Försöka förstå Android eller återgå till Iphone?

Diskussion i 'Allmänt' startad av lenamarsan, 30 apr 2019.

  1. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Aha, då förstår jag. Typisk Asperger-missuppfattning från min sida.
     
  2. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    OK. Då ska jag prova Total Commander. Det är ju just att organisera filer så att jag lätt kan hitta dem, som jag vill göra.
     
  3. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Natten till idag dog min Sony XPERIA XZ Premium. Den hade runt 40% batteri kvar när jag gick och la mig, vill jag minnas. Den var inte satt på laddning under natten. Inget händer när jag trycker på ”power”-knappen. Den är HELT stendöd, bortsett från en liten långsamt blinkande röd lampa högst upp i vänstra hörnet.

    Jag tänkte att den på något obegripligt sätt blivit urladdad under natten, men den reagerar inte när jag sätter den på laddning heller.

    Ingenting ovanligt har föregått denna händelse; jag har inte tappat mobilen eller utsatt den för något slags påfrestning överhuvudtaget.

    Det absolut enda som inte är precis som vanligt - och detta är EXTREMT långsökt - är att jag sen i fredags befinner mig i min mammas fritidshus, där eluttag och ledningar är från mitten av 60-talet, och har laddat den där ett par gånger. Elen är dock 100% fungerande, eluttagen är oskadade och mamma laddar själv sin mobil här dagligen utan problem. Det kan väl rimligtvis inte ha med det hela att göra?

    Jag har ganska mycket panikkänslor och undrar om någon har en aning om vad som kan ha hänt, och om det finns något man kan prova att göra, innan jag kontaktar Dustin, där den är inköpt?

    Jag vågar inte ens tänka på vad som hade hänt om jag inte dessutom hade haft min IPhone. Finns nog ingenting som gör mig mer livrädd än sånt här....

    EDIT:
    Hittat en tråd på ett Sony Support-forum med en massa människor som varit med om samma sak. Suck...
     
    Last edited: 13 okt 2019
  4. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Tack vare IPhonen kunde jag googla på de råd som Sony Support gett till andra användare med plötsligt döda XZ Premium, och testade tipset att hålla in Power- och Volym upp-knapparna i 120 sekunder.

    Och det funkade!

    Men som den oroliga människa jag är undrar jag: Ska man vara konstant orolig fr o m nu? Varför ”dör” plötsligt en 9 månader gammal mobil som hanterats lika försiktigt som om den vore ett spädbarn? Eller händer sånt här hela tiden?
     
  5. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 171
    Mottagna gillanden:
    17 665
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Det kan hända vilken telefon som helst, inte bara på Android sidan. Min mammas iPhone hängde sig precis så där en gång också. Inget man ska vara orolig för
     
    Kristy gillar detta.
  6. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Tack! Då lugnar jag ned mig och går vidare i livet.
     
  7. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Sånt där händer på min iPhone XS till och från. Det har nog hänt på alla iPhones jag haft, om jag inte missminner.
     
  8. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Utmärkt! Eller ja, utmärkt är det kanske inte. Men jag behöver inte ställa in mig på att införskaffa en ny Android inom en närliggande framtid.
     
  9. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    En fråga om Google Keep:

    När jag har gjort en anteckning i Google Keep, så vill jag avsluta med att spara Anteckningen. Men jag kan inte hitta någon Spara-funktion i menyerna, och heller ingen Spara-knapp eller liknande.

    Nu verkar förvisso anteckningarna bli kvar i Keep trots detta, men jag undrar ändå om det verkligen inte finns någon Spara-funktion? Det känns så osäkert och oavslutat att inte avsluta med att spara.

    (Det kanske är en åldersfråga... Jag är gammal nog att ha blivit tillsagd i hela mitt liv att klicka på Spara minst 1 gång var 5:e minut om jag t ex skriver i ett Word-dok på datorn, för att annars är allt borta, om t ex strömmen plötsligt går....)
     
  10. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 171
    Mottagna gillanden:
    17 665
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Keep sparar direkt varje mening som du skrivit, därför det inte finns någon spara funktion. PS Word autosparar var 10:e minut
     
    Kristy gillar detta.
  11. Dadde

    Dadde Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    1 096
    Mottagna gillanden:
    790
    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Platta:
    Apple Ipad Air 16Gb
    Är det inte till och med så att den autosparar varenda tecken man matar in? Jag tycker i alla fall att det verkar så när jag skriver. Samma med Google Docs.
     
  12. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 171
    Mottagna gillanden:
    17 665
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Kan till o med vara varje tecken
     
  13. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    OK, det låter ju ganska tryggt.
    Och apropå trygghet (för nytillkomna läsare: jag har flera psykiatriska diagnoser och är extremt trygghetsberoende...)

    Fortfarande har jag inte lyckats fatta om det jag skriver i Google Keep och Google Dokument säkerhetskopieras på ett bergsäkert sätt i Google Drive, eller inte.
    Jag har läst lite om Dropbox och andra "externa" leverantörer av lagring/säkerhetskopiering, men allt verkar bygga på att man själv ska tala om för tjänsten VAD man vill ha lagrat/säkerhetskopierat. Det förstår jag inte. Man vill väl alltid ha backup på ALLT man gör? Varför skulle man INTE vilja det?

    Kan man köpa ett sånt där extra minneskort och stoppa in i mobilen, och göra backup som hamnar på detta kort?
    Fast det kanske är dumt..... Blir man av med mobilen, så blir man ju även av med minneskortet.

    För övrigt inser jag att jag inte ens förstår skillnaden på lagring och säkerhetskopiering. Jo, jag förstår att om man har 50 000 foton och telefonen bara rymmer 10 000, så måste man ha 40 000 någon annanstans. Men om man vill ha en säkerhetskopia på de 40 000 fotona, då...?

    Ibland HATAR jag mig själv och min okunnighet. Jag ägnar säkert 2 timmar per dag åt att tänka på hur min personliga IT-struktur borde se ut, men jag är helt enkelt för korkad för att komma fram till något. Det är som att vara 5 år och försöka förstå sig på rymden; det är så gigantiskt stort att man bara blir överväldigad.
     
  14. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 650
    Mottagna gillanden:
    2 012

    MINA ENHETER

    Ett försök att illustrera: Lagring är så mycket du har plats för. Telefonen kan t.ex. ha plats för 1000 eller 2000 bilder. Men brinner telefonen upp eller någon raderar bilderna för dig så spelar det ingen roll om den haft plats för 1000 eller 2000 bilder. Säkerhetskopiering bygger på att skapa en kopia på annan plats, helst säkrare. Dvs brinner telefonen upp så har du kopiorna på annan plats ändå.
    Hjälpte det något?
     
    lenamarsan och Kristy gillar detta.
  15. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 430
    Mottagna gillanden:
    4 712
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    För att allt man gör inte är värt att spara annat än för en begränsad tid. Alla filer man laddar ner är inte värda att spara. Jag tror de flesta har ganska mycket dynga på sina mobiler. Själv rensar jag ganska ofta och det som verkligen ska sparas läggs i mappar där det framgår. I princip är det då bara dessa mappar som behöver säkerhetskopieras.
     
    lenamarsan, eastbound och Kristy gillar detta.
  16. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Ja tack, det hjälpte lite. Eller, det visste jag nog, på ett ungefär.

    Det jag inte riktigt förstår är att det ibland antyds (när man googlar) att vissa såna där virtuella lagringstjänster egentligen inte lagrar ens filer "på riktigt". Utan att de bara är ett slags sätt att göra ens filer åtkomliga från flera olika enheter. Och det är här nånstans som min hjärna imploderar och jag inte riktigt förstår längre....
     
  17. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Hm.
    Ja, det har du säkert rätt i. Det är mitt överdrivna säkerhetstänk som spökar igen.

    Jag använder tydligen 23,5GB av min Sonys totalt 64GB. Av dessa 23,5GB är de två överlägset största posterna "Andra appar" (11GB) och "System" (8,6GB).

    Man kan ju köpa minneskort till denna Sony, och på så sätt utöka minnet. Nu är ju inte jag i närheten av att ha ont om minne än, men finns det nån fördel med att skaffa ett dylikt minneskort ändå? Känner sig telefonen glad och ompysslad för att den får en portion extra minne, eller nåt? Går den snabbare?
     
  18. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 343
    Mottagna gillanden:
    1 712

    MINA ENHETER

    Vet inte exakt vad texten du läst kan syfta på, men en gissning är att någon sagt att Google Drive och dokument som sparas där inte är säkerhetskopierade "på riktigt" eftersom din enda kopia finns i Google Drive. Det är ju nämligen så att säkerhetskopia i dess ursprungliga bemärkelse innebär att du har en lokal fil - orginalet - och en säkerhetskopia på annan plats - kopian. Med Google Drive har du ju ingen lokal kopia i många fall utan din enda kopia är säkerhetskopian om man säger så, dvs filen som finns i molnet.
    Vad är då risken med det? Ja, du kan ju själv råka ta bort filen från Google Drive. Då finns ingen säkerhetskopia på någon annan plats som du kan återställa ifrån (vilket är tanken med säkerhetskopia i begreppets ursprungliga betydelse). Eller så kan Drive läggas ner eller sluta fungera, eller bugga ur så att alla filer försvinner (ej troligt scenario, Google har koll på sina grejer och lagrar dina filer på flera platser, ifall deras servrar får haveri).

    Detta är nog inget du behöver oroa dig för. Det är enbart om man har mer känsliga filer, typ företagshemligheter, som man borde tänka i sådana banor anser jag. Om du råkar ta bort ett dokument från Drive kommer det finnas kvar i papperskorgen om du inte har synnerligen otur eller råkar vara synnerligen klumpig och tömma papperskorgen samtidigt.
    Jag nöjer mig med en kopia i molnet, och tycker att det räcker som säkerhetskopia. Jag tycker därför inte att detta är något man ska oroa sig för som vanlig användare.

    Minneskort bör du skippa. Telefonen går inte snabbare och man vinner inga andra fördelar.
    Jag ser bara nackdelar. Om du tar ut minneskortet ur telefonen men har flyttat över appar dit så kommer appar sluta fungera. Om du flyttar över bilder eller andra filer till minneskortet så är ju risken att minneskortet försvinner på något sätt, det kan ju trilla ut om telefonen har en dålig konstruktion (vet ej). Bättre att ha allting i telefonen, och göra en kopia i molnet (med Google Photos, Google Drive eller liknande tjänst).
     
    lenamarsan och Kristy gillar detta.
  19. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Utomordentligt stort tack för ett fantastiskt tydligt och välformulerat svar!
     
  20. lenamarsan

    lenamarsan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Nu har jag en fråga om något som jag - som vanligt - inte vet om det är en Android-fråga eller om det beror på vilket mobilmärke man använder, men:

    Jag skriver numera ohyggligt mycket i Google Dokument. Senast ett 24 sidor långt klagobrev till ett stort telefonibolag (ja, jag har kanske lite rättshaveristiska tendenser, men dom hade klantat sig extremt mycket under en extremt lång tid).

    Och jag skulle verkligen behöva veta hur man copy/paste:ar DELAR av en text. Jag vet att man trycker när man är i texten och så kan man välja Markera Allt, sen sätta markören där man vill ha den och välja Klistra In.

    Men hur markerar jag - utan mus - ett textstycke?

    Fråga 2:
    Jag skriver 10 rader normaltext. Sen inser jag att jag vill ha de första 5 Raderna i fetstil. Hur gör jag?

    Jag vet att jag klickar på t ex fetstil innan jag börjar skriva. Men om jag vill fixa fetstil (eller liknande) i efterhand?