Tråden för Google WiFi & Nest WiFi

Diskussion i 'Routrar, Wi-Fi och nätverksutrustning' startad av Swedroid, 17 okt 2017.

  1. Dalston

    Dalston Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2019
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej, har försökt backtracka men inte direkt hittat något svar. Vi har fiber indraget i vårt flerfamiljshus (Ip Only) och undrar om jag behöver koppla in ett modem mellan bredbandsuttaget och Google wifi. Eller räcker det med att dra en ethernetsladd från bredbandsuttaget direkt till Google wifi-basstationen?
     
  2. RKXYZ

    RKXYZ Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2017
    Inlägg:
    508
    Mottagna gillanden:
    496
    Operatör:
    JRRK Media Telekom
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Flip 3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    JRRK Media Telekom
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Flip 3
    ROM:
    Stock OneUI (Android 11)
    Direkt till Google Wifi
     
    Dalston gillar detta.
  3. DenSun

    DenSun Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    Info:
    Nova Launcer
    Övrigt:
    Chromecast 2 x2
    Har Suttit med Google Supporten i luren i 30min och hemma hos mig med telenor(BBB) funkar det INTE att bara koppla direkt in i Google-WiFi. Ska nu ringa BBB och se vad de har att säga om problemet.

    Update - Hela första omgången försökte jag installera puckarna(provade alla 3 och olika nätverkskablar) med en Android (Samsung S9+) och inget fungerade. Provade frugans iPad och nu funkar det fint att uppdatera och installera allt.
     
    Last edited: 8 aug 2019
  4. N1CKN4M3

    N1CKN4M3 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2012
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Kan man koppla två Google wifi puckar med kabel emellan?
    Jag vill ha de hyfsat långt i sär.. tänkte förstärka signalen med hjälp att att koppla en kabel emellan.. men det kanske inte funkar så?

    Jag har kopplat en kabel emellan för att prova.. men verkar inte som att google wifi använder kabeln.. utan bara wifi.. för att prata mellan puckarna?!
     
  5. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Absolut. Har 2 st själv och båda är trådade.
    16BFA40E-614C-4773-82D3-C51B577F95CA.jpeg

    Som du ser på bilden ovan så är vardagsrum den primära, så inkommande internet är inkopplad i den gröna porten och från lila går det ut till en Switch och via den switchen till Kontorets Google Wifi på den lila porten.

    Vill minnas att jag fick göra installationen enligt guiden och efter att allt var igång så var det bara att koppla in kontoret med kabel. Gick alltså inte att ansluta kabeln direkt vid installationen.
     
    bernard gillar detta.
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det är till och med att föredra, då bandbredden blir mycket bättre för det trådlösa om man kan göra på det viset.
     
    iterva gillar detta.
  7. S1887

    S1887 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2010
    Inlägg:
    97
    Mottagna gillanden:
    34
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    HTC U11+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    HTC U11+
    Hej!
    Jag har haft mitt G Wifi fullt fungerande sedan det släpptes. De är alla trådade med varandra och det har fungerat helt problemfritt. Tills nu. Vet dock inte om problemet är kopplat till G Wifi eller G Home-appen. Problemet är att jag kan bara casta när enheten jag castar till är uppkopplad till samma wifipuck. Är jag på övervåningen och har wifi från pucken där kan min mobil inte hitta min CC ultra (eller tv, soundbar, Nest Hub osv) på nedervåningen. Det går heller inte spela musik i högtalargrupper. Har jag alla enheter kopplade som en högtalargrupp så spelas Spotify på de enheter som är uppkopplade mot samma Wifi-puck som androidluren/ipaden/macbooken som försöker spela upp. Det gäller oavsett app (spotify,netflix viaplay osv). Det är alltså som att jag har tre separata routrar i huset. Jag har mig veterligen inte gjort några ändringar i inställningar osv. Jag har nu återställt G Wifi, men problemet kvarstår. Någon som vet vad problemet kan vara och hur jag kan åtgärda det?

    Edit: Märker nu att jag dessutom måste vara uppkopplad på samma 2,4/5ghz-band för att cast och strömmande enhet ska finna varandra. Det är således som att jag har sex olika nätverk hemma.
     
    Last edited: 10 nov 2019
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det var lite udda. Jag hade börjat med att försöka fabriksåterställa din Chromecast och sedan testa lägga till den igen.

    Förmodar att du testat en omstart av hela nätverket med?

    Fungerar inte det kan man ju överväga att fabriksåterställa nätverket med, men det är ju lite drygt och något man helst slipper om möjligt.
     
  9. S1887

    S1887 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2010
    Inlägg:
    97
    Mottagna gillanden:
    34
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    HTC U11+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    HTC U11+
    Tack för svar! Omstart gjorde jag ett flertal gånger utan resultat. Jag har också fabriksåterställt hela nätverket i G Wifi-appen samt skapet ett nytt mesh som jag därefter har konfigurerat samtliga enheter med CC, vilka är två Home, en mini, en Nest Hub, Soundbar Sony ST5000, Sony TV 65xe9005, en CC ultra samt en CC gen2, men det är exakt samma problem. Därefter har jag testat att fabriksåterställa min CC ultra samt min Nest Hub. Fortfarande samma problem.

    Det enda jag kan minnas att jag kan ha gjort inom nätverket är att jag trådade min CC ultra med puck 2. Har dock kopplat om denna som det var utan resultat. Jag har även fabriksåterställt min TV och Soundbar.

    Det ska dock tilläggas att jag i Spotify ibland får in enheter som är på en annan wifi-puck. Spelar jag då Spotify i kontoret (som är uppkopplad mot en puck 1) i min Home och väljer sen att spela upp i min mini i vardagsrummet (som är uppkopllad till puck 2) säger min Home i kontoret: "Musiken stoppades eftersom Spotify-kontot används på en annan enhet". Så har det mig veterligen inte varit innan, då har det bytts sömlöst. Det är väldigt nyckfullt vilka enheter som dyker upp i Spotify.

    I övrigt fungerar allt i nätverket såsom surfplattor, mobiler, datorer, robotdammsugare, Philips Hue osv.

    Några vidare idéer vad jag kan göra?
     
  10. johanho

    johanho Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2012
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    89
    Telefon:
    Google Pixel 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 5
    Intressant! Sedan ett par veckor tillbaks har jag drabbats av liknande strul. Det började med att mina Google Homes i högtalargrupp inte ville spela tillsammans. Jag har tänkt att det är Google Homes firmware eller liknande som strulat.

    Sedan började även min Xiaomi-gateway kommunicera dåligt med min Raspberry Pi 3+ där jag kör Home Assistant för hemautomation. Endast meddelanden från vissa sensorer skickas vidare från Xiaomi Gateway till Raspberry Pi och Home Assitant. Folk som drabbats av liknande problem har använt routers som inte skickar vidare multicast-meddelanden (data till fler noder i nätverket).

    Efter att ha läst ditt inlägg börjar jag misstänka att det skulle kunna vara oktoberuppdateringen till Google Wifi som spökar...
     
  11. S1887

    S1887 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2010
    Inlägg:
    97
    Mottagna gillanden:
    34
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    HTC U11+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    HTC U11+
    Exakt så började det för mig med! Inget som går att lösa utan bara att vänta på nästa uppdatering?

    Edit: Hittade det här nu:
    "Had a chat with google support today, and they confirmed there is an issue and they are looking into it, but no timeline yet :(

    My Issue:
    Have Google WiFi with 3 pucks, a number of google devices(2xchromecast, 3x chromecast-audio, 1xHome, 3xHome-mini)
    After the update to fw version 12371.52.22, a number fo the google devices are visible in the Google Home app, but cannot be configured, and are not able to cast to them from various apps (Spotify, HBO, etc). The devices are connected to the network and I am able to ping them.
    The issue seems to be with the devices which are connected to the 5Ghz band, and not the ones connected to the 2.4Ghz band.
    Current work around:
    Disable(power off) two of the pucks, so there is only the main one, and everything is working, but of cause not the same coverage as normal." June 2019 firmware update (11895.108.11) of the Google-WiFi router, the SSDP discover does not work - Google Nest Help
     
    Last edited: 10 nov 2019
  12. johanho

    johanho Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2012
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    89
    Telefon:
    Google Pixel 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 5
    Jag har lagt ner för många timmar på att felsöka/installera om min hemautomation de senaste veckorna så jag kommer sitta still i båten ett tag och hoppas på det bästa.

    Vid nätverksstrul (vilket jag till stor del sluppit under min tid med Google Wifi) känner man sig lite begränsad av Google Wifis sparsamma inställningsmöjligheter.
     
  13. johanho

    johanho Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2012
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    89
    Telefon:
    Google Pixel 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 5
  14. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Last edited: 11 nov 2019
  15. Pindus

    Pindus Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2019
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    1
    Hej!
    Inte jättevass på nätverk så hoppas man kan få svar här. Har Telia fiber hemma med deras router och IP-TV. Tänkte slå till på Google Wifi (3-pack) nu under Black Friday till vårt radhus (en puck på varje våning).

    * Telia-routern till Puck 1 som sen går vidare till en swith (för trådade enheter som PS4, ATV etc)

    * Puck 2 tänkte jag ha källaren där jag ska ha ett biorum. Den kommer kommunicera trådlöst med Puck 1 men kan man koppla på en switch till Puck 2 också för de enheterna jag vill köra trådat i biorummet?
     
  16. Belic

    Belic Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2014
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Någon som vet när Nest wifi släpps i Tyskland? Inte speciellt taggad på en UK version pga adapter.
     
  17. PeterEss

    PeterEss Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2015
    Inlägg:
    532
    Mottagna gillanden:
    409
    December som det ser ut. Finns inte på någon marknad med euro-plugg. Vidare är inte Nest Wifi listad för Black Friday på någon euro-plugg marknad.
     
    Belic gillar detta.
  18. ninjazin

    ninjazin Hedersmedlem Hedersmedlem

    Blev medlem:
    22 sept 2009
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7
    Det går fint att stoppa en switch i puck 2 och koppla in trådade enheter. Körde så själv ett tag. Nu kör jag dock puck 1->switch->puck2->switch trådat hela vägen. Detta då jag har 1000/1000 i min uppkoppling och att köra trådlöst mellan puckarna kapade för mycket av min hastighet
     
    bernard gillar detta.
  19. Pindus

    Pindus Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2019
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    1
    Tack! Hade gärna kört trådat hela vägen men omöjligt i dagsläget med tanke på planlösningen. Har däremot precis uppgraderat hastigheten till 250/250 hos Telia så borde räcka för lite gaming och nån film då och då :)
     
    bernard gillar detta.
  20. ninjazin

    ninjazin Hedersmedlem Hedersmedlem

    Blev medlem:
    22 sept 2009
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7
    Någon som migrerat över från google wifi appen till google home appen? Fick mail om det idag. Möjliggör tydligen även wpa3 enligt:
    You can add Google Wifi routers to the Google Home app and that lets you enable WPA3


    Edit: Tog klivet över själv. Nollställde en av meshpuckarna. La sen till den som ny enhet i home genom att skanna koden och Google Home appen kände igen att ett befintligt nätverk fanns och la till den som en meshpuck igen.

    Wpa3 finns men har ej flippat switchen eftersom det är fredagsmys och barnen kommer att mörda mig om jag startar om nätverket.
    Har också ett läge som skall optimera Stadia.
    [​IMG][​IMG][​IMG]
    [​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG]
     
    Last edited: 22 nov 2019