Xiaomi Mi 9T eller Xiaomi Redmi Note 8 Pro.

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Droid82, 5 okt 2019.

  1. Droid82

    Droid82 Guest

    Vilken av Xiaomi Mi 9T och Xiaomi Redmi Note 8 Pro hade ni valt och varför? Jag velar mellan dessa och har svårt att ta ett beslut så lite input skulle uppskattas något enormt. :)
     
  2. Carre_80

    Carre_80 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2014
    Inlägg:
    709
    Mottagna gillanden:
    284
    Telefon:
    Mate 20x

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Mate 20x
    Telefon 2:
    Mi max 2
    Beror på vad du värdesätter mer. Mi 9t har amoled och därmed bättre skärm även om redmi skärmen inte ska vara dålig och är något större. (Om man nu gillar det)
    Kameran på redmi är sämre en föregångaren note 7 just nu. Den kommer troligen förbättras med uppdateringar och potential att bli bättre än mig 9t men så är läget just nu.

    Batteriet är lite större på redmi men LCD skärmen drar nog i sin tur lite mer. Vet inget om den nya mtk processorn men jag tror den drar lite mer så det är nog jämt vad gäller batterietid ändå.

    Redmi är något snabbare.

    Jag tycker det är väldigt jämt men just nu skulle jag säga, bortsett från design vilket är smaksak, att mi 9t är bättre. Men uppdateringar kan mycket väl ändra det till redmi note 8 pro's fördel.

    Jag har dock själv inte hållit i någon av dessa telefoner. Allt detta grundar jag på min begränsade kunskaper och det jag har sett/läst på nätet.
     
    Last edited: 5 okt 2019
    Droid82 och Ilter gillar detta.
  3. Ompan

    Ompan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    1 038
    Mottagna gillanden:
    643

    MINA ENHETER

    Ett tips kan vara att du hellre byter val från mi 9t till pro då den enligt mig, minst en till på forumet och även källor på nätet har en bättre amoled skärm. Den i pro är tydligen från Samsung då Xiaomi har angett det medan den i vanliga 9t är ospecificerad. Sen är det ju även SD 855 vilket är ett erkänt bra chip.
     
    Droid82, Macke.M och bernard gillar detta.
  4. ffodil

    ffodil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    412

    MINA ENHETER

    Är i samma läge. GSMARENA ger Note 8 Pro bra betyg på det viktigaste. Bra ljusstark skärm, fantastisk batteritid med 114 tim. blandad tid, som är bland de bästa och 14 tim. längre än t.ex. MI 9 T. Kameran får också ganska bra beröm på det viktigaste. Ljudet lite klent i högtalarna men bra förövrigt.

    Hade nästan bestämt mig för MI9 T, men nu fick GSMARENA mig mer sugen på Note 8 Pro. Mycket därför att jag föredrar haken med snabb ansiktsupplåsning framför popup-kameran, samt den snabbare fingerupplåsningen på baksidan. LCD skärmen föredrar jag nog också då den är behagligare för ögonen tycker jag.
    Det mesta är nog en smaksak som man tycker olika, kan därför vara lika bra val vilken som.
    Xiaomi Redmi Note 8 Pro review
     
    Droid82 och bernard gillar detta.
  5. ffodil

    ffodil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    412

    MINA ENHETER

    Är lite på hugget på den också men tvekar på grund av popup-kameran som jag skrev, samt den lite trögare fingeravtrycksläsaren då man inte får den snabba ansiktsupplåsningen som man vant sig vid.
    Kör just nu med MI9 SE och har en Note 7 och där föredrar jag Noie 7:s skärm som då sägs vara ändå bättre på 8 Pro, men som du säger är den kanske bättre på 9T Pro med Samsungs vad gäller AMOLED.
     
    Last edited: 5 okt 2019
    Droid82 gillar detta.
  6. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 429
    Mottagna gillanden:
    8 363
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    En faktor som skulle få mig att tveka på Note 8 Pro är att mediatekchipp (iaf just nu) saknar bra stöd för gcam-modden.
     
    Droid82 gillar detta.
  7. Dougge

    Dougge Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2018
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    32
    Mi 9T måste vara ett klipp, bra bilder och bra skärm för pengarna. IMG_20191007_153328.jpg IMG_20191007_115326.jpg
     
    Gussten och (deleted user) gillar detta.
  8. Droid82

    Droid82 Guest

    Tack för alla kloka råd. Det blev en Xiaomi Redmi Note 8 Pro. Beslutet tog jag bland annat pga följande faktorer:

    *Snabbare fingerprintsensor och snabbare face unlock.

    *Sannolikt bättre batteritid med mitt användande.

    *Rent subjektivt så föredrar jag designen av Redmi Note 8 Pro, jag brukar alltid köpa svarta/gråa telefoner men nu blev det faktiskt den gröna som jag tycker ser väldigt trevlig ut.

    *Den har presterat ovanligt bra i de GPS-tester jag sett, bättre än flaggskepp osv, Mediatek verkar mer än skärpt sig på den punkten.

    *Större display vilket jag är sugen på, och vad gäller amoled så tycker jag personligen inte att amoled automatiskt är bättre än ips, när jag tittar tillbaka på telefonerna jag ägt så har jag upplevt en del med ips-display som trevligare än en del med amoled-display. Men visst har båda typerna generellt sett sina fördelar och nackdelar.

    *Bristen på Googles kamera-app är ett minus men då jag numera prioriterar kameran lågt så spelar det inte så stor roll för mig. Och på pluskontot för mig så har den många megapixlar, jag brukar zooma och croppa osv så har alltid föredragit fler megapixlar då mina foton oftast brukar vara naturbilder i dagsljus där jag verkligen uppskattar att kunna se de mindre detaljerna på fotot.

    *Den var billigare än Mi 9T.

    *Jag kommer inte att låsa upp den och lägga in någon annan rom på den så i den aspekten så funkar Mediatek helt ok för mig.

    *Den har infraröd port.

    *Den har markant lägre sar-värde. Det kanske inte spelar någon roll men jag har läst lite olika åsikter i den frågan, även bland akademiskt studieanalyserande typer.

    *Den är IP52-klassad.

    *Bättre prestanda.
     
    Last edited by a moderator: 8 okt 2019
    Gussten, ffodil och flipp gillar detta.
  9. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 429
    Mottagna gillanden:
    8 363
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Bra val utifrån dina behov. Ska bli intressant att höra dina tankar kring den. Var beställde du den?
     
    Last edited: 8 okt 2019
    Droid82 gillar detta.
  10. Droid82

    Droid82 Guest

    Banggood. Det fanns en rabattkod via Kimovil så det blev 240 usd inklusive frakt. Jag kan tillägga att Refunder funkar på Banggood så i praktiken så blir det lite billigare än 240 usd.
     
    Last edited by a moderator: 8 okt 2019
    flipp gillar detta.
  11. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 429
    Mottagna gillanden:
    8 363
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Bra pris. Är själv sugen på att beställa en Mi 9 Lite från Banggood. Kostar $246 med rabattkod. Den är lättare i handen än Note 8 Pro och har AMOLED. Dock är mina erfarenheter från Banggood inte bra. Ofta skickar de inte varorna direkt även om de står att varan finns i lager.
     
    Droid82 gillar detta.
  12. Droid82

    Droid82 Guest

    Jag förstår. Ja det är drygt med försenade leveranser. Mi 9 Lite ser prisvärd ut. Är det främst notchen som gör Mi 9 SE ointressant?
     
  13. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 429
    Mottagna gillanden:
    8 363
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Mi 9 SE har för liten skärm, framför allt är skärmen för smal. Hade Mi 8 SE en period och försökte vänja mig vid skärmytan men det gick inte. Behöver en bredd på skärmen som minst motsvarar en gammal 5.5" i 16:9. Med dagens aspect-ratio (19.5:9) betyder det en skärmstorlek på 6.4" eller större.
     
    Droid82 gillar detta.
  14. Droid82

    Droid82 Guest

    Det stod "presell" när jag beställde min Redmi Note 8 Pro och att den inte skulle finnas i lager förrän om ett antal dagar, men den är nu redan skickad, så det där med fel lageruppgifter verkar kunna gå åt båda hållen. :)
     
    flipp gillar detta.
  15. rince0r

    rince0r Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 aug 2013
    Inlägg:
    546
    Mottagna gillanden:
    774
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max
    Beställde en Mi 9 Lite (vit, 64GB) till min sambo när vi var på semester i Turkiet i onsdags. Landade på 2505:- inkl. frakt just då. Den skickades i fredags, så lagerstatusen stämde i varje fall på den :)

    Jag verkar vara en av få som aldrig (peppar, peppar...) haft problem med vare sig Gearbest eller Banggood, trots 50+ beställningar.
     
    Droid82 och flipp gillar detta.
  16. Droid82

    Droid82 Guest

    Har du sett att de släppt Kernel Sources för Redmi Note 8 Pro nu? Det verkar enligt en tråd på xda redan finnas en första Gcam-app som funkar (men som inte förbättrat kameran mer än stock cam enligt en användare). Men hur som helst så bådar det gott för framtida Gcam-stöd och romstöd osv.

    Xiaomi Redmi Note 8 Pro
     
  17. Droid82

    Droid82 Guest

    flipp gillar detta.