KUGOO S1 Pro Folding Electrical Scooter

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av Mindir, 4 jul 2019.

  1. Icehen

    Icehen Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 okt 2019
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej på er.
    Tack för en härlig och informativ sida. Jag har följt er länge och fattade beslut nyligen (1 mån sen) att köpa S1 Pro. Den kom fram efter 6 dagar i en väl förpackat kartong och jag fick 30$ cashback efter köpet.
    Men jag insåg direkt att den hade flera problem:
    -Blinkers på handtaget saknades. När jag påpekade det så fick jag till svar att de har ändrat design på senaste S1 pro och att de har moddat bort blinkers. De erbjöd 15$ i kompensation men jag ville ju ha de med blinkers!
    -Ett annat problem var hastighet. Jag lyfte scooter och körde full gas o den gav bara 25km/h på S3. Ett antal email fram o tillbaka med korta video hur man ställer in den i Setting utan succe. Än så länge så går det inte att köra upp till 30 km/h
    -Batterit håller inte bra , plupparna gå ner till 2 från full laddat efter ha kört 5km. Vilar jag en stund så kommer den upp. Även Volt indikator går snabbt ner till 33 v efter en kort körning.

    Jag får till slut besked att de misstänker batterit är dålig och att de skickar en ny batteri för att fixa problem. Jag misstänker starkt att detta kommer inte fixa hastighet s problem och ber de att ta tillbaka den för att fixa den själv då jag vet inte hur man byter batteri på den. Alternativ att skicka mig ett helt nytt med tanken på alla problem på den. Då hänvisar de mig att jag kan skicka det tillbaks till de på min bekostnad för reparation !!!
    Inte ett dugg imponerad av de. Det är på de här tillfällena som man kan skilja skit företag från seriösa som verkligen bryr sig om kund service.
    Nu har jag bett de att skicka batteri så ska jag se om jag kan fixa det. Är det nån som har gjort det på Pro?
    Jag skulle inte rekommendera nån att köpa från de.
    Sorry.
     
  2. Mindir

    Mindir Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2017
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9
    Från vilken sida köpte du din S1 Pro?

    Var ju konstigt att de tagit bort blinkers...
    Har du några bilder på handtagen samt ta gärna en bild på bottenplattan där CE märkningen finns samt info om batteriet. Skall vara tryckt i plattan på undersidan.

    När det gäller maxhastigheten.
    Kan vara så att du fått en S1 Pro som går max 25/h i timmen.
    Går att beställa som sagt. Se bild nedan.
    På Kugoos egen EU sida är det max 30km/h som gäller så den varianten finns kvar.
    Även blinkers syns på Kugoo EU sidan.

    Max 25km/h en EU anpassning.
    För de nyare ES2 och M2 Pro är det max 25/h som gäller.
    Hur mycket väger du?
    Kolla också settings så att läge tre verkligen är inställt på 100% av motorstyrkan.
    Kolla också vilken hjulstorlek du har i settings. 8" skall vara standard.
    Visar dock lite för hög km/h.

    Ta gärna ett en bild på motorhjulet så jag kan se vilka siffror och bokstäver som står där.

    När det gäller att byta batteri på en S1 Pro.
    Tror ingen gjort det ännu.
    Troligen bara att ta ta bort reflexerna vid sidan och sedan skruva ut skruvarna och öppna upp batteriluckan där fram.
    Troligvis går reflexerna sönder när du försöker ta bort dem.
    Möjligt det går om man är försiktig.
    När du öppnat upp luckan bara att ta ut batteripacket försiktigt och koppla ut kablarna och ansluta det nya batteriet.
    Ta gärna en bild på ettiketten på batteripacket om du nu tar ut batteripacket.

    Har du testat hur långt du kommer på en laddning? Voltmätaren tickar ner ganska snabbt men sedan ligger kvar länge mellan 32-35V. Många gånger jag trott att jag inte skulle klara mig fram.
    Normalt också att batterimätaren och Volt ökar igen när batteriet fått vila en stund.

    10km skall inte vara några problem alls om du väger runt 90kg.
    Snarare 15km som man kan ha som riktmärkte om inte vinden ligger på allt för mycket.
     

    Bifogade filer:

    Last edited: 11 okt 2019
  3. Icehen

    Icehen Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 okt 2019
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack
    Köpte den på Geekbuying från Poland Store (EU)
    Jag var medveten om olika hastighets modeller och köpte med flit den modellen som kör 30km/h.
    Har fått små video klipp från de om hur man ställer setting för hastighet:

    View: https://youtu.be/c_pe1aK4EW8


    och hur man byter batteri:

    View: https://www.youtube.com/watch?v=PtFpaWu6kqY


    View: https://www.youtube.com/watch?v=-iT8v-cZZKs


    Som du ser instruktionerna är inte tydliga och du har rätt, de visar inte hur man tar bort reflexerna. Jag tänkte inte på det.
    Och sättet de drar ut batteri med kablage ser våldsamt ut och kommer säkert skada kablarna.
    Jag gick med att de skickar nytt batteri och att jag byter den men jag börjar ångra det. Eftersom jag vet inte hur man tar bort reflexerna utan att skada de.
    Framför allt, jag är 100% säker på att batteri bytet kommer inte fixa hastighets problem. Oavsett vilket batteri man har så borde du kunna nå 30km/h speciellt när jag testar den i luften! Jag misstänker starkt kontrollen eller hjul motor om den inte ger 350W trotts bemärkning.
    Jag har tagit lite bilder på det du frågade efter förutom batteri.
    Observera den nya knappen på Lås mekanism ser större ut (Bredare) än första generation S1 Pro.
    Frågan är bara hur man kan ta bort Reflexerna? är de limmade?
     

    Bifogade filer:

  4. Mindir

    Mindir Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2017
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9
    Min kommer också från Geekbuying.
    Intressant med handtagen. Troligen har många scootrar vält och blinkers gått sönder så de valde kanske att plocka bort dem helt. Även fått feedback att de inte var så praktiskt under körning att aktivera dem.
    Dock i vilket fall om en förändring gjorts skall de ju uppdatera sina bilder om den saken.

    Innan stod blinkers med som en feature. Gör kanske inte det längre.

    Tryck in de två vänsta knapparna samtidigt.
    Då kommer du in i settings menyn.
    Stega sedan uppåt med den näst vänstra knappen till setting nummer 7.
    Den reglerar hastighetsläge 3. Se till att den är på 100.
    Om inte ändra det med den knappen längst till höger.
    Håll sedan inne en av knapparna ( kommer inte ihåg vilken) så att ert nya värdet verkligen sparas.

    Testa igen att gå in i settingsmenyn och stega uppåt till nummer 7 för att se att den står på 100.

    Gör den det och du bara får 25km/h timmen med hjulinställningen på 8" är ju det lite lågt. Tyder nog att de skickat en max 25/h till dig.
    I luften skall du ligga på runt 32-33km/h.

    Ditt motor hjul verkar vara tillverkat 20191007 om vi skall dra parallel enligt tidigare.
    Mitt är från Maj 2019.
    I övrigt ser de lika ut. 36V 350W etc.

    När det gäller reflexerna.
    De är skuvade dit ser jag nu. Lossar du på den svarta tejpen på brädad så ser du en skruv. Skruvar du loss den kan du säkert bara ta bort rexlexerna.
    Min tejp har släppt efter körning så var enkelt att se skruven på ovansidan nu.

    Intressant med din markering på bottenplattan.
    Här syns inte längre 7,5A som du ser finns med på min bottenplatta.
    Så extra intressant att se vad som står på ettiketten på batteripacket.
     

    Bifogade filer:

  5. Mindir

    Mindir Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2017
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9
  6. Icehen

    Icehen Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 okt 2019
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0
    Jaha, skruvarna sitter under tapen ! Tack för det.
    Har testat allt i setting utan hjälp. Det är ju därför de skickar en ny batteri! Vilket jag är säker på att det inte fixar problemet. Men men, vi får se.
    Vad tyckte du om S1 Pro vatten tålighet? ska man göra nåt för att skydda den när man kör i lite regn? jag förstår att den inte klara mycket regn och vatten men hur går det för alla uthyrnings scooter? de måste utsättas för reelt regn!
    Älskar din Blåa färgen förresten !
     
  7. Mindir

    Mindir Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2017
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9
    Då får du vänta in det nya batteriet och se vad som händer sedan.
    När du öppnar batteriluckan sitter det troligen en skumgummikloss längst fram. Ha koll på hur den sitter så du du sätter tillbaka den på samma ställe sedan.
    Håller fast batteripacket i själva facket så det inte rör på sig allt för mycket.
    Om du nu väl har batteriet ute för att sätta in ett nytt kan du gärna ta en plastpåse eller skyddsplast och vira runt det nya batteriet och se om det får plats i utrymmet fortfarande. Ett enkelt sätt att vattenskydda batteripacket på.

    Glöm inte heller att ta in bild på batteripacket så man ser vad som står på etiketten.

    I övrigt är det en hel del saker som du behöver göra för att få den hyfsat vattentät.
    Står skrivet längre upp i tråden om du går tillbaka några sidor.
    IP54 klassningen ger jag inte mycket för som sagt.

    Främst display, batteriluckan, kontrollenheten samt motorhjulet som kan behöva få lite silikon/spray på sig.

    Var skeptiskt till den blåa färgen själv först men nu tycker jag den är ganska cool faktiskt. :-)
    Fick den gratis av Kugoo så inget som jag själv valde.
     
  8. wireforce

    wireforce Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2019
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Någon som tjackat en Kugoo Kirin S2? Jag är sugen :)
     
  9. Mindir

    Mindir Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2017
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9
    Tror ingen gjort det ännu här på forumet åtminstone.
    S2 känns som en bra uppdatering till S1 Pro.

    Har ännu inte sett eller läst någon vettig review på varken ES2 eller M3 Pro eller den nyare S2 ännu.
    En del ryssar som har de här modellerna men inte säker på att det är exakt samma som den som saluförs mot oss så hade varit intressant att veta hur modellerna från Geekbuying står sig.
     
  10. Icehen

    Icehen Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 okt 2019
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0
    Har fått batteriet igår. Helt otroligt! De är inte kloka fan i mig.
    De skickade batteriet i en plats påse, och självklart blev ju batteriet skadat. Har påpekat det men de vill att jag ska prova det iallafall. Det står inga specifikationer på batteriet och jag är tveksam att installera en skadad batteri speciellt efter den här nyhet nedan, har nån sett det vet ni vilket märket?
    Elskoter orsakar eldinferno i trapphus
     

    Bifogade filer:

  11. Mindir

    Mindir Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2017
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9
    Kan du ta en bild på själva ettiketten på batteripacket så man ser vad där står?
    Tillverkare, kapacitet, V tal etc

    Har du tagit ut det gamla batteriet?
    Intressant att se om det är exakt samma du fått nu eller något annat.
     
  12. Icehen

    Icehen Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 okt 2019
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0
    Finns inga specifikation etikett på batteri storlek, förutom det du ser på bild angående vatten:
    "The label turns red in water, the product is not guarantee for water"

    Skrev till de att jag vägrar byta till en skadad batteri som kan orsaka brand. Nu vill de att jag bekostar frakten av hela scooter tillbaka till de för att de ska reparera den.
    En scooter som är köpt knappt 3 veckor sen, de skickar en produkt annorlunda än det som jag har köpt, som saknar de funktionerna som beskrivs på hemsidan, och dessutom med tekniska fel som de vill att kunden ska bekosta själv transporten för reparation!
    Håll er borta från den hemsidan säger jag tyvärr kort och gott.
     

    Bifogade filer:

  13. Mindir

    Mindir Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2017
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9
    Konstigt att det inte fanns mer info på batteripacket...
    Hade varit intressant att se hur batteripacket ser ut som sitter i scootern.
    Också att jämföra med en tidig S1 Pro modell mot den du har.

    Har tyvärr satt silikon över min batterilucka och även lite på reflexkanterna så kan inte öppna min enkelt längre.

    Du har sannerligen haft otur med din beställning. :eek:
     
  14. wireforce

    wireforce Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2019
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Minin ser ju trevlig ut:
     
  15. Mindir

    Mindir Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2017
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9
    Last edited: 7 apr 2020