Avantree DG60 Bluetooth 5.0 aptx HD + low latency USB-sticka

Diskussion i 'Hörlurar' startad av bernard, 28 okt 2019.

  1. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    _DSC1714.jpg

    Tröttnade på räckvidden för min BT-sticka för datorn och hittade efter lite googlande Avantree DG60 som är en nylanserad USB-sändare som lovar god räckvidd med stöd för både aptX HD samt low latency och inte minst Bluetooth 5.0.

    Nu finns det väldigt få hörlurar som erbjuder low latency-stöd, så det blir knepigt att dra nytta av just aptX LL-stödet i dagsläget. Hur som helst har aptX/aptX HD i regel en hyggligt låg latens, även om en mängd variabler spelar in.

    Enheten kräver inga drivrutiner, utan ansluter direkt till hörlurarna genom att sätta USB-stickan och hörlurarna i parningsläge samtidigt. Genom en knapp på sidan av stickan kan man växla mellan "talk mode" och "listen mode". I talk mode sjunker tyvärr ljudkvalitén dramatiskt, men det är tyvärr en flaskhals med BT-standarden och inte stickans fel.

    Har provat para ihop stickan med ett par Adidas rpt-01-lurar (Bluetooth 5.0, aptX-stöd) och det var inga konstigheter. Anslöt stickan, aktiverade parningsläget och gjorde sedan detsamma med hörlurarna. Det tog knappt en sekund från att hörlurarnas parningsläge var aktiverat till dess att de var anslutna.

    Räckvidden blev markant bättre än med min tidigare USB-sticka från Kjell o Go (Plexgear). Nu fungerar det till och med framför kylskåpet i köket där det tidigare rådde fullständig radioskugga, men lyckas inte heller på någon annan plats i lägenheten få hörlurarna att tappa signalen. Det är full täckning i princip överallt. Mission accomplished.

    Latensen är riktigt hygglig. I det här klippet mäter jag upp runt 30-40 ms, och för video i allmänhet har jag svårt att notera någon större latens. Är man en mycket seriös gamer eller dylikt bör man nog hitta ett par lurar som drar nytta av Low Latency-stödet.

    Ljudnivån upplever jag som betydligt bättre än på Plexgear-dongeln, och kan utan problem dra på så mycket att det inte är behagligt att lyssna till längre.

    Bland BT 5.0-stickorna skulle jag gissa att den här tillhör den bättre halvan. Hittar inte direkt något jag är missnöjd med.

    Finns på Amazon eller på tillverkarens hemsida: Avantree - Bluetooth Wireless Headphones, Transmitters, Receivers, Speakers
     

    Bifogade filer:

    Last edited: 28 okt 2019
  2. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 182
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    Ser bra ut, själv har jag beställt en lite billigare variant utan extra antenn (bor i en liten lägenhet), men med samma codecs :) Inkom till Sverige under Måndagen så förhoppningsvis har jag den innan helgen.

    US $23.99 20% OFF|Bluetooth 5.0 Audio Transmitter CSR8675 aptX HD LL for PS4 PC Switch Wireless Sound Card Music Adapter Dual Connection-in Wireless Adapter from Consumer Electronics on AliExpress - 11.11_Double 11_Singles' Day

    Riktigt skönt att man äntligen kan börja använda Bluetooth hörlurar utan att förlora allt för mycket ljudkvalité. Det trodde jag inte för ett par år sedan.

    Men om du redan mäter runt 30-40 ms så borde LL inte hjälpa dig speciellt mycket :o

    "Approximately 40ms latency achieved from audio adapter running aptX Low Latency encoder in embedded Bluetooth® device"

    Är du säker på att din egna mätning blev rätt? Tror inte det är tekniskt möjligt för APTX/APTX HD att uppnå sådana låg fördröjning. Just Youtube på t ex Android brukar justera latency direkt, prova lira något snabbt spel med APTX så lär du märka av lite latency.
     
    Last edited: 29 okt 2019
    bernard gillar detta.
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nej, i praktiken är det säkert 100ms+. Jag noterade en betydligt större fördröjning när jag testade ett spel sedan.

    Man får ju ta hänsyn till dels input delay och sedan dels att YouTube verkar kompensera för ljudfördröjning en aning.

    Gjorde bara en snabbtest. För video skulle jag säga att det fungerar, men för spel är det för hög delay för att det skall vara bekvämt.
     
    Ascended gillar detta.
  4. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 182
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    Säg till om du hittar en USB adapter med APTX Adaptive... Köpte nyligen ett par hörlurar som är en av 5 enheter med just den codecen...

    Products | aptX
     
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ah, ja, det verkar intressant med. Jag undrar bara hur den växlar läge, ex så "game mode" aktiveras.

    En dongle kan ju bli lite problematisk eftersom Windows bara känner av den som en ordinarie ljudenhet, så om det krävs stöd på appnivå kommer det inte fungera med den här typen av stickor.

    Det vore om man kunde växla mellan olika lägen genom med en knapp på stickan i och för sig. Borde vara möjligt. Möjligen blir det en del knappar med många codecs plus codeclägen, men det är ju inget större problem.
     
    Ascended gillar detta.
  6. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 182
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    Jadu! Jag har väldigt många frågor till Qualcomm, dom verkar dock inte ha någon vanlig support då dom bara säljer till företag.
     
    bernard gillar detta.
  7. Mindir

    Mindir Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2017
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9
    Den här nya från Blitzwolf verkar trevlig: BW-BR1 Pro

    BlitzWolf® BW-BR1 Pro wireless V5.0 USB Audio Transmitter for PC/TV with One-to-Two Pairing, Two Audio Inputs, External Antenna, Stable Connection

    Dock lite otydligt vilket chipset som sitter där och vilka protokoll som stöds samt vilken BT standard det handlar om.

    Bltizwolf själva pratar om: "Hi-Fi Audio Sound + Low Latency"

    Dock så pass billig att det kan vara värt att chansköpa och testa:

    BlitzWolf® BW-BR1 Pro Trådlös Bluetooth V5.0 USB-mottagare Ljudsändare 2 i 1 Adapter för PC / TV smarta enheter och tillbehör from mobiltelefoner och tillbehör on banggood.com
     
  8. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 182
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    Står inte ens vilka codec den stödjer, då betyder "Hifi Audio sound och Low latency" ingenting.
     
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nu efter att ha kört Avantree-stickan ett tag skulle jag säga att latensen är precis på gränsen för att man skall kunna tolerera det vid spel. För film och musik är det godkänt.

    Däremot är det ju synd att man skall behöva kompromissa. Vill man helt undvika latensen gäller nog antingen AptX Low Latency eller Game Mode med Adaptive AptX. Inget annat kommer ge tillräckligt låt latens för att det inte skall vara noterbart.

    Avantree har egna hörlurar som de säljer med stöd för low latency, så jag överväger nästan att prova dessa. Nackdelen är bara den att ljudkvaliteten förmodligen inte är den bästa med dessa lurar. Funderar på dessa: Aria Me

    Det verkar bara finnas en annan kinesiska tillverkare som också erbjuder LL-stödet. Kan inte hitta ett enda par LL-lurar från mer etablerade tillverkare.

    Jag hade dock inte haft något emot att satsa på B&W:s PX-lurar om det bara fanns en sticka med adaptive aptX som man kunde tvinga i "game mode", men det verkar ju inte existera.


    Det är mycket märkligt att det 2019 fortfarande skall vara ett stort problem att koppla ihop ett par BT-lurar med datorn :)
     
    Last edited: 30 okt 2019
  10. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 182
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    Tydligen så har inte Qualcomms nyare chip stöd för Aptx LL, så den är på väg att fasas ut i förmån för APTX Adpative, så förhoppningsvis så ser marknaden för den codecen annorlunda ut om något år.

    På mobilfronten är det dock lite förvirrande att enbart Asus har aktiverat Adaptive för sina toppmodeller, ingen annan.
     
    bernard gillar detta.
  11. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag mailade Avantree och frågade om de kommer släppa något med AptX adaptive i år eller till nästa år. Det hade ju egentligen varit optimalt, speciellt som det redan finns vettiga hörlurar att välja på från kända tillverkare.

    Jag undrar bara som sagt hur man skall få det att fungera på ett bra sätt när man växlar mellan spel och musik på datorn. Hade varit enklast om det satt en switch direkt på hörlurarna för de tre olika lägena.

    Om man till exempel måste trycka på en knapp på stickan varje gång man vill växla hade det varit lite jobbigt i längden.


    @Ascended@Ascended vet du hur ljudet ser ut för aptX adaptive om man aktiverar mikrofonen? För i dagsläget verkar ju inte aptX/aptX HD fungera med mikrofonen aktiv, utan då slår den om till "handsfree-läget" som verkar bygga på en codec från tidigt 90-tal med en bithatighet på i bästa fall 16kbit/s, vilket gör det nästan obrukbart om man vill spela samtidigt.
     
    Last edited: 30 okt 2019
  12. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 182
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    Jag mailde också Avantree och frågade samma för ca 1-2 månader sedan, dom hade ingen aning då Qualcomm inte hade släppt något chip som klarar transmission med APTX adaptive. Får hoppas att det kommer nästa år... :/

    Alltså just "game mode", jag har fattat det som att APTX Adaptive bara funkar automatiskt, att du just får low latency så länge BT signalen är stark. Men som sagt, jag kan inte testa Adaptive trotts att jag äger ett par PX7 hörlurar då det bara är Asus mobiler som stödjer det just nu.

    Mikrofonen verkar inte ha förbättras något när det gäller Windows, ser inget om det i specsheetet för APTX adaptive iaf.

    https://www.qualcomm.com/media/documents/files/aptx-adaptive-product-brief.pdf

    Jag kör personligen med en stand alone mic, men visst tråkigt för dom som vill använda en mic direkt på hörlurarna.
     
    bernard gillar detta.
  13. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 182
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    Frågande också angående APTX Adaptive till ett företag som ska lansera en ny Bluetooth amp:

    "Hi, Unfortunately, we can't. We'd love to make the device deliver the TX feature as well, but Qualcomm doesn't provide any BT TX software development kit for QCC5124. We hope we can get the TX SDK someday and update the FW to support the TX feature. Thank you~!"
     
    bernard gillar detta.
  14. Mindir

    Mindir Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2017
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    "Supported Protocols: aptX LL, aptX, SBC, A2DP, AVRCP as specified in the User Manual" enligt en kommentar på Banggood.

    Dock innan man sett produkten och manualen samt testat i praktiken får man ta det med en nypa salt.
    Dock har Blitzwolf använt sig av QCM chipen tidigare och CSR8670 har de släppt ganska många produkter med redan så inget som tyder på att ovanstående inte skulle stämma idagsläget.
     
  15. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 182
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    Ah, men riktigt konstigt att man inte skriver det i officiellt i specsen... :o

    Ingen APTX HD dock...
     
  16. Mindir

    Mindir Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2017
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9
    Nope. Troligen ingen BT 5.0 heller.

    Dock för det priset kanske det funkar helt OK om aptX LL och aptX finns på plats.

    Kan vara värt ett chansköp om man är intresserad av en lösning till ett trevligt pris.
     
  17. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 476
    Mottagna gillanden:
    1 171
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Jag kollade just, och mina nya Asus ZenEar BT verkar bara stödja SBC & AAC.

    I bruksanvisningen står det bara:
    Bluetooth profile HFP/HSP/A2DP/AVRCP


    I Asus Z6 i developer settings finns det många codecs att välja på, men när jag parar med något så blir det som bäst AAC ändå.

    Jag har inget annat hemma som stödjer mer än just SBC.

    Så här ser det ut i Z6.
    Vad som händer om man stänger av
    "disable BT A2DP hardware offloading"
    vet jag inte.
    Det ska visst avlasta SD 855 från en del jobb, men kräver väl att något annat finns som tar över?
    Och det krävs en omstart.

    Screenshot_20191030-121249875.jpg Screenshot_20191030-120751118.jpg
     
    Last edited: 30 okt 2019
    bernard gillar detta.
  18. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag fick svar från Avantree nu. De kommer att släppa produkter med Adaptive aptX nästa år, men främst hörlurar och högtalare.

    Det finns som du säger @Ascended@Ascended inget stöd från Qualcomm ännu, och det verkar inte som det går att uppdatera firmware på deras befintliga stickor.

    Problemet med att uppdatera en enhet i efterhand är väl också licenserna antar jag, så det är väl tveksamt om vågar köpa något dyrare som påstås eventuellt få stöd i efterhand.


    Det hade varit himla festligt att testa headset-profilen på ett par lurar med adaptive aptX med en ASUS-telefon med stöd för det, för att se om det låter anno 2001 eller mer 2019 :)
     
    Ascended gillar detta.
  19. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 476
    Mottagna gillanden:
    1 171
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Jag tittade i min Mix1, och där finns samma codecs att välja på som i Asus Z6. (?!)

    Ok, aptx TWS finns inte.

    Jag fick visserligen AAC mot mina ZenEar BT även i Mix1, det blev det automatiskt, behövde inte ens gå in i developer settings för att välja den som i Z6.

    Screenshot_2019-10-31-12-55-21-918_com.android.settings.jpg
     
    Last edited: 31 okt 2019
  20. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 182
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5