Ny tv - vhs?

Diskussion i 'Off Topic' startad av b9mobile, 28 okt 2019.

  1. b9mobile

    b9mobile Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2010
    Inlägg:
    278
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Så lade den gamla tv:n av och det blev en ny Philips 4K. Allt väl så långt.

    Men när jag skulle koppla in vhs-spelaren, så kunde jag snabbt konstatera att scart-uttag inte finns på tv:n.

    Då får det bli en ny vhs med hdmi-anslutning, tänkte jag. Men... det verkar inte som det finns vhs-spelare att köpa längre...

    Vad göra?

    (Vad tusan ska du med en vhs till tänker ni. Av den enkla anledningen att alla våra hemvideos ligger på vhs)
     
  2. Nero

    Nero Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2011
    Inlägg:
    969
    Mottagna gillanden:
    1 074
    Telefon:
    F1

    MINA ENHETER

    Telefon:
    F1
  3. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 686
    Mottagna gillanden:
    2 041

    MINA ENHETER

    Kanske dags att börja att fundera på att kopiera väl valda vhs-kassetter till något modernare? Går din spelare sönder så blir det svårt att få tag på en ny alls.
     
  4. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 966
    Mottagna gillanden:
    11 146
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
  5. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Vill ni inte ha kvar era hemvideos i framtiden? Som flera redan sagt så ska ni digitalisera dem. Annars kommer kvaliten bara bli sämre och sämre. En dag så går det inte ens att titta på dem.
     
  6. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 838
    Mottagna gillanden:
    4 930

    MINA ENHETER

    Visst finns det foto/video butiker som gör detta också om man inte vill göra det själv.

    Känns smart som andra påpekar att digitalisera vhs inspelningarna.
     
  7. johanruda

    johanruda Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2017
    Inlägg:
    476
    Mottagna gillanden:
    349
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy Note 10+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy Note 10+
    Jag skulle slå ett slag för att digitalisera dem också. Helt klart mycket mer framtidssäkert!
     
  8. b9mobile

    b9mobile Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2010
    Inlägg:
    278
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Tack för era råd.
    Helt klart ska jag digitalisera filmerna!
     
    bernard gillar detta.
  9. Droid55

    Droid55 Guest

    Jag skulle också behöva digitalisera hemmavideor på VHS. Tänkt göra det länge men inte kommit till skott. Nu funderar jag på om vår VHS-spelare funkar med vår TV, minns inte om den någonsin har varit kopplad. Vi hade en lastgammal (tjock)TV väldigt länge men den vi har nu har fortfarande flera år på nacken. Så ingen smart-TV eller 4K. Inte ens full HD.
     
  10. Maqqan

    Maqqan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2012
    Inlägg:
    1 310
    Mottagna gillanden:
    460
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Telefon 2:
    Oneplus 6T
    Platta:
    iPad Mini 2
    Övrigt:
    Garmin 945
    Jag har min vhs inkopplad via komponentkablage i tv-änden och scart i videon. Men min Kuro är ju inte direkt den nyaste så kanske inte finns sådana ingångar heller längre.
     
  11. Zorro

    Zorro Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2010
    Inlägg:
    127
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Verkar som man kan koppla med tre Rca kablar om man tittar i den lilla manualen
     
  12. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 025
    Mottagna gillanden:
    8 516
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Vanlig antenn finns som sagt även kvar på dagens tv. Inte den bästa bilden jämfört med scart men bild blir det.
     
    bernard gillar detta.
  13. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 516
    Mottagna gillanden:
    1 590
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Bilden hur du tar emot den finns ju stöd idag upp till 4K, men allting sänds ju öppet via 720p formatet, behöver CI+ modul eller boxer eller liknade för få HD eller även högre upplösning för decoda dessa, det är ju problemet, sedan är sverige produktion av filmning värdelös det är fortfarande HD kameror, medans tomt vissa youtube spenderat en fet summa pengar för även kunna släppa 12K upplösningar.
     
  14. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 025
    Mottagna gillanden:
    8 516
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Menar mer att du kan koppla en VHS via antenningången på TVn. CI+ modul etc har inget med att koppla in dessa gamla vhs ;-)
     
  15. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 516
    Mottagna gillanden:
    1 590
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Problemet för mig är snarare att scarten är löjligt dålig, men det är ju också atenna, speciellt med min sprillans nya Sony ZG9 8K tv, allt under 4K som uppscalas är ju löjligt dåligt, HD ser ju ut som fläskpotatis.

    Sverige lider verkligen av ligga i framkant när de kommer till den tekniska delarna, känns som vi är ett U land när de kommer till teknik, de är ännu mer tydlig när man jobbar inom sektorn, kolla bara på hur TV levereras och i vilken kvalitet, e-sim utvecklingen i Sverige, ja listan kan göra extremt lång på vad vi ligger efter typ resten av världen.
     
  16. Droid55

    Droid55 Guest

    Äntligen kommit igång lite och börjat gå igenom VHS-banden. Sorterat bort inspelningar från TV och dylikt. Har några till att hitta, men sen är jag redo att konvertera. Lite rädd för vår VHS-spelare då den låter väldigt konstigt när man spolar tillbaks en film, men förhoppningsvis ska den hålla för detta.

    Ska få min egen dator innan jag köper en videofångare, men försöker redan nu hitta en intressant videofångare. Känns som lite blandade omdömen?

    Plexgear Moviesaver 600 VHS till dator - VHS & videokamera

    Videofångstadapter för VHS/kassettband | NEDIS

    Låter lite mer positivt hos Jula (och fler recensioner). Någon här med erfarenhet av någon?

    Pappa nämnde även att han hade fler inspelningar i ännu äldre videoformat som video-8.

    På Amazon hittar jag en populär videofångare som tydligen ska ta fler format än VHS:
    https://www.amazon.co.uk/dp/B0049BE3TA/?tag=oid0d-21
     
  17. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Först och främst, se till att använda en VHS-spelare som ger vettig bild och har S-videoutgång och använd den, det är stor skillnad mellan att använda s-video mot komposit.
    Viktigaste är nog att se till att den fungerar bra med senaste Windows 10, vilket varken den från Kjell eller Jula gör. Kör med ett känt märke så som Hauppauge så vet du att det funkar och att du får support, exempelvis denna:
    Hauppauge WinTV USB-Live2 (Videoredigering)
    https://www.amazon.de/dp/B003Q2ZA36/?tag=oid02-21

    Oavsett vilken videofångare du köper så kommer den kunna spela in allt som kommer via komposit/s-video, det spelar ingen roll vad det är för format från början, men du måste ju såklart ha något som kan spela upp kassetterna.

    Edit: Kan tillägga att om ni inte har något som kan spela upp Video8-banden, så köp en begagnad Digital8-kamera. De kan spela upp Video8, Hi8 och Digital8 och har oftast s-videoutgång.
     
    Last edited: 17 dec 2019
  18. Droid55

    Droid55 Guest

    Tack! Precis detta jag ville höra. Läste ju att många hade problem med mjukvaran/Windows 10 trots att det står att det är kompatibelt på Kjell och Jula. Finns ju inget mer frustrerande än att behöva bråka med sånt.

    Så tack för tipset, jag vill helst slippa krångel och retur.

    Angående VHS-spelare som ger vettig bild, hur vet man vad som är vettig bild? Hur vet man om bilden ser ut som den gör för uppspelningen (VHS-spelaren) eller inspelningen (kameran)? Inte superkvalité men jag tänker att det beror på tiden? Oavsett kvalité vill jag bevara minnena, spelar ingen roll att det inte lever upp till dagens kvalité.
     
  19. Droid55

    Droid55 Guest

    Tack för tipset, ska berätta detta för pappa. Vet inte om han har kvar kameran eller ej, men tror nästan det.
     
  20. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Ja det kan vara svårt att veta, om bilden hoppar, ljudet försvinner o.s.v. så kan det vara spelaren som är felet (men kan såvkart vara att bandet börjar bli gammalt eller att inspelningen var kass från början). Det kan dock räcka med en ordentlig rengöring: How To Keep Your VCR's Heads Clean
    Om bilden bara är allmänt kass så är det nog som det ska vara dock ;)