OnePlus 7T Pro - diskussionstråden / allmänna frågor

Diskussion i 'OnePlus 7T Pro' startad av Swedroid, 10 okt 2019.

  1. vastis

    vastis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 nov 2009
    Inlägg:
    409
    Mottagna gillanden:
    111
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Oneplus 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Oneplus 11
    Platta:
    Galaxy Tab S8 Ultra
    Övrigt:
    Pixel Watch
    Tjänsteresa till huvudstan idag, så jag kunde kliva rätt in på Webbhallen och hämta min telefon. Det känns nästan lite avslaget att inte behöva vänta och noja över postgång och transport [emoji6]
     
    Vispen74, Nicole, Stemag64 och 1 annan gillar detta.
  2. Jontelitokd

    Jontelitokd Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2010
    Inlägg:
    727
    Mottagna gillanden:
    372
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OP Nord 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OP Nord 2
    Telefon 2:
    Samsung S10+
    Hur tycker ni som kört "uppfällabara" kameran tidigare att den funkat? stör man sig på seg faceunlock? jag tar ALDRIG selfies så på det sättet är det skit samma för mig :)
     
  3. Puttesson

    Puttesson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2012
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    1 096
    Operatör:
    Fello, Tre
    Telefon:
    S24 +,iPhone 15 PM, S 23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Tre
    Telefon:
    S24 +,iPhone 15 PM, S 23 Ultra
    Hade en OP7 P innan, använde aldrig face unlock. Tyckte det blev för seg väntan, även om det kanske bara rörde sig om nån sekund. Körde bara uplåsning via läsaren i skärmen med fingret. Tyckte den var ruskigt snabb och säker! Den Note 10 + jag kör med just nu är ju nästan ett dåligt skämt jämfört OPn....
    Men det är en annan historia.... [emoji1]
     
    Jontelitokd och bernard gillar detta.
  4. Droid_Nexus

    Droid_Nexus Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 dec 2011
    Inlägg:
    295
    Mottagna gillanden:
    54
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Oneplus Nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Oneplus Nord
    ROM:
    Oxygen
    Info:
    kör stock
    Telefon 2:
    Oneplus 6
    ROM:
    Stock
    Platta:
    HP Chromebook 13 360
    ROM:
    stock
    Tja, jag har två frågor.
    Funkar den fingeravtryck läsaren i skärmen med BankID?
    Och finns det härdat glas att köpa till pro modellen med välvd skärm?
     
  5. eb-

    eb- Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2017
    Inlägg:
    287
    Mottagna gillanden:
    156
    Ja på första. På andra så verkar inte Oneplus sälja sådana i alla fall. Säkert någon tredjepartstillverkare.
     
  6. Droid_269

    Droid_269 Guest

  7. Vispen74

    Vispen74 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2010
    Inlägg:
    1 081
    Mottagna gillanden:
    381

    MINA ENHETER

    Efter två dagar med 7t PRO så är jag väl nöjd än så länge. Känns mer Kina-lur än min tidigare Huawei konstigt nog. Denna känns inte lika exklusiv i design och byggkvalitet, och då ligger ändå Huawei en bit efter Samsung. Å andra sidan tror jag inte man köper en one+ för att få en känsla av lyx.
    Den är galet snabb och följsam, men laggar när man skiftar mellan öppna appar, vilket måste vara en bugg.
    Luren är lite väl tjock, är väl det enda negativa så här långt. I övrigt bara positivt intryck, med bra kameror inklusive pop-up kameran.
    Hoppas att det kommer lite vettiga fodral till den snart, för nu hittar jag bara skal, som inte skyddar skärmen.
    Ett stort plus är att Android auto nu ingår och man får uppdateringar i playstore, skönt att slippa installera detta manuellt vid varje uppdatering av appen.
    Kul att testa one+
     
    Last edited: 20 okt 2019
    bernard och phylax gillar detta.
  8. Vispen74

    Vispen74 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2010
    Inlägg:
    1 081
    Mottagna gillanden:
    381

    MINA ENHETER

    På 7t Pro så funkar face unlock hur bra och snabbt som helst. Dock så är det snabbare att bara lägga fingret på skärmen än att behöva väcka mobilen med power-knappen, vilket krävs för face unlock. Detta gör att det blir fingeravtryck som används mest per automatik.
     
    Jontelitokd och phylax gillar detta.
  9. phylax

    phylax Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2019
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro
    Väldigt bra review Vispen! Är fortfarande extremt kluven mellan pixel 4 och oneplus 7t pro. Jag vill ha en premiumtelefon med bra kamera (P4) men samtidigt så har i princip oneplus allt jag vill ha, plus en fingerprintskannare I skärmen vilket är skitballt (saknas på P4).

    Väntar fortfarande på MKBHDs review på pixel 4 innan jag bestämmer mig, tycker han har bra insikter om lurarna.

    Någon annan som är i min sits? o_O
     
    Vispen74 och Carl gillar detta.
  10. Carl

    Carl Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2010
    Inlägg:
    385
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Samma här....
     
    bernard gillar detta.
  11. Deacon

    Deacon Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2010
    Inlägg:
    1 135
    Mottagna gillanden:
    388
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Jag gick i samma tankar, men har nu förhandsbokat en McLaren Edition. Det enda av vikt för min del som Pixel 4 hade över OP 7T Pro är kameran, men glappet blir mindre för varje generation som går, så det kan jag leva med. Det initiala suget efter Pixel 4 släppte snabbt, även om det säkert är en bra lur.
     
    phylax gillar detta.
  12. phylax

    phylax Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2019
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro
    Det är sant. Däremot har ju Pixelen löjligt bra kamera men som du säger så kommer resten snabbt ikapp. Apple, Samsung och Huawei är ju i princip på samma nivå redan.

    Nä, blir nog faktiskt en Oneplus för mig också, en 7T Pro.
     
    bernard gillar detta.
  13. Carl

    Carl Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2010
    Inlägg:
    385
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Hur menar ni att pixel 4 har bättre kamera? Borde det inte lösas från OnePlus software avdelning? Den har ju inte fler Megapixel
     
  14. Deacon

    Deacon Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2010
    Inlägg:
    1 135
    Mottagna gillanden:
    388
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Google använder någon form av svartkonst i sin mjukvara. Pixel 4 har samma sensor i huvudkameran som Pixel 3. Just därför kommer en hel del av funktionerna i fyran även till trean, så småningom. Av samma skäl, kommer säkert OP 7T Pro att bli ordentligt kompetent när nya GCam porteras till den.
     
  15. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Jag sitter också i samma båt. Väger Pixel 4 XL 128GB mot OP7TP McLaren (256/12GB).
    Det som gör att jag tvekar lite åt Oneplus hållet är:
    * Är kameran bra nog?
    * Är batterioptimeringarna fixade nu? (Se Oneplus + OnePlus lovar att låta dina bakgrundsappar vara ifred - Swedroid )

    Sedan stör jag mig lite på Pixel 4 XL.
    * Va fan 64GB i den billigare modellen? Really? Alla blir ju "tvingade" att betala de högre priset för att få en vettig mobil!
    * Ingen SD855+ utan endast den vanliga SD855. Varför alltid gammal hårdvara Google?
    * 6GB RAM? Really? Dom tar ut ett premium pris för standard hårdvara. Tråkigt även om det inte behövs! Men en mobil över 10 lax "behövs" inte heller. Vi pratar ju premium här. Då vill man ju se premium här också.

    Sedan är det ju priset då. Pixel 4 XL 128 kostar 12,490kr vs 9,390kr för McLaren.

    Jag använder min mobilkamera väldigt sällan. Kollar mycket Youtube och uppskattar att bägge mobilerna har två högtalare (stereo). Sedan gillar jag att ingen av mobilerna har en bedrövlig Notch.

    De som egentligen gör att man tvekar är hur bra kameran är och att man går miste om alla pixel specifika features om man väljer en OnePlus igen. (har en 5t idag)

    En fråga till er som redan har fått er 7T/7T Pro - Kan ni prova kolla på netflix över chromecast och vänta typ 30 mins och öppna mobilen och se om netflix fortfarande är ansluten? Detta är nog det största störrmomentet med batterioptimeringarna som jag berörde här ovanför med två länkar. Vill också få notiser till mig inom rimlig tid. Det inser jag dock är svårt att testa. Men att köra lite Chromecast och Netflix är ju lätt att prova. :)
     
  16. eb-

    eb- Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2017
    Inlägg:
    287
    Mottagna gillanden:
    156
    Du säger ju att du inte använder din mobilkamera så mycket så det borde ju inte vara en USP för dig.

    Sen det här med att casta till Chromecast, jag tror när jag gjorde det igår från min OP7T att när den börjat casta så stängde jag ner appen i telefonen och det fungerade. Men om ingen hinner prova med sanning tills ikväll kan jag prova då.
     
    kendobendo gillar detta.
  17. Deacon

    Deacon Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2010
    Inlägg:
    1 135
    Mottagna gillanden:
    388
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Jag stod och vägde mellan samma kombos som du. Av i stort sett samma skäl, med kameran som huvudfokus. De slutsatser jag har dragit, är att OP7T Pro är "Good enough", även om ingen ska försöka lura i sig att den har en bättre point-and-shoot-kamera än Pixel. Betydligt mer flexibel dock, med tanke på de tre linserna. GCam kan säkert göra en del också, och OP uppdaterar kontinuerligt kameran (betänk hur mycket bättre OP7 Pro har blivit i avseendet sedan i maj). För varje Pixel 4-recension jag läser och tittar på, blir jag mer och mer säker på att det var rätt beslut för mig, att välja OP7T Pro McLaren Edition.

    Som sagt, Pixel 4 verkar vara en hyvens lur, men jag ville att den skulle vara amazeballs. I min bok blev den inte det, dock. Tyvärr.
     
    kendobendo gillar detta.
  18. dogen

    dogen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2012
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Åhhh synd på så rara ärtor. Denna telefon är ju en fullpoängare. Tråkigt att Google gick in och våldsförde sig på oneplus geniala gestures. Nu känns det bara omständligt och ologiskt. Synd som attans!
     
  19. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Ja de lutar verkligen mot att jag chansar på en OP7TP MCL. Jag gillar att hårdvaran har mycket muskler som förhoppningsvis ger mobilen lite extra livslängd, speciellt när senare versioner av android kommer som äter mer ram minne. Jag såg även lite recensioner idag, av bland annat Mr Mobile och några andra Youtubers, och ingen tycker att batteritiden är imponerande, på vare sig P4 eller P4 XL. Nu vet jag inte om OP7TP har grym batteritid heller men den är bättre åtminstone. Sedan kan man ju ha åsikter kring edge screen. Personligen spelar de inte mig någon större roll.

    Sedan gällande Kameran så är det ett märkligt val av Google att exkludera vidvinkel optik på en av kamerorna. Det finns ju på OP bägge mobiler. Så det är ju faktiskt en fjäder i hatten för OP.

    Var har du beställt din McLaren? Jag funderar lite på var blir bäst. Priset är ju samma ser det ut som på alla ställen. Men om du köper den direkt av oneplus så får du rabatt på lite tillbehör som en Warp laddare för bilen. Visserligen inga stora rabatter att glädjas åt. Sedan är ju McLaren lite dyrare än vanliga OP7TP men då får du inte något mobilskal med. Det kostar ju ett par hundralappar de också. Då blir inte skillnaden så saftig egentligen. Frågan är om det McLaren skalet är schyst. Du har inte hunnit klämma på det något?
     
    bernard gillar detta.
  20. Deacon

    Deacon Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2010
    Inlägg:
    1 135
    Mottagna gillanden:
    388
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Just batteritiden verkar vara en av Pixels akilleshälar, särskilt på den lilla, men inte heller XL tycks imponera. Trots att den stänger av 90 hz i tid och otid, med ännu sämre batteritid som konsekvens om man väljer att tvinga den högre uppdateringsfrekvensen. OP7T Pro ska enligt uppgift ha bättre batteritid än OP7 Pro, vilket förstås är positivt. Om det beror på den minimala ökningen av batterikapacitet, optimering av mjukvaran via Android 10, eller en kombination, får väl vara osagt.

    Jag förhandsbokade min McLaren på Webhallen, först, innan den dök upp hos Inet. Kan jag handla där, så gör jag det. Får alltid grejerna i raketfart därifrån. Nu har Inet plockat bort den från sitt sortiment, vilket enligt kundtjänst beror på att alla ex de kommer att få in för leverans den 5 november är bokade. Eftersom det är en begränsad upplaga, får de sannolikt inte heller in fler. Vet inte hur stor tilldelning Webhallen och CDON har, annars går det ju förstås att beställa direkt från OP. Dock ska man enligt uppgift få telefonen på leveransdagen om man beställer från de svenska återförsäljarna, medan OP öppnar försäljningen först klockan 11:00 den 5 november. Hoppas ha den i handen då. Vad jag vet finns den ingenstans att känna på ännu.

    Jag gillar verkligen skalet som medföljer McLaren, och tänker mig att det kanske kan vara värt 400-ish. RAM-minne, en hunka per gig? Sen gillar jag utförandet, designval och exklusiviteten hos McLaren Edition (har ingen nämnvärd passion för bilmärket, dock), så för min del känns det helt klart som en väl investerad tusenlapp. Bryr man sig inte om ovanstående, förstår jag mer än väl att man köper den vanliga OP7T Pro, dock.
     
    bernard gillar detta.