Google Pixel 4 - allmänt

Diskussion i 'Google Pixel 4 / Pixel 4 XL' startad av Johnh3, 12 maj 2019.

  1. LFCFredda

    LFCFredda Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jun 2010
    Inlägg:
    435
    Mottagna gillanden:
    349
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S22 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S22 Ultra
    Det kan ha med hur man använder telefonen att göra. Jag använder fingeravtrycksläsaren till främst inloggning i diverse appar som t.ex BankID och att istället behöva slå en kod varje gång man skall identifiera sig är en dealbreaker för mig och för många andra uppenbarligen.

    Sen håller jag med dig om att granskningen av nya produkter har blivit enorm idag med alla youtubers som sitter och räknar pixlar på 10x förstoringar från mobilfoton. Men det är en värld som vi själva har skapat och det är nog bara att acceptera läget. :)
     
  2. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 150
    Mottagna gillanden:
    4 841
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    En del tycker många har gått för hårt av Pixel 4 serien. Men man kan nog hävda tvärtom också.
    Som Tailosive Tech säger. Man behöver inte hålla med. Fast jag tror det är lite av naturen i smartphone industrin:

    View: https://www.youtube.com/watch?v=wmNr4tRzoPo
     
  3. Droid96

    Droid96 Guest

    Frågan är, varför ska man hitta på ursäkter åt Google?

    De punkter jag tog upp är saker jag genuint stör mig på och inget jag skriver för att jag har något intresse av att telefonen ska floppa. Tvärtom, jag har alltid tyckt om Pixel-telefonerna och Pixel 3 var min favoritandroid fram tills att jag testade lilla Note 10 med Snapdragon.

    Som jag skrev tidigare, varför ska vi som konsumenter som betalar dyra pengar behöva försvara Google när de inte gör sitt jobb? Konkurrensen är så mycket bättre på så många punkter, men Google tar ändå ut flaggskeppspriser för sina telefoner. Varför ska vi acceptera det?

    Det hade ju varit ett utmärkt argument om Face Unlock hade fungerat smidigt i vardagen, vilket jag anser att det inte gör. Det är för många situationer när det inte fungerar och då är det bättre att vänta med tekniken tills den är mogen, eller ha kvar fingeravtrycksläsaren som komplement under en generation. Dessutom är Androidplattformen känd för att det tar längre tid för tredjepartstillverkare att implementera stöd för nya funktioner än på iOS, vilket ytterligare är ett argument för att behålla fingeravtrycksläsaren.

    Ja, det kanske man har men jag tycker att det är ett tveksamt argument för att rättfärdiga den dåliga säkerheten. Jag bryr mig personligen inte så mycket om att någon kan komma in i telefonen, men jag skulle inte känna mig helt bekväm med att det fungerar även för Bank ID och liknande.

    Jag letar inte fel, men om man använder telefoner med bra byggkvalitet blir det väldigt påtagligt.

    En notch är inte ett alternativ eftersom hela pannan är fylld till bredden med sensorer. För min egen del hade de gärna fått skippa den något poänglösa radarn och göra en tunn liten notch istället, det hade sett mer symmetriskt ut och statusbaren högst upp på skärmen hade inte behöva käka app-utrymme som det gör nu.

    Jag tar inte så många selfies, men när jag testat kameran är den påtagligt mindre skarp än Pixel 3, vilket jag tycker är dåligt.

    Jag filmar allt i 4K60p och tittar på min datorskärm som är 5K. Det är underbart. Varför skulle jag hellre vilja behöva släpa runt på en otymplig videokamera när jag kan ha den funktionen i fickan hela tiden?

    --

    Till listan över det jag inte gillar med Pixel 4 har jag kommit på fler saker:
    1. Ljusstyrkan i skärmen. Jag har flera gånger stått utomhus med maximal ljusstyrka och fått anstränga mig för att kunna se skärmen överhuvudtaget. Det var likadant på Pixel 3 och de fick mycket kritik för detta redan då.
    2. Rörelseradarn. Jag fick stänga av funktionen för previous/next helt då den ofta hoppade till nästa Youtube-video bara jag rörde på ansiktet. Och jag har inte särskilt stor näsa... ;-)
    3. 6GB RAM med relativt dålig RAM management - appar avslutas ofta i bakgrunden
    4. Endast 128GB som maximalt lagringsutrymme
    --

    Sammanfattningsvis känner jag att Google lagt energi på helt fel saker med Pixel 4. Radarn, som marknadsförs som den stora grejen med telefonen, har alldeles för begränsad funktion för att vara enda stora nyheten. Telefonen som helhet hade varit en grymt bra deal för $499, men som den är prissatt just nu räcker det inte för mig.

    Jag kör just nu en Note 10 SD855 istället för Pixel 4 och känner överlag att den är bättre för mina behov. Blandade intryck av bytet:
    • Äntligen går det att se skärmen bra utomhus när det är starkt solsken
    • 6.3"-skärm istället för 5.8" men bara 6 gram tyngre - väldigt kännbar skillnad
    • Kvalitetskänslan i knappar är natt och dag. Tightare skarvar mellan skärm och ram gör att mindre skräp letar sig in där på Note 10 jämfört med Pixel 4
    • Föredrar den matta baksidan på Pixel 4
    • Föredrar platt skärm på Pixel 4 framför edge
    • Ljusstarkare always on display på Note 10, lättare att se
    • Trots att in display fingerprint-sensorn i Note 10 är ganska dålig så är det ändå smidigare att låsa upp den än Pixel 4
    • Ultravidvinkeln i Note 10 är fantastisk och ger möjligheten att ta många kreativa motiv
    • GCam-utvecklingen för Note 10 med Snapdragon har kommit långt och snart har vi Gcam 7 med astrofotografi. Bilderna som GCam tar på Note 10 är i många fall bättre än med stock-kameran på Pixel 4, troligen pga bättre hårdvara (se gärna min GCam-guide i Note 10-forumet)
    • En begagnad Note 10 SD855 är många tusenlappar billigare än den billigaste Pixel 4
    • Samsungs funktion för att detektera att man tittar på skärmen (och därmed inte sätter den i sleep) fungerar mer konsekvent och bättre än på Pixel 4
    • Lättheten att få tag på tillbehör till Note 10 jämfört med Pixel 4
    • Gillar inte att strömknappen sitter på vänster sida på Note 10, föredrar Pixelns placering
    • Klart sämre ljud i högtalarna i Note 10 jämfört med Pixel 4 och bakstycket vibrerar tydligt när det är mycket bas
    • Cirka 2h längre skärmtid på Note 10 jämfört med Pixel 4, inte samma batteriångest
    • Pennan på Note 10 är en väldigt användbar och kraftfull funktion
    • Lägre input lag i displayen på Note 10 än Pixel 4 (märks framförallt på Gboard)
    • Saknar 90hz från Pixeln
    • Betydligt bättre RAM management på Note 10, appar ligger kvar i minnet väldigt länge
    • Bättre gesturenavigation på Note 10, särskilt med One Hand Operation+ installerat där man kan justera vilket område som ska användas för back-gesterna
     
    Kristy och DaBull gillar detta.
  4. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 537
    Mottagna gillanden:
    2 805

    MINA ENHETER

     
  5. Droid96

    Droid96 Guest

    Det är ett intresse som jag har. Jag gillar att testa flaggskepp från de största tillverkarna. Jag var nyfiken på kameran och Astro-läget. Sen gillar jag att dela med mig av mina erfarenheter här på forumet, även om jag vet att det retar vissa.

    Mycket besvärligare att låsa upp telefonen med någons finger medans den är ovetande om det.
     
    easycure1974, Herrn, Kristy och 1 annan gillar detta.
  6. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 537
    Mottagna gillanden:
    2 805

    MINA ENHETER

    Knappast mycket besvärligare ,lika osäkert skulle jag påstå.
    Förstår dig i ditt intresse,jag har det oxå och hade ekonomin tillåtit hade jag varit likadan.
     
  7. Droid96

    Droid96 Guest

    Men fingeravtrycksläsare kräver fysisk kontakt
     
  8. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 537
    Mottagna gillanden:
    2 805

    MINA ENHETER

    Visst är det så,men du förstår väl vad jag menar, säkerhetsklassingen lär inte skilja .skulle jag vilja komma in i nåns mobil så skiljer det kanske 2sek på dom båda sätten att komma in .
    Skulle en spion från främmande stat vilja komma över mina selfies så finns ju alltid den gamla hederliga tinnertrasan. Lika säkert/osäkert alltså
     
  9. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 150
    Mottagna gillanden:
    4 841
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Kristy gillar detta.
  10. Droid96

    Droid96 Guest

    Ja ja, jag tänker inte debattera det här något mer. Jag anser att en Face Unlock som kräver "attention" är säkrare än en som fungerar när ögonen är stängda, t.ex. när ägaren av telefonen sover. Att det finns andra lika dåliga upplåsningsmetoder gör inte dessa brister mer acceptabla. Jag har inget intresse att försvara Google i det här avseendet. Konkurrenter gör det bättre. Men för de flesta är det inte ett problem att hetsa upp sig för.
     
    Ekman, easycure1974, Johnh3 och 1 annan gillar detta.
  11. drewN

    drewN Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 dec 2010
    Inlägg:
    746
    Mottagna gillanden:
    451
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy Fold 4
    Telefon 2:
    Nothing Phone (1)
    Telefon 3:
    LG G4
    ROM:
    LineageOS
    Info:
    Används enbart för utveckling
    Jag kan inte hämta MMS, någon mer som har problem med det? [emoji848] Jag har Comviq som operatör.
     
  12. livinl0ud

    livinl0ud Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2016
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    5 653
    Operatör:
    Halebop & Comviq
    Telefon:
    Apple iPhone 15 Pro Max 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop & Comviq
    Telefon:
    Apple iPhone 15 Pro Max 256GB
    Platta:
    Apple iPad Mini 6 256GB WiFi + 5G
    Övrigt:
    Apple Watch Ultra 2
    Apple AirPods Pro 2
    Apple TV 4K A2843
    Hade både problem på min Pixel 3a och 4 men ställde in följande som står i tråden och funkar det.

    MMS & Android 10
     
    TroyMcCoy, Kristy och drewN gillar detta.
  13. primarypanda

    primarypanda Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jun 2017
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    11
    Halloj!

    Jag tycker faktiskt Pixel 4 är en fantastisk telefon. Visst finns det saker som hade kunnat vara bättre, men för mitt telefon-användande, som är nästintill ingenting egentligen, ringa, SMS:a, kartor och de sporadiska Googlingarna, så fungerar den alldeles utmärkt. Jag förstår vad folk menar när de listar saker de saknar, men en telefon och dess funktioner är ju mycket personliga, och därav är det en utmärkt telefon för mig.

    MEN, priset är lite för högt för vad man får, det håller jag helt och hållet med om. Jag har nu en inre konflikt med mig själv om jag ska behålla den, eller skicka tillbaka den för att dryga ut kassan med 8000kr, och istället använda min "gamla" iPhone 8. Pixeln är ju definitivt en roligare upplevelse att använda, men samtidigt. Jag kan vara 8000kr rikare och ändå kunna göra allt och myyyycket mer än vad jag idag använder min telefon till.

    Detta är helt upp till mig, men jag har så svårt att välja, för jag tycker ju faktiskt väldigt mycket om Pixeln, så kanske är det någon här som opartiskt kan komma med input om vad jag borde göra? ;)

    MVH
    Anton
     
  14. drewN

    drewN Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 dec 2010
    Inlägg:
    746
    Mottagna gillanden:
    451
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy Fold 4
    Telefon 2:
    Nothing Phone (1)
    Telefon 3:
    LG G4
    ROM:
    LineageOS
    Info:
    Används enbart för utveckling
    Grymt, tack! Funkade [emoji1362]
     
    livinl0ud gillar detta.
  15. Droid96

    Droid96 Guest

    Om du känner som du beskriver och gillar Pixeln bättre, varför inte behålla den. Du kan ju få några tusenlappar för din iPhone och då blir det inte lika dyrt längre. 5-6k för något man använder dagligen är inte så blodigt i min värld men jag vet ju inget om din privatekonomi.

    Om du hade tyckt att upplevelsen var ungefär densamma hade jag sagt: returnera. Nu säger jag: behåll.
     
    Kristy, primarypanda, DaBull och 1 annan gillar detta.
  16. primarypanda

    primarypanda Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jun 2017
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    11
    Sant! Dock så är sambons iPhone 6s väldigt spräckt i skärmen, så min 8:a hade nog gått till henne då. Därav får jag inga pengar för den tyvärr. Haha, tycker det är lite jobbigt att ta upp er tid om detta, eftersom jag är den enda som kan uppskatta om det är värt det eller inte, men jag har sådan otrolig beslutsångest!! Hoppas ni förstår ;)

    Men samtidigt så försvinner ju en liten kostnad på att antingen laga hennes skärm eller skaffa ny mobil till henne (vi har i princip delad ekonomi), så man kanske ändå inte kan säg att det är 8000kr som ryker, om man ser det som att man slipper en kostnad för lagning/ny mobil.
     
    Kristy gillar detta.
  17. Droid96

    Droid96 Guest

    Du behöver inte känna att du tar upp vår tid - det är därför vi har ett forum, för att hjälpa till och ge råd. Vi som hänger här gillar sånt :-)

    Du har iaf köpt rätt telefon. Pixel 4 kommer få uppdateringar i många år framöver så kostnaden på 8000 blir inte så blodig i långa loppet.

    Lycka till med beslutsångesten :-)
     
    Kristy, drewN, livinl0ud och 1 annan gillar detta.
  18. DRo

    DRo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2010
    Inlägg:
    158
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Jag kör en Pixel 4 XL genom jobbet. Hade jag betalat själv hade jag nog tittat mer på en OnePlus 7T. Verkar ge mycket av det Pixeln ger (kameran är väl egentligen det enda du förlorar på. Samt sluttande skärmsidor) fast till en väsentligt billigare peng. Den gyllene medelvägen?
     
  19. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 213
    Mottagna gillanden:
    5 038

    MINA ENHETER

    Jag tycker inte det är riktigt så enkelt. Pixlarnas skärm-kalibrering är mycket behaglig och den allmänna känslan när man använder dem är ... speciell. Kanske bara jag som upplever det så.
    Jag har haft OP-telefoner också och det är onekligen mycket för pengarna och prestandan är på topp men för mig är det någonting som saknas.
    Högst personligt dock :)

    Jag gillade inte alls iPhones innan X kom. Numera är de dock riktigt trevliga.
    Men eftersom du har en 8 så säger jag behåll Pixeln @primarypanda@primarypanda
    Det är trots allt något man använder väldigt mycket och du verkar ju gilla Pixeln :)
     
    Kristy, fryguy och livinl0ud gillar detta.
  20. Beeos

    Beeos Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 nov 2015
    Inlägg:
    61
    Mottagna gillanden:
    53
    Finns där inget sett att aktivera dark mode automatiskt? Likt hur Appel löst det.