ifrån kameraexperter är mer korrekt för Android Authority är inte experter på kameror.

    Så kanske Sony trots att man gjort försämringar på kameran i Xperia 5, försökt förbättra mjukvaran ändå.
     
  10. EliasAlucard

    EliasAlucard Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Android Authority och de flesta liknande Androidsidor är ett dåligt skämt, som består av Samsungfanboys och liknande trams. Sony Mobile har blivit sämre pga minskad försäljning och fulare design och nedläggning av olika mjukvaruprodukter osv, men Sony är fortfarande den bästa Android OEM i dagsläget (vilket mer beror på att konkurrensen suger).

    Bara det att de klagar på att Xperia 5 är för lång, när den längden aldrig är ett problem annars med klumpigare 16:9 och 18:9 enheter i samma längd, säger rätt mycket om vilken oseriös sida Android Authority är. Skillnaden mellan Xperia 1/5 och andra flaggskepp är att 1/5 är smalare på bredden. Xperia 5 är ju bara 15.8 cm hög, vilket ju inte är längre än Samsung Galaxy S10, som har en höjd på 16.2 cm. Personligen tycker jag att Xperia 1 är ganska optimal storlek för 21:9, och Xperia 5 hade varit en nedgradering så sett.
     
    pernils94231 gillar detta.
  11. IbbeKim

    IbbeKim Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 mar 2011
    Inlägg:
    283
    Mottagna gillanden:
    137

    MINA ENHETER

    Jag bekräftar att 960 FPS inte finns med på Xperia 5. Just nu hittar jag bara 120 FPS.
     
  12. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 105
    Mottagna gillanden:
    4 809
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
  13. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Skumt När Basil jobbade för Btek var han alltid mycket positiv till SONYS lurar, men sedan han gick över till Stuff har han märktbart ändrat den hållningen. MEn denna gånger är han helt kalrt positiv till luren... :-) Bra att han är tillbaks i rätt fålla. :-)
     
  14. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 105
    Mottagna gillanden:
    4 809
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Corran_Horn och dragontrumpetare gillar detta.
  15. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Phonearena positiv igen. Ser bra ut. Verka som Xperia 5 kommer bli mera positiva recensioner faktiskt. Kom och tänka på GSMarenas recension som rekommenderade luren i texten, men tjejen i videoklippet och deras videorecension faktiskt INTE gjorde detsamma. Blev faktiskt lite paff där. Någon som märkte det hela.

    GSMarena dom:
    Med andra ord ganska positiva ordalag för mobilen i deras text.

    I klippet säger tjejen däremot :
    Tjejen ger alltså luren en helt annan dom, från ett relativt lätt rekommendation att köpa till att... vänta och se om det inte kommer bättre lurar i framtiden. Visst GSMarena är fortfarande ändå positiva, men det slutade väldigt... i anti-klimax skulle jag vilja säga, i just deras videorecension. Vilket deras skriftliga recension då Inte hade. Det är lite som om olika personer gjort recensionerna. Tjejen gjorde videon, och någon annan på GSMarena skrev textartikeln.

    Men kul ialalfall att Phonearena är positiva... det skall säga att XPeria 5 hittills verka få mera kärlek än Xperia 1 hittills har fått. :-)
     
    Last edited: 9 okt 2019
    Corran_Horn och bernard gillar detta.
  16. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 105
    Mottagna gillanden:
    4 809
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    EliasAlucard gillar detta.
  17. beerman

    beerman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 aug 2010
    Inlägg:
    165
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Finns det någon notifikation led på denna telefon? tycker inte om att den börjar försvinna från telefonerna nu för tiden
     
  18. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 105
    Mottagna gillanden:
    4 809
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    beerman gillar detta.
  19. bonehead

    bonehead Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2015
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Någon som kört Xperia 5 en längre stund nu och har lite intryck att ge? Kan bre på med lite mer specifika frågor också.

    • Några utstickande tillkortakommanden eller andra oegenheter man bör känna till?
    • Hur är det att konsumera media på exempelvis Youtube/Twitch och liknande, blir det allt som oftast störigt mycket svart på kanterna (recensionerna jag sett visar nästan enbart 21:9-material)?
    • Är det måhända någon som har kört Twitch med chat uppe samtidigt? På vanlig 16:9 blir själva strömmen lite väl liten, av förståeliga skäl. Kollar själv ofta på esport, och ser 21:9-formatet som väldigt lockande i och med detta.
    • Hur låter högtalarna, och fungerar stereoseparationen bra trots att en är nedåtriktad?
     
    bernard gillar detta.
  20. ludnell

    ludnell Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2010
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    • Funktionen med att trycka/glida med fingret på kanten av skärmen för att få snabbtillgång till verktyg/appar/funktioner är riktigt kass. Vet inte om det beror på att jag har ett case på baksidan och kanterna av telefonen som gör det svårt, jag tycker det va lika svårt att få till det utan skyddet på. Fin funktion men i princip helt obrukbar, det stör mig inte så mycket då min tidigare telefon inte hade nån liknande grej jag använde.
    • Jag stör mig inte på de svarta kanterna alls. Kollar man i mörka miljöer är ju döytan på OLED skärmen helt kolsvart och i princip osynlig.
    • Jag kollar twitch dagligen, sällan med chatten uppe dock men den streamen blir i princip oförändrad i storlek då chatten får plats i skärmen på de ytorna som inte används.
    • Helt ok högtalare och ljud i sig. Dock riktigt bra stereo som vanligt med Sony lurar och deras Dolbysystem gör det riktigt nice att se film etc utan lurar när man vill göra det. Telefonen har även nån funktion som gör att vibrationen i telefonen synkar till ljud. Kan va en schysst effekt ibland om man ser på film/serier.

    Sen är jag ju väldigt förtjust i telefonen allt som allt, därmed finns det säkert andra som kan tycka lite annorlunda och ge dig fler inputs.
     
    bonehead gillar detta.