Diskussion: Hundtråden

Diskussion i 'Off Topic' startad av Droid55, 23 okt 2019.

  1. 10cent

    10cent Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    751
    Mottagna gillanden:
    301
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung S24 Ultra
    Bidrar med vår lilla skönhet som vi införskaffade oss i våras. Ett charmtroll som är otroligt snäll och väldigt busig [emoji3].[​IMG][​IMG]
     
    bernard gillar detta.
  2. Droid55

    Droid55 Guest

    Ja, berätta och posta gärna bilder på er vovvar. :)
     
  3. S-Droid

    S-Droid Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2010
    Inlägg:
    4 636
    Mottagna gillanden:
    665

    MINA ENHETER

    6.5 årig Golden grabb som är helt underbar[​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG]
     
    bernard gillar detta.
  4. Puttesson

    Puttesson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2012
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    1 096
    Operatör:
    Fello, Tre
    Telefon:
    S24 +,iPhone 15 PM, S 23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Tre
    Telefon:
    S24 +,iPhone 15 PM, S 23 Ultra
    Fortsätter med lite jyckebilder....

    Molly vår 8-åriga irländska setter och Pixie, hustruns 4-åriga Havachon....

    Våra substitut för fart å fläkt när våra barn flyttade hemifrån för ett antal år sedan.... [emoji1]




    [​IMG][​IMG][​IMG]
    [​IMG]
     
    bernard gillar detta.
  5. eb-

    eb- Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2017
    Inlägg:
    287
    Mottagna gillanden:
    156
    Avråder man lagotto? Från vilket håll då?

    Jag har en lagotto som är 5,5 år gammal och det är en helt underbar ras. Men som alla raser så blev den till en början sönderavlad och man behöver göra en grundlig research på vilken kennel man köper ifrån. Det finns jättebra information om detta.

    Nu använder jag inte min lille Ebbe för någon apportering eller svampplockning men när vi gick valpkurs så visade han vilken fenomenal nos dem har att hitta saker.

    Sen om man vill ha en för mycket motion så får ni tänka på att en stor hund behöver inte nödvändigtvis betyda att den orkar mera. Jag har ofta med mig min på golfbanan där han kan springa fritt när inga andra är ute och han orkar verkligen hur mycket som helst. Jag har otroligt svårt att trötta ut honom och det bästa är att han inte kräver den motionen utan nöjer sig med de vanliga promenaderna också.

    Sällskaplig och vill alltid vara med, gärna i centrum om han får men med barnens intågande fått acceptera en lite mindre central roll.

    Det bästa av allt är att pälsen är som ett lamm och det fäller inte. :)

    Har du mer frågor är det bara hojta till!
     
    bernard gillar detta.
  6. Droid55

    Droid55 Guest

    De som avråder lagotto (och rekommenderar labrador istället) hänvisar till hälsoproblematik och taskigt lynne i rasen. Givetvis finns det bra individer i alla raser, men det skulle tydligen ha avlats mer tanklöst när rasen fick sitt uppsving.

    En person med både lagotto och labrador av utställningslinjer sa också att hon skulle rekommendera labrador till pappa. Lagotto är tydligen en krävande ras, enligt henne.

    Ser nu att du nämner sönderavlad, så det är väl det folket menar. För mig är lagotto en okänd ras så jag visste inte ens att den hade haft en boom.

    Att göra grundlig en research känns som ett måste oavsett ras, men jag förstår vad du menar.

    Intressant hur olika folk uppfattar raser. Vet inte om jag skrev det i den här tråden, men hunden ska främst vara pappas följeslagare/sällskapshund men han är även intresserad av svampplockning. Just nu har han både lägenhet och hus, men planen är att flytta permanent till huset. Huset har en tomt på ca 3000 kvm och han gillar att arbeta i trädgården. Tror att pappa skulle kunna vara intresserad av lydnad, men bara på träningsnivå. Några tävlingsambitioner har han inte.

    Angående motion och storlek så är jag fullt medveten om detta. Dock handlar det mycket om aktivitetsnivå. Givetvis behöver en schäfer röra på sig mer (längre) än en chihuahua, men det är mer än fysisk motion som ingår i aktivitetsnivå såsom mental aktivering (men alla hundar mår bra av det). Det kan dock finnas två hundar i samma storlek som har olika behov beroende på egenskaper. Att storleken inte säger något om aktivitetsbehov förstår jag. Titta bara på border collie, inte särskilt stor, men oj så mycket energi den har.

    Behöver man trimma lagotto eller hur ser de ut otrimmade?

    Kul att höra från någon mer med lagotto. :)
     
  7. eb-

    eb- Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2017
    Inlägg:
    287
    Mottagna gillanden:
    156
    Jag skulle nog vilja att den har ett oförtjänt dåligt rykte. Hos veterinären så säger dem att för 15 år sedan när den gjorde intåg i Sverige så hade den taskigt lynne. Köper du hos en välrenommerad kennel som tar sitt arbete på allvar så får du inte dem problemen.
    Hälsoproblematiken har jag dock inte hört något om från någon kennelägare eller veterinär, en seriös kennelägare klassar ju till exempel höfterna på valpen innan du köper så får du ju en föraning. Den här problematiken finns väl hos labradorer/retrievers också.


    Den har blivit ruskigt populär senaste åren av den anledning att den är mellanstor, härlig päls som inte fäller någonting och att den orkar något otroligt mycket.

    Värt att tänka på att en labrador har mer jaktinstinkt och vill gärna jaga vilt mer. När jag lämnar vår till min mor som bor på en gård så går han runt på gården utan att sticka iväg och håller sig där. Givetvis handlar det om att träna sin hund oavsett ras och att inkallningen fungerar.

    Jag har gått med honom lös i skog förbi älg, rådjur, hare och fågel och det är endast sistnämnda han visar lite intresse för. Ger snabbt upp när man inser att de flyger iväg direkt. :)

    Om man har tid och lust kan man säkert klippa dem själva men vi lämnar in till en som klipper hundar ca 3ggr/år och det kostar oss 600kr/gång. Då klipper vi ner pälsen en hel del för dels tycker han om det och sen vill vi inte hålla på och åka och klippa så ofta. Men de som verkligen vill ha rastypiska pälsen får nog klippa en gång i månaden för att det skall se bra ut. Otrimmade så ser de ut som ett stort lamm ungefär men det är som kardborre och allt i naturen fastnar. :)

    Jag kan faktiskt inte rekommendera en lagotto mindre, jag har är uppväxt med labbe/retriever och i form av aktivitet så orkar lagotton mer och längre för den har mindre att bära på. Men framförallt att den inte fäller. I lynnet skulle jag säga att de är identiska med labrador/retriever (de är ju ändå vattenhundar) ! Det är i alla fall min uppfattning.
     
  8. Droid55

    Droid55 Guest

    Tips på välrenommerad kennel? Kan skicka PM om du inte vill skriva här.

    Det lät som att HD-problematik var hälsoproblematiken. Det förekommer givetvis hos labrador och andra raser också. Dock kan jag inte uttala mig om vem som har sämst läge.

    Dock ställer jag mig frågande till att en kennelägare skulle kunna klassa höfterna på en valp. Det krävs ju röntgen. Hur menar du att de kan bedöma det?

    Det är väl främst jaktlabrador som har jaktinstinkt. Dock ska de ju inte jaga ensamma.

    Finsk lapphund ska inte ha någon jaktinstinkt, men vår stack ändå iväg efter vilt i skogen. En gång gick det så illa (han försvann) att han aldrig fick vara lös i skogen igen.

    Jag är inte så glad i hundpäls som behöver trimmas, jag är å andra sidan obesvärad av pälsfällning. Tycker det är fint när en hund byter från sommar till vinter päls, även om det innebär hårtussar överallt under den perioden. Jag tilltalas å andra sidan av dessa pälshundar. Vi passade en malteser som vi båda tyckte hade opraktisk päls. Full med tovor om den inte blev borstad vilket resulterade i att den förlorade all päls när den skulle trimmas. Stackaren såg inte klok ut efteråt och frös. Nej, tacka vet jag en hund som kan vara ute året runt, helt opåverkad av väderlek.

    Så lättskött päls kan tolkas väldigt olika från person till person. För mig är en lättskött päls en päls som inte kräver något direkt underhåll, mer än en ordentlig borstning en gång per år (fällningen). Som gör att hunden inte behöver bära kläder eller har en päls som samlar skit. En jobbig päls är en päls som konstant måste borstas för att inte tova, eller som samlar smuts eller behöver trimmas. Dock skulle jag inte avråda pappa från en ras enbart baserat på trimning.

    Folk sa också att lagotto är en mer arbetskrävande hundras än labrador och att den därför är mindre lämplig för pappa. Tydligen är det jag beskrev inte aktivt nog för lagotto.
     
    Last edited by a moderator: 29 okt 2019
  9. Honda

    Honda Ninja Moderator

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Börjat titta på Pitbulls, red nosed [emoji7]
     
  10. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 399
    Mottagna gillanden:
    3 149

    MINA ENHETER

    Å vad fin
     
    bernard gillar detta.
  11. dalton

    dalton Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    4 189
    Mottagna gillanden:
    1 599
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord
    Tyzon våran doxbull aka panzar tax P_20190511_194525_SRES.jpg P_20181104_203238_SRES.jpg 00000IMG_00000_BURST20181125101035772_COVER.jpg FB_IMG_1528822093024.jpg P_20180902_192618.jpg