WhiteStone Domeglass Skärmskydd med UV-klister

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av R3b0rn, 27 nov 2017.

  1. drbones

    drbones Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2019
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    2
    Finns det billigare alternativ?
     
  2. thelars

    thelars Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2013
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    296

    MINA ENHETER

    Sök på ebay efter typ s10 uv glass så finns det massa liknande fast billigt. Testat på 2 telefoner och funkar kalas
     
  3. huaweip30pro

    huaweip30pro Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 okt 2019
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Precis beställt ett whitestone dome till min huawei p30 pro. Just nu sitter där ett copter exoglass men det är bara att dra av? Några andra tips inför installationen eller är det verkligen så enkelt som det ser ut i denna videon?
    View: https://www.youtube.com/watch?v=e6GLlEFZ3r4
     
  4. R3b0rn

    R3b0rn Impartial Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    5 062
    Mottagna gillanden:
    6 698
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue
    Precis så simpelt som videon visar. Det som jag tror är viktigast är att efter att du ser att limmet börjar sprida sig så ge det tid så det verkligen täcker ända ut i kanterna. Är man för snabb med att härda så kan du redan ha skapat en glipa från start o det e segt o fixa i efterhand. Sen finns det sol utomhus brukar jag låta telefonen vila lite i solen (Tänker lite extra UV härdning) och jag är även inte snabb med att stoppa ner telefonen i fickan för då fastnar det mängder av damm på kanterna. Väntar man i en natt eller lite längre så brukar det inte vara några problem.
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  5. huaweip30pro

    huaweip30pro Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 okt 2019
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Fick hem det idag och på första försöket så spred sig inte limmet ens över halva skärmen och det bildades luftbubblor. Tog bort skyddet och spolade i varmt vatten och gnuggade försiktigt med diskmedel. Gjorde ett försök till och fick luta stället lite men tillslut så spred sig limmet ända ut i kanterna. Härdade med UV-lampan i 15 sekunder överst, i mitten och längst ned. Tog loss mobilen från stället och härdade i 45 sekunder överst, i mitten och längst ned.

    Nu ligger telefonen där det inte samlas damm tills imorgon när man ska på jobb, då ska jag ta på fodralet. ( tech21 Pure Clear Huawei P30 Pro Skal - Genomskinlig ) Bör jag tänka på något mer? Kanske härda en gång till för säkerhets skull?
     
  6. R3b0rn

    R3b0rn Impartial Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    5 062
    Mottagna gillanden:
    6 698
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue
    Låter bra. Du behöver nog inte härda mer för den blir ju inte hårdare än vad som är meningen. Så den är färdigbakad.
     
  7. Jaxione

    Jaxione Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2011
    Inlägg:
    606
    Mottagna gillanden:
    161

    MINA ENHETER

    @R3b0rn@R3b0rn eller någon annan med erfarenhet för den delen :)

    Hej!

    Är det värt det extra pengarna för ett Whitstone domeglass vs tex Mocolo? Installationen på Whitestone ser ju enklare ut men 500kr är saftigt alltså. Har en OP7 Pro nu som är den första telefonen jag äger med curved screen och dom vanliga curved glas protectorsen som bara lim på sidorna är enligt mig helt oanvändbara. Knakar när man trycker på skärmen och sitter inte bra alls.

    Därför funderar jag på ett med UV lim, är dock livrädd för att få lim i högtalaren eller laddporten. Är det krångligt eller går det att få till bra utan tidigare erfarenhet? 499kr om man misslyckas är ju ohållbart :P

    Mvh J
     
    R3b0rn gillar detta.
  8. R3b0rn

    R3b0rn Impartial Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    5 062
    Mottagna gillanden:
    6 698
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue
    Mocolo lär nog vara minst lika bra som domernas. Domeglass kommer med skydd för både högtalare och laddport så det ska inte vara någon fara med dom.

    Det är läskigt dom första gångerna innan man får till känslan på monteringen. Så testa med mocolo först ;)
     
    Jaxione gillar detta.
  9. Jaxione

    Jaxione Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2011
    Inlägg:
    606
    Mottagna gillanden:
    161

    MINA ENHETER

    Mocolo har ju dock inte detta skydd för laddport och högtalare. Får bara med klistermärken :) Läskigt värre. Men kommer aldrig stå ut med skyddet jag har på nu och gör ont bara jag tänker på att köra naket :)
     
  10. kissidor

    kissidor Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2012
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    2 295
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra
    Info:
    med dubbla sim för jobb och privat
    Telefon 2:
    iPhone 13 mini
    Info:
    istället för plånbok
    Telefon 3:
    Google pixel 7 pro
    Info:
    reserv
    Platta:
    iPads pro 12.9 2021/air 2022/mini 6
    Platta 2:
    tab s8 ultra/tab s8/oneplus pad
    Övrigt:
    CC+GTV 3 st, Acer CB Spin 713
    sätt för lite tejp istället om du tar mocolo :). jag har monterat många whitestone dome och det gick bara åt råttorna en gång när de hade experimenterat i mitt tycke väldigt misslyckat med en ny monteringsrigg - den modellen är borta nu. Sen det började dyka upp billigare alternativ från andra tillverkare har jag monterat flera såna också, bland annat mocolo.

    i början kändes det tryggt med whitestone som håller en i handen genom hela processen på ett helt annat sätt, och då när jag var grön på det vet jag inte om jag hade klarat av att montera det utan den detaljerade installationsproceduren. men numera när man förstår vad som behöver göras och i vilken ordning tycker jag nästan de krånglar till det i onödan och föredrar att köra på fri hand :)
     
    R3b0rn och Jaxione gillar detta.
  11. Jaxione

    Jaxione Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2011
    Inlägg:
    606
    Mottagna gillanden:
    161

    MINA ENHETER

    Det blev ett Mocolo till att börja med. Måste byta ut det jag har på nu så fort som möjligt, telefonen ligger och knäpper i flera minuter när man använt den :D
     
  12. Jaxione

    Jaxione Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2011
    Inlägg:
    606
    Mottagna gillanden:
    161

    MINA ENHETER

    Misslyckades med Mocolo. Tror dock det var något fel med limtuben, det rann aldrig ur något lim utan fick klämma och klämma innan det sakta droppade ur droppe för droppe vilket skapade bubblor......Nu är frågan. Försöka sig på whitestone eller köra naket.....Det är enda alternativen

    Det känns som det är mindre risk att misslyckas med Whitestone på något sätt, allt känns mer genomtänkt. Hur är det med dessa bubblor @R3b0rn@R3b0rn ? Uppstår dom med Whitestone också?
     
    Last edited: 4 feb 2020
  13. RuffyMan

    RuffyMan Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    1 327
    Mottagna gillanden:
    909
    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra
    Det där låter som limmet har hunnit torka lite och blivit hårdare, kanske fått solljus?
     
    Jaxione och R3b0rn gillar detta.
  14. R3b0rn

    R3b0rn Impartial Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    5 062
    Mottagna gillanden:
    6 698
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue
    Det lät inte bra... låter som gammalt lim.
    Det har jag aldrig råkat ut för med Domeglass.

    Men hur ser limtuben ut på mocolo? På domeglass så är det två korkar på varsin ände så man öppnar en kork, siktar in limtuben, sen öppnar man andra änden med så rinner den bara ut.
     
    Kristy, katho och Jaxione gillar detta.
  15. Jaxione

    Jaxione Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2011
    Inlägg:
    606
    Mottagna gillanden:
    161

    MINA ENHETER

    Samma med Mocolo. Men när jag skruvade av toppkorken så hände ingenting. Fick klämma ut limmet droppe för droppe. Reklamerade det och köpte Whitestone istället. Ser nybörjarvänligt ut, det enda jag är rädd för är bubblorna. Men kanske inte blir det om man har lim som är som det ska
     
  16. R3b0rn

    R3b0rn Impartial Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    5 062
    Mottagna gillanden:
    6 698
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue
    Blir noll bubblor med Whitestone om man gör rätt.
    Viktigt är att limklutten som blir mitt på skärmen får kontakt med skyddsglaset INNAN man släpper ner glaset, annars blir det bubblor. Sen även se till att det bara är en stor limklutt på skärmen och inte någon droppe eller annat runtomkring för då blir det bubblor med.
     
    Kristy och Jaxione gillar detta.
  17. Jaxione

    Jaxione Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2011
    Inlägg:
    606
    Mottagna gillanden:
    161

    MINA ENHETER

    Aaaaaah ok! Det är därför man lägger limmet längst upp sen tiltar lite så det rinner ner i mitten innan man släpper?
     
  18. R3b0rn

    R3b0rn Impartial Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    5 062
    Mottagna gillanden:
    6 698
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue
    Precis! Sen så släpper man ner skyddet försiktigt. På vissa videos så känns det som om att dom bara drar ut den "pappers kilen". Jag brukar tilta den lite och dra ut den försiktigt.
     
    Kristy och Jaxione gillar detta.
  19. Jaxione

    Jaxione Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2011
    Inlägg:
    606
    Mottagna gillanden:
    161

    MINA ENHETER

    Ska bli spännande, är ju en hel byggsats man får med känns det som :)

    Antar att deras garanti inte gäller för misslyckanden :P
     
  20. Jaxione

    Jaxione Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2011
    Inlägg:
    606
    Mottagna gillanden:
    161

    MINA ENHETER

    @R3b0rn@R3b0rn

    Då har jag installerat mitt Whitestone dome glass. Det värsta var alla dammpartiklar trots duschtricket. Det ser bra ut men när jag har UV ljuset på så kan man se ett område i mitten som ser annorlunda ut. Som en luftficka eller hur man ska beskriva det. Det syns dock bara i UV ljuset. Annars syns det varken med skärmen av eller på. Jag lät verkligen limmet fördela sig över hela så kan inte vara det heller. Är det normalt eller har jag tabbat mig?

    Sen undrar jag om det är normalt att Uv lampan stänger av sig självt efter 30sek-1min räknade inte. Är det för att ha koll på när det är dags att flytta den?
     
    Last edited: 5 feb 2020
    R3b0rn gillar detta.