Diskussion: Hundtråden

Diskussion i 'Off Topic' startad av Droid55, 23 okt 2019.

  1. Droid55

    Droid55 Guest

    Tänkte försöka skapa en hundtråd på Swedroid. Det bör ju finnas en del hundägare även här. Man kan diskutera allt som rör hundar, köpa hund, hunduppfödare, blandraser, träna och tävla, med mera.

    _

    Min pappa är själv inne på att skaffa en ny hund nästa år då han blir pensionär. Han vill ha en labrador retriever. Försöker redan nu hitta en vettig uppfödare. Då rasen är stor så lär det ju finnas en drös med uppfödare. Tips på bra uppfödare mottages gärna med motivation, om ni vill varna för en uppfödare får ni gärna göra det också.

    Förstår efter en snabbare sökning att det finns tre linjer (utställning, DP och jakt). Pappa har noll intresse för utställning och vill inte ha något extremt utseende. Hans främsta prioritet är en sund och glad hund. Han har nog aldrig träffat en labrador med dålig mentalitet, men hur krävande är jaktlabradorer?

    Pappa kommer inte att jaga eller tävla, men han kommer givetvis att aktivera den och är intresserad av sök/spårning. Apportering är också kul.

    Jag skulle gärna vilja veta hur labrador skiljer sig ifrån andra retrievers förutom till utseende/storlek. Någon som vet? Tänker om det finns någon sundare eller andra önskvärda egenskaper.

    Då pappa är intresserad av sök/spårning så har han även nämnt lagotto tidigare, någon som har något att säga om den rasen? En förväntad hög livslängd är något som talar starkt för rasen.
     
    Last edited by a moderator: 25 okt 2019
  2. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    I love dogs
     
  3. R3b0rn

    R3b0rn Impartial Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    5 062
    Mottagna gillanden:
    6 698
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue
    Köpte en tysk spetz (mittelspitz) i somras.
    Coolaste psyket på hund hittills och otroligt familje kär. Ruskigt snabblärd och inte enormt krav av promenader.
    Lydig och väldigt mjukt lynne.
    [​IMG]
     
  4. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 476
    Mottagna gillanden:
    1 171
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Har aldrig haft en lab, men har jagat med sådana i min gröna ungdom i USA.

    Fågelhundar, vattenhundar, med oljig vattenavvisande päls, som skapta för andjakt, älskar att simma i iskallt vatten bara för nöjets skull.
    Bra stabil temperament, en del retrievers kan vara lite nerviga.

    Nu var det här för många år sedan, sällskapsdjur kan avlas sönder på bara några få generationer.

    Jag skulle undvika utställningshundar just därför.
    En bra jakthund måste vara hållbar under länga jaktpass, och fungerar inte utan ett bra temperament.

    Vi hade Västgötaspetsar i Sverige för länge sedan.
    Bra gårdshundar, familjehundar, med vallinstinkt - kohundar, kan valla dina barn också, jagar inte.
     
  5. Droid55

    Droid55 Guest

    Jag älskar spetsar. Sötaste hundarna. Vi hade ju en finsk lapphund, över ett år sedan han lämnade oss nu...

    Pappa verkar snart vilja skaffa en hund igen, själv är jag långt ifrån redo. Därför blir detta "hans hund" så han får själv välja vilken ras/hundtyp han vill ha. Jag skulle personligen inte välja en labrador även om jag inte har något emot dem.

    Ja, populära hundraser tendera att bli sönderavlade. Pappa vill också undvika uppfödare som avlar fram utställningshundar.

    Dock undrar jag hur jaktinstinkten ser ut hos labrador? Är de hundar som gärna drar iväg efter vilt? Hur fungerar de ihop med andra djur? Känns spontant som att labrador ska gå bra ihop med andra djur och inte är en jakthund som gärna sticker iväg, men jag kan ju ha fel.

    Annars är jag väl införstådd med att det är en apporterande fågelhund som gillar vatten.
     
    R3b0rn gillar detta.
  6. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 476
    Mottagna gillanden:
    1 171
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Jo, retrievers, pointers och setters är apporterande hundraser, dvs de ska markera var bytet finns, men inte jaga själva, och sedan hämta hem bytet till dig, helst utan att käka upp det själva på vägen.

    En hel del av detta finns i generna, men det måste dresseras in, bekräftas, en del också har jag märkt.

    Sedan finns raser som jagar själva, typ taxar, och Siberian Huskey blev vi avrådda ifrån av en uppfödare, som sade att den kan jaga åt dig och ta hem harar, rådjursungar och grannens katt om du släpper ut den i skogen på egen hand.

    En Västgöta spets är inte en sådan liten söt sak, utan en ganska stor lågställd kraftig best som är avlad just för att valla kor.
    Den springer upp bakom kon, nafsar kon i hasorna, och snabbt dyker undan innan kon hinner sparka bakut.
    Sedan går den till attack igen, och till slut tröttnar kon och lommar iväg dit den ska.
    Västgöta spetsen vill gärna valla dina barn åt dig på samma sätt, det försökte våran göra.
    Det sitter i generna.
     
  7. Droid55

    Droid55 Guest

    Då förstår jag. Pappa är ju inte intresserad av att jaga, men jag tänker att hunden kan få utlopp för apportering genom att apportera annat?

    Ja, rena jakthundar är inget pappa vill ha, som jagar själva.

    Västgötaspets tror jag inte är något för pappa. Han är inte intresserad av en vallhund. Sen ser den ganska liten ut. Lagotto är också i minsta laget, men eftersom den är avlad för nosarbete och rent av är en tryffelhund i hemlandet, så känns det som en vettig ras för pappa som vill ha en hund att plocka just svamp med.
     
  8. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 399
    Mottagna gillanden:
    3 149

    MINA ENHETER

    Labrador är jättefin hund,den blir din bästa kompis
     
  9. Droid55

    Droid55 Guest

    Det tror jag att alla hundar blir. ;) Jag vet att många gillar labradorer. Själv föredrar jag schäfer eller spets/polarhundar.
     
  10. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 476
    Mottagna gillanden:
    1 171
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Lagotto verkar intressant, känner inte till.
    Enda problemet kunde vara om den är liten, orkar den med en hel dag i skogen?

    En Västgötsspets blir en väldigt trevlig familjehund, håller sig hemma och går ingenstans.

    Den är inte en liten hund, kraftigt byggd i kroppen, men den är lågställd, har korta ben.
     
  11. Droid55

    Droid55 Guest

    Vi känner inte heller till den så väl. Det blir att besöka intressanta uppfödare och bekanta sig med rasen längre fram.

    Jag tror alla hundar orkar med en hel dag i skogen. Lagotto är ju en tryffelhund i hemlandet och ganska aktiv sådan, så den lär inte ha några problem med det alls. :)
     
  12. Droid55

    Droid55 Guest

    Det lutar mer åt en labrador nu då en del avråder lagotto. Jaktlabrador är nog fel för pappa så det blir att undersöka utställningslinjer och DP-labradorer närmare. Gillar inte utställningsavel men alla uppfödare behöver inte vara lika fokuserade på utställning även om hundarna inte kommer från jaktlinjer.

    Det var länge sedan jag satt så länge framför hunddata/avelsdata. Dock mycket smidigare att få en överblick på labrador då de har rasdata.
     
  13. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 476
    Mottagna gillanden:
    1 171
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Du skulle kunna fråga upfödarna av jaktlabradorer efter något "odugligt" (för jakt) exemplar.

    Kan vara en som t.ex. är bara lat, eller liknande.

    Då kunde ni komma över en sund individ som passar just er, och till ett rimligare pris.
     
  14. Droid55

    Droid55 Guest

    Tror det är svårt att veta om en valp kommer att bli oduglig för jakt eller ej. Svårt att tänka mig att en uppfödare av jaktlabrador skulle vilja sälja till något annat också.

    En hund av andra linjer behöver ju inte vara lat för den delen. En labrador ska oavsett linjer vara träningsglada hundar, utan att för den delen vara extremt krävande. Det finns ju tjänstehundar av annat än jaktlinjer också.

    Sund och glad hund är viktigt, så jag sitter och kollar HD-statistik. Ska snart börja kolla på MH/BPH. Sen får man ju besöka uppfödare och träffa hundarna IRL.

    Jag förstår om man drar öronen åt sig av ordet utställningslinjer, det gör jag också. Dock får jag inte glömma att välja rätt aktivitetsnivå. Sen tillhör ju inte labrador en av de extrema hundraserna exteriört.

    Priset är inget avgörande för oss. Det kostar att ha hund och inköpspriset är en engångskostnad. Valppriset har ökat sedan vi köpte vår finska lapphund. Vi gav 8000 kr år 2006, idag verkar finska lapphundar (och andra raser) gå på minst 10 000 kr, ofta 12-15000 kr.
     
  15. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 476
    Mottagna gillanden:
    1 171
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Ni köper då förstås inte en valp, utan en unghund som har "blivit över" av någon anledning, eller som har visat sig oduglig till jakt.

    Nu menar jag inte att det bör vara gått om sådana, men chansen finns.

    Men vill ni absolut ha en valp så är det en annan fråga.
     
  16. Droid55

    Droid55 Guest

    Då förstår jag vad du menar. Jo, pappa vill absolut ha en valp.
     
  17. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 399
    Mottagna gillanden:
    3 149

    MINA ENHETER

    Höfterna är väl ett vanligt fel på labradoren då kolla att den är felfri vid veterinär kontroll
     
  18. Droid55

    Droid55 Guest

    Höftledsdysplasi (HD) är vanligt förekommande inom flera raser. Tyvärr är detta inget som går att upptäcka när valpar veterinärbesiktigas. Hundar höftledsröntgas vid tidigast 12 månaders ålder, tror rekommendationen är 18 månader. Först då får man veta hur höfterna har utvecklat sig.

    Det enda man som valpköpare kan göra är att kolla uppfödarens HD-statistik och aktuella föräldradjurs HD-statistik.
     
  19. Juus1

    Juus1 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 sept 2019
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    47
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23
    Här är vår hund Vega. En Drever vi köpte förra sommaren. Underbar liten tjej. :)

    [​IMG]

    //C
     
  20. Droid55

    Droid55 Guest

    <3