Begagnatpriserna dyra vs billiga varor.

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Yoko666, 11 okt 2019.

Taggar:
  1. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 033
    Mottagna gillanden:
    865
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Sitter sedan flera månader och letar efter en vettig deal på en ny iphone (typ 7/8 plus) till sambon och slås av att det inte känns speciellt förmånligt att köpa en så pass gammal mobil i andra hand idag, det är ju så klart subjektivt men många ställen jag kollat ligger dessa lurar kring 3-5K och det är både forum, facebook, swappie och allt sånt. Och 4-5K är nog ett vettigt pris om man ser till prestandan, men inte för så pass gamla telefoner och batterier. Det är inte helt ovanligt att man ser annonser på X-serien och nyare från runt 6-7K och uppåt vilket känns långt mer prisvärt och lite mer framtidssäkrade mm.

    Det egentliga ämnet jag vill behandla är varför billiga prylar verkar tappa relativt lite i värde på lång tid och dyra prylar verkar tappa massor i värde på kort tid.

    Sett många annonser på exempelvis mac minis och ipad airs nypris runt 4-5K anno 2013, som har många, många år på nacken och säljaren vill fortfarande kanske ha 70% av nypris trots att det inte är en superexklusiv produkt. Samtidigt ser man nya iphones typ min XS MAX 256 gb lägger folk ut för under 10K och det är ju redan 33% minskning efter ett år. Eller har jag fel. Det är ju köparens marknad....
     
  2. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Finns säkert flera förklaring. Efterfrågan på dyrare telefoner är ju genrellt sätt lägre vilket gör dem mer svårsålda. Riktigt dyra telefoner köps oftare med abonmang/avbetalning och få vill lägga mer än 10K kontant på en telefon. En annan anledning är nog att många köpare är riskaversiva när det gäller att lägga stora summor pengar på en begagnad telefon. Visst fungerar garantin i regel även i andrahand men jag tror många upplever en osäkerhet kring det.
     
    bernard, Yoko666 och Kristy gillar detta.
  3. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 737
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER

    Tänker att det är så gällande många dyra produkter, desto högre nypris, desto större procentuell förlust för första ägaren. Tänker mig att det är exakt samma sak gällande bilar exempelvis.
     
    Yoko666 och flipp gillar detta.
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag tror du sätter fingret på det. Risken ökar med insatsen. Själv har jag nog aldrig köpt något i andra hand som varit dyrare än 10k. I dag är det ju dessutom så vanligt med bedrägerier och fusk av olika slag att man blivit mer försiktig.
     
    Yoko666, flipp och Kristy gillar detta.
  5. nictc

    nictc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 nov 2010
    Inlägg:
    1 483
    Mottagna gillanden:
    269
    Telefon:
    iPhone 8+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 8+
    Apple har riktigt bra andrahandsvärde. Inte svårare än så.
     
    Crown gillar detta.
  6. jeccou

    jeccou Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2010
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Sen är ju frågan om folk faktiskt får grejerna sålda för de priserna. Tycker allmänt att folk överskattar värdet på sina grejer, gamla som nya, nåt oerhört. Personligen betalar jag inte nära nypris för nåt, hur "fint skick" och "oanvänt" det än är. Då köper jag hellre nytt och vet vad jag får. Trist för planeten, dock.
     
    polar590 gillar detta.
  7. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Håller helt med. Fenomenet kallas "Endowment effect" inom psykologin: Endowment effect - Wikipedia
    Det är även intressant att vissa personer hellre lägger en telefon i byrålådan istället för att sälja den billigt.
     
    Droid82 och polar590 gillar detta.