Förinstallerade extra appar och funktioner eller ej

Diskussion i 'Allmänt' startad av pest46, 20 okt 2019.

?

Vilket är bäst, hämta appar respektive tilläggsfunktioner själv eller att få det förinstallerat ?

Poll closed 3 nov 2019.
  1. Jag vill helt råda över min mobil själv och vill välja och hämta det som jag vill ha

    9 röst(er)
    90,0%
  2. Jag vill att tillverkaren installerar det som denne tycker ska finnas i en ny modern mobil

    0 röst(er)
    0,0%
  3. Jag är kluven i hur jag ser på det är och kan inte bestämma mig - båda har fördelar

    1 röst(er)
    10,0%
  1. pest46

    pest46 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2019
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    39
    Operatör:
    Comviq och Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia 10 V, Motorola G62 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia 10 V, Motorola G62 5G
    Platta:
    Lenovo P11 Plus, Galaxy Tab S6
    De mobiler som finns att köpa idag innehåller ofta en hel del så kallad bloatware och funktioner som man inte har valt eller har möjlighet att välja bort eller ens att stänga av med mindre än att först roota mobilen och rensa i systemmapparna. Att göra det, roota mobilen etc, innebär en risk för den som inte är tekniskt bekväm med den saken. Dessutom att åsidosätta tillverkargarantin om det vid en reklamation kan visas att modifieringarna av programvaran är orsaken till att mobilen inte fungerar.

    När man läser i en del forum på nätet, som handlar om mobiler och surfplattor, får man en lite skiftande bild om vad folk tycker om att få förinstallerat appar och funktioner i sin nyinköpta mobil som inte har med grundfunktionen att göra. En del avskyr att tillverkarna håller på med det medan andra ser fördelar i att få fler funktioner i sin mobil. Tänkte göra en liten enkel undersökning här på Swedroid och kolla läget om vad ni tycker. Svara gärna i undersökningen ovan.
     
  2. Android2015

    Android2015 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    2 264
    Mottagna gillanden:
    911
    Operatör:
    chilimobil,Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy A 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    chilimobil,Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy A 14
    Info:
    Defult Launcher,
    Telefon 2:
    Nokia 150,
    Telefon 3:
    Nokia 8210 4G
    xperia kommer med några förinstallerad appar som inte går att ta bort

    aldrig mer xperia blev en nokia istället
     
    pest46 gillar detta.
  3. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 439
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Jag vill helst ha kontroll, men förstår att för de som inte är så intresserade är det skönt om "allt" finns på plats från början. (Fast min erfarenhet är i och för sig att detta "allt" leder till en massa aviseringar och annat som förvirrar den som inte har koll.)
    Idealt vore att man kunde välja när man första gången startar om mobilen efter en återställning: Det absolut minsta för att i alla fall kunna ringa, ta bilder och sköta SMS/MMS alternativt ett gänga "extra". Gärna med kort beskrivning om varför xx är bra att ha och en "kryssa-i-lista".
    Om man i alla fall kunde helt ta bort (inte bara stoppa) det lull-lull man inte vill ha vore det ju ett steg åt rätt håll.
     
    Hanseman, Kristy, pest46 och 1 annan gillar detta.
  4. pest46

    pest46 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2019
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    39
    Operatör:
    Comviq och Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia 10 V, Motorola G62 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia 10 V, Motorola G62 5G
    Platta:
    Lenovo P11 Plus, Galaxy Tab S6
    Tänker precis som dig. någon form av profil som man anger att man vill följa när man startar för första gången och som ger vissa fördefinierade inställningar och appar. Men viktigt är att det finns ett alternativ som är så gott som rent och att man helt själv kan hämta och installera det man vill :)
     
    Kristy gillar detta.
  5. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 539
    Mottagna gillanden:
    2 806

    MINA ENHETER

    Får gärna finnas appar förinstallerade,men då skall det gå att avinstallera som man inte vill ha.
     
    Dadde och pest46 gillar detta.