Google Pixel 4/XL - köptråd, bra & dåligt?

Diskussion i 'Google Pixel 4 / Pixel 4 XL' startad av ruf0ns, 22 okt 2019.

  1. ruf0ns

    ruf0ns Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2010
    Inlägg:
    1 082
    Mottagna gillanden:
    1 213
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Här diskuteras och argumenteras det ang bra/dåliga saker med Pixel4/XL.
    Varför välja den framför andra märken etc!?
    Inspirera gärna andra medlemmar här på Swedroid om varför man väljer denna före någon annan modell!
    Osv osv.
     
    drewN gillar detta.
  2. rubbadrools

    rubbadrools Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2015
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Min fråga är väl egentligen vad missar jag med att ha en samsung s10+ kontra en pixel 4 xl, rent android och mjukvarumässigt?

    Har haft Nexus 5,6p och senast Pixel 2 och letar efter en uppgradering. Har älskat min pixel 2, men jag vet inte längre vad jag förlorar om jag använder en annan android istället för pixeln.
    Hur är machine learning och AI'n i en samsung s10+?
    Kan jag lika gärna vänta till mars för samsung 11?

    Kommer BankID ha FaceID för android? (vet att det finns för apple men inte hittat någon info för android)

    Det som jag letar efter i en telefon hårdvarumässigt är en vattentät, trådlös laddning och batteritid.
    pixel 4 xl erbjuder 2,5 utav 3 på detta i guess :P

    Hade uppskattat lite upplysning från någon som har erfarenhet i både pixel och andra nyare androidtelefoner :)
     
  3. mlappa

    mlappa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2011
    Inlägg:
    124
    Mottagna gillanden:
    45
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 2 XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 2 XL
    Jag grubblar i samma banor som dig fast jag är mer inne på Oneplus 7T. Jag har en Pixel 2 XL i dagsläget, älskar telefonen. Men känner inte för att betala 10,000kr för en telefon som Google återigen håller igen sig på.. Det är fan inte värt det. Jag håller med många tubers att priset är alldeles för högt. Sedan nu när jag även läst att 90Hz är sällan aktiverat utan telefonen väljer oftast och helst 60. Nej, jag är besviken och jag har varit trogen Google och jag var otroligt taggad på fyran. Gillar designen men.. Nja.
     
    ruf0ns och edvinnn gillar detta.
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Du kan tvinga 90Hz 100% av tiden, men det slår ju så klart också mot batteritiden.
     
    Kristy gillar detta.
  5. edvinnn

    edvinnn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2012
    Inlägg:
    852
    Mottagna gillanden:
    412
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 8
    Telefon 2:
    Xiaomi 11T
    Övrigt:
    Galaxy Watch 4
    Var beredd att skaffa en min första Pixel efter lanseringen, men det är Big No att köpa en telefon med 90Hz och 2800mAh (det samma gäller egentligen för 3700mAh).

    Om om det nu är så att den kör 90Hz extremt sällan och dessutom endast då ljusstyrkan är över 75% så känns denna funktionen än mer som en gimmick.

    Jag kan hålla på hur länge som helst... tycker inte att någon av specifikationerna är imponerande och avsaknaden av fingeravtrycksläsare är slående. Det är inte många tillverkare som hade lyckats sälja in denna enheten till det priset de begär. Ska bli kul att höra vad folk ser i telefonen här i tråden och hur mottagandet blir över tid.
     
  6. BrorSnor

    BrorSnor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2013
    Inlägg:
    527
    Mottagna gillanden:
    333
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Jag är som en del andra här tveksam till om jag ska köpa en P4. Var peppad innan eventet men inte lika mycket nu. Avsaknad av vidvinkel, fotobackup i full storlek, batterisituationen, priset och tillgänglighet direkt i SE gör mig tveksam.

    Men... jag har lyckats stilla mig och kommit fram till att jag inte behöver en ny telefon just nu iaf. Så jag avvaktar lite och ser om priset justeras framöver, kanske till Black Friday om man har tur.

    Pixel 2 i dagsläget.
     
    Kristy gillar detta.
  7. demo007

    demo007 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2010
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    113
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Den största nackdelen från en Pixel 3 som jag kommer från till Pixel 4 är avsaknad av "original"-kvalitets backups, och möjligtvis fingeravtrycksläsare (men det har ju fungerat bra med faceid för Apple)

    Visst det finns en massa saker jag skulle vilja ha tex:
    * Större batteri
    * Vidvinkel kamera (vet inte hur mycket jag skulle använda det)
    * Matt baksida på min svarta :)
    * Snapdragon 855+
    * Lägre pris

    Sen mina 10minuter med P4 så tycker jag storleken på vanliga Pixeln är bättre på Pixel 3, 4an är marginellt större. dock en petitess.
     
    Last edited: 23 okt 2019
  8. ruf0ns

    ruf0ns Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2010
    Inlägg:
    1 082
    Mottagna gillanden:
    1 213
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Känner lite samma sak men har själv idag en S10+, är för all del nöjd med den men tycker det är väldigt roligt och intressant med mobiler och byter gärna och prövar nya modeller.

    Har även en Oneplus 7 Pro vilken jag har försökt använda idag men den hamnar tillbaka i lådan och åter till s10+.
     
  9. ruf0ns

    ruf0ns Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2010
    Inlägg:
    1 082
    Mottagna gillanden:
    1 213
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    Vilken var anledningen till att du från början hamnade i Pixelträsket? :cool:
     
  10. demo007

    demo007 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2010
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    113
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Har kört alla Nexus telefoner från och med Nexus One och sen när Pixeln kom har jag kört dem allihopa också..

    Ren och omodifierad android, snabba uppdateringar, nya funktioner densom ofta inte finns hos andra, den obegränsade lagringen av foton i orginalkvalitet(som numera är ett minne blott) och kamera kvaliteten är det som hållt mig till "Made by Google" :)

    Till skillnad från många andra gillar jag den klassiska/anonyma designen på pixel serien också.
     
    Kristy gillar detta.
  11. Juturna

    Juturna Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2016
    Inlägg:
    757
    Mottagna gillanden:
    506
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Hur är det nu med lagringen av foton på Google Pixel? Försöker komma ihåg, vet att det den obegränsade lagringen av full kvalitet är borta, men tar bilder någon plats på telefonen när man fotar, eller läggs allting automatiskt bara upp i google photos på Pixel-enheterna? Tänkte aldrig på det när jag hade 2/2 XL/3/3 XL.
    Försöker mest tänka om 64 GB skulle räcka på en telefon idag, om lagring av bilder sker direkt på telefonen vet jag att svaret är nej, annars tror jag att det skulle kunna gå...
     
  12. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 521
    Mottagna gillanden:
    2 782

    MINA ENHETER

    Dom lagras väl på mobilen i första hand, för att sedan laddas upp till Fotos. Beroende på hur du ställt in det,med mobil data eller när man är wifi ansluten. Det är ju bara att radera från dom från mobilen när dom är uppladdade.
     
    Kristy, ther och jnsson gillar detta.
  13. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Självklart lagras det på telefonen först, annars skulle den inte kunna ladda upp till Google Fotos. Du kan i Google Foto appen, använda dig av frigör utrymme, då går den igenom och kollar vilka bilder/videos som finns på Google Foto och sedan raderar bilderna på telefonen för att frigöra utrymme
     
    eastbound och ther gillar detta.
  14. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 105
    Mottagna gillanden:
    4 809
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Så här långt verkar det framkomma vissa punkter.

    1: Alldeles för dyra med tanke på att de börjar på 64GB. Det verkar de flesta tech sajter även i USA tycka, i och med att micro sd support inte finns borde de kanske ha varit på 128 och 264GB.

    2: Kamerorna i toppen särskilt för stillbilder.

    3: Google verkar ha fixat jämn kvalité inga rapporter om blue tint displayer och sånt.

    4: Det verkar nästan enigt avrådas från köp av den lilla Pixel 4 (batteritiden) utan man bör gå på en XL.

    Google verkar göra det besvärligt att köpa dem om man är utanför deras officiella marknader. Så av den anledningen har jag svårt att se varför konsumenter i allmänhet ska köpa dem. Det är om man av nån anledning absolut vill ha ett rent android.

    I annat fall är det enklare att köpa en Samsung, Sony, Nokia, OnePlus eller nåt av de andra varumärkena som finns representerade här.
     
  15. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 198
    Mottagna gillanden:
    5 017

    MINA ENHETER

    Som vanligt verkar det nästan som att Google hoppas de säljer dåligt ¯\_(ツ)_/¯
     
  16. Droid96

    Droid96 Guest

    Konstigt råd måste jag säga. Det handlar ju inte enbart om batteritiden. Visst, den är inte super, men telefonens format är helt grymt. Älskar hur den ligger i handen. 4 XL är väldigt lång, längre än 11 Pro Max till och med. Passar inte alla.

    Batteritid är ju ändå något man kan påverka själv genom att köpa ett batteripack t.ex. Formatet på luren däremot är inget man kan göra nåt åt.
     
  17. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag måste hålla med dig om att jag också gillar när själva formatet/fysiska storleken inte är så stor, så som Pixel 1 - 4 är. Har ju fått testa en Pixel 1 och jag håller också med att det är skönt med en liten telefon
     
  18. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 105
    Mottagna gillanden:
    4 809
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Visserligen men de hade kunnat undvika debatten med att sätta ett på 3000 mah i Pixel 4. Varenda Podcast i stort sett tar upp det:

    View: https://www.youtube.com/watch?v=huXkwNUxTiI
     
  19. livinl0ud

    livinl0ud Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2016
    Inlägg:
    3 824
    Mottagna gillanden:
    5 643
    Operatör:
    Halebop & Comviq
    Telefon:
    Apple iPhone 15 Pro Max 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop & Comviq
    Telefon:
    Apple iPhone 15 Pro Max 256GB
    Platta:
    Apple iPad Air M1 256GB WiFi
    Platta 2:
    Apple iPad Mini 6 256GB WiFi + 5G
    Övrigt:
    Apple Watch Ultra 2
    Apple AirPods Pro 2
    Apple TV 4K A2843
    Tvivlar att extra 200mAh hade gjort så mycket skillnad på batteritiden.
     
  20. ruf0ns

    ruf0ns Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2010
    Inlägg:
    1 082
    Mottagna gillanden:
    1 213
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Detta var ett intressant inlägg och lite märkligt bara för att man känner för och tycker om ett visst fabrikat och enstaka funktioner som möjligen är bättre än hos andra, det känns som att du försöker försvara något som inte är försvarbart. Visst man kan inte få allt eller? Eller man kanske kan få lite mera för en så pass dyr telefon tycker jag nog allt. 2019 bör det inte vara ett argument när man köper en telefon för 10.000-13.000kr att man kan ju alltid köpa till ett batteripack! Eller tycker du själv att det är rimligt för dessa pengar att man inte lyckats fixa lite större batteri eller optimering? Jag är helt övertygad om att man kunde att löst detta på ett mycket bättre sätt. Många andra aktörer har ju lyckats med någon mm tjockare telefon mer större batteri osv... Man ska inte i detta segment behöva rekommendera någon att köpa till något extra som en powerbank utan att klara en "normal" dag på ett bra sätt utan stödladdning osv.
     
    Last edited: 26 okt 2019
    eastbound gillar detta.