App för att fjärrstyra annan Android-enhet

Diskussion i 'Applikationer' startad av Gråtand, 13 nov 2019.

  1. Gråtand

    Gråtand Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2011
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    2.5-åringen upplever längre bilåkning som tråkig och då kommer ofta surfplattan fram. Dessvärre är han klåfingrig och trycker till höger och vänster och ibland på fel knappar, vilket gärna resulterar i att en app stängs ner, skärmlåset går på eller nåt annat som i slutändan kräver insats från oss som åker i framsätet.

    Har försökt sätta upp en begränsad profil för att minska misstagen men då verkar inte Youtube kids fungera korrekt och det är en dealbreaker.

    Jag har en idé om att fästa surfplattan (Samsung Tab A 10.1 2019, ej rootad) på nackstödet och sen kunna sköta allt från en Android telefon. Remote desktop finns det säkert en del appar för (typ TeamViewer eller nåt liknande), men finns det nån som kan installeras som en service och hela tiden köras i bakgrunden så att vi kan låta plattan vara i viloläge och sen vid behov simulera ett tryck på Power-knappen för att på så vis kunna ta plattan från viloläge och dra igång nån bra app?
     
  2. BrorSnor

    BrorSnor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2013
    Inlägg:
    527
    Mottagna gillanden:
    333
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Om man inte kräver lås på skärmen så kanske Tasker kan hjälpa till att komma in i plattan, se:


    View: https://www.reddit.com/r/tasker/comments/814los/wake_and_unlock_phone/


    Man kan då fixa så Tasker reagerar på nåt externt event, typ mail, IFTTT kanske, sms eller nåt sånt, och då kör ovan för att komma förbi låsskärmen.

    Har ingen erfarenhet av remote styrning tyvärr.
     
    bernard gillar detta.
  3. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Måste du kunna styra den, tänker att det kanske räcker med "skärmlås" vid uppspelning?

    Annars, om sådant finns, en skärm med Chrome cast och så casta ni från valfri telefon
     
  4. Gråtand

    Gråtand Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2011
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Tasker har jag kört lite förut tillsammans med IFTTT. Det kan förmodligen lösa problemet, men hittills har min uppfattning om tasker varit att det är en hel del meck för att sätta upp saker. Vore trevligt med något mer "plug n play".

    Eventuellt skulle det kunna funka. Men tänker också att med hans nuvarande beteendemönster med surfplatta, där han inte verkar titta på något längre än ett antal minuter sen ska det bytas klipp, skulle ett skärmlås skapa rätt sura miner och förmodligen skrik och krav på agerande från någon vuxen.
     
  5. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Blir svårt att låsa för att han pillar på skärmen men samtidigt så ska han få pilla för att byta klipp så att han inte ska gråta
     
    Last edited: 13 nov 2019
    jnsson och bernard gillar detta.
  6. Gråtand

    Gråtand Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2011
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Kanske var något otydligt förklarat från min sida, eller feltolkat vad du menar.

    Anledningen till att jag frågade efter en app för att fjärrstyra plattan var att jag tänkte att han då aldrig skulle hålla i plattan utan att den skulle monteras "fast" i bilen. Förhoppningen med det var att han kanske skulle se det mer som en TV och inte en surfplatta, och då också precis som när han ser på TV acceptera att han inte kan byta klipp själv.

    Att sätta ett skärmlås på plattan kräver att vi sätter på ett klipp och sedan ger honom plattan, för det blir lite svårt att från framsätet nå någon plats där plattan kan fästas utan att han når den. Med skärmlås så uppstår så klart inga fel-klick, men jag "tänkte högt" att det finns en risk att han blir irriterad över att han får plattan så som han alltid har fått den men då inte kan använda den som förut. Skillnaden mellan det och se på en "TV" som sitter fäst på nackstödet kan tyckas minimal, men logiken hos en 2.5-åring är inte alltid helt glasklar. Men finns bara ett sätt att ta reda på om det funkar :)
     
  7. Snah

    Snah Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2011
    Inlägg:
    620
    Mottagna gillanden:
    143

    MINA ENHETER

  8. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Då är mitt andra förslag det du ska titta på en skärm/tv med Chrome cast.