Snygga till hemskärmen/TV launcher?

Diskussion i 'Android TV' startad av Folketskebab, 11 nov 2019.

  1. Folketskebab

    Folketskebab Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    Nyss köpt nvidia shield och tycker att hemskärmen är hemskt tråkig. Saknar widgets och genvägar till iptv kanaler direkt på hemskärmen.

    Finns det någon bra launcher?

    Finns det något sätt att via kodi eller annan Iptv app få tv kanaler direkt till sideloadern?

    Öriga tips mottages gärna för att förbättra utseendet överlag. Kan själv bidra med att tipsa om att ändra till Aerial Dream som skärmsläckare
     
    bernard gillar detta.
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
  3. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Det är ju bara be app utvecklarna införa Home screen Channel some betyg, dessutom har ju Android TV inbyggd IPTV stöd med EPG, vilket är bra mycket bättre än någon annan app som finns i play store, problemet är ju normalt sätt att app utvecklarna med IPTV inte lägger till stöd för EPG och då är inbyggda EPG avsaknad ändå.

    Om typ Telia Play, ComHem Play etc lanserade egen app för TV kanaler lägger till EPG stöd, så skulle man kunna säga typ Hej Google slå på kanal 3 på min TV, och den skulle byta input till TV3, eftersom Google Assistans har full support för EPG, problemet är ju att de är väldigt få som ger EPG speciellt i Sverige.
     
    Folketskebab gillar detta.
  4. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Aldrig hört att Android TV skulle ha inbyggd IPTV, var finns den inställningen?
     
  5. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Den finns normalt i Google Android channel vissa tillverkare gör egen tv app som är byggd på Android channel i grunden som TCL har en app som heter tv istället men kör genom Android channel, vissa märken lägger in den i samma lista som TV kanaler men du får välja som källa som digitalt analoga sedan finns de tv strömmar som kommer från appar som har som inbyggda tv framework API och listan kan läggas till där.

    Så vart du har den beror helt på tv märke då tillverkarna har rätt bygga och ändra i allt på Android TV förutom hemskärmen, även den om man har annolundare avtal med Google.
     
  6. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Har lite svårt att följa det du skriver men channels är inte att ha inbyggt IPTV stöd. Inbyggt stöd skulle innebära att man kan tex lägga till en m3u-länk.

    Om det är så att vilken app som helst har stöd för att lägga till channels så borde det inte hindra en IPTV-app att lägga till sådant stöd.

    Att olika tv tillverkare kan lägga till stöd genom att fork:a en version av Android TV innebär inte heller att det finns inbyggt stöd eftersom det inte finns där by default.
     
  7. Folketskebab

    Folketskebab Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    Det är såklart ett alternativ, men tycker inte kodi är så värst roligt att starta med då jag även använder många andra appar än just kodi för iptv.

    Det skulle vara perfekt om det fanns möjlighet att via kodi göra en spellista med tv-kanaler som hamnar på sideloadern på hemskärmen.
    Jag har gjort halvtaskiga försök själv, prövat x antal andra iptv appar och sökt runt lite på nätet men lyckas inte.
     
  8. Johan76

    Johan76 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2010
    Inlägg:
    422
    Mottagna gillanden:
    211

    MINA ENHETER

    Live Channels med TVirl använder AndroidTVs egna interface.

    Annars är TiviMate enligt mitt tycke absolut bästa/smidigaste iptv appen.

    Avskalad och enkel men väldigt kraftfull med sina inställningar.

    Har den på autostart så tv drar igång när man startar boxen. Men är såklart valfritt.
     
    bernard gillar detta.
  9. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Förstår inte varför du citerade mig men jag använder också TiviMate
     
  10. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Android TV Channel app har stöd för TV Input Framework
    Dokumentationen för den finns här, den kan få upp alltså kanalerna via IPTV och likande med EPG förutsatt att configrationen också stöder EPG och tjänstelevertören av
    TV Input Framework  |  Android Open Source Project

    och det format IPTV som går inneha är M3U, XSPF och formaten för EPG stöd är följande XMLTV, JTV.
     
  11. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Kan du länka till appen?

    Tycker ändå inte det är sant att skriva att det finns inbyggt stöd för IPTV. Du installerar fortfarande en app för att få IPTV funktionaliteten. Oavsett om channels är öppet för alla app utvecklare eller inte.