Problem: Onormalt sjunkande batteri

Diskussion i 'Galaxy Note 8 - Allmänt' startad av Tjolahopla, 3 sept 2019.

  1. Tjolahopla

    Tjolahopla Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 sept 2019
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Note 8
    Efter att en batterikalibrering har min mobils batteri sjunkit extremt onormalt snabbt. det är en Samsung Note 8

    Från att ha legat på vad jag skulle tro var ca: 4 timmars SOT (screen on time) så är nu mobilen som max med relativt liten skärmanvändning slut på ca 2 - 2,5 SOT vilket är ett rejält hopp. Jag har hållit koll på vad som drar batteri och det har inte varit någon app som legat i bakgrunden och sugit i sig ström utan allt ser normalt ut, dom apparna jag använt är de som dragit mest. Dvs spotify och whatsapp.

    Jag kalibrerade mobilen vad jag senare upptäckt antagligen var felaktigt. Jag lät telefonen sjunka till typ 26%, använde telefonappen och skrev *#2880*# för att få upp statistik på batteriet. Tröck "Quick Start" och lät sedan mobilen dö av sig själv. När detta var gjort så laddade jag sedan upp mobilen påslagen (borde varit AV). Märkte efter att ha sovit i 8 timmar att laddningen slutat på 84%. Då stängde jag av enheten och lät den ladda till 100% avslagen. Efter det så var SOT knappt 2 timmar.

    Har senare försökt kalibrera igen, den gången lät jag mobilen dö och sedan ladda helt upp till 100% procent. Då fick jag det resultat jag nuvarande har. ca 2,5 timmar. Jag har försökt att ta kontakt med samsung support men utan resultat, varje gång min kö tagit slut så har det stått "all agents busy"...

    Nu vänder jag mig hit till Swedroid eftersom jag verkligen mår så dåligt över att möjligtvis pajat mobilen/batteriet. OM någon kunnig vet något jag kan testa, lösning eller liknande så är jag så tacksam för all hjälp!

    Bifogar också en skärmbild på statistiken över urladdningen på mobilen. Kanske är den intressant eller till hjälp, samt att appen jag använder gissar att mitt batteri har lägre kapacitet än vad den ska. Ungefär 80% av det ursprungliga. Skulle det kunna vara så att batteriet bara är gammalt? Isåfall varför blev den så mycket sämre efter en kalibrering?
     

    Bifogade filer:

  2. nDre

    nDre Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2017
    Inlägg:
    475
    Mottagna gillanden:
    778

    MINA ENHETER

    Welcome to the club mate. Nu har jag inte gjort kalibreringen själv men får inte ut mer än 2 timmar SoT från min 1år gammalt S9.
     
  3. Tjolahopla

    Tjolahopla Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 sept 2019
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Note 8
    Det suger verkligen med bara 2 timmar SOT. Men jag planerar att besöka ett fysiskt Samsung service center. Men är inte så säker på att dom kommer ha någon vidare kunskap om just det här problemet och antagligen kommer rekommendera mig att skicka in den för "teknisk undersökning".

    Fick tillslut kontakt med Samsung support chatt men den killen där visste mindre än mig om det.
     
  4. Stemag64

    Stemag64 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 sept 2016
    Inlägg:
    281
    Mottagna gillanden:
    154
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10 +

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10 +
    Övrigt:
    Garmin Fenix 5X Plus Sapphire och galaxy gear S3 frontier
    Samma här, med 23% kvar har jag fått ut 2,24 timmar SOT.
    Jag har kört med dubbla sim dom två år jag haft den, tycker nog att det här blivit lite sämre på senare tid.
    Screenshot_20190920-164304_Settings.jpg

    Jag måste stödladda hela tiden, den klarar sig knappt fram till lunch utan att sjunka under 50%. En hel dag skulle aldrig gå.
     
  5. Stemag64

    Stemag64 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 sept 2016
    Inlägg:
    281
    Mottagna gillanden:
    154
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10 +

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10 +
    Övrigt:
    Garmin Fenix 5X Plus Sapphire och galaxy gear S3 frontier
    Nu blir min bara värre för varje dag känns det som.
    Nere på 14% innan lunch?
    2,28 SOT...

    Jag tror att Samsung vill att jag ska ha en Note 10 +
     

    Bifogade filer:

  6. nDre

    nDre Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2017
    Inlägg:
    475
    Mottagna gillanden:
    778

    MINA ENHETER

    Eller så köper du något annat än Samsung med exynos soc så slipper du huvudvärken i framtiden. ;)
     
    jnsson och Stemag64 gillar detta.
  7. johanruda

    johanruda Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2017
    Inlägg:
    476
    Mottagna gillanden:
    349
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy Note 10+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy Note 10+
    Börja med att avinstallera AccuBattery. Den drar bara batteri själv och skapar ytterligare ångest.
     
    Stemag64 gillar detta.
  8. Stemag64

    Stemag64 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 sept 2016
    Inlägg:
    281
    Mottagna gillanden:
    154
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10 +

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10 +
    Övrigt:
    Garmin Fenix 5X Plus Sapphire och galaxy gear S3 frontier
    Det var till TS va?
    Jag har inte Accubattery.
     
  9. johanruda

    johanruda Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2017
    Inlägg:
    476
    Mottagna gillanden:
    349
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy Note 10+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy Note 10+
    Precis. Din vet jag tyvärr inte :/
     
    Stemag64 gillar detta.
  10. Stemag64

    Stemag64 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 sept 2016
    Inlägg:
    281
    Mottagna gillanden:
    154
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10 +

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10 +
    Övrigt:
    Garmin Fenix 5X Plus Sapphire och galaxy gear S3 frontier
    Tveksamt om det finns nått att göra, jag är ju inte så sugen på att göra en systemåterställning.
    Då får man ju Oreo igen och en massa uppdateringar att installera, och man vet inte om det hjälper?

    Rensa alla onödiga appar mm och ställa om till ett bättre batterisparläge?

    Jag kör på FHD+ och skärmstyrka på 50%
     
  11. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 690
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Nej, det får du inte, en systemåterställning ändrar inte Android versionen alls. Den nollställer bara telefonen, men den återgår inte till en annan Android version
     
    Kristy och Stemag64 gillar detta.
  12. Stemag64

    Stemag64 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 sept 2016
    Inlägg:
    281
    Mottagna gillanden:
    154
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10 +

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10 +
    Övrigt:
    Garmin Fenix 5X Plus Sapphire och galaxy gear S3 frontier
    Ok, bra tack. Då kanske det ändå är värt en test.
     
  13. DonElhombre

    DonElhombre Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2016
    Inlägg:
    469
    Mottagna gillanden:
    294
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy A52
    Ta en backup just in case. Skulle ändå rekommendera att återställa telefonen helt nytt utan backup men behöver du verkligen backupen så kör på det. Erfarat att jag har återställt mina android telefoner många gånger vid liknande fel.

    Se över alla dina inställningar ex notifieringar och vilka appar som har diverse rättigheter osv.
     
    johanruda, Kristy och Stemag64 gillar detta.
  14. Stemag64

    Stemag64 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 sept 2016
    Inlägg:
    281
    Mottagna gillanden:
    154
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10 +

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10 +
    Övrigt:
    Garmin Fenix 5X Plus Sapphire och galaxy gear S3 frontier
    Jag testade med en systemåterställning, men det verkar inte hjälpa. Nere på 5% före tolv.
    Skulle vilja testa nån lur som inte har Exynos,
    Finns det nån chans att S11 får Snapdragon i Europa?
    Screenshot_20200103-114858_Settings.jpg
     
  15. johanruda

    johanruda Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2017
    Inlägg:
    476
    Mottagna gillanden:
    349
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy Note 10+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy Note 10+
    Helt onormalt! Jag har en Exynos (Note+) och klarar mig lätt 1,5 dygn med 5-6 timmar SoT.
    Dags för service kanske?
     
    Stemag64 gillar detta.