Den värsta supportupplevelsen jag någonsin haft med ASUS Sverige:(

Diskussion i 'Zenfone 6 - Allmänt' startad av wite, 23 okt 2019.

  1. wite

    wite Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    114
    Mottagna gillanden:
    48
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 4a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 4a
    ROM:
    GrapheneOS
    Info:
    Nova launcher
    Jag vill börja med att säga att jag gillar Asus och deras produkter, har haft många moderkort och grafikkort genom åren från dom och även att jag är väldigt nöjd med min telefon, men följande är min pågående supporthistoria... ber om ursäkt för den långa texten.


    Hänger en hel del på swedroid och läser mkt men postar mindre. Efter att jag köp min zenfone 6 och haft den ett tag och redan fått ett antal ota uppdateringar (vilket jag tyckte var riktigt bra och responsivt av asus att fixa buggar och uppdatera mjukvaran så fort) så fick jag problem efter senaste uppdateringen med att telefonen började crasha appar ibland tills man startade om, spontana omstarter, problem med bluetooth som kopplade från och till mm. Gjorde en fabriksåterställning av telefonen men det hjälpte inte.

    Lästa då här på forumet om problemet med senaste ota som hade triggat nått moderkortsfel och att man skulle felanmäla för att få detta utbytt. Ringer till asus som meddelar att jag får göra en felanmälan på deras hemsida, dom ber mig inte ens om att göra en fabriksåterställning utan säger att den kommer lagas så det tog jag i princip som en bekräftning på att de förstod direkt att min telefon hade moderkortsproblemet.

    Gör felanmälan och skriver i felbeskrivning med informationen som jag fått från detta forum, skickar in telefonen. 2 veckor senare har jag min telefon tillbaka, får inte med några papper på vad som är gjort och det står inte heller på letmerepairs sida så jag ringer och kollar med dom vad dom är gjort.

    Inget har gjorts med hårdvaran utan de har installerat om oset på telefon och sedan skickat tillbaka frn, jag frågar om moderkortsfelet men det är inget som dom känner till så telefonen har inte testats för detta. Får som svar att en ominstallation kan lösa grejer som en factory reset inte gör så jag köper detta och tänker att dom bör väl veta bäst.

    Dagen efter jag fått tillbaka telefonen och börjat använda den ordentligt igen så börjar den återigen att uppvisa samma typ av problem med spontana omstarter appkrasher, fick även fin bootloop som jag nästan inte lyckades bryta. Så in på Asus sida igen och ska göra en ny felanmälan då märker jag att det är max 700 tecken man får ha i denna och jag vill ha med all denna information som skett tidigare men det får jag inte plats med.

    Gör felanmälan men får inte med historiken så jag ringer till supporten igen och fråga om dom kan fylla på min felanmälan från sin sida men nej det är inte möjligt då får jag antingen göra en till felanmälan och hänvisa till min första eller bli bättre på att skriva med färre tecken. Nu blir jag altså i princip dumförklarad av personen i telefon och jag tappar tyvärr humöret och skäller som fasen en stund tills vi båda två är överens om att det nog är bäst att bara avsluta samtalet (inte min stoltaste stund och skulle det visa sig att personen som satt i supporten den dagen och fick ta imot denna utskällningen läser detta så ber jag om ursäkt för mitt beteende). Jag bad även om att få prata med en chef som kunde ge mig lite direkta svar istället för supporten som jag inte tyckte var till någon hjälp vid det här laget men det var inte möjligt fick jag som svar utan då fick jag skicka in en klagan via deras hemsida.

    Tänker att det måste finnas något annat nr att ringa så googlar upp deras växelnr och testar detta istället. Här får man 4 val, 1 försäljning, 2 ekonomi, 3 support, 4 övrigt, väljer övrigt och 3 försök på raken så hör jag att någon svarar för att sedan direkt lägga på igen, ringer på nytt och väljer ekonomi och får svar om att inga handläggare finns tillgängliga och samtalet bryts. Sista valet är försäljning och där tänker jag att någon måste svara, vilket det också gör och jag förklarar min frustration för killen i andra änden och att jag vet att detta inte är rätt väg jag vänt mig men att jag vill pratat med någon som kan ge mig lite svar, han lovar att någon ska ringa tillbaka och mkt riktigt så gör någon detta efter en stund.

    Får en ursäkt och att de vet om problematiken med att det bara går att skiva 700 tecken, ber mig att skriva ut min historik på ett papper och lägga med i paketet när jag skickat in telefonen igen för dom ska läsa detta på servicecentret. Gör som jag blivit ombedd och skickar in telefonen för andra gången och nu börjar det roliga, efter två veckor har de tagit imot telefonen och gjort felsökning, konstaterat att det är fel på moderkortet och bytt ut detta, nu ska telefonen bara testat en sista gång så att allt är ok innan den skickas tillbaka. Det upptäcks ytterligare nått fel med kameran som behöver bytas ut, denna finns inte i lager och det tar 1 arbetsvecka för dom att få denna, kameran lagas och nu ska telefonen igen sluttestas innan återskick.

    Jag har fortfarande inte fått tillbaka min telefon och den har enligt letmerpair hårdtestats enligt Asus instruktioner i över 5 arbetsdagar nu, inne på 6:e. Jag tror ju detta är bullshit och jag vet ärligt talat inte vad som har hänt, de har slarvat bort telefonen, förstört den helt vid montering men inte en chans att den behöver testat så här länge för funktionsduglighet. När jag ringde senaste i måndags så fick jag till svar att testerna nu var klara och att telefonen skulle skickas tillbaka, det är nu onsdag och den är inte klar och har inte skickats.

    Min stora frustration förutom att jag nu inte har haft en telefon på över 5 veckor är att jag inte lyckas få några svar och att både letmerepair och Asus känns helt ointresserade av att hjälpa mig. Vet inte riktigt vad jag vill med detta posten igentligen men jag känner bara att jag behöver skriva av mig och kanske få Asus att se över sin supporthantering (om det läser detta) så någon annan kanske slipper råka ut för samma sak. Som det är nu så känner jag mig tveksam till om jag ens kommer få tillbaka en telefonen, det går som sagt inte att få några svar :(


    Tummen upp till dig om du orkade läsa igenom allt mitt rabblande.
     
    Last edited by a moderator: 23 okt 2019
    @JjE, Gustav Karlsson, Ompan och 9 andra gillar detta.
  2. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 183
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    Dude, styckeindelning please..
     
    Kristy, amstaffpwr och 220volt gillar detta.
  3. wite

    wite Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    114
    Mottagna gillanden:
    48
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 4a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 4a
    ROM:
    GrapheneOS
    Info:
    Nova launcher
    Förlåt, vet att jag är dålig på att skriva. Om du har förslag på hur jag ska dela upp texten i stycken så kan du gärna pma det till mig så uppdaterar jag tråden.
     
  4. lonkro

    lonkro Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2019
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    8
    Lite svårt att läsa, men oroväckande att även du har problem med LetMeRepair. Min telefon har legat hos dem sedan den 21 Augusti för byte av LCD och precis som i ditt fall var det något fel på kameran i sluttestet. Inte hört något ytterligare om den biten sedan den 4 Oktober...Och när man kontaktar supporten är det enda man får höra "Vi inväntar reservdelar, när dessa anländer är bortom vår kontroll".

    Fantastiskt.
     
  5. wite

    wite Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    114
    Mottagna gillanden:
    48
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 4a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 4a
    ROM:
    GrapheneOS
    Info:
    Nova launcher
    Låter inte alls bra, vi verkar ju sitta i exakt samma sitts. Jag har mailat in begäran om att få prata med någon som kan ge mig svar till både Asus och letmerpair för ingen kan göra det direkt på telefon av dessa företag. Asus mailade jag i fredags och de skulle höra av sig innom 48 timmar, fortfarande inget svar. Letmerepair mailade jag igår och väntar på svar där med.
     
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag har försökt att styckeindela åt dig, så texten blir enklare att ta del av.

    Här kommer en TL;DR av TS inlägg:
    1. Upptäcker moderkortsbuggen, skickar in till servicecentret och får tillbaka utan åtgärd/ominstallerad mjukvara

    2. Eftersom felet består skickar TS in en ny felanmälan, men ASUS formulär är begränsat till 700 tecken, så TS kan inte ge en bra beskrivning så att felet verkligen blir åtgärdat. TS kontaktar ASUS som på ett otrevligt vis tycker att TS skall skriva mer kortfattat.

    3. TS skickar in telefonen igen med en mer omfattande felbeskrivning på en utskriftm. Servicecentret byter ut moderkort samt kameran.

    4. TS har idag väntat i 5 veckor på sin telefon. Enligt ASUS och servicecentret "hårdtestas telefonen" sedan 5 dagar tillbaka. Tålamodet börjar ta slut och ASUS/servicecentret ger inte besked om när telefonen är färdig.
     
    Last edited: 23 okt 2019
    Klaebu, DonElhombre, Ompan och 6 andra gillar detta.
  7. Kimball

    Kimball Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2012
    Inlägg:
    661
    Mottagna gillanden:
    397

    MINA ENHETER

    Om telefonen varit iväg 5v. pga reparation kan man försöka yrka på att det inte är skälig tid för att åtgärda felet och därmed få häva köpet. Det finns inga hårda regler kring va som räknas som skälig tid, men +1månad är ganska praxis på just mobiltelefoner.

    Jag utgår bara från bernards sammanfattning men finner inte heller någon om att TS vänt sig till återförsäljaren som telefonen initialt är köpt via utan gått direkt till tillverkaren? Det är oftast lättare som konsument att reklamera sånt här via återförsäljaren rent generellt och man ska som konsument aldrig hänvisas direkt till tillverkaren bara för att återförsäljaren är lat även om det är ganska vanligt i vissa fall.
     
    Kristy gillar detta.
  8. wite

    wite Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    114
    Mottagna gillanden:
    48
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 4a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 4a
    ROM:
    GrapheneOS
    Info:
    Nova launcher
    Jag köpte den direkt från Asus webbutik tyvärr.
     
  9. wite

    wite Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    114
    Mottagna gillanden:
    48
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 4a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 4a
    ROM:
    GrapheneOS
    Info:
    Nova launcher
    Tack!
     
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Enligt konkurrens- och konsumentverket är en skälig tid 2-3 veckor: Reparationskostnader, plats och tid

    Du kan bland annat prova att be om en ny eller likvärdig produkt om den tiden överskrids. Hänvisa till länken ovan och säg att du går vidare till ARN om ni inte kan enas om en lösning: Konsument | Allmänna reklamationsnämnden

     
    Last edited: 23 okt 2019
    cobben och Kristy gillar detta.
  11. wite

    wite Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    114
    Mottagna gillanden:
    48
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 4a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 4a
    ROM:
    GrapheneOS
    Info:
    Nova launcher
    Har precis pratat med supporten på Asus och dom bryr sig inte om ARNs rekomendationer, jag måste vänta minst en månad innan dess så gör dom ingenting för att ens kontrollera varför det tar sådan tid. Och jag får inte prata med någon ansvarig så jag kan ju inte ens meddela dom att jag vill göra en reklamation eller liknande för det tar ju inte supporten i. Och Asus webshop har bara mailkontakt, finns inget telnr. Jag tror inte på att det kommer vara någon skillnad om jag ringer på måndag när det gått en månad men det verkar vara mitt enda alternativ.
     
  12. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Du menar vänta ytterligare en månad utöver den tid du redan väntat?

    Ja, nej, det var ju mycket dåligt skött av ASUS. Lika bra att köra vidare med ARN i sådana fall.
     
    Last edited: 23 okt 2019
    Oggenator, cobben och Kristy gillar detta.
  13. lonkro

    lonkro Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2019
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    8
    Tack för informationen. Jag som är tämligen novis i detta ämne undrar vem jag ska klaga till.
    Köpte telefonen från Inet men de hänvisar direkt till ASUS Support där man i sin tur anmäler och skickar in telefonen till LetMeRepair. Är det säljaren Inet man ska kontakta isåfall? Övrig kontakt jag haft har varit direkt med LetMeRepair.

    Om det gör någon skillnad gäller mitt ärende inte garanti, utan jag krossade skärmen.
     
  14. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 551
    Mottagna gillanden:
    8 822
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Juus1 gillar detta.
  15. Moby

    Moby Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2010
    Inlägg:
    712
    Mottagna gillanden:
    402

    MINA ENHETER

    Bra att du delar med dig av din erfarenhet så man inte rekommenderar någon att köpa produkter från Asus eller gör det själv förrän de fått ordning på sin support och kundvänlighet.
     
  16. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 331
    Mottagna gillanden:
    17 805
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Du ska alltid klaga till det ställe du köpt telefonen, Inet MÅSTE också ta emot om du vill lämna in varan, du kan gå till tillverkaren också, men du kan också lämna in den där du gjort köpet
     
    Corran_Horn och lonkro gillar detta.
  17. Kimball

    Kimball Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2012
    Inlägg:
    661
    Mottagna gillanden:
    397

    MINA ENHETER

    Skrämseltaktik om man verkligen inte får gensvar via telefon/chatt/mailsupport kan vara att posta ett kort och koncist inlägg på deras Facebook - många företag tar sådan publik information på lite större allvar. Speciellt om man sakligt framhåller fakta och refererar till ARNs rekommendationer. Långt ifrån alltid det hjälper, men det skadar inte att försöka i hopplösa fall där företag tyvärr tror de står över gällande konsumenträtt.

    Att Inet öht hänvisar direkt till tillverkaren är fel och oseriöst oavsett om det är garantiärende eller ej imho, men jag är faktiskt lite osäker på om samma rättigheter gäller vid utanför-garanti-ärenden. Jag skulle chansa på att "skälig tid"-klausulen eller hur man ska benämna den nog inte gäller för utanför-garanti-ärenden, men jag vet faktiskt inte alls.
     
    Kristy gillar detta.
  18. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 491
    Mottagna gillanden:
    1 174
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Asus har ett eget engelskspråkigt forum där en del folk med liknande service problem verkar ha fått hjälp att reda ut kontakter med och stöta på Asus service center - mest i Indien verkar det vara.

    Eftersom Sverige ser ut att vara på den indiska nivån tyvärr, kanske du kan starta en tråd där och be om hjälp.

    Sedan ska man skilja på typ av service ärende och vart det är bäst att vända sig.

    Vid sprucken skärm och andra självförvållade skador kanske man ska börja med att ta råd hos sitt hemförsäkringsbolag, om man har något.
    Där kan det vara svårt att kräva något av säljaren eller tillverkaren.

    Om man tror att man har möjlighet att kräva att köpet går tillbaka, måste man vända sig till försäljningsstället, inte tillverkaren.
     
    wite och Kristy gillar detta.
  19. Oggenator

    Oggenator Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2016
    Inlägg:
    414
    Mottagna gillanden:
    259
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra - 512GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra - 512GB
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy Z Fold 3
    Om fler har blivit drabbade av moderkortsbuggen så kan ni även göra er röst hörd här:
    Hur många har drabbats av "moderkortsbuggen"?

    Lägg gärna till en röst på om ni har fått den eller ej i början av tråden. Så kan man få en ungefärlig bild av hur omfattande problemet är här på forumet. :)

    Min enhet har fungerat bra efter reparationen och den var inne för ungefär 2 månader sedan.
     
    Kristy gillar detta.
  20. wite

    wite Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    114
    Mottagna gillanden:
    48
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 4a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 4a
    ROM:
    GrapheneOS
    Info:
    Nova launcher
    Nej inte ytterligare en månad utan att det måste ha gått en månad sen de tog imot telefonen, vilket det har gjort på lördag den 26 så på måndag skulle jag kunna ringa in igen. Då är det möjligt för supporten att eskalera ärdendet sa dom igår. Men innan dess så kunde dom inte göra någonting även fast jag föklarade att jag i en veckas tid nu blivit informerad från andra i supporten hos asus och från letmerepair att telefonen bör vara färdig idag och skickas tillbaka till dig imorgon.
     
    Kristy och bernard gillar detta.