Diskussion: OnePlus 7t eller 7t pro? Vilken köper du?

Diskussion i 'OnePlus Allmänt' startad av Stonecold, 10 okt 2019.

?

OnePlus 7t eller 7t plus. Vilken köper du?

  1. OnePlus 7t

    33 röst(er)
    80,5%
  2. OnePlus 7t pro

    8 röst(er)
    19,5%
  1. Stonecold

    Stonecold Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2012
    Inlägg:
    240
    Mottagna gillanden:
    42
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Som rubriken lyder. Vilken modell föredrar du och varför?
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag kommer inte riktigt överens med kurvade skärmar, så 7T skulle jag valt då skillnaderna i övrigt är rätt små.

    Högre upplösning är givetvis tilltalande, men ingen riktig dealbreaker. PPI är fortfarande OK.
     
    marges, Stonecold, Ompan och 2 andra gillar detta.
  3. eb-

    eb- Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2017
    Inlägg:
    287
    Mottagna gillanden:
    156
    Håller med @bernard@bernard här helt och hållet. Det är avsevärd skillnad i bang for the buck mellan de två modellerna.

    Jag är fortfarande lite blown-away att de kan klara av att sälja 7T för under 7000:-. Jag hade trott på någonstans mellan 7-7.5k för den luren.

    Även om min OP5 flyter på hur bra som helst och att vi fick den trevliga nyheten att den också kommer få Oxygen 10 så skall den agera som en lockelse till sambon att överge de överprisade appleprodukterna. :)
     
    Stonecold, flipp och bernard gillar detta.
  4. Hanseman

    Hanseman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2014
    Inlägg:
    285
    Mottagna gillanden:
    252
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 3:
    Google Pixel 6A
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7+
    Gillade inte alls kurvorna på 7 pro, alldeles för Vida vilket gav mycket reflexer. Därför är 7T enda valet för mig.
    Vad jag förstår skiljer kvalitet och upplösning på skärmen samt teleobjektivet som endast har 2x samt avsaknad av ois mellan de två och med tanke på priset verkar 7T ett bättre val.
     
    Stonecold och bernard gillar detta.
  5. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    I ljuset av att Xiaomi Mi 9T Pro kostar 4490 kr hos svenska butiker känns inte priset på 7T fantastiskt lågt. Visst är 7T lite vassare men den är trots allt ca 2300 kr dyrare. Jämfört med OP7 är priset på 7T bättre men det är inte så man ramlar av stolen direkt. :)
     
  6. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 105
    Mottagna gillanden:
    4 808
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Jag skulle gå på en 7T. (Gillare inte kurvade displayer) Fast det finns ju även Xiaomi som ett starkt alternativ.
    Även Asus Zenfone 6. Så OnePlus är inte riktigt det där självklara valet prismässigt som de var förut.
     
  7. eb-

    eb- Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2017
    Inlägg:
    287
    Mottagna gillanden:
    156
    Personligen tycker jag ändå det är en viss skillnad, 90hz skärm, snabbare laddning. Sen vad jag läst mig till har den väl inte optisk zoom på kameran. Hittar inget om det på deras hemsida.

    Oavsett så ja den är ju ruggigt prisvärd den också.
     
  8. Hanseman

    Hanseman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2014
    Inlägg:
    285
    Mottagna gillanden:
    252
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 3:
    Google Pixel 6A
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7+
    Var hittar du 128gb för 4490kr, lägsta pris jag hittar är 4890kr. I övrigt håller jag med, för mig är det mest ett val mellan Miui och OOS. Finns många som har svårt för stock miui.
     
  9. Juturna

    Juturna Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2016
    Inlägg:
    757
    Mottagna gillanden:
    506
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Jo, alltså rent bang-for-the-buck så är ju Mi 9T Pro "bättre", men skulle troligtvis ändå välja OnePlus 7T om jag var tvungen att välja mellan dom två. Bättre högtalare, snabbare laddning, 90hz display, bättre mjukvara (även om jag faktiskt gillar MIUI också), snyggare design också, förutom notchen då. Sen så lär väl Mi 9T Pro ha en snyggare total upplevelse av skärmen pga ingen notch, och bättre batteritid just pga avsaknad av 90hz och större batteri. Allt som allt så beroende på prioriteringar är nog inte 7T värd 2000 mer för många, men i mitt fall tror jag nästan att den skulle vara det, även om jag är så redo att kasta bort notches förevigt om jag fick välja. :cool:
     
  10. Starksprit

    Starksprit Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 dec 2010
    Inlägg:
    391
    Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 5
    Tjena! Beställde en 7T igår. Har för tillfället en Pixel 2 (inte XL) som jag är överlag väldigt nöjd med. Förutom batteriet. Kommer jag gå ner mig överlag? Har inga problem med stora telefoner (hade tidigare en Nexus 6P). Däremot ogillar jag edge skärmar och när de lägger in rörliga delar (popup kamera), därav att jag inte valde 7T Pro. Någon annan som gjort ett liknande byte?
     
  11. Juturna

    Juturna Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2016
    Inlägg:
    757
    Mottagna gillanden:
    506
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Har inte gjort det specifika bytet, men jag har haft både OnePlus-telefoner och Pixel-telefoner så kan väl göra ett någorlunda kvalificerat uttalande, och jag tror att du byter upp dig i allt förutom kameran, men som tröst till dom sämre "point-and-shoot"-bilderna som du får, har du också betydligt mer mångsidighet med ultravidvinkel och telefoto-linsen, så jag tror ärligt att det kommer kännas bra ändå. Oxygen OS tycker jag om ännu mer än Pixels egna version av Android, och med tanke på hur gammalmodig designen är på Pixel 2 kommer det nog att kännas som att kliva rakt in i framtiden :D tror att du blir nöjd ändå om du inte LEVER för det perfekta fotot, och även så, så tycker jag från allt vad jag sett, att OnePlus tagit ordentliga kliv framåt i fotokvalitet på 7 och speciellt 7T-modellerna.
     
  12. Starksprit

    Starksprit Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 dec 2010
    Inlägg:
    391
    Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 5
    Tack! Ja nej, så länge jag kan ta fina porträtt på dottern och hyfsade bilder på diverse utflykter (alltså hyfsat dynamiskt omfång) så är jag nöjd. Gillar också som du säger möjligheterna som tre linser ger. Synd att de envisas med edge på Pro. Hade kunnat leva med popup kameran. Men edge är enligt mig det dummaste som implementerats. Man missar ju 3x zoom och laser autofokusen, vilket är synd. Inte haft oneplus sedan den första så jag antar att det hänt en del [emoji41]
     
  13. Juturna

    Juturna Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2016
    Inlägg:
    757
    Mottagna gillanden:
    506
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Ja, alltså jag hade inget emot edge fram tills i år, jag tyckte alltid att det var så jävla coolt och såg futuristiskt ut, men nu börjar jag känna mig som en bakåtsträvare när jag ser alla "waterfall" displays som går ännu längre ut på kanterna än OnePlus och känner bara "BUT WHYYYY?" man interagerar liksom inte direkt med sidorna på telefonen och det fyller ingen funktion... plus att det blir svårare med skärmskydd. Jag har faktiskt inte bestämt mig vad jag ska köpa för telefon än, står mellan iPhone 11-serien, OnePlus 7-serien (kan ändå bli en Pro) eller Pixel 4-serien, men känner mig lite handlingsförlamad då alla telefoner i år känns som att dom kompromissar på så mycket.

    Men ja, mycket har hänt sen 1:an! Jag körde 1:an, sen hade jag ingen OnePlus förrän 6:an, den var väl sådär, men OnePlus 6T är en av mina absoluta favorit-androidlurar jag någonsin haft. 7T ser däremot ännu bättre ut, så.
     
  14. Starksprit

    Starksprit Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 dec 2010
    Inlägg:
    391
    Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 5
    Jo jag ville väl gärna haft en Pixel 4. Men Google verkar inte vilja ha vår svenska krona.. Orkar inte med import igen och jag ger inte det överpriset som gråimportörer begär. Hört väldigt mycket gott om 6T. 7T verkar ju bara vara mer av allt som gjorde den bra. Förutom batteriet. Men 90hz plus warp charge gör att det inte är något större bekymmer.
     
  15. Juturna

    Juturna Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2016
    Inlägg:
    757
    Mottagna gillanden:
    506
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Jomen precis, har märkt allt det där. Tycker också att överpriset hos t.ex Inet är tråkigt som fan, men låter inte det avskräcka mig OM jag kommer fram till att det är den bästa telefonen för mig. Men tror att det blir iPhone ändå vilket jag ändå någonstans sörjer, för jag gillar verkligen Android mer, men tycker att Apple erbjuder den bästa hårdvaran i år, och mjukvaran verkar ha blivit väldigt mycket bättre också sen sist jag körde. Sen är dom ju tyvärr sjukt dyra, och vill inte ha iPhone 11 (den vanliga), då den bara inte känns specielllt premium alls i jämförelse med Pro-varianterna och inte alls värd 9000:-, och DÅ skulle jag hellre köpa en Oneplus 7T för mindre och ge mig dom sakerna jag värderar (bra AMOLED, tre olika kamerasensorer, snygg design, snabb, etc).
     
  16. Starksprit

    Starksprit Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 dec 2010
    Inlägg:
    391
    Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 5
    Låter som att du borde skaffa en 7T [emoji41]
    Tror du man kommer märka av avsaknaden av laser autofokusen och 3x zoomen (och OIS som den också har) från 7T Pro modellen? Går och velar som fasiken nu i efterhand. Men samtidigt så föredrar jag verkligen en platt skärm. Hellre platt skärm med liten notch än en edge skärm utan notch. Är kamerafronten jag "oroar" mig.
     
  17. Herrn

    Herrn Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2010
    Inlägg:
    3 183
    Mottagna gillanden:
    1 502
    Operatör:
    Telenor Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra
    Telefon 2:
    Iphone 13 pro max
    Telefon 3:
    OnePlus 7T pro
    Platta:
    iPad PRO 128GB
    Platta 2:
    Samsung galaxy S7+
    Använd Gcam så får du bättre bilder, kör med gcam på min 7 Pro och bilderna blir bättre, sedan är när det gäller edge så är det tycke och smak, jag gillar inte egde men ibland får man ta det, man vänjer sig.
     
  18. Juturna

    Juturna Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2016
    Inlägg:
    757
    Mottagna gillanden:
    506
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Jag tror inte att du kommer bekymra dig av avsaknaden av 3x zoom, vad det gäller laser autofokus har jag ingen aning om det är så märkbart i praktiken. Tycker fortfarande att 7T är det bättre köpet, men vill man ha det bästa och är villig att lägga pengarna så... ja. Jag tänker nästan tvärtom från dig, hellre en edge-skärm och ingen notch, än en notch på platt skärm. Men drömmen hade varit bezel-less och flat display.

    Och visst, men jag tänker att jag kanske ska köpa en iPhone nu, så kan jag sälja den nästa år och köpa en OnePlus 8 Pro/8T Pro eller vad som nu blir bra, och ständigt ha en ny telefon, just för att andrahandsvärdet är så bra. Det kan man inte riktigt säga om androidlurar.
     
  19. Starksprit

    Starksprit Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 dec 2010
    Inlägg:
    391
    Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 5
    Avbokade faktiskt nyss. Men enbart för att min lokala Netonnet fått in både 7T och Pro. Så ska dit senare idag. Någon av de båda blir det iaf [emoji846]

    Edit: Tar typ aldrig selfies. Så blir att överväga notch med platt skärm eller edge utan notch.
     
  20. OneBlue

    OneBlue Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2017
    Inlägg:
    670
    Mottagna gillanden:
    489
    Blir nog en Op7T för mig. Mest priset och den mindre storleken som gör att jag väljer 7T.

    Enda som stör mig lite är att den inte har Wifi 6, vilket kanske inte är så viktigt nu men om något år kanske stödet är större. Ingen dealbreaker, inte så viktigt bara lite synd.

    Edit. Lägger till en video om Wifi 6 för de som nyfikna vad skillnaden är.


    View: https://youtu.be/_z8PiR7OkIg
     
    Last edited: 18 okt 2019