Fråga: Raspberry Pi + vad?

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av thr, 1 jan 2019.

  1. thr

    thr Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2011
    Inlägg:
    467
    Mottagna gillanden:
    92

    MINA ENHETER

    Jag har haft stora problem med att signalerna inte går fram. Det har troligtvis berott på flera mottagare i närheten av varandra, som jag har för mig att det står att man inte ska ha. Men ibland måste man anpassa sig efter verkligheten och placera dom så ändå.
    Om samma scenario skulle fungera bättre med någon annan standard vet jag förvisso inte, men då är jag i alla fall medveten om det.
     
  2. thr

    thr Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2011
    Inlägg:
    467
    Mottagna gillanden:
    92

    MINA ENHETER

  3. M203

    M203 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2009
    Inlägg:
    680
    Mottagna gillanden:
    267

    MINA ENHETER

    Har använt tellstick net med 433. Aldrig mer.

    Kör home assistant nu. Har trådfri gateway, smartthings hub, xiaomi gateway. Alla kopplade till Hassio. Smartthings via mqtt. Köpte conbee sticka för ett tag sedan och allt nytt zigbee kopplas till deconz via den. Xiaomis sensorer fungerar ypperligt att koppla till den. Ikeas lampor får vara kvar till trådfri gateway sålänge jsg inte kopplat hassio till cloud. Så kör jag Google assistant genom trådfris native integration. Fasar ut smartthings efterhand, kvar blir endast zigbee.

    Kör hassio på en rpi3 men sugen på en nuc.
     
    thr gillar detta.
  4. thr

    thr Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2011
    Inlägg:
    467
    Mottagna gillanden:
    92

    MINA ENHETER

    Låter lovande! Nu börjar jag fundera på om man ska skippa att investera mer i 433...
    Finns det en rimligt prissatt elkontakt för Zigbee för utomhusbruk? Den som det tipsades om innan var ju lite dyr...
     
  5. pernils94231

    pernils94231 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2017
    Inlägg:
    702
    Mottagna gillanden:
    415
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7
    Telefon 2:
    Xperia
    Hitta en inbyggnadsmottagare monterad i en kopplingsdosa av rätt/lämplig ip klass borde vara billigaste oavsett sen under det ett vanligt uttag.
    Vill man vara säker på att värmen är på använd trådlös temp mätare lätt kolla Medans man får morgon kaffe. Eller en ute belysning på 1w som går på samma matning.
    Blandar tekniker men håller mig borta från rpi och Ikea, väntar på mera zigbee innan jag tar nån godsak från den tekniken. Tyvärr blir det blandade tekniker. Ett enda krav jag har är att det ska vara underhållsfritt.
    Nytt projekt i helgen (ett av dom större jag har satt upp) hör och häpna bara 433 prylar som dörrklocka, brandvarnare, brytare inne/ute, rullgardiner och rörelsesensorer via ny tellstick znet lite v2 och telldus live. Försökte få dom att välja z wave eller nått annat iom dom har en planare med vidbyggt garage. Men dom vägrade lägga upp minst 10000:- till på att automatisera hela huset. Dom menar att även om linan går ned finns allt ändå lokalt i enheten och nås av appen ändå när dom är hemma, dvs ändra schemat, läsa temp inne ute osv.
     
  6. thr

    thr Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2011
    Inlägg:
    467
    Mottagna gillanden:
    92

    MINA ENHETER

    Idag fick jag hem min Raspberry Pi 3B+ och två trådlösa kontakter av märket Telldus (inte Nexa som jag skrev först). Jag har lyckats installera hass.io och lagt till Tellstick duo, vad jag vet iaf för loggarna när jag skickar kommandon ser korrekta ut.
    Dock händer inget med kontakten. Jag har provat med både dom av Telldus-modell för utomhusbruk (kommer inte ihåg modell numret) som har en knapp man håller in för att para ihop den och även en vanlig Nexa som går in i parningsläge när man sätter in den i ett uttag.

    Jag har en enhet inlagd i konfigureringen för Tellstick i HA och skickar sen kommandot manuellt med hassio.stdin. Jag har provat både learn och on/off.

    Vad ska egentligen stå i konfigureringen? Vilket protokoll ska man använda? Vilket ID man anger spelar väl ingen roll, så länge alla får olika? Det är väl det ID:t enheterna lär sig vid parningen?
     
    bernard gillar detta.
  7. thr

    thr Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2011
    Inlägg:
    467
    Mottagna gillanden:
    92

    MINA ENHETER

    Nu har jag kollat upp vad det är jag har köpt, Telldus Plugin Switch On/Off for outdoor use (item 313447).
    Nexa-kontakten jag har provat med också är en PBR-2300.
     
  8. thr

    thr Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2011
    Inlägg:
    467
    Mottagna gillanden:
    92

    MINA ENHETER

    Jag provade att leta fram en annan PBR-2300 och då fungerade det direkt. Enheten är inlagd med den här konfigureringen i HA:
    "id": 1,
    "name": "Nexa PBR-2300",
    "protocol": "arctech",
    "model": "selflearning-switch:nexa",
    "house": "A",
    "unit": "1"

    Osäker på om dom två sista raderna verkligen behövs, men nu fungerar det iaf.
    Efter sökningar på Google så funderar jag på om det är minnet som är fullt på den första PBR:en. Man ska tydligen trycka på Group OFF på fjärrkontrollen under inlärningen för att avprogrammera alla platser, men nu har jag ju ingen fjärrkontroll... Nån som vet om det är möjligt att göra via HA + Tellstick duo?

    Sen får jag fortfarande inte igång Telldus Plugin Switch... tips mottages gärna!
     
  9. Digitoxå

    Digitoxå Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 okt 2019
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    1
    Det här är en gammal tråd men ändå intressant.
    har just börjat med HASSIO 0.100. samt har ett fungerande Lightify system.
    har sett länken ovan till Osram Lightify.
    En dum fråga, hur får jag in Lightify Gateway i HASSIO?
     
    bernard gillar detta.
  10. Digitoxå

    Digitoxå Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 okt 2019
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    1
    Bara för att förhindra att någon skrattar ihjäl sej, menar naturligtvis hur få HASSIO att kommunisera med OSRAMLIGHTIFY gateway.

    HASSIO kör ju med ADD-ON:S, medan OSRAMLIGHTIFY räknas som en INTEGRATION?
    Hur ska Config-filen se ut, om det är möjligt att använda INTEGRATION:s i HASSIO?

    HASSIO:versionen är 0.100.2.
     
  11. aeqvist

    aeqvist Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2010
    Inlägg:
    648
    Mottagna gillanden:
    118
    Telefon:
    S9+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S9+
    Osram Lightify

    EDIT: Missade att du sett den, men vad får du inte in? Skriv in det i configuration.yaml, starta om Hassio, sen ska det dyka upp.
     
  12. Digitoxå

    Digitoxå Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 okt 2019
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    1
    t
    Tack för ditt svar.
    Jag är helt novis på Pi:en/HASSIO.

    Skrev detta:
    light:
    - platform: osramlightify
    host: 192.168.1.XX (som är Lightify:s IP adress taget från min scanner)

    light, platform och host visades i blå färg efter jag skrivit in texten, så det måste ha varit rätt.
    Efter detta bootade jag om men fick bara meddelandet att kontakten brutits.
    Även testat att med off/on på pi:en, med samma resultat.

    Får nog intallera om HASSIO igen.
    Hade lyckats få igång en del ad-on:s , bl.a deCOONS. Men vill även få HASSIO och Lightify att prata med varann.
    Lightify fungerar jättebra med appen i mobilen.

    Vad gjorde jag för fel?
     
  13. Digitoxå

    Digitoxå Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 okt 2019
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    1
    Jippi!!!
    FUNKAR!!!
    Vet inte vad jag gjorde för fel. Blev nog fel i config:en.
    Går att styra av/på, färg, mm.
     
  14. aeqvist

    aeqvist Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2010
    Inlägg:
    648
    Mottagna gillanden:
    118
    Telefon:
    S9+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S9+
    Yaml är väldigt kinkig på "mellanslag" du kan tex inte tabba i koden då funkar det inte. Det har man fått lära sig den hårda vägen. Går köra en test av koden inne i hassio också. Även loggen är bra att titta i