Google Pixel 4 - allmänt

Diskussion i 'Google Pixel 4 / Pixel 4 XL' startad av Johnh3, 12 maj 2019.

  1. allerkrans92

    allerkrans92 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2019
    Inlägg:
    471
    Mottagna gillanden:
    364

    MINA ENHETER

    Någon annan som märker att Pixel 4 har dålig internet delning? får random DCs och skit, medans min S10Plus inte har de. Märkte även att jag får endast LTE här och med S10Plus LTE+. Lite drygt då det är stor skillnad på de +.
     
  2. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Kom ihåg att på Pixel telefoner visas inte LTE+ (4G+) ikon, det visas som LTE (4G) hela tiden, även om den har LTE+ (4G+) täckning. Samma som på iPhones
     
    Gorgeous, bernard, Kristy och 1 annan gillar detta.
  3. allerkrans92

    allerkrans92 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2019
    Inlägg:
    471
    Mottagna gillanden:
    364

    MINA ENHETER

    åh fan, men tycker ändå de känns lite segare med pixel4an än s10an här jag är nu! sen funkar ju inte mobil hotspot alls bra!
     
  4. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 198
    Mottagna gillanden:
    5 018

    MINA ENHETER

    Tvingar man 90Hz ser man inga detaljer vid låg ljusstyrka märker jag. Mörka partier blir istället kolsvarta.

    (Man behöver stänga av displayen och tända igen för att se skillnaden)
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  5. DRo

    DRo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2010
    Inlägg:
    158
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Ni som fått era händer på en Pixel 4 - har ni lyckats få igång nya Google Assistant? Funkar det att bara ställa in engelska som språk typ?
     
  6. patts

    patts Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    1 094
    Mottagna gillanden:
    624
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Nexus 9
    ROM:
    Stock
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV Pro (2015)
    Det fungerar endast på Engelska än så länge.
     
    bernard gillar detta.
  7. Gustav Karlsson

    Gustav Karlsson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 sept 2016
    Inlägg:
    1 233
    Mottagna gillanden:
    916
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Info:
    Magisk & Kirisakura Kernel
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    ROM:
    iOS 15.1.1
    Info:
    Dopamine Jailbreak
    Telefon 3:
    OnePlus 9 Pro
    ROM:
    OxygenOS 11.2.10.10
    Info:
    Magisk & Arter97 kernel
    Platta:
    iPad Pro 12.9
    Går med engelska som språk, men för mig fungerar det både långsammare och betydligt sämre än ”gamla Assistant” gör.
     
    drewN gillar detta.
  8. Droid96

    Droid96 Guest

    Jag har nog aldrig varit med om ett svalare intresse så kort från release som det för Pixel 4/XL på begagnatmarknaden. Vad tror ni det beror på? Eller det kanske alltid har varit svårt att få tillbaka pengarna vid importköp.
     
    Last edited by a moderator: 5 nov 2019
  9. Beeos

    Beeos Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 nov 2015
    Inlägg:
    61
    Mottagna gillanden:
    53
    Det är inte så att dom som vill ha dessa telefoner är medvetna om att dessa går att köpa själva utomlands? Och dom som ville ha telefonen redan köpt.
     
    Kristy gillar detta.
  10. Juturna

    Juturna Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2016
    Inlägg:
    757
    Mottagna gillanden:
    506
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Tror att det har att göra med att dom har blivit så sågade i recensioner i år, och folk som är medvetna om och köper Pixel är definitivt demografin som håller sig uppdaterad och läser/kollar på recensioner, och tyvärr så har ju många källor sågat Pixeln i fotknölarna, speciellt den mindre.
     
    dannejanne och Timpppa gillar detta.
  11. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 113
    Mottagna gillanden:
    3 917
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 7 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Jag tror du är rätt ute. Och lägg till ett väldigt högt utgångspris med endast 64GB i lagring. Finns billigare bra alternativ idag och tror folk drar sig för att betala dom höga summorna om telefonen verkligen inte är värd det.
     
  12. Juturna

    Juturna Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2016
    Inlägg:
    757
    Mottagna gillanden:
    506
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Alltså, förvisso tror jag att folk i Sverige som köper Pixel verkligen vill ha en Pixel, men tror att många av dom sitter på en Pixel 3/3XL/3a-serien i dagsläget och känner att dom inte har tillräcklig anledning att uppgradera.
     
    Manicken, Kristy och jnsson gillar detta.
  13. Droid96

    Droid96 Guest

    Kristy, katho, Ekman och 2 andra gillar detta.
  14. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 107
    Mottagna gillanden:
    4 810
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Om man menar intresset i Sverige tror jag det beror på att de inte finns här officiellt. Hade de funnits på Elgiganten, Telia och så hade det sett annorlunda ut.

    Nu blir det mer entusiaster som gör sig besväret att importera alternativt betalar överpris på Inet etc..
    Allmänt tycker jag recensioner har varit övervägande positiva. Med undantag av batteritiden på den mindre modellen.

    Blir intressant att se statistik från USA framöver i och med att de nu finns via alla 4 telefonoperatörer där.:)
     
    Gorgeous gillar detta.
  15. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 737
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER

    Personligen tycker jag man får alldeles för dåligt m valuta för pengarna. Att de helt tagit bort fingeravtrycksläsaren känns som ett jäkla dåligt val innan face-id funkar till allt. Sen ett mediokert batteri, och inte allt för stora uppdateringar gällande kameran heller.. Köper hellre en pixel 3a för en tredjedel av priset. Överlag har midrange telefonerna blivit så pass bra att det är svårt för många att motiveras att köpa en telefon för 5-siffriga belopp.
     
    dannejanne, maRRtin, Puttesson och 1 annan gillar detta.
  16. Gustav Karlsson

    Gustav Karlsson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 sept 2016
    Inlägg:
    1 233
    Mottagna gillanden:
    916
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Info:
    Magisk & Kirisakura Kernel
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    ROM:
    iOS 15.1.1
    Info:
    Dopamine Jailbreak
    Telefon 3:
    OnePlus 9 Pro
    ROM:
    OxygenOS 11.2.10.10
    Info:
    Magisk & Arter97 kernel
    Platta:
    iPad Pro 12.9
    Här håller jag verkligen med. Inte minst på batterifronten där vi ser väldigt många ”mellanklasslurar” som nästintill har dubbla batterikapaciteten gentemot toppmodellerna.
     
  17. NEONKORTEX

    NEONKORTEX Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2019
    Inlägg:
    67
    Mottagna gillanden:
    123
    Jag tycker att de flesta appar inte skalar riktigt bra. Facebook t ex som får sin svarta kant nedtill, precis som många andra program. Någon fix eller barnsjukdom? :)
     
  18. LFCFredda

    LFCFredda Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jun 2010
    Inlägg:
    434
    Mottagna gillanden:
    349
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S22 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S22 Ultra
    Jag tror på följande orsaker:
    1. För liten lagringsplats
    2. Avsaknad av vidvinkelkamera
    3. Designen med stor panna känns omodern
    4. Avsaknad av fingeravtrycksläsare
    5. Folk är rädda för dålig batteritid iom de relativt små batterierna (i förhållande till andra telefoner)
    6. För krångligt att importera själv (kanske inte har betydelse för andrahandsmarknaden)
    7. Den har blivit slaktad i många recensioner
    8. Ev krångel med importerad telefon och garantiärenden

    Tror att det skulle se annorlunda ut om Google lanserade Pixeln i Sverige någon gång, då blir det smidigare för medelsvensson att köpa den. Jag skulle gärna köpa en begagnad 4XL och prova den om det inte vore för slöTelia som vägrar släppa e-sim någon gång. Vill gärna ha privat och jobbabb i samma telefon för att slippa två telefoner.
     
    pobin, katho, Kristy och 4 andra gillar detta.
  19. Droid96

    Droid96 Guest

    Jag tror din lista är ganska spot on. Efter att ha haft den lilla i några veckor så är känslorna väldigt blandade. Det mest positiva jag kan säga om den är att Pixlar har en speciell känsla när man använder dem. Google är inte riktigt på Apple-nivå vad det gäller att finslipa och skapa en enhetlig upplevelse, men Pixel 4 är tveklöst den bästa Android-telefonen hittills på just det. Mjukvaran känns proffsig helt enkelt. Men det finns det en alldeles för lång lista på saker som jag stör mig på för en lur i denna prisklass. Några exempel:
    1. Batteritiden. Den är inte komplett usel, jag fick ut mellan 3 och 4 timmar skärmtid men jag hade gärna önskat en timme till för att inte behöva gå runt och tänka på laddning hela tiden.
    2. Avsaknad av fingeravtrycksläsare. Jag gillar egentligen inte fingeravtrycksläsare, men den hade behövts i en övergångsperiod. Det är alldeles för ofta man måste använda PIN-kod vilket känns ålderdomligt. Face Unlock fungerar utmärkt när man håller telefonen i handen, men väldigt dåligt när den ligger på bordet t.ex. eller när man har solglasögon/mössa/halsduk som går lite för högt upp mot hakan.
    3. Säkerheten. Visst, Google har lovat att fixa så att telefonen inte ska kunna låsas upp med stängda ögon men att de ens släpper denna telefon med en så allvarlig brist skadar mitt förtroende för Google.
    4. Ingen ultravidvinkel. Det är ett jätteproblem för mig. Jag tar 2/3 bilder med detta objektiv och möjligheterna att vara kreativ med Pixel-kameran är begränsade jämfört med konkurrensen. Zooma kan man göra digitalt. Obegripligt val av Google.
    5. Kvalitetskänsla. Jag betalar inte nästan 10k för att få en svampig powerknapp i plast. Det är ju den fysiska knapp man använder oftast. Varför valde inte Google metall som på volymknapparna... Jag vill inte ens tänka på hur den kommer kännas om 6-12 månader.
    6. Design. Pannan är en styggelse. Den stör som tur är inte så mycket vid användning, men det går inte att komma ifrån att telefonen har en väldigt konstig asymmetrisk framsida. Sen störde jag mig på den pillerformade sensorn till höger i pannan som syns tydligt i starkt ljus. Varför är baksidan på den svarta versionen blank och inte matt? Och sist men inte minst de extremt rundade skärmhörnen.
    7. Automatiska vitbalansjusteringen i kameran. Den lever sitt eget liv. Vissa bilder blir alldeles för kalla medans andra blir för varma.
    8. Ingen autofokus i frontkameran. Kvaliteten är påtagligt sämre än Pixel 3. Jag förstår inte hur man kan göra så.
    9. Begränsade videomöjligheter. Dels saknas 24p/60p i 4K, men det dynamiska omfånget på video är också dåligt jämfört med konkurrensen.
    10. Temafunktionen. Kul att Pixeln äntligen fått lite möjligheter att göra luren mer personlig, men begränsningarna är alldeles för stora. Man kan t.ex. inte välja systemfont helt fritt utan får nöja sig med Googles mycket udda kombinationer (vill man ha Lato t.ex. får man en mycket ful skrivmaskinsfont på alla överskrifter/headers).
    11. Gestures-navigationen. Den har blivit mycket bättre än Pie, men den kolliderar alldeles för ofta med funktioner i appar som sidomenyer. Jag lyckades dessutom ofta orsaka tillbaka-navigering i spel när jag svepte med fingret i närheten av skärmkanterna. Och varför kan man inte deaktivera navigations-strecken? Den centrerade linjen längst ner käkar dessutom pixlar från viewporten eftersom bakgrunden är svart och inte transparent. Planka bara Apples implementation rakt av istället, tack.
    12. Ingen notifierings-LED. Med den gigantiska pannan finns det inga ursäkter.
    Trots allt det där så finns det några saker jag uppskattar rejält med Pixel 4:
    1. 90hz (med force påslaget).
    2. Högtalarna. Delad förstaplats med 11 Pro Max, de låter suveränt bra.
    3. Skärmkvalitet och kalibrering.
    4. Kamerans stillbildsegenskaper. Astroläget är så häftigt.
    5. Första säkra Face Unlock i en Android.
    6. Vibrationsmotorn och haptic feedback i operativsystemet.
    7. Den kaxiga designen på sidorna/baksidan
    8. Trådlös laddning
    Kanske plockar jag upp en XL när priserna på begagnatmarknaden gått ner eller om det kommer ett bra erbjudande på black friday.
     
    Last edited by a moderator: 6 nov 2019
    Kristy, LFCFredda och PeterGiggs gillar detta.
  20. DRo

    DRo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2010
    Inlägg:
    158
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    1. Har noll ursäkter för detta
    2. Förstår dock inte detta. Avsaknaden av fingeravtrycksläsare. Det finns situationer där det ena är bättre än det andra (face unlock vinner när man har handskar på sig, fingeravtrycksläsare vinner när telefonen ligger på bordet, osv.). Inget alternativ är perfekt och vissa föredrar det ena och vissa föredrar det andra. Men att börja kräva att tillverkarna ska stoppa i två alternativ? Alla som använder fingeravtrycksläsaren kommer ju behöva betala för face unlock-sensorerna som de inte använder och alla som använder face unlock kommer behöva betala för fingerprintssensorer de inte använder. Och i dagens marknad med de priser vi ser känner iallafall inte jag att att utvecklarna stoppar in massa onödiga saker jag aldrig använder ändå.
    3. Om man på riktigt har problem med att man ofta sover på platser där folk kan komma åt din mobil och låsa upp den och därigenom komma åt kritisk data... då kanske man har andra problem.
    4. Har noll ursäkter för detta. Google har halkat långt efter här. Min enda ursäkt skulle vara att jag hellre tar 2 jättebra kameror än 3 halvbra. Om de inte lyckades få till en bra ultravidvinkel är det bättre att de skippar imo.
    5. Letar man fel, hittar man fel. Har haft min Pixel 4 XL i 48h nu och visste inte ens om att power-knappen var i plast. Inte ett problem för mig. Isåfall stör jag mig mer på avsaknaden av en fysisk mute-switch.
    6. Designen är en smaksak. Jag stör mig noll på pannan (speciellt inte i dark mode där jag glömmer bort att den ens finns). Alternativet hade varit en notch, vet inte om det är bättre?
    7. Förhoppningsvis blir det bättre med mjukvaruuppdateringar
    8. Har du problem med att du ofta tar selfies där fokus hamnar på bakgrunden? Eller hur upptäckte du (och började störa dig) på detta?
    9. 4K/60fps känns som den mest överdrivna kritiken jag sett mot Pixel 4. Vill veta hur många personer som klagar som vanligtvis för över videofiler från sin telefon till en 4K-skärm för att titta. Att casta via Google Photos räknas inte för det är katastrofkvalitet (tänk bara på hur mycket data 4K/60fps är. Det krävs att du har filen fysiskt på TVn för att du ska få någon kvalitet alls) - och ÄR man en person som faktiskt flyttar över filer för att visa i hög kvalitet på sin 4K-tv... har man väl för guds skull en vettig filmkamera?
    12. Håller med.

    I slutändan är det en telefon och alla har sin fulla rätt att antingen köpa telefonen eller att köpa en annan telefon. Jag gillar min Pixel 4 XL än så länge (kommer från en Pixel 2, liten) men det känns som att folk verkligen, verkligen, verkligen vill att den ska floppa och därför letar upp "fel" som inte påverkar ens vardag. Man stirrar sig blind på en spec sheet och ser UFS 2.1 istället för 3.0 och klagar högljutt på nåt forum trots att om man inte sett den specen hade man aldrig tänkt på det när man väl använde telefonen.
     
    eastbound, matssoderstrom, Johnh3 och 1 annan gillar detta.