Touchfodral SCTI30 till Xperia 1 - feldesignat?

Diskussion i 'Xperia 1' startad av Kanna, 25 okt 2019.

  1. Kanna

    Kanna Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2012
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    11
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 5 III

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 5 III
    Har skaffat en Xperia 1 och passade på att skaffa touchfodralet SCTI30 också. Döm om min förvåning när jag upptäcker att man inte kan ta selfies med fodralet stängt. Det finns ett hål uppe till vänster på fodralet men det är bara öppet för ljussensorn, inte selfiekameran. Det finns även en öppning för högtalaren. Är det en designmiss eller något Sony valt att göra medvetet av någon outgrundlig anledning? Någon annan som reagerat på detta? Touchfodralet till min gamla XZ1 har en avlång öppning för selfiekamera, högtalare och ljussensor.
     
  2. pernils94231

    pernils94231 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2017
    Inlägg:
    702
    Mottagna gillanden:
    415
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7
    Telefon 2:
    Xperia
    Det du kallar ljussensor är själva kameran.
    Med skalet stängt Väck telefonen, klicka på kameran byt genom svep till front kameran.
    Men om du startar kameran med locket öppet sen stänger locket så släcker den skärmen......
    Så är det på tidigare modeller med den typen av skal, sen har du väl en kamera knapp!
     
    Last edited: 26 okt 2019
  3. Kanna

    Kanna Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2012
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    11
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 5 III

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 5 III
    Har testat, fortfarande svart om locket är stängt och jag startar kameran med kameraknappen eller knappen på skärmen och byter till selfiekamera. Jag börjar tro att det är så korkat att ljussensorn inte ska vara täckt när locket är på för att skärmen ska kunna autojustera ljuset om man har den inställningen igång och att man helt enkelt måste öppna locket för att använda selfiekameran.

    Edit: Nu har jag läst det finstilta på förpackningen till fodralet och det är just så dumt som jag trodde. På förpackningens baksida står det: "Keep your Xperia 1 safe in style. Tap, swipe or use two apps at the same time with the front cover closed", med ganska stora bokstäver. På nästa rad står det "Front camera not available when the front cover is closed."
    Så då var det problemet löst. Det går inte att använda frontkameran med Sonys egendesignade fodral om locket är stängt. Glömde de att tänka eller?o_O
     
    Last edited: 26 okt 2019