OnePlus 7T Pro - diskussionstråden / allmänna frågor

Diskussion i 'OnePlus 7T Pro' startad av Swedroid, 10 okt 2019.

  1. Deacon

    Deacon Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2010
    Inlägg:
    1 135
    Mottagna gillanden:
    388
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Ja, jag har fått den, kört den sedan i onsdags kväll nu. :) Min senaste OnePlus var 6, så det är klart att det har hänt en hel del. Skärmen är ju brutal, och bara en sån sak som exaktheten i vibrationsmotorn osar premium för min del. Uppackningen var verkligen lyxig, och jag gillar skalet precis så mycket som jag trodde. Sitter verkligen supertajt. Har inte fotat så mycket, så det är väl det som är kvar. Annars är prestandan förstås grym på alla sätt, och telefonen ser helt klart bättre ut i verkligheten än på bild (naken). Det är min första edge-telefon, och jag stör mig verkligen inte på det, vilket jag trodde att jag skulle göra. Sammantaget helt klart värt den extra tusenlappen, jämfört med vanliga 7T Pro. Åtminstone för mig.

    Hoppas Inet får in sina lurar idag som utlovat.
     
    kendobendo gillar detta.
  2. ola1978

    ola1978 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2013
    Inlägg:
    609
    Mottagna gillanden:
    347
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iphone 15 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iphone 15 pro
    Telefon 2:
    pixel 5
    Platta:
    ipad Pro
    Fick min i onsdags också! Kommer från note 10.
    Tycker också denna är sjukt snygg och skalet man får till är riktigt premium. Hade en oneplus 7 i somras som jag också gillade skarpt, men denna har det där extra, såsom ljud, vibration och 90hz mm, sen behöver man ju inte ladda telefonen vid lunch varje dag som Note 10. Till exempel går jag till jobbet kl 04.30 med 100 % och vid lunch låg min note på ca 15 -20% samma med s10 jag hade innan.
     
    Deacon och kendobendo gillar detta.
  3. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Fan nu blev jag ännu mer sugen på få min också :D
    Antar du inte kommer pyssla med roota och sånt?
     
  4. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Härligt att du också är nöjd. Respekt på 4:30. Jag tycker det är jobbigt med 6:40 men 4:30 är fan värre. :P
     
    ola1978 gillar detta.
  5. ola1978

    ola1978 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2013
    Inlägg:
    609
    Mottagna gillanden:
    347
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iphone 15 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iphone 15 pro
    Telefon 2:
    pixel 5
    Platta:
    ipad Pro
    [emoji23]
     
  6. mode

    mode Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    3
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro
    Beställde en 7T Pro från Inet igår, och kunde hämta ut den idag. Riktigt snabbt.
    Min story de senaste månaderna är att jag gick från en iPhone X (som jag var nöjd med, men lite uttråkad) till Huawei P30 Pro. Den var jag inte jättenöjd med och sålde efter ett par månader. Köpte en iPhone Xs Max, som jag tänkte behålla tills iPhone 12 kom. Började efter någon månad känna mig lite uttråkad igen, och kände på 7T Pro i butik. Kändes helt rätt! Och där är vi. Apple Watch såld, och iPhone på väg att säljas. Blir inte klok på mig själv :D
    Men denna känns iaf riktigt bra. Den kanske får stanna ganska länge.
     
    amstaffpwr och Vispen74 gillar detta.
  7. Deacon

    Deacon Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2010
    Inlägg:
    1 135
    Mottagna gillanden:
    388
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Har rootat och flashat sedan 2010, men jag känner inget omedelbart sug att göra det än med min McLaren. :) Det kanske kommer. Än så länge finns det inte så goda skäl, för min del.
     
    kendobendo gillar detta.
  8. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Fick min idag! Har pillat runt lite med den. En spontanfråga. Någon mer som tycker att selfiebilderna ser ut som dom är stretchade på långsidan? Jag ser sträckt ut på höjden. Någon inställning kanske?
     
  9. Mr-F

    Mr-F Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2012
    Inlägg:
    1 032
    Mottagna gillanden:
    414
    Operatör:
    Comviq/Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq/Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Övrigt:
    Samsung Galaxy Watch 4
    Beställde själv min från Webhallen förra helgen och hämta ut för en vecka sen. Gick från Huawei Mate P20 Pro.
     
    mode gillar detta.
  10. phylax

    phylax Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2019
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro
    Jag har haft min 7T Pro i någon vecka, men har några tankar om den och planerade nästan på att ev. returnera den innan min 15-dagars returperiod går ut.

    Dö-älskar skärmen, men 90hz var inte lika smooth som jag hade tänkt mig. Det är smooth men inte lika stor skillnad som när man byter mellan 60hz och 144hz på en datorskärm. Sen är jag lite besviken på kameran, särskilt pop-up framkameran, det är tyvärr en step-down från min några år gamla Huawei P20 Pro. Framkameran blir till och med ännu värre Google-APK kameraappen som annars kan förbättra bilder enormt.

    Under tiden som jag provade den så beställde jag en vanlig Pixel 3 från Inet, de hade en rätt bra deal så man fick den för drygt 7000kr. Har alltid varit nyfiken på Pixeltelefonerna och har aldrig haft chansen att prova en.

    Mina första impressions från Pixelen var 60hz skärmen, att den kändes slö jämfört med Oneplussens. Kameran är inte heller lika skarp som jag väntat mig och hört att den ska vara, även med mörkerläge aktiverat nu när det är så mörkt här uppe i norr. Gjorde rätt mycket tester med både Pixel och OnePlus-kameran och kom fram till att med Pixel-APK-kameran i Oneplussen så tog den faktiskt mycket bättre bilder än vad Pixelen själv gjorde. Med selfiekameran så var Pixelen klart mycket bättre, oavsett om Oneplussen använder inbyggda eller pixel-kameran.

    Gillar och vill verkligen gilla Pixelen, men de enda grejerna som är bättre med den är ju bara selfie-kameran och mjukvaran (och always-on-display, vilket oneplus saknar för tillfället). Känner att Oneplussen är ett mycket bättre paket och kommer nog returnera Pixelen till Inet inom kort för att behålla 7Tan. :)

    Länk till en av testerna jag gjorde:
    View: https://imgur.com/a/52yccqM
    . Bäst detalj på sista bilden, särskilt om man kollar nere vid högtalaren och dragspelet t.ex. (Ligger också i morgonrock som man kan se i TV-reflektionen, är inte naken :) )
     
    Puttesson gillar detta.
  11. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Nu har jag haft min 7T Pro McLaren i ett par dagar och har lite tankar om den så här. Kommer säkert missa saker så fråga gärna om ni undrar över något.

    Bra grejer:
    • Älskar skärmen. Stort och gött.
    • Prestandan är kanon. Inte 100% smooth hela tiden men jag har inget att klaga på.
    • Byggkvalitén finns inget att klaga på tycker jag. Den flexar å knarrar inte.
    • Laddaren är grym. Snabbt som fan själv.
    • Trodde jag skulle störa mig på att fingersensorn försvann och blev placerad under skärmen. Men de har fungerat fint i alla mina gamla appar (Bankid, Keepass, Ajax hemlarm).
    • Anpassningsmöjligheterna i Oxygen OS är fina. Jag gillar de nördiga med att man kan anpassa vilka ikoner som får lov att visas i status baren och lite sånt trevligt. Känner inte att jag behöver slänga in Xposed eller nåt sånt för det som hänger med är good enough.

    Varken bra/dåligt:
    • Huvudkameran har jag inget att klaga på men selfiekameran är ingen stjärna. Inget som stör mig dock då jag aldrig tar selfies.
    • Den upplevda batteritiden är inte bättre eller sämre än min gamla 5T än så länge. Trots det större batteriet.

    Dåligt:
    • Chromecast strular en del för mig. Netflix kopplar ifrån min chromecast efter bara någon minut efter jag släkt skärmen, vilket blir lite jobbigt när man tänder skärmen och behöver pausa filmen för man ska gå på dass / hämta nåt. Jag har Unifi grejer här hemma. Men av en massa googlande så beror detta på med största sannolikhet ett överbrus på mDNS-broadcasten i mitt nätverk ifrån alla mina Google-home enheter (har över 10st totalt). Jag har samma problem med OnePlus 5T men hade hoppats på att detta skulle vara löst nu i 7T Pro.
    • Stör mig en del på edge. Kanske går att att vänja sig över tid men jag märker att jag ofta klickar på saker när jag håller i telefonen. Småstörigt.
    • Android 10 buggar en del med en del systemkritiska appar för mig. Detta är nog inte en OnePlus grej men det är det totala intrycket jag pratar om här ändå. Min övervakningskamera app ifrån Synology fungerar inte längre. Jag kan inte se video över nätet ifrån dom längre när jag får notiser om att de har sett något. Det är mestadels fåglar som flyger runt framför kamerorna hemma ändå men det känns surt. Synology har lovat (enligt en av kommentarerna på omdömena på G/play att fixa detta till nästa uppdatering). Under tiden får jag titta på kamera feedsen över webben istället direkt in på varje respektive kamera. Slött och segt.
    • Har försökt lära mig de nya i gesterna. Swipa in ifrån sidorna är något som man gör i många appar. I synnerhet ifrån vänster till mitten av skärmen. Detta går inte längre eftersom man backar ju då i Android 10. Vidare tycker jag swipa in underifrån är lite hit or miss. Inte lika klockrent och robust som klassiska navkeys. Jag vet att man kan ställa om detta men jag vill låta lite vatten rinna under broarna för å se om jag kan vänja mig (bli bättre) på hela biten innan jag kastar in handduken.
    • Netflix appen som hänger med verifierar om bootloadern är upplåst eller inte. Är den upplåst så kan du inte installera Netflix ifrån Playstore. Efterblivet. Jag har låst upp bootloadern men inte rootat ännu. Men jag kommer göra detta. Jag har hittat ett sätt att komma runt detta men det var en massa extra arbete som jag gärna hade sluppit. Inte telefonens fel utan Netflix som är idioter dock men det påverkar mitt intryck för detta var inget problem med min gamla 5T som inte kom bundlad med Netflix ifrån systemet.
     
    Mythos, Deacon, phylax och 2 andra gillar detta.
  12. Deacon

    Deacon Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2010
    Inlägg:
    1 135
    Mottagna gillanden:
    388
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Har du stängt av batterioptimering för Netflix? Bara en tanke.
     
  13. wiidlund

    wiidlund Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2019
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    2
    Går i tankarna om att köpa antingen en Oneplus 7T Pro eller en Oneplus 7 Pro, men velar en del (vilket är enormt typiskt mig inför inköp) och hade uppskattat lite input.

    Till att börja med: är det värt att köra på 7T Pro med 8/256 över 7 Pro med 12/256? Kostar ju samma i dagsläget och förändringarna är så små mellan modellerna att 4GB ram kanske smäller högre än de småförändringar som gjorts? Tycker McLaren blir för dyr.

    Sen har jag också funderingar kring kameran. Ser att vissa kör med Gcam, men som jag har förstått det är det en del jobb med att hålla den aktuell? Dessutom fungerar bara main-kameran? Jag tycker stock-kameran har alldeles för överdrivna färger, har tidigare fotat en del och är lite kinkig med bildkvalitet.

    Mitt första inlägg på Swedroid så är jag ute och cyklar i placering av post eller annat får ni bara skrika till.
     
    Yoko666 och bernard gillar detta.
  14. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Mer RAM än 8GB är inte nödvändigt för närvarande och sannolikt inte heller för de närmaste två åren. Enda gången du i praktiken kommer märka skillnad är om du i rak följd öppnar ett 20-30-tal appar/spel och tar tiden på det. Ingen arbetar med en telefon på det viset, så även om du kan hitta videos som visar att 12GB hjälper i extremfall, så har det närmast noll betydelse för gemene man.

    Om man prioriterar prestanda/krona är det nästan bortkastade pengar.
     
    Last edited: 15 nov 2019
    Timpppa, xalmar, dannejanne och 1 annan gillar detta.
  15. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Hittar ingen sådan inställning för Netflix. Men den finns där för andra appar. Konstigt.
     

    Bifogade filer:

  16. Puttesson

    Puttesson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2012
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    1 096
    Operatör:
    Fello, Tre
    Telefon:
    S24 +,iPhone 15 PM, S 23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Tre
    Telefon:
    S24 +,iPhone 15 PM, S 23 Ultra
    Ni som har OP 7t pro/Maclaren ed, är skämskyddet fortfarande väldigt statiskt, dvs att det drar åt sig damm och bös?? Eller är det bättre?? Hade en OP 7 pro innan, och den var ingen hit. Även "glidet" på det originalmonterade skärmskyddet på den var i den sämre klassen....
    Har en McLaren ed som står på köksbordet här hemma som jag ännu inte bestämt mig för att öppna pga ångerätten/öppet köp....[emoji11]
     
  17. rince0r

    rince0r Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 aug 2013
    Inlägg:
    546
    Mottagna gillanden:
    774
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max
    Jag upplever skärmskyddet som förbannat statiskt jämfört med det på sambons vanilla-7T. Riktigt jäkla irriterande.
     
    Puttesson gillar detta.
  18. wiidlund

    wiidlund Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2019
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    2
    Jag tenderar att ha mina telefoner ca 4 år. Fortfarande bortkastat pga annat kommer vara flaskhals eller potentiellt rimligare?
     
  19. Deacon

    Deacon Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2010
    Inlägg:
    1 135
    Mottagna gillanden:
    388
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Tveksamt om behoven har gått upp till sådana mängder RAM på fyra år. Men visst, om man betänker att det på de senaste fyra åren gått från 3 GB (Nexus 6P) till 6 GB (Pixel 4), i fråga om vad som anses vara minimum, så ska det väl inte uteslutas.
     
  20. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Vill du ha den mest prisvärda prestanda/krona så köp en OnePlus 7T.
    Vill du ha det bästa som OnePlus kan erbjuda just nu och skiter i ett par tusen, OnePlus 7T Pro McLaren.

    Jag köper mobil så sällan. Har dom i två år. Sedan ger jag bort mina gamla till mina mindre bemedlade släktingar. Känns som alla vinner. Jag får något nytt och hjälper samtidigt någon som har det sämre inom släkten.

    Just kring mitt val av McLaren så resonerade jag lite så här. Jag gillar ha en något unik mobil som inte alla andra har sedan vet jag att 12GB är onödigt men ändå skönt att ha. Det ger en viss framtidstrygghet även om dock relativt liten sådan gissningsvis. Men man får väga såna här beslut emot flera parametrar.
     
    Yoko666 och Puttesson gillar detta.