UPS retur, garantiärende Pixel 2

Diskussion i 'Google Pixel Allmänt' startad av rodak, 10 jun 2019.

  1. rodak

    rodak Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    2 199
    Mottagna gillanden:
    1 381
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Hej,

    Har ett garantiärende med Google där de vägrade att skicka en telefon till Sverige så jag fick ha den skickad till min mailboxde adress i Tyskland.
    Nu har jag även fått en UPS etikett/fraktsedel för att returnera min trasiga telefon.
    På etiketten står de
    Från: Mailboxde.... Germany.
    Till: Nåt retur center..... Polen.

    Någon som vet om man med hjälp av den etiketten kan dumpa av telefonen på ett UPS Service Point i Sverige eller om den endast gäller för frakt Tyskland -> Polen?

    Någon som haft ett garantiärende med Google och fått en fraktsedel som gäller från Sverige eller måste jag själv ombesörja frakten till Polen?

    Känns isåfall surt då jag redan får betala för frakten från mailboxde hem till mig.
     
    bernard gillar detta.
  2. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 171
    Mottagna gillanden:
    17 665
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag skulle faktiskt kolla med UPS kundtjänst om det. Det är nog inte omöjligt att du kan skicka den direkt till Polen
     
    rodak gillar detta.
  3. rodak

    rodak Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    2 199
    Mottagna gillanden:
    1 381
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Pratade med UPS och de sa: "är försändelsen vår så tar vi givetvis emot den och ser till att den kommer till mottagaren".
    Så ska testa idag eller imorgon, återkommer med hur det går.
     
    bernard gillar detta.
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 622
    Mottagna gillanden:
    44 542
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ah, bra att veta. Vore ju helt klart smidigt, även om man sedan får ordna med returen genom Mailbox DE.
     
  5. rodak

    rodak Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    2 199
    Mottagna gillanden:
    1 381
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Då är paketet på väg till Polen.
    UPS är på mitt jobb dagligen för att lämna/hämta paket så jag gav paketet till UPS chauffören och han skannade in det och tog med sig det utan snack.
    Borde fungera på samma sätt på ett UPS Access Point.

    Så nu väntar jag bara på att Google ska få tummen ur och skicka ersättningstelefonen.
    Beställde och betalade (deposition) i söndags sen har inget hänt.
     
    bernard gillar detta.
  6. Dronepiece

    Dronepiece Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2019
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    3
    Hej,

    Nu har även jag ett garanti ärende för min pixel 2. Telefonen kraschar dagligen runt 50% batterinivå. Har precis som du försökt att sköta ärendet från Sverige och få den skickad hit men icke..
    När jag nu föreslår mailboxde så vägrar de även detta...
    Hur lyckades du med detta?

    Jag fick två alternativ:

    - Returnera enheten, och när Google mottagit den skickar de en ersättningstelefon

    - Google skickar en ersättningstelefon direkt tillsammans med att de låser kostnaden för telefonen tillfälligt på mitt kort. Jag får sedan returnera min telefon när jag mottagit den nya. När Google mottagit min trasiga telefon, hävs låsningen av summan på kortet.

    Jag valde alt 2.

    Men kan som sagt inte gå vidare för att de vägrar att skicka till mailboxde...
    De sa dessutom att jag var tvungen att returnera min enhet från samma adress som de skickade den nya enheten till.
    Vilket bevisligen inte var fallet för dig.

    Slutligen, hur lyckas ni få igång chatt supporten?
    Jag får bara upp call back om jag ändrar språk till uk. Behåller jag språket på svenska så gott jag i alla fall fram svenska numret. Men ingen chatt.

    Den mailsupport jag fått har gått via svensk Google telefon support > svensk mailsupport > US mailsupport > uk mailsupport.

    Någon annan som stött på detta? Eller måste man bara ha tur?

    Tack!
     
    bernard gillar detta.
  7. rodak

    rodak Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    2 199
    Mottagna gillanden:
    1 381
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Jag fick förslaget om vilka länder de skickar till (bland annat Tyskland) o så uppgav jag min mailboxde adress utan tjafs.
    Är ju säkert olika hur olika anställda hanterar såna ärenden så du hade nog otur att få tag i en riktig paragrafryttare :(
    För att få upp chatten så måste du ansluta med vpn till ett land där pixel säljs.
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  8. Dronepiece

    Dronepiece Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2019
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    3
    Nu så har jag en uppdatering att komma med!

    Google gav med sig tillslut! Jag vet inte vad det var som gjorde att jag tillslut lyckades men nu har jag i alla fall fått hem en refurbished pixel 2.

    Det krävdes 26 mail fram och tillbaka under lite drygt en månads tid.
    Samma svar varje gång, vi kan inte leverera till Sverige och vi levererar heller inte till mailbox företag.

    När jag sedan påpekade att de enligt europeisk lag inte kunde neka mig en utbytesenhet, hände det inte mycket heller.
    De fortsatte att säga att de inte kunde leverera till mailboxde och ignorerade allt jag skrev om EU-lagar och att jag ville få den skickad till Sverige.

    Tillslut tröttnade jag och gjorde ett sista försök där jag skrev att jag KRÄVDE att de skickade telefonen till min svenska adress. Och om inte det är möjligt så vill jag ha pengarna tillbaka. Jag skrev också att det är konstigt att de levererar nya telefoner till mailbox företag men inte kan hantera garantier på samma sätt.

    En dag senare fick jag ett mail från google store där de skrev att det var dags att beställa min utbytestelefon!
    Bifogat i mailet var också två pdfer med förbetalda returetiketter, via postnord!
    Länken för att beställa telefonen funkade givetvis inte i Sverige, så det krävdes en brittisk/tysk vpn för att komma till rätt google store. Orkade inte bråka mer så jag gjorde som jag gjorde när jag beställde telefonen.
    Jag valde då den brittiska och beställde till myukmailbox.com (vågade inte köra på mailboxde även om det hade varit billigare...) Drygt 500:- kostade frakten från myukmailbox inklusive försäkring.

    Nu ska jag bara skicka tillbaka telefonen, så hoppas jag att allt är löst!

    Så skulle jag köpa en enhet från google store igen? Ja, men bara från svenska google store, eller från den tyska om jag kände någon som kunde hjälpa mig med en tysk adress.
    England skulle jag hålla mig borta från tills vi vet hur brexit påverkar garanti...

    Hoppas detta hjälper någon i samma situation!
     
    bernard och DynamitHxrry gillar detta.