Inga uppdateringar till nya Huawei-telefoner

Diskussion i 'Huawei Allmänt' startad av Hellfish, 20 okt 2019.

  1. Hellfish

    Hellfish Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2019
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    4
    Jag har ett lite annorlunda problem som jag inte lyckats googla fram någon information om. Skapar ett ämne här eftersom jag inte tror att det nödvändigtvis är knutet till Huawei-modellen i sig.

    Jag köpte en ny P20 Pro för några veckor sedan. Efter att ha konfigurerat upp den och flyttat över all data skulle jag uppdatera den från den gamla android/EMUI-versionen som den skeppades med - CLT-L29 8.1.0.107(C432). Fick bara meddelandet att inga uppdateringar kunde hittas. Lät det gå ett par dagar men fortfarande inga uppdateringar.

    Då började jag med standardåtgärderna för felsökning.
    * Rensa appdata för systemuppdateringar
    * Provat via Hicare på telefonen
    * Prova att uppdatera via Hisuite (kopplat till datorn)
    * Byta till annat sim-kort
    * Factory reset
    * Firmware Finder och prova installera nyare paket via eRecovery

    Inget hjälpte. Fick bara upp att jag kör den senaste versionen.

    Lämnade då in telefonen till butiken som skickade den på service. Efter en vecka fick jag tillbaka den. Då visade det sig att reparatören bara gjort en factory reset och skickat tillbaka luren. Dvs fortfarande samma fel.
    Butiken gav mig då en ny telefon eftersom jag jag varit utan en fungerande i mer än två veckor efter köp.

    Och nu till något ännu mer intressant. Den nya telefonen har exakt samma problem.

    Vad kan vara problemet? Huaweis servrar? IMEI-nummerserier på nya telefoner som på något sätt blockas/fattas hos HUAWEI?
     
    Kristy och knutars gillar detta.
  2. edvinnn

    edvinnn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2012
    Inlägg:
    852
    Mottagna gillanden:
    412
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 8
    Telefon 2:
    Xiaomi 11T
    Övrigt:
    Galaxy Watch 4
    Väldigt skumt... vad säger Huawei själva? Jag skulle ha kontaktat deras support.
     
    Kristy gillar detta.
  3. Hellfish

    Hellfish Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2019
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    4
    Jag ska ringa dem imorgon när de öppnar telefonsupporten igen. Ringde dem faktiskt direkt efter jag hämtat ut telefonen då den varit på verkstad. Då tyckte de mest att det lät konstigt, men att jag måste ta det genom återförsäljaren först. Dock borde de vara lite mer intresserade nu när det händer på en till telefon som är ny ur kartong.
     
    edvinnn och Kristy gillar detta.
  4. Hellfish

    Hellfish Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2019
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    4
    Nu har jag ringt till Huawei. Fick spendera en bra stund att försöka förklara detta via telefon. Sedan fick jag lämna serienummer och en massa andra uppgifter (dock inte IMEI). Han skulle därefter skicka detta vidare till sin chef. Oklart vad som händer sedan. Återkommer med uppdatering här när jag vet mer.

    Om de löser detta och jag får uppdateringarna lär jag nog aldrig få veta exakt vad det berodde på dock...
     
  5. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Har för mig att jag läst i någon del av forumet att vissa helt plöstsligt slutat få uppdateringar och att det löst sig om de temporärt bytt sim-kort och att de då trillat in direkt. Har för mig att den gemensamma nämnaren var Tele2/Comviq?
     
  6. Hellfish

    Hellfish Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2019
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    4
    Jag har testat att byta sim-kort. Dessutom kör jag Telia. Och problemet är på två helt nya telefoner.