Diskussion: Bluetooth 5.0 USB-adapter för anslutning till BT-lurar - Reiyin WT04?

Diskussion i 'Windows, datortillbehör & komponenter' startad av bernard, 30 jan 2019.

  1. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 711
    Mottagna gillanden:
    44 705
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag har letat lite efter en USB-adapter med stöd för Bluetooth 5.0+aptX-stöd för anslutning av BT-lurar till en workstation, och det bästa jag kan hitta är Reiyin WT04:
    US $23.99 |aptX Low Latency USB Bluetooth 5.0 Audio Transmitter for PC PS4 Switch Game Consoles Wireless Adapter-in Wireless Adapter from Consumer Electronics on Aliexpress.com | Alibaba Group


    Den bygger tydligen på det här chippet från Qualcomm: https://www.qualcomm.com/products/csr8670

    Specs:
    • Qualcomm CSR8670 / BT 5.0
    • aptX Low Latency support
    • Support MIC of Bluetooth Headsets (NOT for Nintendo Switch/PS3/PS4/PS4 Pro)
    • Codec LED indicator
    • Pair with 2 Bluetooth Headphones

    Någon som har tips på alternativ? Annars tror jag nog jag beställer den ovan - verkar prisvärd.
     
    Last edited: 30 jan 2019
  2. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 183
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 711
    Mottagna gillanden:
    44 705
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag köpte adaptern jag nämnde ovan, och den fungerar hyggligt, men inte riktigt som jag tänkt.

    Den dyker upp som en högtalare/mikrofon i Windows, och inte som en BT-enhet från vilken man sedan kan ansluta ljudenheter.

    Parningen sköts genom en knapp på USB-stickan, så man kan nästan säga att den fungerar fristående. En fördel är väl att man inte behöver någon drivrutin, men det är ju jobbigt att växla mellan olika enheter.

    Du håller inne knappen på stickan i 5 sekunder ungefär, och sedan sätter du lurarna du vill ansluta i parningsläge, och sedan sker parningen automatiskt.

    Räckvidden är rätt hygglig, och ljudkvalitén är det inget större fel på heller. Kör dock inga BT 5.0-lurar än så länge, utan bara Sony MDR1000X, som ansluter över AptX. Adaptern har inte stöd för LDAC.

    Vill man aktivera headset/kör med mikrofon i tex något spel slår den om till headset-läge, vilket innebär betydligt sämre ljudkvalitet. Jag vet dock inte hur det blir om man gör motsvarande med BT 5.0-lurar, då jag inte kommit så långt ännu. Får testa med Galaxy Buds :)
     
  4. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 183
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    @bernard@bernard

    Tack för svar, funkar inte riktigt som jag hade tänkt mig då, men dina hörlurar har inte APTX LL right?

    Tänkte mer att man skulle kunna sköta parningen helt via datorn, lätt och smidigt och att ljudkvaliten inte försämrades när man också använde micen.. :/
     
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 711
    Mottagna gillanden:
    44 705
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nej, de saknar Aptx LL.

    Ja, det är ett djäkla bekymmer det här med mikrofonen. Jag tror man måste ha BT 5.0 för att den inte skall gå över till "headsetprofil" med gamla BT-standarden med usel ljudkvalitet när man kör med mikrofonen aktiv.

    Men jag skall testa med BT 5-lurar med adaptern jag har, och se om det fungerar bättre med mikrofonen då. Har alltid varit ett bekymmer med Bluetooth till datorn när jag testat på mina laptops.

    Händer ibland att man vill spela något multiplayerspel, och då är det trist att sitta med ljud som låter som om det är 16kbit/s eller så.
     
    Ascended gillar detta.
  6. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 183
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    @bernard@bernard

    Bra! Återkom sen :) De jag kör med har också Bluetooth 5.0 så borde bli samma som med Galaxy buds.
     
    bernard gillar detta.
  7. ken1nil

    ken1nil Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2019
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    2
    Hur har det gått att testa Bluetooth 5 .0 och mic? Hur är ljudkvalitén? Går det köra LDAC, aptX, aptX HD med mic på datorn?
     
  8. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 183
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
  9. ken1nil

    ken1nil Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2019
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    2
    Har du möjlighet komma med feedback hur det gått att använda den? APTX LL fungerar och video+ljud är synkat?
    Fungerar det köra mic och ljud samtidigt med bra ljudkvalité? Normalt går BT4 ner i Headset mode och låter kasst. Den här kanske klarar att köra APTX LL med mic?
     
    bernard gillar detta.
  10. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 183
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    APTX med mic via dator funkar uruselt oavsett :/

    Just enheten som jag fick var defekt, så köpte samma modell som Bernard, den funkar utmärkt :)
     
    bernard gillar detta.
  11. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 711
    Mottagna gillanden:
    44 705
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Vill man köra BT-lurar till datorn och behålla ljudet behöver man tyvärr extern mikrofon.

    Headset-profilen som används för BT verkar aldrig bli uppdaterad, så den går ned på lägsta möjliga kvalitet då för att latensen skall vara så låg som möjligt, och för att bandbredden skall vara tillräcklig då det både skickas och tas emot data samtidigt.

    Det är egentligen fullkomligt uselt att det skall behöva vara så, men det verkar som sagt inte bättre.

    Alternativt köpa ett gamingheadset som kör någon egen standard med medföljande USB-dongle. Dessa klarar ju av att skicka ljudet utan att kvalitén försämras.
     
  12. ken1nil

    ken1nil Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2019
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    2
    Jag hoppades att Bluetooth 5.0 gjorde det möjligt. BT 5.0 kan hantera mer bandbredd, men protokollet som adaptern gör tillgängligt är endast "Headset".

    Hoppades det var möjligt att nu köra APTX LL inklusive mic. Visst, begränsa output till 192kb/s 24 bit. Det är good enough. Det är ju inte bandbredden på Bluetooth 5.0 det är som är begränsningen, det är en ny standard som behövs nu när möjligheterfinns eller finns det något redan kanske?

    Jag har redan ett gamingheadset, men inget gaming headset är i närheten av kvalitén på ett par Sony WH-1000XM3.
     
  13. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 711
    Mottagna gillanden:
    44 705
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det går säkert att göra rent tekniskt, men själva headset-profilen som används, bla för att det skall vara kompatibelt med telefoner etc. verkar i princip aldrig ha uppdaterats. Det är lika uselt som det var för 5-10 år sedan i princip.

    Om protokollet/standarden inte är uppdaterad med en profil som låter en använda högre bithastigheter/annan codec för att sända/ta emot ljud hjälper det inte även om det är tekniskt möjligt att åstadkomma med nyare BT-standarder.

    Det vore om Qualcomm tog fram AptX med headset-profil, precis som de gjort med AptX för mottagning. Bluetooth SIG/organet som beslutar över BT-standarden verkar ointresserade av ljudkvalitet. Det är rätt märkligt att det är så trots att vi snart befinner oss på 2020-talet :) Kanske kan man hoppas på BT 6.x i annat fall?
     
    Last edited: 3 dec 2019
  14. ken1nil

    ken1nil Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2019
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    2
    Din enhet var defekt men vågade inte beställa samma igen? RMA till Aliexpress brukar vara att dom skickar ny bara. Eller är det bara Bernard's modell som faktiskt fungerar?

    Så är det absolut, tycker det är otroligt tråkigt att behöva vänta på något som man vet är tekniskt sett görbart.
    Det händer kanske mycket nu på den här fronten när det är så många med nya trådlösa lurar som vill kunna använda dessa till pc. Airpods till Mac dator fungerar väl? Har dom samma skifte i musikkvalité mot samtalskvalité?
     
  15. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 711
    Mottagna gillanden:
    44 705
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Bra fråga. Jag vet faktiskt inte hur det blir om man använder två enheter med Apples W1-chipp. Någon som testat här i forumet?
     
  16. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 711
    Mottagna gillanden:
    44 705
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
  17. Droid96

    Droid96 Guest

    Jag har tyvärr inte testat Airpods med Windows men vid användning på macOS är ljudkvaliteten perfekt även med mikrofonen aktiv. Det går också att använda Airpods sömlöst mellan alla Apple-enheter. Men som sagt, det funkar säkert annorlunda med Windows eftersom det går över vanligt Bluetooth-protokoll.
     
    ken1nil och bernard gillar detta.
  18. ken1nil

    ken1nil Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2019
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    2
    AirPods use iCloud to remember what they are paired to and has software to quickly switch through iDevices.

    The AirPods does not use Bluetooth when connected to iDevices, as they use the W or H chips inside of them. This creates a better connection via Apple’s own protocol (read: Apple’s take on Bluetooth.)

    When connected to non-iDevices, it switches to Bluetooth due to compatibility.

    https://www.quora.com/Do-the-Apple-AirPods-use-Bluetooth-or-some-other-custom-protocol


    Så vi måste vänta på att Bluetooth protokollet uppdateras, eller "aptx-hd-for-headset" skapas...
     
    bernard gillar detta.
  19. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Bumpar denna, då jag letar efter en adapter med riktigt bra kvalisort till ett par av mina Bose NC 700 (som kör BT 5) att koppla till min Workstation med Windows 10 (for Workstation)
    Hittar inget på prisjakt, helst vill jag köpa över disk, men tillverkas det ens? Just head set-funktion är jag ute efter, funkar klocka med Softphone och Teams-möten på min Lenovo x390 och T480 som har BT inbyggt. Önskar ha det på den stationära, men BT 5 verkar sällsynt, så tips mottages tacksamt. På webhallen och inet vet de inte mycket om detta. Funkar det bra med 4.2 med ANC?
     
  20. ken1nil

    ken1nil Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2019
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    2
    Har letat i Svenska butiker via Prisjakt men inte hittat något som skulle passa.
    Närmaste "funktionsmässiga" är denna Creative BT-W2. Creative BT-W2 (Trådlös ljud- och bildöverföring) Den har dock bara BT 2.1 och endast aptX, fungerar inte med video/spel. Sen fungerar micen bara med deras egna Creative hörlurar. INTE ett val att köpa.

    Nya BT (LE-Audio) standarden verkar inte inkludera det jag söker heller, endast ljud. (sen har våra hörlurar inte den framtida standarden heller såklart) Se nyheten här:
    View: https://www.youtube.com/watch?v=KxI1-NdmHU8


    Verkar som Aliexpress är enda utvägen fortfarande.