Diskussion: Köpa begagnad mobil säkert

Diskussion i 'Off Topic' startad av Ompan, 1 aug 2017.

  1. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 432
    Mottagna gillanden:
    3 215

    MINA ENHETER

    Om magkänslan säger att det är för bra för att vara sant så ska man nog avstå en sån affär.
     
    jnsson gillar detta.
  2. Droid55

    Droid55 Guest

    Jag köpte en iPhone 5s för några år sedan som var ny/oöppnad/plomberad via Tradera. Säljaren hade tagit den på abonnemang och fanns i min stad. Innan jag la bud frågade jag om han kunde skriva på ett köpekontrakt (från Blocket) vilket han inte hade något emot. Sagt och gjort så la jag högsta budet. Sen träffades vi, han fick betalt kontant, han uppvisade leg och skrev på köpekontraktet, innan han lämnade över telefon och kvitto.

    Föredrar egentligen att köpa mina telefoner nya själv men jag kände mig ganska trygg med denna affär. Min telefon blev senare stulen och det var inga problem för mig att spärra telefonen via Tele2.
     
  3. Ompan

    Ompan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    1 038
    Mottagna gillanden:
    643

    MINA ENHETER

    Exakt detta gjorde jag idag med två iPhones. Allt stämde, med namn på leg och kvitto och vi skrev kontrakt. Jag kollade även så imei var samma på kvitto kartong och den lilla simkorts hållaren.
     
  4. Droid55

    Droid55 Guest

    Låter bra. :)
     
  5. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Det låter som att de svenska operatörerna har blivit lite generösare numera - det finns ju annars en ganska vanlig variant när man säljer och köper via Craigslist t.ex - nämligen att operatören spärrar enheten om räkningarna (när den är tagen på abonnemang) inte betalas. Det är dock ingen stöldspärr utan snarare en grålistning eller att den inte längre fungerar i det specifika nätet.

    Vid stöldspärr är enheten totalspärrad i alla nät, d.v.s det spelar ingen roll om man byter mellan t.ex Telia och Tre - det fungerar inte helt enkelt. Sedan finns varianter av grålistning som operatörer brukar ta till vid "bedrägerier" (bedrägerispärr kallar jag det) och då brukar den t.ex vara spärrad i Telias nät men kan fortfarande användas med Tre exempelvis eller läggas ut på Ebay.

    Vad som är talande med just bedrägerispärrande är att jag inte kan minnas att det hänt att det lagts in en regelrätt stöldspärr, d.v.s alla operatörer spärrar utan enbart en block i ett specifikt nät.

    Personligen skulle jag vara ytterst tveksam till att köpa en begagnad mobil om det är ett abonnemang inblandat i affären. Likaså helt ny i kartong, köpt med abonnemang. Risken för att det vankas bedrägerispärr är stor såvida man inte vet att den risken finns och är beredd på operatörsbyte eller Ebay.

    I vissa fall kan det ta flera veckor - t.o.m några månader innan operatören spärrar enheten. Detta är extra problematiskt eftersom allt kan vara helt grönt när man ringer och kontrollerar mot IMEI-databaserna.

    Försäkringsbedrägeri är också inte helt ovanligt och då åker man på en stöldspärr. Det är ju en metod för att få en gratisenhet (d.v.s teckna abb, sälja på Blocket, stöldanmäla och sedan få ut en ny....).

    Självfallet bör man ta fullständiga adress/kontaktuppgifter till säljaren och kontrollera att allting stämmer. Om namnet på kvittot inte stämmer överens (t.ex att säljaren är en man men kvittot säger att en kvinna tog abbet) är det en varningssignal. Det var ju en här på Swedroid som fick sin mobil bedrägerispärrad och hade köpt den med ett kvinnonamn på kvittot (det var bedrägeri).

    Att operatörer inte på något vis grålistar eller spärrar mobiler vid obetalda räkningar skulle jag inte vara helt 100% säker på. Detta då det är ganska vanligt att det faktiskt görs, åtminstone i t.ex USA för att undvika att kunden struntar i räkningarna och bara byter SIM-kort.
     
  6. blackpearl

    blackpearl Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    131
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Sorry för att jag petar på denna gamla tråden men det var det bästa Google kunde hitta.

    Hur ser folk på denna frågan idag? Är det samma regler som gäller, dvs låser inte operatörer telefoner vid obetalda räkningar?

    Hur gick det för dig @Ompan@Ompan ? Inga konstigheter?

    Är själv sugen på att köpa en ny iPhone men alla är köpta med avbetalning från 3/Halebop/Telenor eller "present", "vinst", eller där kvitto finns men telefonen har värdet noll på fakturan (via 3 eller Phonehouse). Man vågar liksom inte köpa något på Tradera eller Blocket idag.
     
  7. Ompan

    Ompan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    1 038
    Mottagna gillanden:
    643

    MINA ENHETER

    Lyckligtvis har det inte inneburit några konstigheter för mig de senaste gångerna jag köpt via blocket. Jag har dock upprättat köpeavtal och gällande iPhones jag skrev om som var köpta via Halebop så klargjorde Halebop att de inte spärrar mobilerna om ägaren hamnar på obestånd. Men var försiktig och gå efter magkänslan, gör affären lokalt om du kan så du kan kolla att allt stämmer.