Ebbel - Jämför 50+ kreditkort för att hitta det för dig

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av teknikgubben3, 30 okt 2019.

  1. teknikgubben3

    teknikgubben3 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2019
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    26
    Har någon här provat Ebbel | Hitta kreditkortet för just dig?

    Stötte på den här tjänsten för några dagar sedan men har personligen inte använt den. Ebbel är som det framkommer på hemsidan en tjänst som gör det möjligt för folk att hitta det bästa kreditkortet för just dem.

    Processen är enkel och det första man gör är att välja den bank som är kopplat till kortet. Ebbel analyserar sedan din köphistorik och presenterar det bästa kortet.

    Lite från deras hemsida:

    [​IMG]
    Mer pengar i fickan
    Våra användare sparar i genomsnitt 3 400 kr årligen.

    [​IMG]
    Förmåner som passar din livsstil
    Hitta korten med förmånerna som ger guldkant på tillvaron.

    [​IMG]
    Försäkringar du gynnas av
    Betala inte extra för försäkringar när de kan ingå i ditt kort.​

    Tjänsten är dessutom gratis.

    Någon här som testat det hela?

    Skärmavbild 2019-10-30 kl. 15.18.15.png
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Observera att tjänsten kräver att användarna helt frivilligt delar med sig av sin privata köphistorik. Jag skulle inte göra det själv.

    Om någon testar vore det dock kul med lite skärmdumpar för att se om råden är något att hänga i granen. Jag misstänker att det är rätt svårt att ge så bra råd då mycket hänger ihop med vilka tjänster man parar ihop korten med.

    Tag Komplett+Curve som exempel. Gissar att Ebbel inte har någon koll på den punkten, så bäst är förmodligen att göra sin egen research :) Eller varför inte SAS MC + Revolut.

    En hel del bygger ju på "semihack" där sådant som att SAS MC ger poäng på Revolut-överföringar inte är något som det direkt skyltas med officiellt och som kan upphöra fungera när som helst. Det blir nog mycket svårt att bygga en tjänst som tar hänsyn till de upplägg/"hack" som är poppis bland gurusarna i forumet.
     
    Last edited: 30 okt 2019
    katho, Crown, Kristy och 2 andra gillar detta.
  3. teknikgubben3

    teknikgubben3 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2019
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    26
    Hittade detta på deras sida:
    Sparar ni något om mig?
    Vi sparar varken transaktioner eller uppgifter om dig. Vår algoritm läser av dina transaktioner för att hitta rätt kort åt dig och raderar därefter alla transaktioner från vårt system. Läs gärna mer om hur vi behandlar personuppgifter här.​
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  4. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 545
    Mottagna gillanden:
    1 180
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Ja, som Bernard är inne på så lär den ju inte hitta eller föreslå t.ex. kombon Komplett + Revolut/Curve vilket kan tyckas lite lustigt då det borde vara den bästa för de allra flesta. Likväl kan jag tänka mig att upplägg med SAS Amex inte lär komma med som för andra kan vara riktigt bra. Där sätts ju värdet av poängen efter användningen och då går det inte i förväg att räkna fram det på ett enkelt sätt.

    Tjänsten kan säkert vara bra i många fall, men vill man optimera och ha bästa upplägget så håller jag med Bernard att då får man göra sin egen research och då är ju Swedroids forum en bra plats att läsa på. Men är man bara ute efter ett kreditkort där man inte bryr sig om det blir billigaste/bästa så kan denna tjänst vara helt OK (jag har inte provat den och tänker inte göra det heller då jag inte vill dela med mig av mina transaktioner/personliga uppgifter, även om allt sedan raderas).
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  5. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 159
    Mottagna gillanden:
    1 145
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone XR
    Telefon 3:
    IPhone SE 2020
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Platta 2:
    iPad mini 6
    Aha en algoritm! Jag skulle inte lita på det för fem öre. Säg att du köper ett batteri på Hemköp. Hur vet ebbel vad som är bäst för dig? Du ger bort din köphistorik som är.det mest värdefulla, utan att få något tillbaka. Bättre att fråga oss här istället.
     
  6. Slimey

    Slimey Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2016
    Inlägg:
    728
    Mottagna gillanden:
    622
    Jag provade faktiskt.
    Du loggar in på din bank genom Tink (eller nån tink-tjänst), och får ett resultat med hur mycket pengar man sparar med ett viss kort.
    Vet inte hur intressant det var egentligen, jag tyckte inte jag fick reda på nåt nytt.
     
    bernard gillar detta.
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Kan du ta en skärmdump på ”resultatetskärmen” eller vad man skall kalla det?
     
    Crown gillar detta.
  8. Slimey

    Slimey Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2016
    Inlägg:
    728
    Mottagna gillanden:
    622
    Var tvungen att göra om processen för att få det. Tog ett "slaskbankkonto" jag inte använder denna gången. Hur deras algoritmer fungerar är ett mysterium, jag har bara gjort ett par mindre överföringar till/från kontot senaste året.
    Utseendet ser lite för "mobilt" ut på en datorskärm.
     
    bernard gillar detta.
  9. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Föreslår väl kortet med mest kickback till ebbel med deras "algoritm".
     
    Gorgeous gillar detta.
  10. utor

    utor Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2010
    Inlägg:
    470
    Mottagna gillanden:
    287

    MINA ENHETER

    Har postats en del reklam om siten på Flashback och rikatillsammans.se forumet också, som har bedömts som spam där nyreggade användare marknadsför den.
    Ligger en hel del kickback i att skaffa nya kreditkortskunder, så lukrativ bransch.
     
    bernard gillar detta.
  11. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 487
    Mottagna gillanden:
    1 046

    MINA ENHETER

    Att folk aldrig lär sig. DET FINNS INGENTING SOM ÄR GRATIS!
     
  12. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Jag testade tjänsten och den föreslog IKANO bank utifrån hur stort bonusvärde man får. Det står inte alls hur de har räknat fram detta bonusvärde.
    För att få någon uppfattning om vad det där bonusvärdet är så fick jag gå till ikanobank.se och läsa. Tydligen är det 1% rabatt på bensin och sen är det en rabatt i en utvald bransch varje månad. Så i november så har man rabatt hos florister! Jättebra rabatt...not. Vem handlar blommor i november?!? Det är då vi köper alla julklappar. Så i år får det bli blommor i julklapp till alla. De håller sig säkert jättebra till jul :D

    Tjänsten tar inte alls hänsyn till huruvida man vill ha extrakort eller betalning av hela beloppet automatiskt via autogiro utan handpåläggning, dvs. allt ska ske automatiskt. Inte att det endast dras minimibeloppet automatiskt. Ett sånt kreditkort har jag haft. Orka logga in på banken varje månad och ändra beloppet.

    Tanken med tjänsten är god, men det krävs betydligt mer av den för att locka mig. Bonusvärde är inte det som jag går igång på utan för mig handlar det om att ha ett kort som är smidigt att hantera och fungerar med mitt liv.
    Sen måste de så klart redovisa i detalj hur de räknat fram bonusvärdet. Nu förväntar de sig att kunderna köper i grisen i säcken. Det kan ju vara så att de premierar de kort som ger dem mest vinst.

    Edit:
    Jag skickade ett mail till dem med alla synpunkter så de kanske skärper sig om de tar sina kunder seriöst.
     
    Last edited: 31 okt 2019
    bernard och svenix gillar detta.
  13. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Jag fick ett bra svar från Ebbel.
    De höll med om flera saker och en del är på gång.
    Just redovisning av hur de räknar har de diskuterat länge och problemet är att det lätt blir en lång uträkning med väldigt mycket information.
    I nästa version så ska de ge lite mer info om hur de räknar.

    De verkar också ha åtgärdat en av mina åsikter direkt. Han svarade att faktureringsinfo nu ska stå på resultatsidan och mycket riktigt så gör det det nu. Möjligt att det kanske bara saknades för IKANO-kortet och de lade till det, men hur som helst är det bra att de lyssnade och kollade upp det.
    Just IKANO som jag fick som förslag ringde han upp och kollade och de erbjuder inte autogiro på hela beloppet utan man får en faktura via Kivra. Alltså sämsta möjligt betalningslösning som kräver mycket jobb från min sida. De har inte ens e-faktura.

    Jag blev även inbjuden på en kaffe, men då jag bor i Göteborg och de är i Stockholm så kommer det nog inte hända.
     
    svenix och bernard gillar detta.
  14. Hanseman

    Hanseman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2014
    Inlägg:
    285
    Mottagna gillanden:
    252
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 3:
    Google Pixel 6A
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7+
    Testade mitt Nordea konto jag har för Applepay, nästan bara luncher, kaffe/ fika och andra små köp.
    Föreslog Marginalen traveler. Vet inte hur de kan få för sig att jag behöver ett kort med bra reseförsäkring och bonus som kan användas för resor när mina transaktioner inte har betalningar av en enda resa?? Dessutom har marginalen höga årsavgiifter.

    Finns någon koppling till marginalen bank eftersom vi är två som fått detta förslag?[​IMG]
     
  15. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Som jag förstått det så tittar de bara på vilka köp du gjort och vilken bonus du får de köpen och vilja kampanjer du skulle kunna nyttja. Slå ihop dem och dra av årskostnaden så får de fram att du kan spara 615 kr på att byta till det där kortet.

    Reseförsäkring och vad bonusen kan användas till är irrelevant i deras bedömning.
    Det som är listat under förmåner och försäkringar är bara vad du kan få på det kortet. Det betyder inte att de anser att det är något du behöver utifrån den analys som gjorts.
     
  16. Hanseman

    Hanseman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2014
    Inlägg:
    285
    Mottagna gillanden:
    252
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 3:
    Google Pixel 6A
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7+
    Det förstår jag också [emoji3]
    men med den analysen kommer de inte att få många att byta kort. För att jag, med de transaktioner jag lät dem titta på, ska byta kort behöver åtminstone jag se något som triggar mig med 'mina' köpvanor [emoji6]
    Hittade inte heller vad kampanjer är förutom de extra poängen vid start.
    Till deras fördel måste påpekas att de har med årsavgiften som kostnad trots att kortet är gratis första året..
     
  17. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Det jag framförde till dem i mitt mail var att man måste se hur de räknat så att man kan avgöra om det bara är tillfälliga köp som råkat träffa rätt kampanjer och bonus eller om det är något som man brukar handla.
    Det skulle även vara bra om man kunde vikta exempelvis resor extra mycket eller lägre bensinpris om man kör mycket.
     
  18. Hanseman

    Hanseman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2014
    Inlägg:
    285
    Mottagna gillanden:
    252
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 3:
    Google Pixel 6A
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7+
    Var tvungen att testa mot ett annat extrakort jag har, Norwegian med samma resultat och förslag av Marginalen traveller. Men där glömde de att dra av för den bonus Norwegian kort ger. Detta kort har ett helt annat köpmönster och ändå blir det samma kampanjintjänande.
    Inget av dessa kort används för att betala resor.

    Enligt hemsidan ska förmånerna passa min livsstil och försäkringarna gynna mig [emoji3][emoji3]
    [​IMG]
     
    Last edited: 31 okt 2019
  19. Hanseman

    Hanseman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2014
    Inlägg:
    285
    Mottagna gillanden:
    252
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 3:
    Google Pixel 6A
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7+
    Nu har jag också mejlat Ebbel , vi får se om de vill bjuda på fika, jag har gångavstånd till deras kontor. [emoji3]
     
    e7andy och bernard gillar detta.
  20. Hanseman

    Hanseman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2014
    Inlägg:
    285
    Mottagna gillanden:
    252
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 3:
    Google Pixel 6A
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7+
    Gjorde om kontrollen för Nordea fick ett annat resultat

    Nu ska jag byta till Everyday, marginalen kom nu som tredje alternativ, för detta hade en kampanj försvunnit på 357kr[​IMG][​IMG]