Mi-Store Sverige

Diskussion i 'Återförsäljare och tillverkare' startad av larksyrm, 15 mar 2019.

  1. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 206
    Mottagna gillanden:
    17 689
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Vad jag vet är Mi-Store huvudimportör i Sverige numera. East & West Distribution AB = Mi-Store
     
    bernard gillar detta.
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det är en sådan röra med Xiaomi att det nästan blir enklare om du beställer från Amazon under förutsättning att produkten är "sold and shipped by Amazon". Blir nog minst huvudvärk så om du får problem med produkterna sedan.

    Xiaomi har en märklig strategi i Europa som går ut på att i princip låta varenda aktörer som önskar sälja deras produkter i utbyte mot att aktörerna tar ansvar för support, garanti osv. Xiaomi själva slipper därmed erbjuda support eller ta ansvar för produkterna, vilket gör det billigt, men ger upphov till en fruktansvärd röra.

    Mi-store.se/East and West lyfter inte ett finger om en kund som köpt en Xiaomi av Inet ringer dem för ett garantiräende eller för reparationer utanför garantin. Den kunden hänvisas till Inet eftersom Inet använder en annan distributör. Jag tror sedan att Inet inte direkt har någon att hänvisa till om man vill få en telefon lagad med originaldelar.


    Tänk om det vore likadant med till exempel Apple eller Samsung.

    "Apple Store: Nej, den där iPhone:en har du inte köpt här, så kom inte till oss och försök få någon hjälp här".

    "Kund: Men butiken finns ju inte kvar längre?"

    "Apple Store: GL HF BBQ".

    "Kund: #rekt"


    Affärsmodellen kommer aldrig att fungera för high end-produkter. Jag skulle i alla fall aldrig få för mig att köpa en produkt för 10k+ där tillverkaren vägrar ta ansvar för produkten, och där jag inte kan få hjälp med produkten om jag befinner mig utomlands.

    Det är också därför det blir märkligt när Xiaomi/Mi jämförs med exempelvis Samsung, Apple eller andra etablerade varumärken som har en seriös affärsmodell.

    Till och med OnePlus som fortfarande är en liten aktör erbjuder ju support och garanti på produkter som sålts inom EU, och det blir heller inget snack om en kund vill laga en telefon utanför garantin/försäkra sig om att det blir ordentligt gjort med originaldelar. De flesta tar för givet att det skall fungera så, och i de flesta fall fungerar det också så. Det vill säga med undantag för bla. Xiaomi.
     
    Last edited: 13 okt 2019
    raptor, Kristy, iterva och 2 andra gillar detta.
  3. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Just det @bernard@bernard skriver fick jag erfara. Köpte en mi a2 från Inet och efter x antal månader tappas den och skärmen går givetvis sönder. Hör med mi-store om de kan tänka sig att laga den. Dvs jag betalar för att de ska laga den precis som man gör med sin bil till vilken verkstad som helst. Så inget garanti/reklamations ärende. Svaret blev blankt nej och de hänvisade till ett källarföretag som ej sätter i originaldelar vilket de var tydliga att poängtera. (Hade den varit köpt på mi-store kunde de hjälpa till). Vänder mig till Inet och de har ingen service själva utan kan tänka sig att skicka iväg den till tillverkaren till den nätta summan av 2000:-. Detta för en lur som nu kostar ca 1650:- tackade givetvis nej till detta och även de tipsade att höra med en annan icke officiell firma för byte.

    Det hela har nu slutat med att jag beställt en originalskärm från en tysk firma och väntar leverans i dagarna så jag själv byter den. En enkel uppgift men bekväm som man är hade jag helst sluppit.

    Så summan av det hela, gör som @bernard@bernard säger. Köp från amazon.de tills Xiaomi har en officiell närvaro och riktig service på plats i landet.
     
    Kristy, iterva och flipp gillar detta.
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Fast Xiaomi har väl en officiell närvaro i Sverige nu? Det är bara det att de använder samma affärsmodell som tidigare där större delen av ansvaret skjuts över på andra aktörer.

    Enda sättet att få garanti genom Xiaomi själva (som i att man kan kontakta dem via mi.com) är om man handlar i deras webbutik under https://mi.com, men någon sådan finns ju inte i Sverige och kommer sannolikt inte att dyka upp här heller om man får tro East and West/mi-store.

    Det verkar som Mi/Xiaomi är nöjda med att fortsätta på det spåret, med alla de nackdelar det innebär för konsumenten. Det blir ju också omöjligt att få hjälp med en telefon som inhandlats i ett annat EU-land, eller få hjälp om man reser inom EU och luren börjar strula.

    Men sedan skall man förstås komma ihåg att produkterna är billiga, så det är en avvägning man får göra. Pris vs support/service/garanti.
     
    Last edited: 13 okt 2019
    Kristy och iterva gillar detta.
  5. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Ptja de finns kanske officiellt på papper genom mi-store men anser att en officiell försäljare/repratör även ska ta in telefoner köpta i annan butik som Inet och netonnet.

    Precis som du säger, hur skulle det se ut om jag inte kunde lämna in min Samsung s10+ till samsungs servicebutik för att den är köpt på Elgiganten? De tar givetvis emot den så längre det finns kvitto vilket nu inte t.ex mi-store gör.

    Så nej jag anser att de inte finns officiell i landet ;-)
     
    Kristy, iterva, cobben och 1 annan gillar detta.
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jo, det blir helt klart en tolkningsfråga med vad som egentligen avses med "officiell närvaro".

    Håller med dig om att de tekniskt sett inte kan anses ha en officiell närvaro förrän det är möjligt att handla via mi.com, så att kunderna också kan vända sig direkt till hemsidan för support/garanti.

    Det är dock exakt så här Xiaomi vill ha det, och vi lär inte få se en sådan butik i första eller andra taget vad det verkar. Xiaomis affärsmodell är problemet; att de vägrar ta ett helhetsgrepp om EU-marknaden. Är förmodligen inget som kommer ändras under överskådlig tid.
     
    Last edited: 13 okt 2019
    Kristy och iterva gillar detta.
  7. Putte i Parken

    Putte i Parken Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2012
    Inlägg:
    351
    Mottagna gillanden:
    155
    Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 13 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 13 Pro
    ROM:
    Xiaomi MIUI Community. EU Stable
    ROM:
    xiaomi.eu community
    Platta:
    Samsung Tab S9 Plus
    Sitter här med en i stort sett ny Mi9 med skadad display, nä inte köpt i Sverige. Och att få den lagad verkar vara i stort sett omöjligt. Mi "Sverige" verkar vara helt ointresserad, ett byte av display borde ju generera inkomster för dem, men inte då... Om det skall vara så här då skiter jag i Xiaomi i fortsättningen, finns andra fabrikat som hellre kan få mina pengar.

    Så mitt råd är köp inte telefoner av märket Xiamoi om du inte är beredd på att lägga tid och ork på att i bästa fall försöka få något fixat utanför garantin.
     
    Last edited: 13 okt 2019
    Kristy, chraist och bernard gillar detta.
  8. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 476
    Mottagna gillanden:
    1 171
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Vet du hur Amazon gör med service, hur & var det sköts?

    Kan nämna att t.ex Asus inte heller har någon internationell garanti, utan man får vända sig till inköps stället i inköpslandet tydligen.
     
    bernard gillar detta.
  9. Putte i Parken

    Putte i Parken Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2012
    Inlägg:
    351
    Mottagna gillanden:
    155
    Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 13 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 13 Pro
    ROM:
    Xiaomi MIUI Community. EU Stable
    ROM:
    xiaomi.eu community
    Platta:
    Samsung Tab S9 Plus
    Får man fråga var du beställde den ifrån? Jag behöver ju en skärm till min Mi 9
     
  10. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Här är säljaren ms-shara777 on eBay

    Han skickar även med kvitto på tax etc ifall man vill ta köpet på företaget osv.
     
    Kristy gillar detta.
  11. Putte i Parken

    Putte i Parken Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2012
    Inlägg:
    351
    Mottagna gillanden:
    155
    Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 13 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 13 Pro
    ROM:
    Xiaomi MIUI Community. EU Stable
    ROM:
    xiaomi.eu community
    Platta:
    Samsung Tab S9 Plus
    Tack, har du fått den än? Kom den med tillbehör typ "klisterremsor eller vad man nu skall kalla det"?
     
  12. Kaviar

    Kaviar Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 okt 2019
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    1
    Tack för alla svar, intressant och bra info som framkommit kring Xiaomi.

    En fråga som dock hade varit bra att veta är just hur Amazon gör med garantiärenden?
    1 eller 2 år? Eller ingen alls?

    Vet nån om hur One Plus förhållersig jämfört mot Xiaomi i kvalitet, teknik, batteri, pris mm och inte minst i serviceärenden och garantier?
    Vem är importör/generalagent för One Plus i sverige? (Med tanke på just service/garantiärenden)


    När det gäller just garantin hade jag tänkt köpa Xiaomi just via Mi Store sverige, men får ingen kontakt med dem varken via telefon eller mail, tanken jag får då är om ingen svarar innan köp... hur gärna svarar man då efter köp om det dyker upp frågor?
    I synnerhet om Mi Store är huvudimportör och andra företag som netonnet, elgiganten m.fl hänvisar till Mi Store för reservdelar och garanti ärenden.
     
    Kristy gillar detta.
  13. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 206
    Mottagna gillanden:
    17 689
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Vad jag vet kan man alltid kontakta OnePlus för service/garantiärenden, oavsett vart du köpt telefonen inom EU, även om den inte är köpt direkt från oneplus.com
    Vet dock ej vem som är importör i Sverige, bara att Webhallen är en officiell återförsäljare
     
    Kristy gillar detta.
  14. slaskish

    slaskish Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2014
    Inlägg:
    211
    Mottagna gillanden:
    143
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi POCO X3 NFC

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi POCO X3 NFC
    ROM:
    Android 10
    Info:
    MIUI Global 12.0.8
    Telefon 2:
    Huawei P20 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 3:
    UMIDIGI Plus E
    ROM:
    Standard
    Info:
    Feta spec för bra peng på sin tid!
    Platta:
    Lenovo TB2-X30F
    ROM:
    Lineage OS 14
    Info:
    Gammal HW. Funkar bra men segt
    Platta 2:
    Huawei T5 10,1", 4/64Gb
    ROM:
    Standard
    Info:
    Olycka även här, reservd. på g!
    Övrigt:
    scrcpy till en tele utan skärm
    Raspberrys, blandat i Hyper-V
    Håller med, dock bara beställt en gång.. Yeelight color bulb för 149;- på black friday, kom typ 2 dagar senare. Kändes bra.
     
  15. slaskish

    slaskish Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2014
    Inlägg:
    211
    Mottagna gillanden:
    143
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi POCO X3 NFC

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi POCO X3 NFC
    ROM:
    Android 10
    Info:
    MIUI Global 12.0.8
    Telefon 2:
    Huawei P20 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 3:
    UMIDIGI Plus E
    ROM:
    Standard
    Info:
    Feta spec för bra peng på sin tid!
    Platta:
    Lenovo TB2-X30F
    ROM:
    Lineage OS 14
    Info:
    Gammal HW. Funkar bra men segt
    Platta 2:
    Huawei T5 10,1", 4/64Gb
    ROM:
    Standard
    Info:
    Olycka även här, reservd. på g!
    Övrigt:
    scrcpy till en tele utan skärm
    Raspberrys, blandat i Hyper-V
    hehe kanske dyker upp en annons snart..

    skämt åsido, de svarade mig på facebook för någon vecka sen ifall de tänkt ta in PC-skärmar. Ja, men CE-märkning som stod i vägen svarade de relativt snabbt
     
    bernard gillar detta.
  16. SwedishBadger

    SwedishBadger Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2010
    Inlägg:
    420
    Mottagna gillanden:
    365
    Operatör:
    Fello, Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Som ett brev på posten fick jag ett garantiärende på mina Mi True Wireless Earbuds som bara är ett par månader gamla inköpta på mi-store.se utöver det ärende jag fortfarande har med Comviq som är inne på dag 63 sen jag först skickade in min Mi Note 10 som först var DOA och sen kom tillbaka i ett skick som den inte var i när den skickades in men det är en annan historia som finns i en annan tråd.

    Hur som helst skapade jag ett ärende på hörlurarna hos mi-store.se på eftermiddagen den 15/3, 19/3 fick jag en fråga om det var höger som var trasig, svarade typ omgående att det stämde fint (hade bifogat en bild som visade felet när jag skapade ärendet) och jag fick svar igen senare på eftermiddagen den 19/3 att en höger var på väg med posten!

    Snyggt!

    Så mitt i en go röra med ett Xiaomi ärende hos Comviq så blir det andra Xiaomi ärendet hos mi-store.se väldigt lyckat om nu posten sköter sig! :)
     
    bernard gillar detta.
  17. SwedishBadger

    SwedishBadger Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2010
    Inlägg:
    420
    Mottagna gillanden:
    365
    Operatör:
    Fello, Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Och nu kom den med posten! Vackert! Återstår att se om jag minns hur man nollställer dom och parar ihop dom igen. :teeth:
     
    bernard gillar detta.
  18. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Trevligt, bra rapport @SwedishBadger@SwedishBadger. Verkar som servicenivån höjts ett par snäpp.
     
  19. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Någon som planerar att besöka fysiska butiken som öppnar 25/8? Vore intressant att höra om intrycken.

    Man måste dock boka tid vad det verkar just nu, och senast jag tittade var samtliga slots fyllda för 25/8.
     
  20. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Mi store har bettet sig dåligt och inte som en "svensk" seriös butik ska göra. Paktet borde vara försäkrat från deras ände, om det är så att det snålar med skicka försäkrade brev eller att de inte lyckas få till något avtal med DHL som innebär att allt är försäkrat så har de gjort fel helt klart... Sedan undrar jag är det du eller dom som ska starta ett reklamations ärende ? det är väl avsändaren som ska göra det ?
     
    flipp gillar detta.