Tips: Xiaomi M365 Smart Electric Scooter

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av dave333, 2 jul 2017.

  1. Lou Cipher

    Lou Cipher Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2012
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    42
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 3 XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 3 XL
    Stod inomhus i ett låst cykelgarage(nyckelbricka + kod) som är beläget inne i ett låst bilgarage(nyckelbricka) på min arbetsplats. Inget lås på själva scootern dock. Garaget är kameraövervakat så ska bli intressant att se vad filmen visar!
     
    bernard gillar detta.
  2. JohnnieBoy

    JohnnieBoy Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2019
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    1
    Vad får ni för räckvidd i dessa kyliga novemberdagar?

    Själv får jag 6km vilket känns minst sagt snålt. I sommarväder 12-13. Tappar ni också ca 50%? Känns extremt.
     
  3. jkej

    jkej Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2019
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    47
    Jag har inte märkt av någon markant temperatur-effekt hittills. Häromdagen glömde jag ladda på kvällen, så det blev två tur- och returresor till jobbet på en laddning, vilket är ca 18 km sammanlagt. Det klarade den precis. Har inte kört ner den till helt urladdad så många gånger, men tror detta är ungefär vad jag får ut även på sommaren.

    Sen har vi väl olika kallt i olika delar av landet. Jag bor i Göteborg och här har vi typiskt 3-7 grader plus nu, men det har gått ned mot någon minusgrad vissa dagar.
     
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Bestefar gillar detta.
  5. jkej

    jkej Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2019
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    47
    Åkte på min första punka idag (bakhjulet) efter 90 mil körda. :cry: Får se om det är så jobbigt som alla säger att fixa. Hur är det, ska man byta både innerslang och ytterdäck? Eller räcker det att byta innerslangen. Fick väl med båda delarna vid köpet, men känns lite onödigt att byta ytterdäcket om det bara är innerslangen som är sönder. Är det förresten någon idé att försöka laga slangen istället för att byta?

    Tacksam för tips.
     
  6. Bestefar

    Bestefar Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2016
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    9
    Bäst är att byta både slang och däck och se till att fälgen är ren och fri från eventuella flisor etc.

    Som jag förstått det beror oftast punkteringarna på förslitningar i slangen på grund av för lågt lufttryck så att en del av slangen ligger och gnider mot fälg och/eller däck. Själva förslitningen kan då förekomma på en ganska stor yta som blir svår att laga.

    Bakhjulet är lite lättare att byta på, men det är meckigt att kränga på däcket. Jag betalar med glädje för att slippa det. :D
     
    jkej och Lou Cipher gillar detta.
  7. Zerge

    Zerge Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2011
    Inlägg:
    1 543
    Mottagna gillanden:
    456
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 256GB
    Telefon 2:
    Nokia X10
    Platta:
    iPad Air 2022 256GB
    bernard gillar detta.
  8. stnilsson

    stnilsson Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 nov 2018
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    5
    Har efter ett år som Netonnet scooter åkare nu uppgraderat till en M365 och ser fram emot alla möjligheter som finns med denna. Måste dock fråga er M365 ägare om styrningen. Min scooter har typ fem hack i styrningen. Ett som låser när hjulet står rakt och sedan två på varje sida runt 45 grader. Detta var inget jag hade på Netonnet scootern så jag undrar om det är som det skall vara. Såg också ett jättesmart trick för att byta däck på youtube. Kanske har varit uppe innan men tål att upprepas.
    View: https://www.youtube.com/watch?v=erkiIxc2XfE
     
    jkej gillar detta.
  9. marreman

    marreman Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2019
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej!
    Detta ljud uppkom idag från framhjulet. Kan verkligen ett trasigt hjullager låta så sporadiskt? Eller tror ni det är nått skit har letat sig in i själva motorn?
    Som man hör så river, klickar och ibland gnisslar det.

    View: https://streamable.com/b5br8



    Det är ju fuktigt på vägarna så här års och den har körts till och från jobbet en mil enkel resa i två veckor. Stått torrt i garage mellan turerna. Bör jag va orolig eller köra på och beställa nya kullager?
     
  10. stnilsson

    stnilsson Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 nov 2018
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    5
    Köpte min som fyndvara på Netonnet men vågar inte använda den förrän jag vet om det är ok att den verkar ha klicklägen när man svänger styret. Liksom ett motstånd i raktfram läge och 45 grader styrutslag åt båda hållen, detta finns ju ej på VOI eller Netonnets egen spark. Är min kass eller ska det vara så?
     
  11. Zerge

    Zerge Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2011
    Inlägg:
    1 543
    Mottagna gillanden:
    456
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 256GB
    Telefon 2:
    Nokia X10
    Platta:
    iPad Air 2022 256GB
    Någon här som testat 10" hjul på M365? Hur omständig var installationen och förlängning av kabel för den bakre lampan?
     
  12. asperon

    asperon Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2009
    Inlägg:
    586
    Mottagna gillanden:
    94
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 6
    Jag har, installationen var lite småbökig, och att få den att sitta var inte helt enkelt. Till sist drog jag några punkter med gorilla glue på den, sedan dess sitter det utan problem. Har dock haft lite problem med att få hjulen att sitta 100% centrerat, men det går efter lite pyssel
     
    Zerge gillar detta.
  13. jkej

    jkej Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2019
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    47
    Ja, det är lite lätt motstånd mot att vrida bort styret från rakt fram och när jag testade nu så märkte jag att det kanske är något liknande vid 45 grader. 45-graderslägena tror jag inte spelar någon roll, för så skarpa svängar gör man ju i princip aldrig när man kör. 0-gradersläget är väl till för att rakt fram ska vara default-läget, t.ex. om man skulle råka släppa styret en kort stund. Men detta är inget som jag någonsin har tänkt på när jag kör. Det märks nog tydligare när man står stilla och vrider. Med "klicklägen", menar du att du hör klickljud? Det har jag inte märkt av.
     
  14. Zerge

    Zerge Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2011
    Inlägg:
    1 543
    Mottagna gillanden:
    456
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 256GB
    Telefon 2:
    Nokia X10
    Platta:
    iPad Air 2022 256GB
    Fick på dem igår och jösses vilket klabb det var med framhjulet! Däremot enorm skillnad gentemot de gamla 8" hjulen.
     
  15. Vega

    Vega Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 nov 2019
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Någon som vet vart i malmö man kan byta däcken hos, jag känner inte att jag klarar av det själv :P
     
  16. jkej

    jkej Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2019
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    47
    Tack för svaret! Tog tag i att fixa punkteringen nu i helgen. Efter att jag hade fått av däcket och slangen upptäckte jag att punkteringen endast bestod av ett millimeter-stort hål i slangen. Då bestämde jag mig för att testa att laga med ett vanligt reparationskit för cyklar. Kanske kommer det inte hålla så länge, men jag blev helt enkelt så nyfiken på att testa. Har kört ett par dagar med det lagade däcket nu och än så länge verkar det hålla. (Peppar peppar...)

    Det tog ett tag att lära sig hur man får av och på däcket från fälgen, men när man väl lärt sig vad som funkar och inte tyckte jag inte det var så jättesvårt. I slutändan körde jag en kombination av tänger, buntband och en skruvmejsel att bända med. Det kändes som det var en påtaglig risk att råka ha sönder innerslangen när man gjorde det första gången. Ur det perspektivet kändes det också som en fördel att köra med lagad slang. Om jag hade haft sönder slangen när jag bände så hade den i alla fall inte varit helt ny.
     
    Last edited: 26 nov 2019
    Bestefar och bernard gillar detta.
  17. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Kolla här - dessa i Västra hamnen i Malmö byter däck på M365 åt dig. De kan byta däck till solida med.

     
  18. Klikken

    Klikken Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 sept 2011
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Hej alla!
    Köpte hem med Xiaomi M365 scooter på black friday från webbhallen!
    Kom igår, har monterat upp den, laddat den, och provat åka lite, men p.g.a väder blev det en kort tur.

    Har lite frågor om nån vill svara på nån av dem vore det tacksamt!
    Vad tycker ni är det viktigaste att tänka på som ny M365 ägare?
    Jag uppdaterade firmwire direkt, har nu senaste (1.5.5 (?), går alltså inte att ändra om jag förstått det rätt?
    Väger ca 100kg så satte 50 psi i däcken, 3 bar tror jag det var, ok?
    Kan man åka när det är lite blött på marken, snömodd/regn, eller bör man vara försiktig med detta?
    Finns det nått sätt man kan ändra max hastighet, acceleration etc, utan att "roota" och nedgradera firmwire?

    Tack på förhand!
     
  19. jkej

    jkej Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2019
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    47
    Säkerhet. Använd hjälm, anpassa hastigheten till trafikmiljön, båda händerna på styret, bromsberedskap, visa hänsyn till medtrafikanter. Justera bromsen och lufttrycket med jämna mellanrum.

    Du kan vilja täta visa detaljer (som startknappen) för att undvika att få in fukt, samt installera ett skydd för sladden till baklampan, men det är inte alls lika viktigt som ovanstående i min mening.

    Det har tidigare varit problem att byta firmware om man ha haft för ny version, men så småningom brukar det lösas av de som gör appen för att byta firmware. Svårt för oss att veta hur det är just med version 1.5.5 eftersom de flesta här undviker att uppdatera till nyare versioner. Så det bästa är antagligen om du bara testar. Går det så går det, annars får du vänta tills dom uppdaterar appen. Skaffa appen här. Bygg din custom firmware här.

    Enligt vissa guider är det lagom för framhjulet, men du borde nog ha mer i bakhjulet. Personligen kör jag ~4 bar både fram och bak. Högre tryck ska vara bättre för att undvika punktering och öka räckvidden.

    Regn och blött på marken är inga större problem. Undvik stora vattenpölar och var kanske lite försiktigare i vissa kurvor. Snö, slask, blöta löv eller is kräver större försiktighet. Sakta ned i kurvor och ta det lugnt i allmänhet tills du fått känsla för var gränserna går. Antagligen skulle scootern må bättre i längden av att helt undvika väta, men då blir ju användningen väldigt begränsad.

    Inte vad jag vet. Fast jag skulle inte beskriva det som att du "rootar". Det är en grundläggande funktion hos m365 att kunna ta emot en ny firmware via Bluetooth och köra med den istället. Det enda du gör är att skicka en original-firmware där några få parametrar är ändrade.

    Varsågod!
     
  20. Klikken

    Klikken Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 sept 2011
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Tack snälla jkej!
    Många bra svar där!

    Det gick bra att nedgradera firmware med appen du länkade till! Behövde först nedgradera BL före man kunde nedgradera firmwaren, fanns guide på Youtube! Tänkte prova rollerplaush färdiga ifyllda, men får väl prova mig fram.
    Om någon sitter bra en bra firmware för en 100kg stor karl vore det tacksamt om ni ville dela med er!