xCloud skiljer sig mycket åt från Stadia. Det enda som är gemensamt är att spelen strömmas, men back-enden går inte att jämföra.
xCloud bygger på bladservrar som är utrustade med Xbox One-hårdvara. Microsoft erbjuder bara samma upplevelse som deras senaste spelkonsol gör, och så lär det förbli även när Scarlet/uppföljaren till Xbox One kommer. UHD @ 60 FPS med HDR blir inte möjligt med sådan hårdvara.
Spelen verkar initialt inte anpassas för att köras i molnet heller, splashscreens och olika metoder som spelutvecklarna använder för att minska pinan med laddtider kommer också följa med till Xcloud, medan sådant kan lyftas bort med Stadia för att låta spelaren så snabbt som möjligt komma in i spelet. Google erbjuder först och främst titlar som är avsedda att köras på PC och som dessutom i högre utsträckning är anpassade för att köras i molnet.
Microsoft har dock en stor fördel i och med utbudet av titlar, så mycket hänger på huruvida Google lyckas charma de gigantiska distributörerna. Utan innehåll kvittar det hur bra plattformen är rent tekniskt.
Approachen med WiFi-anslutna kontrollen är också rätt intressant och medger vissa fördelar Microsoft/xCloud inte kan erbjuda. Därutöver har ju Google också den bättre infrastrukturen även om Azure är gigantiskt.
För oss i Sverige är närmaste Azure-center just nu i norra Tyskland, även om de håller på att bygga i både Sverige och Norge:
Azure Regions | Microsoft Azure
Stadia-racken ser ut så här i jämförelse och varje session har tillgång till 100% av hårdvaran. I jämförelse med Xbox One är det rätt stor skillnad.
Visa bifogad bild 73390
Click to expand...