Diskussion: S10 Snapdragon 855

Diskussion i 'Galaxy S10' startad av Gilgamesh, 7 apr 2019.

  1. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Cat20 säger bara hur många band som kan kombineras, det specificerar inte vilka band som faktiskt kommer kombineras i en viss mobil när den används med en viss operatör.

    Alla mobiltillverkare har en lista på exakt vilka kombinationer som tillåts, ibland varierar det på operatör/land/världsdel och ibland på exakt hårdvarumodell. "Alla" kombinationer tillåts aldrig, antar att det dels har med licenskostnader att göra och dels att man faktiskt måste testa att alla kombinationerna fungerar (vilket kostar mer pengar ju fler kombinationer). Som du ser ovanför för LG-mobilen så tillåts just de kombinationer som är relevanta för Taiwan (och andra länder kunderna förväntas åka till, som Hongkong och Fastlandskina).

    Det du efterlyser har redan diskuterats många gånger på forumet och det är redan förklarat hur och varför, det finns även praktiska resultat från folk med Samsung-mobiler från USA eller Storkina som bekräftar det jag visste innan.

    Det är i alla fall väldigt lätt att verifiera om man har en S10 855 och en S10 Exynos (eller annan modern Samsung för EU). Det är bara att gå in i servicemenyn med *#0011# så ser man att 3+7+20 eller 3+3+20 används nästan över hela Sverige i Exynos men Snapdragon kommer inte ha någon av de kombinationerna utan t.ex. 3+7, 3+3 osv.

    Vilket ger sämre hastighet och stabilitet. QED
     
    Kristy och Johnh3 gillar detta.
  2. cjb

    cjb Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    2 118
    Mottagna gillanden:
    1 052
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e
    Men 7CA säger väl vilka band som kombineras i LTE-A som jag har förstått det.

    Att det diskuterats tidigare säger ju inte heller att det är samma med denna telefonen och att telefoner från Asien inte funkar bra i EU är ingen nyhet.
    Men att det skulle vara problem mellan EU och US är en nyhet för mig när det kommer till moderna telefoner från de stora tillverkarna.
     
  3. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    "7CA" säger bara hur band kan kombineras, inte vilka som ska kombineras när, var och för vilken operatör.

    Det är betydligt större skillnad på mobilnäten i USA jämfört med Europa, än skillnaden mellan kinesiska och europeiska mobilnät.

    På t.ex. Google Pixel fanns det minst två olika modeller, en för USA och en internationell. Den största skillnaden mellan dessa var just stödet för olika CA-kombinationer, du kan se själv hos google: Pixel phone hardware tech specs - Pixel Phone Help
    Även senaste Pixel 3a verkar finnas i en massa versioner för USA och andra ställen men exakta kombinationer framgår inte.

    Sen vet jag inte varför vi fortfarande diskuterar detta, det är som jag sagt och folk på forumet har postat bevis (från *#0011#-menyn) som visar exakt det jag säger. Annars är det väl bara att någon som har en S10 S855 och som hävdar att den fungerar lika bra som Exynos postar en skärmdump där man kan se att t.ex. 3+7+20 används.
     
  4. vuk

    vuk Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 nov 2019
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    4
    Hur håller era snapdragon s10or idag? Har ni haft några problem med täckning? Hur ser uppdateringarna ut, får ni dom regelbundet som man ska? Kan ni använda samsung pay fel frit?

    Jag funderade på att köpa en från elgiganten på svart fredag, men när jag ser att exynos versionen blir mycket varmare, har sämmre batteritid, kamera, ljudkort, och mycket mer så lutar det mer åt snapdragon versionen.

    Så fungerar s10 från wondamobile bra i sverige och med alla operatörer i sverige och övriga EU? Inehåller den reklam eller appar med kinesisk text osv, eller känns den som en svensk köpt lur?
     
  5. Ramboline

    Ramboline Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2009
    Inlägg:
    2 679
    Mottagna gillanden:
    917

    MINA ENHETER

    Har en Samsung S10+ från wonda. Har bättre täckning än va jag har med min Iphone. Har Tele 2 och det funkar klanderfritt. Körer Google pay. Så med Samsung pay vet jag inte. Vet att folk har haft problem med hastigheten,men då har dom haft Telia som opratör. Jag är helnöjd med min iallfall
     
  6. Droid96

    Droid96 Guest

    Har visserligen en Note 10 SD855 men det är samma radiodel som S10 SD855. Jag får bättre mottagning och hastigheter i Uppsala än med Note 10 Exynos. Så inga problem där.

    Jag var däremot ute på roadtrip i Höga Kusten för nån vecka sedan och då var det Edge för det mesta samtidigt som min iPhone hade 4G. Så det beror på var befinner sig.
     
  7. vuk

    vuk Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 nov 2019
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    4
    Tack för svar, men hur funkar uppdateringarna, får ni dom som vanligt? Har ni fått Android 10 uppdateringen med ONE UI TWO? Kom era telefoner fria från kinesiska appar, var det ungefära samma som att köpa en svensk version utan bloatware?
     
  8. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 113
    Mottagna gillanden:
    3 917
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 7 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Inga kinesiska appar, och det enda som syns är promotionreklam i Samsung Pay som inte är från Sverige.
    Android 10 till Samsung är inte släppt än. Tror beta 3 är det senaste.
    Uppdateringarna kommer ungefär same same, kanske nått segare till Snapdragon varianten.
     
  9. vuk

    vuk Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 nov 2019
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    4
    Tack, vart lite orolig att man skulle behöva gå in på nätet och ladda ner uppdateringar manuellt eftersom man bor i Sverige och använder en asiatisk lur, bra att veta att det är automatiska uppdateringar så man inte ska behöva söka runt o se ifall det finns nya uppdateringa på nätet.

    Vilken operatör använder du? Jag tänkte använda Telenor och enligt dessa detaljer på denna sidan:

    Våra svenska operatörer och deras frekvensband

    så verkar telenor ha stöd för band som sm-G9730 hong kong versionen har, dessutom så verkar den internationella hongkong versionen sm-G9730 ha stöd för samma band som den svenska versionen har, minus B17, B32 och B66 på 4G FDD LTE men dessa band används inte av telenor eller dom flesta svenska operatörer ändå, så det spelar ingen roll.. Annars har HK versionen stöd för fler band under 2g, 3g och 4G TDD LTE. Ni kan se all info på denna sidan:

    Samsung Galaxy S10 Model Number SM-G973* Differences - TechWalls

    Scrolla ner så finns alla detaljer för alla s10 modellers frekvensband

    Jag har sökt genom rätt mycket info men vill dubbelkolla vissa detaljer med er som äger en HK S10 SD. Har kontaktat Telenor dessutom för att kolla om luren kan användas hos dom, men dom verkar inte ha mycket kunskap om dessa band, men det ser ju ut att matcha bra med banden enligt min forskning.

    Det verkar som man inte kommer märka nån skillnad på svenska versionen och HK versionen förutom HK reklam kampanjer i Samsung Pay, jag tar ändå inte del av dessa kampanjer så så länge man kan köpa med Samsung Pay spelar det ingen roll. Så klart finns det ju skillnaderna på prestandan ;) Internationella HK versionen med SD känns som en mycket stabilare lur som kommer hålla längre än en Exynos version. Dessutom är Kameran mer skarp och utan den gula nyansen som Exynos versionen har, och hörlur jacket ger klarare ljud och mer volym på Snapdragon versionen och batteritiden är bättre, snabbare lur, blir inte lika varm.. Jaa det finns massor faktorer som gör SD versionen betydligt mycket bättre och får Exynos versionen att kännas som en billig kopia.. Dock är nog Exynos versionen helt okej om man bara har använt den, men vet man om dessa faktorer så kan man inte låta bli att se Exynos versionen som en billigare sämre produkt fast till samma pris.. Så om HK versionen med SD fungerar utan problem i EU så är den helt klart mer värd, både pris mässigt och prestanda mässigt, Den har dessutom GLOBAL ROM, vilket kanske kan va bättre än att ha Regional ROM.

    Jag tänkte köpa den från denna sida: Samsung Galaxy S10 G9730 Qualcomm Snapdragon 855 8GB/128GB Dual Sim - Black

    Då den är lite billigare än hos Wondamobile, men exakt samma version ''G9730'' och gratis frakt. Har varit i kontakt med dom och dom säger att det är helt nya produkter dom säljer.

    Btw kom era lurar från wandamobile med EU Laddare eller behövde ni köpa EU Samsung s10 adapter separat?

    Här är en liten del av ett svar jag fick ifrån eglobalcentral:

    ''With regard to your inquiry. Please be kindly informed, that all items sold or listed or our site are 100% new, genuine and usable worldwide, we do not sell any refurbished item. We source our products from reputable and worthy supplier worldwide. Please do not worry about it.

    Hong Kong version is International version and comes with Global ROM

    All phones and tablets are SIM free and unlocked, which means it is usable in any country with any network provider, as long as the network of the product is compatible with your operators network

    As we source our products from suppliers worldwide the chargers may have the local plugs and we do provide travel adapters according to the destination country.

    Phone is International version with Google''

    Mer info än tänkte med det kan hjälpa nån på traven som har lite funderingar.
     
  10. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 113
    Mottagna gillanden:
    3 917
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 7 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Uppdateringarna kommer precis som vanligt och i som vilken telefon som helst.
    Jag har Tele2 och Telia. Med Telia blir mottagningen sämre ute på landsbygden. Telenor delar väl 4G-nät med Tele2 så där berörs det inte alls.
    Eglobalcentral är inte 100% pålitliga så jag hade valt Wonda Mobilen alla dagar i veckan trots att det är marginellt dyrare. Leveranser sker när det ska. Eglobal kan på hemsidan ha telefoner inne men i själva verket så har dom inte det och det kan vara svårt och få tag i dom via mail.
     
  11. vuk

    vuk Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 nov 2019
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    4
    Då är det ju helt klart att man tar en HK SD version!

    Jag skickade mail till dom och fick svar efter bara 10 minuter, och efter varje mail jag skickad har dom svarat snabbt. Det står att dom har s10 prism black i lager men inte prism green, så jag antar att dom har s10 prism black i lager. Dom garanterar oöppnat kartong, har fri frakt på under 10 dagar. Så jag ser inte direkt nått hinder med eller att dom skulle vara opålitliga, dessutom har dom 24 måndaders waranty till skillnad från wanda som har 12 månader bara. Har du personlig erfarenhet hos eglobalcentral?
     
  12. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 113
    Mottagna gillanden:
    3 917
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 7 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1

    Nej har ingen egen erfarenhet av Eglobalcentral men många här på Swedroid har erfarenhet av dom. Och det låter inte alltid positivt milt sagt.
     
  13. vuk

    vuk Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 nov 2019
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    4
    Ok, hur fungerar det med tullavgift när man beställer från wondamobile?
     
  14. livinl0ud

    livinl0ud Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2016
    Inlägg:
    3 824
    Mottagna gillanden:
    5 643
    Operatör:
    Halebop & Comviq
    Telefon:
    Apple iPhone 15 Pro Max 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop & Comviq
    Telefon:
    Apple iPhone 15 Pro Max 256GB
    Platta:
    Apple iPad Air M1 256GB WiFi
    Platta 2:
    Apple iPad Mini 6 256GB WiFi + 5G
    Övrigt:
    Apple Watch Ultra 2
    Apple AirPods Pro 2
    Apple TV 4K A2843
    Det tillkommer inga kostnader för tull/moms, däremot har jag båda gångerna jag beställt från Wonda fått betala ca 120kr till DHL men Wonda betalande tillbaka pengarna direkt utan något strul efter jag skickade en skärmdump att jag betalt till DHL.
     
  15. vuk

    vuk Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 nov 2019
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    4
    Ok har du någon erfarenhet med Eglobalcentral, vet du om det blir någon tullavgift när man beställer ifrån dom?

    Får man en EU laddare när man köper från wonda?
     
  16. livinl0ud

    livinl0ud Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2016
    Inlägg:
    3 824
    Mottagna gillanden:
    5 643
    Operatör:
    Halebop & Comviq
    Telefon:
    Apple iPhone 15 Pro Max 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop & Comviq
    Telefon:
    Apple iPhone 15 Pro Max 256GB
    Platta:
    Apple iPad Air M1 256GB WiFi
    Platta 2:
    Apple iPad Mini 6 256GB WiFi + 5G
    Övrigt:
    Apple Watch Ultra 2
    Apple AirPods Pro 2
    Apple TV 4K A2843
    Sist jag beställde från eGlobalcentral skulle telefonen finnas i lager enligt hemsidan men fick mejl dagen efter att den var slut och leveranstiden längre så jag avbokade därifrån. Wonda är dyrare men så mycket bättre. De skickar med EU plugg.
     
  17. vuk

    vuk Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 nov 2019
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    4
    Perffa, blir nog att beställa från wonda.

    Har du någon erfarenhet av denna sidan? Samsung Galaxy S10 Dual-SIM SM-G9730 (128GB, Prism Green) - EXPANSYS Hong Kong

    där är den 500kr billigare än från wonda
     
  18. livinl0ud

    livinl0ud Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2016
    Inlägg:
    3 824
    Mottagna gillanden:
    5 643
    Operatör:
    Halebop & Comviq
    Telefon:
    Apple iPhone 15 Pro Max 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop & Comviq
    Telefon:
    Apple iPhone 15 Pro Max 256GB
    Platta:
    Apple iPad Air M1 256GB WiFi
    Platta 2:
    Apple iPad Mini 6 256GB WiFi + 5G
    Övrigt:
    Apple Watch Ultra 2
    Apple AirPods Pro 2
    Apple TV 4K A2843
  19. vuk

    vuk Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 nov 2019
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    4
    Ok tack för hjälpen :)
     
    livinl0ud gillar detta.
  20. felixk

    felixk Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 nov 2019
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Funderade på en S10e själv faktiskt, verkar dock inte som Wonda har den, bara eglobal. :/