Diskussion: Vad är det man saknar från android nuförtiden?

Diskussion i 'Apple Allmänt' startad av wressus, 12 okt 2019.

  1. Droid96

    Droid96 Guest

    Jag saknar inte mycket längre.

    Jag hör till gänget som tycker att för mycket valmöjlighet (launchers, ikonpaket, ROMs) motverkar möjligheterna att göra en helgjuten produkt.

    Jag behöver inte kunna flytta ikonerna på min hemskärm helt fritt men jag skulle inte misstycka om man kunde göra det.

    Always on display är mycket trevligt, men tyvärr tycker jag att det är svårare att se när man får nya notifications på t.ex. Samsung Note 10 eller Pixel 3 än vad det är på en iPhone. Jag föredrar att den lyser upp hela skärmen vid behov eller visar det på min Apple Watch när jag har den på mig. Det är inte särskilt jobbigt att peta på skärmen för att se klockan. Det är ingen biggie för mig längre, men jag blir glad om det kommer i framtiden.

    Den primära orsaken till att jag ägt Android-telefoner senaste åren är för att jag har ett brinnande intresse för ny teknik och för att det helt enkelt är kul att testa annat. Men inget ger mig samma helgjutna användarupplevelse som iPhone/iOS. Det är ett synnerligen vackert operativsystem där varje liten del känns finslipad och genomtänkt. Batteritiden är pålitlig (och marknadsledande på 11 Pro) utan att man behöver stänga av hälften av alla funktioner i telefonen. Appar känns modernare och har högre kvalitet överlag än motsvarigheterna på Android. Telefonerna har fantastiska kameror med ultravidvinkel, vidvinkel, 2x-zoom och nattläge. Högtalarna/ljudet är bäst på marknaden. Skärmarna är väldigt bra kalibrerade, även för färgkritiskt arbete på fältet. Upplåsningen/säkerheten med Face ID är svår att leva utan när man vant sig vid den.

    Apples produkter blir dessutom bara bättre ju större del av ekosystemet du använder (på bekostnad av din frihet som användare, möjligen).

    Jag saknar absolut inte gimmicks som split screen multitasking (utom möjligen PIP-funktion för Youtube och andra videospelare).

    Sitter just nu för första gången på länge med enbart en telefon - 11 Pro Max, som gör precis allt jag kunde önska och dessutom bättre än något annat på marknaden.

    Jag kommer nog med största sannolikhet ge Pixel 4 en chans, mest för att jag är nyfiken på kameran och på Googles implementation av Face ID. Får se om det blir en keeper eller inte, men inget annat på marknaden lockar mig just nu.

    Men det är ju för att du inte har en iPhone :innocent:;)
     
    Last edited by a moderator: 13 okt 2019
    BrearedsDea, dannejanne, wressus och 1 annan gillar detta.
  2. livinl0ud

    livinl0ud Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2016
    Inlägg:
    3 824
    Mottagna gillanden:
    5 643
    Operatör:
    Halebop & Comviq
    Telefon:
    Apple iPhone 15 Pro Max 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop & Comviq
    Telefon:
    Apple iPhone 15 Pro Max 256GB
    Platta:
    Apple iPad Air M1 256GB WiFi
    Platta 2:
    Apple iPad Mini 6 256GB WiFi + 5G
    Övrigt:
    Apple Watch Ultra 2
    Apple AirPods Pro 2
    Apple TV 4K A2843
    Haha touché ;)
     
    Droid96 gillar detta.
  3. kissidor

    kissidor Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2012
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    2 296
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra
    Info:
    med dubbla sim för jobb och privat
    Telefon 2:
    iPhone 13 mini
    Info:
    istället för plånbok
    Telefon 3:
    Google pixel 7 pro
    Info:
    reserv
    Platta:
    iPads pro 12.9 2021/air 2022/mini 6
    Platta 2:
    tab s8 ultra/tab s8/oneplus pad
    Övrigt:
    CC+GTV 3 st, Acer CB Spin 713
    Jag har med hjälp av mappar rensat upp på hemskärmen så jag kan leva med den iaf (se skärmdumpar på sida 1 och 2), så det är inte min största beef med iOS även om jag definitivt föredrar Androids möjligheter där med launchers, ikonpaket, widgets (Jo jag vet att det finns något som de kallar widgets för iOS också och jag använder det, men kom inte och påstå att det är likvärdigt :)).

    (Och jag har verkligen aldrig upplevt att det har tagit för mycket tid och fokus att hålla på med det där i mina androider, utan väl jag hade fått det som jag ville ha det så flyttade jag bara med mig det till nästa telefon, med bara små enstaka justeringar nån gång i kvartalet eller så på förekommen anledning. så logiken i att det mer eller mindre är en feature att man inte kan anpassa känns väldigt ansträngd för mig)

    Men att inte kunna välja standardappar är ett mycket större störningsmoment för mig. en liten bit av min själ dör varje gång Iphonen öppnar en länk i djävla safari istället för i Chrome :(.

    Sen håller jag inte alls reservationslöst med om att alla appar är så mycket bättre på iOS, jag har flera stycken som jag upplever precis tvärtom, att de är väldigt åbäkiga och knöliga att använda på iOS jämfört med android och jag har funderat på varför.

    Min känsla är att man i iOS-appen har prioriterat form före funktion. Typ det går minst 10 gånger snabbare att bara skriva in det här värdet eller sökordet eller vad det är - men det ser coolare och snyggare ut att scrolla istället, synd för dig att det är sjukt opraktiskt att scrolla dig igenom typ tusen poster varje gång, men det kan vi inte lägga vikt vid o_O.

    Sen hade jag även önskat ett spelläge likt det många androider har där aviseringar inte kommer infarande över skärmen och stör när man spelar, och allra helst så som OnePlus har det att man väljer själv vilka appar det ska gälla så man kan aktivera det även i Netflix och liknande.

    Och Split screen kanske inte används ofta, men det är ju helt grymt när man till exempel har fått en fullständigt omemorerbar kod (som inte heller kan kopieras) i en app och som ska anges i en annan...

    Med det sagt finns det irritationsmoment i alla androidtelefoner också, samt ett antal saker som görs/fungerar bättre i iOS :). anslutningar av alla de slag till exempel, njuter varje gång saker bara kopplar ihop sig SMACK utan minsta lilla lirkande. autoanpassningen av ljusstyrkan är aldrig helt uppåt väggarna. Och smidigheten i face ID är i stort sett livskvalitetsförbättrande.

    Hursomhelst så har iOS fått många viktiga förbättringar genom åren, och medans jag nu troligen kommer att kunna leva med min iPhone 11 pro Max och bedöma att den som helhet är marknadens just nu bästa alternativ för mig så hade det för några år sen som iOS var då varit helt uteslutet för mig att acceptera en iPhone som daily.

    Rent objektivt får man nog säga att iPhone 11 pro är världens just nu bästa telefoner, och jag finner att operativet för mitt personliga vidkommande nu till sist har nått den nödvändiga nivån av användbarhet :)
     

    Bifogade filer:

    Last edited: 13 okt 2019
    BrearedsDea, Mobik, pobin och 8 andra gillar detta.
  4. MrJiM

    MrJiM Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    1 576
    Mottagna gillanden:
    794
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S22 Ultra
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S8 Ultra
    Just nu kan jag bara komma på att jag saknar kunna välja hur många ikoner jag vill ha i dockan och på skärmen. Funderar nästan på att inte jailbreaka även om det kommer nån.
     
  5. hakanv

    hakanv Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 okt 2010
    Inlägg:
    204
    Mottagna gillanden:
    93
    Telefon:
    iPhone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 13 Pro
    Telefon 2:
    iPhone 6S Plus
    Platta:
    IPad gen 9
    Platta 2:
    iPad Air 2
    Det jag saknar allra mest är att man inte kan spela in ett telefonsamtal på ett enkelt sätt (automatiskt) utan att blanda in tredje part. Vet journalister som hellre har iPhone, men måste avstå p.g.a. detta.
     
    Fiddez gillar detta.
  6. Droid96

    Droid96 Guest

    Väldigt välskrivet.

    Vad det gäller form före funktion så håller jag med dig helt där. Om funktionen är sämre i den ena appen förlorar den per automatik, men om den är lika bra så tar jag såklart den med finast form.

    Innan Apple släppte Mac OS X var jag en inbiten Linux-användare och körde Debian på alla mina datorer. Något som jag dock alltid varit väldigt mån om är typsnittsrendrering och hur jag konfigurerat mina fönsterhanterare för att det ska se estetiskt tilltalande ut. Jag är helt enkelt väldigt känslig för skevheter, fula fonter, glapp mellan bokstäver etc och la därför väldigt mycket tid på att konfigurera sånt i minsta detalj på mina Linux-maskiner. När sen Mac OS X släpptes så fick jag plötsligt se något som var precis så visuellt tilltalande och vackert som jag själv försökt åstadkomma med konfigurationer och tweaks. Fast bättre. Och den kunde dessutom köra Photoshop och andra professionella programvaror native. Det började med att jag skaffade en Powerbook men det dröjde inte särskilt länge innan alla mina datorer var macar.

    Jag känner fortfarande precis likadant. Även fast Android ser mycket bättre ut idag än för några år sedan så är det bara inte ens i närheten av lika visuellt tilltalande för mig som iOS. Fonter rendreras bättre, avstånd/padding är mer genomtänkt, scroll beter sig naturligt, navigation är konsekvent och enkelt. Hela kompositionen i gränssnitt (för att använda en fototerm) känns mer balanserad. Tack vare Apples APier och utvecklarverktyg får alla tredjepartsappar detta också.

    Men jag inser att alla har olika behov och att vissa helt enkelt känner sig instängda utan full kontroll. Då är Apple såklart fel val. Men om man kan leva med att någon annan bestämmer så får man i mitt tycke något väldigt speciellt, nästan lite konstnärligt.

    :-)
     
    RuffyMan, kissidor, R3b0rn och 2 andra gillar detta.
  7. Droid96

    Droid96 Guest

    Kul att Apple förbättrar 11 så mycket med uppdateringar och att de flyttar in fler inställningar i kamera-appen istället för systeminställningarna.

    Lyssnar Apple på kunderna nu också? Var kan det då sluta? :teeth:


    View: https://youtu.be/tHFw2K-8AII
     
    RuffyMan, Thedeflas, Bakken och 1 annan gillar detta.
  8. Dracu

    Dracu Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2019
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    16
    Telefon:
    iPhone 11 Pro Max Gold 256gb

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 11 Pro Max Gold 256gb
    Telefon 2:
    Galaxy Note 4
    Platta:
    iPad Pro 10.5”
    Nu har jag bara en iPad Pro och har inte haft en iPhone på flera år så rätta mig om jag har fel... men den största nackdelen med iOS är att fildelning är så begränsat. En android å andra sidan agerar i stort sett som en USB-sticka.

    Koppla in i vilket dator som helst, för över filer, filmer, bilder osv in i vilken mapp du vill. Skapa nya mappar, ändra namn. Allting dyker upp i dina appar som VLC och galleriet automatiskt och organiserat. Koppla in USB-stickor eller externa hårddiskar med adapter i mobilen och för över som att mobilen vore en dator, helt öppet fildelningssystem. Skicka bilder till andra android enheter med bluetooth, wifi-share, nfc, android beam och alla andra tusen alternativ som finns utan några problem eller att använda mobildata.

    Kunde inte få bilder skickade till mig från en polares iPhone... var tvungen att antingen skicka via whatsapp eller messenger, vilket komprimerar bilderna och förstör kvalitén.. fanns inte ens alternativet som i android på whatsapp att skicka som dokument vilket inte komprimerar bilderna... det enda alternativet var att helt enkelt förlita oss på en dator, föra över bilderna dit och sedan fick jag koppla in min mobil och föra över bilderna. Vill man föra över bilder till en iOS enhet så behövs det för det mesta en dator.. så är det med min iPad Pro. Ladda ner en pdf? Glöm det. Koppla in i datorn och för över den via iTunes i en specifik app dessutom, fyfan vad jag avskyr iTunes.

    Kan någon svara mig om iOS enheter fortfarande är låsta till en dator och iTunes? Om jag vill föra över bilder eller videos från en kompis dator till min iPhone, går det???

    En annan nackdel är hur bilderna är organiserade i bild/galleri appen... mycket bättre på Samsung. Jag vill inte behöva se bilderna någon har skickat till mig på whatsapp när jag bläddrar igenom bilderna jag tog under dagen........

    En annan stor sak jag kommer att sakna när jag troligen skaffar en iPhone 11 Pro snart är Nova Prime Launcher. Faktum att jag kan bestämma hur många appar, i vilken storlek, som syns på hemsidan och dockan är ett mycket bra verktyg enligt mig, man slipper swipa på flera sidor vänster höger för att hitta den app man vill starta. Vill ha alla mina mest använda appar lättillgängliga på första sidan, man spar liksom tid. Jag har fortfarande rätt så bra syn (peppar peppar) och behöver inte ha asstora ikoner...

    Sistnämnda är väl konfigurerade appar som YouTube Vanced. Det är en YouTube app som ger alla fördelar med YouTube premium fast gratis förstås. Hatar reklam och tänker inte betala 150 kr till youtube för att slippa reklamen... Finns mycket annat gott att hitta på xda som t.ex gcam.

    Sen finns det många andra fördelar med Android för alla pirater där ute... uTorrent är t.ex tillgängligt på Play store och filer går att tankas ner direkt i telefonen och funkar fint i VLC. Inga mellanhänder där heller.

    Och ja juste en till fördel med flesta Androids som har det är minneskort. Mycket säkrare att spara bilderna och viktiga filer där utifall mobilen skulle dö.

    Det enda, och verkligen det enda som får mig att vilja skaffa en iPhone är kamerorna som är och har alltid varit de bästa på en mobiltelefon annars har Android i stort sett det mesta som iOS erbjuder och mer. ¯\_(ツ)_/¯
     
    Last edited: 14 okt 2019
    Jörgen Ö och Kristy gillar detta.
  9. MrJiM

    MrJiM Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    1 576
    Mottagna gillanden:
    794
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S22 Ultra
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S8 Ultra
    Cercube 5 finns om du vill slippa reklam på Youtube. Du kan ladda ner video från Youtube. Spela upp i bakgrunden osv. Ingen jailbreak behövs för installera den.
     
  10. Dracu

    Dracu Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2019
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    16
    Telefon:
    iPhone 11 Pro Max Gold 256gb

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 11 Pro Max Gold 256gb
    Telefon 2:
    Galaxy Note 4
    Platta:
    iPad Pro 10.5”
    Intressant! Ska definitivt ta en närmare titt! Hoppas det funkar på min iPad Pro :)

     
  11. Bakken

    Bakken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2018
    Inlägg:
    1 093
    Mottagna gillanden:
    1 004
    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12
    Kul att läsa kommentarerna här.
    När man var yngre och och dum så kunde jag aldrig ha tänkt mig en iPhone. iOS var liksom tråkigt och att hemskärmen exempelvis var såpass låst var ett stort misstag.

    Sen insåg jag att tålamodet för att pilla med Launchers försvann helt och custom ROMs+root tappade sin charm.

    Nu är snarare iOS och iPhone min "to go to" efter att iPhone x kom ut. Kan dock tycka att det borde vara lättare att dela exempelvis bilder direkt från galleriet till andra appar så som messenger. Standardappar hade också varit fint, men jag tycker att Safari fungerar riktigt bra.

    Carplay vs. Android Auto dock!
    Sedan tidig sommar 2019 har Android Auto tagit upp betydligt mycket mer av vår diagonal bildskärm än tidigare. Då känns Apples alternativ lite fjuttigt, om ändå väldigt trevligt. Som @Dracu@Dracu skriver vore det inte heller fel att kunna lägga in bilder enkelt i Windows
     
  12. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 399
    Mottagna gillanden:
    3 149

    MINA ENHETER

    Synd att dom är vannsingt dyra bara
     
  13. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 198
    Mottagna gillanden:
    5 017

    MINA ENHETER

    Men samtidigt kan man ha en iPhone väldigt länge tack vara hög byggkvalitet och uppdateringar från Apple.
    Andrahansvärdet är också högt för iPhones till skillnad från de flesta Android-mobiler.
     
    Last edited: 14 okt 2019
    Kristy gillar detta.
  14. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Launchers har blivit en sån integrerad del i upplevelsen på Android numera så jag vill inte köra Nova etc längre och har inte gjort det på flera månader nu då jag tycker att det drar ned på upplevelsen i sin helhet då animationer försvinner och man känner att integrationen försvinner. Så allt som har med custom att göra på Android har jag övergett helt och hållet. Går och funderar på att skaffa mig en 11 Pro Max och det enda jag personligen kommer sakna i så fall är 5x zoom på min P30 Pro.
     
    Bakken gillar detta.
  15. gooner

    gooner Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 mar 2010
    Inlägg:
    1 553
    Mottagna gillanden:
    726
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Jag håller med exakt, custom roms, launchers osv är dött.. Däremot klarar jag inte av iphones. Har iofs aldrig givit den en riktig chans men när jag ska hjälpa någon med just en iphone så tycker jag allt är så ologiskt. Men det är väl en vanesak.
     
  16. kupster

    kupster Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2012
    Inlägg:
    813
    Mottagna gillanden:
    332

    MINA ENHETER

    Håller INTE med om hög byggkvalitet. Å andra sidan är ju nästan alla mobiler idag lika dåliga med sköra glasbaksidor. Dom är inte bättre än nån annan, eller alla är lika dåliga idag.

    Dock är andrahandsvärdet betydligt bättre de håller jag med om. De är väl mest för att dom uppdaterar äldre modeller länge.
     
    Jörgen Ö gillar detta.
  17. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 198
    Mottagna gillanden:
    5 017

    MINA ENHETER

    Med byggkvalitet menar jag inte tålighet vid tex. fall.
    Jag upplever att Apples telefoner inte får problem med glappande kontakter, försämrade batterier, problem med högtalare osv. i samma utsträckning som motsvarande Android-modeller från premium-tillverkare.
     
  18. kupster

    kupster Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2012
    Inlägg:
    813
    Mottagna gillanden:
    332

    MINA ENHETER

    Kan delvis hålla med.
    Från X så är de kanske så.
    Men annars 7 och 8 hade ju stora problem med mic och högtalare.

    Men upplever att samsungs premium modeller håller lika bra.
     
  19. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Hur menar du med försämrade batterier? En vän till mig lyckades slita ut ett iPhone 5 batteri på 1.5 år så pass hårt att telefonen inte ens startade för att batteriet inte laddades så mycket. Och syrrans iPhone 6s som batteriet byttes på julen förra året har redan "bara" 90% laddningskapacitet
     
    Jörgen Ö gillar detta.
  20. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 198
    Mottagna gillanden:
    5 017

    MINA ENHETER

    Jag har inga bevis för det men det är något jag ofta hör från Android-användare.
    Det kan ju också ha att göra att många Android-telefoner blir sega med tiden pga. processer som ligger igång och då förbrukas kanske mer ström.